Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Als een werkgever in januari van een jaar een bedrag betaalt aan een werknemer, moet dat dan geboekt worden in dat jaar, of mag het ook in een vorig jaar geboekt worden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 17:47
Het lijkt van de afspraken af te hangen - had het eigenlijk al in 2024 betaald moeten worden of was de afspraak dat dit in januari zou gebeuren? Zie ook https://www.taxence.nl/ni...goeding-in-verkeerd-jaar/ met uitspraak https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2022:6614

In de betreffende zaak heeft de belastingplichtige zelfstandig z'n IB-aangifte aangepast, en mocht hij vervolgens dus naar de rechter toe. Als de werkgever het nog recht kan trekken is dat misschien handiger, maar ik durf niet te zeggen wat de verplichtingen zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door MikeN op 01-08-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Bij een VSO wordt meestal vastgelegd wanneer de eindafrekening plaatsvindt ('de eindafrekening vindt plaats binnen één maand na einde dienstverband' of 'de eindafrekening vindt plaats bij de eerste loonverwerking na het einde van het dienstverband' of iets van die strekking is gebruikelijk. Wat staat er nu in?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimOBL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 11:01
Heel dringende tip ga het niet zelf proactief aanpassen, ik heb die rotzooi al eens gehad. Het is het niet waard aan gedoe. Mooiste zou zijn als de werkgever de VSO wil aanpassen of een addendum wil opstellen dat de afrekening in januari opvolgende jaar zal plaatsvinden. Let wel op dat als er al een andere baan is dit gevolgen kan hebben (Arbeidskorting...)

Het boekjaar van de werkgever heeft hier ook mee te maken; als die jaarrekening al is opgemaakt waarin dit op de balans is meegenomen naar 2025 dan is het mooi. Zo niet dan geef ik je weinig kans.

[ Voor 21% gewijzigd door WimOBL op 01-08-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:41
Je kan gewoon een gecorrigeerde aangifte over 2024 doen met daarin een hoger eigen vermogen. Het was immers een betaling waar je nog recht op had..

Dat je daardoor meer verdiende in 2024: yippie!
Dat je daardoor minder toeslagen nodig had: yippie!

En wees eerlijk: als je het op 31 december op de rekening had gehad ipv half januari maakt toch geen verschil voor je toeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
StevenK schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:24:
Bij een VSO wordt meestal vastgelegd wanneer de eindafrekening plaatsvindt ('de eindafrekening vindt plaats binnen één maand na einde dienstverband' of 'de eindafrekening vindt plaats bij de eerste loonverwerking na het einde van het dienstverband' of iets van die strekking is gebruikelijk. Wat staat er nu in?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:33
Het dienstverband was dus echt alleen in 2024 dus ondanks dat de betaling later is klopt het boekhoudkundig dat ze het in 2024 boeken. Dat het jou niet uitkomt is een andere zaak. Je kan ze vast vragen of ze het anders willen boeken, hoewel ik me afvraag of het dan zuiver is als ze dat doen. Dat je overweegt om je rechtsbijstand erop te zetten omdat zij iets keurig volgens de regels maar niet handig voor jou doen is wat mij betreft krankjorum…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eens gaan babbelen met een boekhouder; het feit dat je / jullie zelf 8 maanden geleden (bij de initiele opstelling van de VSO) nog niets of weinig hebben doorgerekend over de mogelijke gevolgen aangifte 2024 of 2025 en de toeslagen etc, lijkt me niet helemaal de werkgever aan te rekenen. Dat je kind 18 werd/wordt wist je waarschijnlijk ook al bijna 2 decennia; met de wisselende fiscale regels over toeslagen (heel erg in het nieuws geweest de laatste jaren) en de bijbehorende boetes/terugbetalingen,

Members only:

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
MAX3400 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:23:
Ik zou eens gaan babbelen met een boekhouder; het feit dat je / jullie zelf 8 maanden geleden (bij de initiele opstelling van de VSO) nog niets of weinig hebben doorgerekend over de mogelijke gevolgen aangifte 2024 of 2025 en de toeslagen etc, lijkt me niet helemaal de werkgever aan te rekenen. Dat je kind 18 werd/wordt wist je waarschijnlijk ook al bijna 2 decennia; met de wisselende fiscale regels over toeslagen (heel erg in het nieuws geweest de laatste jaren) en de bijbehorende boetes/terugbetalingen,

***members only***
Moment van uitbetaling is niet noodzakelijk hetzelfde als moment van boeking. Dus dat er staat dat de verrekening na uiterlijk een maand na uitdiensttreding plaatsvindt betekent nog niet dat dat ook het moment van boeking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Citroentjuh schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Moment van uitbetaling is niet noodzakelijk hetzelfde als moment van boeking. Dus dat er staat dat de verrekening na uiterlijk een maand na uitdiensttreding plaatsvindt betekent nog niet dat dat ook het moment van boeking is.
Euh?

Er staat nergens 1 kalendermaand. Er staat 1 maand (over het algemeen binnen 30 dagen dus). Dus als ik mijn baan opzeg op 15 november, dan moet mijn werkgever dat dus (give or take) uiterlijk 15 december betaald hebben. Dan is toch mijn "boeking", zoals jij het noemt, toch 15 december en valt het 100% volledig binnen mijn inkomstenbelasting 2024.

Vandaar dat ik vroeg / hintte hoe de resterende data in de summiere mo-stukjes hadden moeten zijn/staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Volgens mij heeft ze pas ergens in december opgezegd. Maar ik snap niet waarom dat uitmaakt. Het geld is uiteindelijk in jan 2025 uitbetaald, dus dan valt dat toch binnen belastingjaar 2025 en niet 2024? Dat is toch het enige wat telt?

Of hebben wij de 'fout' gemaakt door in onze belastingaangifte door de vooraf ingevulde bedragen niet te wijzigen? We hadden dus misschien dat VSO bedrag daar van af moeten halen, lijkt me. Kunnen we dat alsnog corrigeren? Het klopt dan alleen niet met de jaaropgaven (want die was dus eigenlijk fout). Misschien dat er dan een belletje afgaat bij de belastingdienst en dat zij dan zien dat ex-werkgever e.e.a. niet juist heeft ingevuld.

Let wel: wij zijn techneuten en compleet leek op het gebied van belastingen/boekhouden etc.

Het voelt nu alleen heel onrechtvaardig. Ik heb het idee dat we nu gedupeerd worden door luiheid bij de ex-werkgever. "Pfoeh, een heel boekjaar opstarten voor 1 bedrag. Wat een gedoe. Doe maar lekker op die van vorig jaar". Zoiets stel ik me dat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
MAX3400 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Euh?

Er staat nergens 1 kalendermaand. Er staat 1 maand (over het algemeen binnen 30 dagen dus). Dus als ik mijn baan opzeg op 15 november, dan moet mijn werkgever dat dus (give or take) uiterlijk 15 december betaald hebben. Dan is toch mijn "boeking", zoals jij het noemt, toch 15 december en valt het 100% volledig binnen mijn inkomstenbelasting 2024.

Vandaar dat ik vroeg / hintte hoe de resterende data in de summiere mo-stukjes hadden moeten zijn/staan.
Als het in 2024 wordt uitbetaald is het helemaal duidelijk, de verwarring bij TS zit hem erin dat het bedrag in 2025 is betaald, maar dat betekent niet dat het niet in 2024 geboekt moet worden. Dat was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
hneel schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:07:
Volgens mij heeft ze pas ergens in december opgezegd. Maar ik snap niet waarom dat uitmaakt. Het geld is uiteindelijk in jan 2025 uitbetaald, dus dan valt dat toch binnen belastingjaar 2025 en niet 2024? Dat is toch het enige wat telt?

Of hebben wij de 'fout' gemaakt door in onze belastingaangifte door de vooraf ingevulde bedragen niet te wijzigen? We hadden dus misschien dat VSO bedrag daar van af moeten halen, lijkt me. Kunnen we dat alsnog corrigeren? Het klopt dan alleen niet met de jaaropgaven (want die was dus eigenlijk fout). Misschien dat er dan een belletje afgaat bij de belastingdienst en dat zij dan zien dat ex-werkgever e.e.a. niet juist heeft ingevuld.

Let wel: wij zijn techneuten en compleet leek op het gebied van belastingen/boekhouden etc.

Het voelt nu alleen heel onrechtvaardig. Ik heb het idee dat we nu gedupeerd worden door luiheid bij de ex-werkgever. "Pfoeh, een heel boekjaar opstarten voor 1 bedrag. Wat een gedoe. Doe maar lekker op die van vorig jaar". Zoiets stel ik me dat voor.
Nee, als een betaling in 2025 betrekking heeft op een baan in 2024 valt het onder dat boekjaar. En het zou juist makkelijker voor de werkgever zijn waarschijnlijk om het in 2025 te boeken want hoeven ze het boekjaar 2024 niet opnieuw te openen (alhoewel die waarschijnlijk pas maanden later definitief is precies vanwege het feit dat er vaak nog nabetalingen zijn die over het voorgaande boekjaar gaan), dus met luiheid heeft dat niets te maken. Het is gewoon hoe het hoort en waarschijnlijk kunnen ze niet eens zomaar daar van afwijken, omdat de boekhouder het dan afkeurt/het mogelijk fraude is.

Tip: het is trouwens mogelijk om je inkomsten over maximaal drie aangiftejaren te spreiden, mogelijk kom je dan onder de drempel en behoud je de toeslagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Citroentjuh op 02-08-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
hneel schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:07:
Waarom voelt het onrechtvaardig? Omdat het bedrag van de overeenkomst op 15 januari op jouw rekening verscheen in plaats van 31 december?

Op 1 januari is je vrouw bij een andere werkgever begonnen, dus wordt in 2024 alles afgerond bij de andere werkgever. Dat gaf je pas half december aan, waardoor de financiële administratie even de tijd nodig had om het te verwerken.

Was je vrouw pas op 1 februari bij de nieuwe werkgever en was haar dienstverband op 31 januari geëindigd dan was het wel gewoon in 2025 geboekt omdat de overeenkomst toen eindigde.

Maar goed, met de hoogte van de VSO kan je toch wel de onterecht ontvangen belasting terugbetalen? En anders kan je bijvoorbeeld kijken of middelen een optie is. Maar als je hier zelf niks van af weet kan je misschien even bij iemand binnen lopen die er meer van af weet?

Aan mij heb je niks, want wij krijgen alleen kindgebonden budget als mijn vrouw of ik minder zou gaan werken. Het rare aan dit soort toeslagen; er wordt puur gekeken naar inkomen en niet naar hoeveel uur iemand werkt. Werk ik 10 uur per week heb ik recht op toeslagen, werk ik 40 uur per week dan niet. Dus iemand die 200 euro per uur verdient en maar 5 uur werkt heeft recht op hetzelfde als iemand die 25 euro per uur verdient en 40 uur werkt 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door President op 02-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15

Secsytime

Automagisch

Vso hoort in het jaar geboekt te worden waarin die is afgesloten.

Betaling staat hier verder los van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
Citroentjuh schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Nee, als een betaling in 2025 betrekking heeft op een baan in 2024 valt het onder dat boekjaar.
Waar baseer je dit op, vanuit de loonheffingen gezien? Ik heb in de eerste reactie al een vonnis van de rechter gepost waarin duidelijk is dat het gaat om het moment van 'genieting', wat het moment van uitbetaling is of het moment dat de vordering opeisbaar wordt (handboek loonheffingen en de wet sluiten zich daarbij aan). Het moment van genieting is hier pas januari 2025 geweest, ook gelet op wat er in de VSO afgesproken is.

In de loonheffingen had een aparte inkomstenverhouding opgevoerd moeten worden, onder de groene tabel, zonder loontijdvak, in 2025. Dat corrigeren, voor zover nog mogelijk, zou handig zijn. TS zou ook zijn aangifte IB aan kunnen passen, maar dat kan wel wat vragen van de inspecteur opleveren waarbij naar het genoemde vonnis verwezen kan worden.

[edit]
Andere mensen in dit topic lijken naar de boekhouding van de ondernemer te willen kijken, maar die is niet relevant in deze. Neem als voorbeeld je vakantiegeld. Je vakantiegeld over eind 2024 zal de ondernemer ook in boekjaar 2024 boeken en als reservering op de balans eind 2024 staan. Voor de loonheffingen wordt het echter pas bij de uitbetaling in mei 2025 in aanmerking genomen.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeN op 02-08-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mea culpa, het dienstverband eindigt in januari 2025. Dan zou ik inderdaad verwachten dat dit als loon in 2025 wordt opgegeven.

[ Voor 81% gewijzigd door Tehh op 02-08-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Leuk, maar als ik op 30 december de jackpot met mijn lot win dan maakt het niet uit of ik op 31 december het geld claim en dit uitbetaald wordt of dat ik het op 1 januari claim of op mijn rekening komt. Hoe dan ook wordt het gezien alsof ik op 30 december rijk ben geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15

Secsytime

Automagisch

MikeN schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Waar baseer je dit op, vanuit de loonheffingen gezien? Ik heb in de eerste reactie al een vonnis van de rechter gepost waarin duidelijk is dat het gaat om het moment van 'genieting', wat het moment van uitbetaling is of het moment dat de vordering opeisbaar wordt (handboek loonheffingen en de wet sluiten zich daarbij aan). Het moment van genieting is hier pas januari 2025 geweest, ook gelet op wat er in de VSO afgesproken is.

In de loonheffingen had een aparte inkomstenverhouding opgevoerd moeten worden, onder de groene tabel, zonder loontijdvak, in 2025. Dat corrigeren, voor zover nog mogelijk, zou handig zijn. TS zou ook zijn aangifte IB aan kunnen passen, maar dat kan wel wat vragen van de inspecteur opleveren waarbij naar het genoemde vonnis verwezen kan worden.

[edit]
Andere mensen in dit topic lijken naar de boekhouding van de ondernemer te willen kijken, maar die is niet relevant in deze. Neem als voorbeeld je vakantiegeld. Je vakantiegeld over eind 2024 zal de ondernemer ook in boekjaar 2024 boeken en als reservering op de balans eind 2024 staan. Voor de loonheffingen wordt het echter pas bij de uitbetaling in mei 2025 in aanmerking genomen.
Komt door het verwarrende taalgebruik in de OP.

Dit gaat dus niet over boeken of boekingen maar over het jaar waar inkomen betrekking op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
President schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Leuk, maar als ik op 30 december de jackpot met mijn lot win dan maakt het niet uit of ik op 31 december het geld claim en dit uitbetaald wordt of dat ik het op 1 januari claim of op mijn rekening komt. Hoe dan ook wordt het gezien alsof ik op 30 december rijk ben geworden
Ten eerste gaat het hier helemaal niet om het vermogen - dat noemt TS er alleen maar bij voor de volledigheid. Het gaat om het inkomen en daarmee in verband staande toeslagen. Ten tweede heb je in het geval van een loterijprijs het lot al in handen op 31 december, en dat lot heeft op dat moment al waarde in het economisch verkeer. De betaaldatum is daar dan ook helemaal niet relevant. Tenslotte bepaalt de rangorderegeling van art. 2.14 Wet IB expliciet dat wat in box 1 valt niet in box 3 valt.

Als je twee seconden de moeite zou nemen om het vonnis uit mijn eerste reactie te lezen zie je dat je er compleet naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MikeN schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Als je twee seconden de moeite zou nemen om het vonnis uit mijn eerste reactie te lezen zie je dat je er compleet naast zit.
Klopt, maar in deze uitspraak weegt wel mee dat in de VSO expliciet is afgesproken dat het geld in januari zou worden betaald. De werknemer had dus geen mogelijkheid om eerder van het geld te genieten. We weten niet hoe dat in de VSO van TS staat.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
De werkgever heeft zich dus niet aan de overeenkomst gehouden. Want de afrekening zou komen *na* het einde dienstverband, dus na 31/12. Ik zou daar, mede gezien de financiële impact, zeker een punt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
P_de_B schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

Klopt, maar in deze uitspraak weegt wel mee dat in de VSO expliciet is afgesproken dat het geld in januari zou worden betaald. De werknemer had dus geen mogelijkheid om eerder van het geld te genieten. We weten niet hoe dat in de VSO van TS staat.
Jawel, dat is boven gequote. Uitbetaling binnen een maand na uit dienst. Eind december uit dienst maakt de vordering dus pas eind januari opeisbaar, waarmee ik dezelfde beredenering als in het vonnis wel op zie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
MikeN schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Jawel, dat is boven gequote. Uitbetaling binnen een maand na uit dienst. Eind december uit dienst maakt de vordering dus pas eind januari opeisbaar, waarmee ik dezelfde beredenering als in het vonnis wel op zie gaan.
Niet gezien, dank. Dan volg ik je inderdaad. Die VSO hoort in het 'loonjaar' 2025 te vallen en dus niet bij de belastingaangifte over 2024 mee te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
Er worden volgens mij soweiso een aantal zaken door elkaar gehaald. Een boekjaar is iets wat de loonbelasting niet kent, die kent periodes die toevallig ook in een belastingjaar vallen. Een boekjaar is een administratief gegeven voor de jaarrekening.

Als je puur naar de loonbelasting kijkt dan moeten posten worden aangegeven op het moment dat ze vorderbaar en inbaar zijn. Door het eerder opzeggen in december is het bedrag zowel vorderbaar als inbaar geworden op 31 december 2024, het moment van beëindigen van de overeenkomst. Dat de werkgever het in 2024 verwerkt is mijns inziens dan ook correct. Daarna dient het binnen een maand uitbetaald te worden, maar dat is niet het moment dat het vorderbaar of inbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DCV191283 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:15:
Er worden volgens mij soweiso een aantal zaken door elkaar gehaald. Een boekjaar is iets wat de loonbelasting niet kent, die kent periodes die toevallig ook in een belastingjaar vallen. Een boekjaar is een administratief gegeven voor de jaarrekening.

Als je puur naar de loonbelasting kijkt dan moeten posten worden aangegeven op het moment dat ze vorderbaar en inbaar zijn. Door het eerder opzeggen in december is het bedrag zowel vorderbaar als inbaar geworden op 31 december 2024, het moment van beëindigen van de overeenkomst. Dat de werkgever het in 2024 verwerkt is mijns inziens dan ook correct. Daarna dient het binnen een maand uitbetaald te worden, maar dat is niet het moment dat het vorderbaar of inbaar wordt.
De overeenkomst is beeindigd op 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Ben ik niet met je eens. Het is echt gebruikelijk dat een eindafrekening plaatsvindt in de eerste periode nadat het dienstverband is beëindigd en hier is het ook nog eens expliciet zo opgenomen in de overeenkomst.

Het lastige voor TS is dat loonbelasting nagenoeg onmogelijk met terugwerkende kracht over de jaargrens heen gecorrigeerd kan worden en dat de fiscus die gegevens ook gebruikt voor de IB aangifte.

Maar het lijkt me ook dat aangezien uit de overeenkomst duidelijk is dat de eindafrekening fiscaal in 2025 betaald had moeten zijn, dat TS in de IB aangifte dit kan (laten) corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online

Dit gaat om het aangiftefjaar inkomstenbelasting, dat is sowieso goed om bij stil te staan. Het discussiepunt heb je dus eventueel met de belastingdienst. Dat wordt ingewikkeld doordat de werkgever het in december heeft meegenomen en doorgeven aan de belastingdienst. Er was echter afgesproken om het bedrag van de vso te betalen in januari. Daarmee (zie de gelinkte uitspraak) hoort het fiscaal voor de werknemer bij het nieuwe jaar.

Je hoeft dus niks met periodes etc van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
Wolly schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

De overeenkomst is beeindigd op 1 januari.
StevenK schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Ben ik niet met je eens. Het is echt gebruikelijk dat een eindafrekening plaatsvindt in de eerste periode nadat het dienstverband is beëindigd en hier is het ook nog eens expliciet zo opgenomen in de overeenkomst.

Het lastige voor TS is dat loonbelasting nagenoeg onmogelijk met terugwerkende kracht over de jaargrens heen gecorrigeerd kan worden en dat de fiscus die gegevens ook gebruikt voor de IB aangifte.

Maar het lijkt me ook dat aangezien uit de overeenkomst duidelijk is dat de eindafrekening fiscaal in 2025 betaald had moeten zijn, dat TS in de IB aangifte dit kan (laten) corrigeren.
Corrigeren is niet heel ingewikkeld, loonaangifte december corrigeren en loonaangifte januari corrigeren, met een beetje normaal salarispakket is dat in een half uurtje te doen.

Wat ik lastig vind is dat de VSO uit ging van uit dienst per 31 januari. Vervolgens vind ze een andere baan en vertrekt een maand eerder. Daarover staat dat het dienstverband dan eindigt. Schuift de rest mee of niet? Dat is niet benoemd.

De overeenkomst eindigt mijns inziens niet op 1 januari, maar op 31 december, dat is de laatste dag die betaald is.

Wat gebruikelijk is voor een afrekening is per bedrijf heel verschillend, dus daar is niet zoveel uti af te leiden. Ik denk dat dat echt bij de helft van mijn klanten in dezelfde maand is en bij de helft in de volgende maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:30
Je hebt loon-in en loon-over methodiek. Vooral in de zorg zie je nog wel eens dat er loon-over (nadat de overuren, toeslaguren, etc uren van januari gefiatteerd zijn worden deze in februari uitbetaald). Boekhouding technisch is dat niet correct, het betreft loon over een vorige periode die je ook in die periode zou moeten boeken met terugwerkende kracht. Affin.

Waar de werkgever van je vrouw waarschijnlijk tegenaan liep is dat januari het boekjaar afgesloten wordt. Meestal rond de 6e wordt er een 13e verloning gedaan met alle resterende bedragen en verrekeningen. Daarna wordt het jaar dichtgezet. En boekhoudkundig afgesloten. De meeste administraties willen hem dan niet meer openbreken, want dat levert potentieel meer correcties op dan alleen die van je vrouw. Technisch gezien hoort je afrekening (ook een vso) gewoon in de maand van uitdiensttreding. Als dat voor je vrouw 31-12 was dan hoort ie dus gewoon in 2024.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 02-08-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DCV191283 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

De overeenkomst eindigt mijns inziens niet op 1 januari, maar op 31 december, dat is de laatste dag die betaald is.
Indien de medewerker voor een andere organisatie of voor eigen rekening betaalde werkzaamheden gaat verrichten, zegt medewerker de arbeidsovereenkomst in ieder geval op, en wel tegen het moment waarop het dienstverband bij de andere organisatie of de opdracht aanvangt. In dat geval eindigt de arbeidsovereenkomst in afwijking van artikel 1 op de datum waartegen de medewerker heeft opgezegd.
Als medewerker niet expliciet heeft opgezegd eindigt het dienstverband op 1-1. Als medewerker per 1-1 heeft opgezegd is de laatste werkdag ook 1-1.

Ik kan helaas niet terugvinden of en hoe er is opgezegd door medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
Wolly schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

[...]

Als medewerker niet expliciet heeft opgezegd eindigt het dienstverband op 1-1. Als medewerker per 1-1 heeft opgezegd is de laatste werkdag ook 1-1.

Er is eerder opgezegd, anders had het hele dienstverband volgens mij tot 31 januari gelopen. Normaal zeg je op tegen het einde van de maand, dus 31 december lijkt mij logisch, maar je hebt een punt het staat nergens, dus misschien dat dit wel de grote vraag van de hele discussie wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Wolly schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

[...]

De meeste HR systemen werken gewoon met een tot en met datum en niet een tot datum. Dat heeft oa te maken met pensioenpolissen, belastingaangifte, etc. 01-01 uitdienst zie je om die reden zelden.

Datum uitdienst staat overigens verplicht op de laatste loonstrook. Dus daar zul je m vinden zoals die geregistreerd is in het systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 02-08-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
DCV191283 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

[...]

Corrigeren is niet heel ingewikkeld, loonaangifte december corrigeren en loonaangifte januari corrigeren, met een beetje normaal salarispakket is dat in een half uurtje te doen.

Wat ik lastig vind is dat de VSO uit ging van uit dienst per 31 januari. Vervolgens vind ze een andere baan en vertrekt een maand eerder. Daarover staat dat het dienstverband dan eindigt. Schuift de rest mee of niet? Dat is niet benoemd.

Wat gebruikelijk is voor een afrekening is per bedrijf heel verschillend, dus daar is niet zoveel uti af te leiden. Ik denk dat dat echt bij de helft van mijn klanten in dezelfde maand is en bij de helft in de volgende maand.
Beetje kort door de bocht. In sommige systemen kan dit helemaal niet. In de meeste systemen wel, maar dit is veel werk. Je hebt namelijk niet alleen je laatste loonverwerking, je dient daarna voor het hele jaar (12 maanden) nieuwe belasting en pensioenaangiftes te versturen.

En dan heb ik het nog niet eens over de situatie waarbij je werkgever recent gewisseld is van salarispakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
MagniArtistique schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Beetje kort door de bocht. In sommige systemen kan dit helemaal niet. In de meeste systemen wel, maar dit is veel werk. Je hebt namelijk niet alleen je laatste loonverwerking, je dient daarna voor het hele jaar (12 maanden) nieuwe belasting en pensioenaangiftes te versturen.

En dan heb ik het nog niet eens over de situatie waarbij je werkgever recent gewisseld is van salarispakket.
Sorry, ik werk al 21 jaar als salarisadministrateur met verschillende systemen, als je een beetje normaal pakket hebt kan dit echt prima. Dat veel salarisadministrateurs niet snappen hoe je het in het pakket invoert laat vaak zien hoe slecht de technische vaardigheden van veel salarisadministrateurs zijn, maar ik zou nu geen pakket op kunnen noemen waarmee dit niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
MagniArtistique schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:10:
Technisch gezien hoort je afrekening (ook een vso) gewoon in de maand van uitdiensttreding. Als dat voor je vrouw 31-12 was dan hoort ie dus gewoon in 2024.
Er is letterlijk hierboven de VSO gequote die zegt dat het 'binnen één maand na beëindiging van de arbeidsovereenkomst' is, en de wet op de loonbelasting is er voor de salarisadministratie ook gewoon duidelijk over, artikel 13a:
1 Loon wordt beschouwd te zijn genoten op het tijdstip waarop het:
a. betaald of verrekend wordt, ter beschikking van de werknemer wordt gesteld of rentedragend wordt, dan wel
b. vorderbaar en tevens inbaar wordt.
Als die afrekening beloofd is binnen een maand, is hij nog niet inbaar. Het gaat dus om de betaaldatum. Dat allerlei salarisadministrateurs wat anders doen maakt de wet niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Jullie blijven het hebben over de werkgeverskant, maar die is niet relevant voor TS. Voor TS zou een correctie IB voor 2024 de juiste route zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
MikeN schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Er is letterlijk hierboven de VSO gequote die zegt dat het 'binnen één maand na beëindiging van de arbeidsovereenkomst' is, en de wet op de loonbelasting is er voor de salarisadministratie ook gewoon duidelijk over, artikel 13a:

[...]

Als die afrekening beloofd is binnen een maand, is hij nog niet inbaar. Het gaat dus om de betaaldatum. Dat allerlei salarisadministrateurs wat anders doen maakt de wet niet anders.
Dat de verwerking van de afrekening een bepaalde termijn geniet is prima. Boekhoudkundig en polistechnisch kan dit alleen op een bestaande arbeidsverhouding (lees: met terugwerkende kracht in de vorige maand). Ik kan met jou afspreken dat je 6 maanden na uitdiensttreding nog iets krijgt, betekent niet dat je ook nog 6 maanden een arbeidscontract hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 02-08-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
MagniArtistique schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Dat de verwerking van de afrekening een bepaalde termijn geniet is prima. Boekhoudkundig en polistechnisch kan dit alleen op een bestaande arbeidsverhouding (lees: met terugwerkende kracht in de vorige maand). Ik kan met jou afspreken dat je 6 maanden na uitdiensttreding nog iets krijgt, betekent niet dat je ook nog 6 maanden een arbeidscontract hebt.
Boekhoudkundig kan je aan het einde van het jaar gewoon een reservering treffen.
Over het algemeen heeft een transitievergoeding geen invloed op pensioen, qua aangifte zit je dus alleen met Belastingdienst/UWV die kunnen prima een uitkering in een tijdvak na afloop van het dienstverband aan, dus als het in 2025 hoort te worden verloond is dat prima mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeN
MagniArtistique schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Een ontslagvergoeding valt onder een nieuwe inkomstenverhouding, en onder loon uit vroegere arbeid (groene tabel, die dus ook niet in dezelfde inkomensverhouding als de witte tabel kan). Dit staat ook letterlijk in het handboek loonheffingen.

Maar goed, volgens mij is het antwoord al 13x gegeven in dit topic en blijven mensen met foutieve informatie aankomen, dus ik hou het hier maar bij verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door hneel op 05-08-2025 18:48 ]

Pagina: 1