Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 15:39
Hallotjes,

De plastic mounting bracket van mijn AM5 moederbord is afgebroken. Ik heb er een Coolermaster AIO op zitten en blijkbaar heeft die teveel kracht uitgeoefend op de brackets. Dit is toch wel iets dat echt beter is bij Intel. De plastic brackets voelde al goedkoop maar dat zijn ze dus ook.

Mijn vraag is uiteraard, waar kan ik goede nieuwe brackets kopen? Ik zou via de garantie van het moederbord kunnen gaan maar dat duurt waarschijnlijk allemaal veel te lang. Ik zag een reddit topic waar iemand hetzelfde probleem had. Bij deze persoon zijn er twee aftermarket brackets afbroken dus ik ben huiverig om deze aan te schaffen.

Bij andere merken zie ik WEL een goede oplossing om de pomp van de AIO te bevestigen; gewoon zoals het hoort, aan de schroefgaten waar de plastic bracket aanvast zit. Ik snap uberhaubt niet waarom deze plastic brackets worden gebruikt als er 4 schroefgaten beschikbaar zijn die direct aan de backplate verbonden zijn 8)7

Anyway, advies? Misschien maar gewoon een nieuw AIO kopen met goede mounting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@Tok Tok
Nog een reden om voor een goede luchtkoeler te gaan. Veel betrouwbaarder, vaak goedkoper en met goede ventilatoren, vaak net zo stil om misschien zelfs stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
If only life were that simple.. Ik ben bezig deze build te maken: YouTube: My fastest gaming PC, ever – 5090 + 9800X3D Ook dezelfde kast, dus weinig ruimte.

Ik heb dezelfde koeler besteld die hij gebruikt maar ik heb een 7950x cpu en ik zag net dat deze 170w is, dus dat ga ik niet redden ben ik bang. Een AIO met twee fans past ook qua hoogte zag ik maar het liefst voer ik niet de warmte van de 5090 af via de AIO. Undervolten van de CPU is ook een optie maar liefst niet natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:26

HugoBoss1985

Xenotech

Mail de webshop waar je het gekocht hebt.
Wie weet sturen ze een vervangend bracket op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:47
Ik zou inderdaad, zoals @HugoBoss1985 aangeeft de webshop mailen voor nieuwe brackets. Stel je verkoopt je moederbord eens, dan zitten ze erbij.
Als jij de mogelijkheid hebt om voor een AIO te gaan met een andere mounting, dan zou ik dat zeker doen! Dat voelt misschien ook wel een stuk prettiger voor jezelf.

@bierschuit
Dat is een bracket voor luchtkoelers.

[ Voor 4% gewijzigd door Mosin op 02-08-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
@Mosin Dit is wel het beste idee eigenlijk maar ik heb nu aftermarket brackets besteld via amazon. Ik denk dat het hem er ook erg in zit dat je koeler niet te hard op de CPU drukt. Je hebt niet zoveel kracht nodig zolang je maar bij het monteren zorgt dat de meeste koelpasta tussen de CPU en het koelblok uitgeknepen wordt.

Maar thanks voor de hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 12:07
Je kan ook iemand in de buurt vragen om ze voor je te printen, mits ze een 3D printer hebben. Dat heb ik toen ook een keer gedaan voor een AM4 bracket en die zit nog steeds in desbetreffende pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ik heb een printer en ik kan modelleren maar ik zou de sterkte van een print niet vertrouwen om mijn koeling mee vast te zetten, de kans dat dat afbreekt is erg groot, zeker ook omdat het warm wordt. Of je moet heel duur filament kopen, wat dan weer veel duurder is dan reserve onderdelen bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
Bedoel je dan de backplate? Kan je op Amazon bestellen voor een paar euro.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Tok Tok schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:55:
@Mosin Dit is wel het beste idee eigenlijk maar ik heb nu aftermarket brackets besteld via amazon. Ik denk dat het hem er ook erg in zit dat je koeler niet te hard op de CPU drukt. Je hebt niet zoveel kracht nodig zolang je maar bij het monteren zorgt dat de meeste koelpasta tussen de CPU en het koelblok uitgeknepen wordt.

Maar thanks voor de hulp iedereen!
Ik heb naar een filmpje gekeken van een Cooler Master AIO die je op het bracket monteert en dat zou zonder problemen moeten lukken. Weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet?

Dit is het filmpje. Het gaat hier wel om een AM4 bracket. Bij deze variant draai je de pomp gewoon aan tot het vast zit. Dus het lijkt me niet helemaal de normale gang van zaken als je de pomp hard op je cpu drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Het lukt ook zonder problemen alleen is 1 van die plastic brackets nu afgebroken. Ik heb net nieuwe binnen gekregen en ik ga gewoon zorgen dat ik het niet te hard aan draai. Ik doe dit nooit overmatig en toch is het kapot gegaan. Zoals ik al zei is het gebruik van plastic naar mijn idee heel onlogisch als je ook op de backplate direct kan schroeven, maar dit zal vast met geld temaken hebben. Ik heb er nooit bij stilgestaan want ik heb altijd Intel gehad, maar voor de volgende keer let ik op het mounting mechaniek bij het kopen van een koeler.

Er zou eigenlijk een veer tussen de bout en het de bracket moeten zitten, dit zie je vaak bij wat duurdere koelblokken van EK bijvoorbeeld. Dan kan de fabrikant de kracht precies instellen. Maar dat kost natuurlijk meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Tok Tok op 04-08-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Tok Tok schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:42:
Het lukt ook zonder problemen alleen is 1 van die plastic brackets nu afgebroken. Ik heb net nieuwe binnen gekregen en ik ga gewoon zorgen dat ik het niet te hard aan draai. Ik doe dit nooit overmatig en toch is het kapot gegaan. Zoals ik al zei is het gebruik van plastic naar mijn idee heel onlogisch als je ook op de backplate direct kan schroeven, maar dit zal vast met geld temaken hebben. Ik heb er nooit bij stilgestaan want ik heb altijd Intel gehad, maar voor de volgende keer let ik op het mounting mechaniek bij het kopen van een koeler.

Er zou eigenlijk een veer tussen de bout en het de bracket moeten zitten, dit zie je vaak bij wat duurdere koelblokken van EK bijvoorbeeld. Maar dat kost natuurlijk meer.
Oke, dan ben ik benieuwd wat de volgende brackets gaan doen. Zeker als je het al voorzichtig gemonteerd hebt. Let er ook op dat je de druk goed verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Thanks, komt goed. Mocht het weer teveel druk zijn kan het nog losser. Heb 3 setjes gekregen haha
Pagina: 1