EV >500km WLTP & >500L bagageruimte & >1.500kg trekgewicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:19
Beste tweakers,

Wellicht dat jullie nog met verstand mee willen denken. Ik kom er namelijk niet uit. Ik zoek een nieuwe auto omdat ik graag met de caravan op vakantie wil.

De keuze voor EV is een persoonlijke overweging. Wij vinden EV's heel fijn rijden en durven het wel aan om met de EV met caravan op vakantie te gaan. Maar, om die reden moet het wel een EV zijn met >1.500kg trekgewicht. Daarnaast wil ik dan toch wel minimaal 500km WLTP zodat ik ook met caravan nog wel iets over houd aan range. Tenslotte wil ik voldoende laadruimte in de auto overhouden. In zoverre de samenvatting van mijn criteria. Nog wat "zachte criteria" zijn dat ik liefst een wat nieuwere auto wil met niet teveel kilometers. Ik zoek nu zelf op bouwjaar 2023 en nieuwer, en tot 50.000 km. Daarnaast het liefst niet Chinees, aangezien ik China in zijn geheel toch als een gevaar zie. Maar dit zijn geen harde eisen.

Dan mijn budget, ik wil echt maximaal € 45.000 betalen. Een heel redelijk budget dacht ik zelf.

Mijn uitdaging is dat ik telkens bij de Tesla Model Y uitkom. Die zijn betaalbaar en voldoen aan al mijn eisen. Alleen... Tesla :(

We rijden nu een Tesla Model 3 en daar zijn we oprecht heel tevreden mee, maar ik vind het ergens toch maatschappelijk gezien "not done" om dan weer een Tesla te kopen. Het is geen harde dealbreker, en als het voor het geld gewoon de beste auto is, dan zal ik waarschijnlijk de Tesla Model Y LR uit 2023 ofzo kopen.

Maar, nu mijn vraag, zijn er hier nog mensen met goede andere ideeën? Wat zijn nu goede alternatieven?

De enige die volgens mij echt binnen mijn eisenpakket vallen zijn de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6. Op zich echt prima, maar kosten meer, voor (volgens mij) minder "auto" dan de model Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volvo XC40/EX40? Of is dat ook al te Chinees naar je zin?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
Met een caravan is 800V ook wel lekker. Dat mis ik wel. Helemaal na het rijden van de 3 met Panasonic. Dit is mijn laatste Tesla denk ik. Niet eens zozeer door Elon hoor. Meer dus door gebrek aan vooruitgang en keuzes obv kostprijs ipv functionaliteit. (Geen parkeersensoren, geen regensensor etc) Ook qua model is het nu wel een keer klaar. Verder is het zeker een prima auto hoor. Echt veel voor weinig. Ik heb toch weer liever (op bepaalde vlakken) iets minder voor wat meer. :) Beetje Audi vs Skoda.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo kom je alleen op de Tesla uit? De Ioniq 5 voldoet toch ook aan al jouw eisen. Ik vraag mij af hoeveel minder auto je krijgt. Ik denk juist meer (knopjes!)

[ Voor 35% gewijzigd door -tom-562 op 01-08-2025 16:32 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Laatst online: 22:57
nog wat doorsparen voor een Xpeng G6 of KIA EV6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
Volvo XC40/EX40? Of is dat ook al te Chinees naar je zin?
Pracht auto, maar heel inefficiënt en geen 500 liter bagage ruimte. Heeft "slechts" 410 liter. Stond wel ook hoog op mijn lijst.
Hoezo kom je alleen op de Tesla uit? De Ioniq 5 voldoet toch ook aan al jouw eisen. Ik vraag mij af hoeveel minder auto je krijgt. Ik denk juist meer (knopjes!)
De Tesla heeft AWD, meer bagageruimte, meer trekgewicht, meer range (obv real range EV database) en meer vermogen. Afhankelijk van welk pakket je hebt op de Ioniq 5, ook luxer uitgevoerd. Daarnaast is de Ioniq 5 duurder. Ik zou dan toch graag de Ioniq 5 met de 84 kWh batterij willen, maar die is echt nog te duur. Daarnaast hoor ik relatief slechte berichten over het entertainment systeem van de Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Handig:

https://ev-database.org/n...kgewicht-elektrische-auto

De Ioniq is al genoemd, maar de KIA EV6 dan? Korea is geen China, ruim boven de 500 km WLTP, mag 1800 kg trekken, en koffer 572 liter (opgeklapt dan wel natuurlijk), en "vanaf" 45k nieuw. Dus dan de kunst er eentje te vinden van een jaar, of twee, oud (heh, zo lang is die nog niet op de markt natuurlijk) en het zou ongeveer wel moeten gaan voor jouw max prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 01-08-2025 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Die auto’s heeft hij toch ook al in zijn TS staan? Niemand leest dat ofzo? :)

Ook is de EV6 er toch echt al wel langer dan twee jaar. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 01-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dan is er maar 1 alternatief, de Mercedes EQB 300 of 350 4matic met 7 zitplaatsen en trekhaak.

De EQB 250 met 7 zitplaatsen mag gek genoeg niks trekken.

Er zijn een 2 tal in NL, maar via dasimport.nl bijv. vanuit Duitsland goed te verkrijgen. Ik zou dan gaan voor de AMG line uitvoering kwa prijs/uitvoerig.

Laat je niks wijsmaken dat het trekgewicht niet geregistreerd kan worden, dat kan wel degelijk.

Persoonlijk vond ik de 3e zitrij wel heel dicht tegen het achterraam zitten en vond de 300/350km wat karig. Ben daarom voor de Kia Sorento PHEV gegaan.

Enjoy!

[ Voor 31% gewijzigd door Falcon op 01-08-2025 20:57 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hansvanhengel schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Pracht auto, maar heel inefficiënt en geen 500 liter bagage ruimte. Heeft "slechts" 410 liter.
Zodra je er een caravan achter hangt maakt de efficiëntie van het trekkende voertuig volgens mij een stuk minder uit. Maar met de caravan op vakantie is ongetwijfeld niet je enige use case. De recente modeljaren zitten in elk geval boven de 500km wltp. Vandaar dat ik ‘m toch even noemde.

Bagageruimte is (in elk geval op papier) inderdaad ook wat minder. Je hebt wel nog een frunk, maar dat is ook maar 30l of zo geloof ik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
[...]

Pracht auto, maar heel inefficiënt en geen 500 liter bagage ruimte. Heeft "slechts" 410 liter. Stond wel ook hoog op mijn lijst.

[...]

De Tesla heeft AWD, meer bagageruimte, meer trekgewicht, meer range (obv real range EV database) en meer vermogen. Afhankelijk van welk pakket je hebt op de Ioniq 5, ook luxer uitgevoerd. Daarnaast is de Ioniq 5 duurder. Ik zou dan toch graag de Ioniq 5 met de 84 kWh batterij willen, maar die is echt nog te duur. Daarnaast hoor ik relatief slechte berichten over het entertainment systeem van de Ioniq 5.
Je kan bij de XC40 een net achter de achterbank ophangen, hoedenplank onder de vloer en wat hoger stapelen. Je achteruitkijkspiegel heb je door je caravan toch niets aan ;)
Inefficiënt is relatief. Je krijgt er wel een superfijne solide auto voor.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

Leuke vraag, ik vroeg me af of je er wel met een normaal rijbewijs mee zou mogen rijden met de hoeveelheid accu’s voor 500km wltp, maar de gewichten vielen me mee (net geen 2100 kilo voor de zwaarste uitvoering dus 1450/1400 kilo trekken mag dan net).

Bij het trekken van 1500kilo zal de range wel aardig inzakken, waar moet je dan aan denken als je netjes 90-100km/uur rijdt? Ik zou in Frankrijk met bijv 250km range toch wat zenuwachtig worden langs de snelweg (aardig wat snelladers gehad die het niet deden of de auto in storing brachten dus minimaal 1 of 2 stops te vroeg stoppen om bij te laden is wel aan te raden).

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-08 16:59
Nieuwe model van de Toyota BZ4X in AWD uitvoering komt redelijk in de buurt van je eisen zouden deze heeft leverbaar worden mischien is dat het kijken waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27
Xpeng G6
Zeer luxe, 87kwh accu, belachelijk snel laden , 1500 kg trekken

Net onder €50.000 maar gewoon serieus mooi, luxe en 450kw laden 10-80% 12 minuten.
Kan je wit interieur kiezen zonder extra's.

Er zijn gewoon geen opties te kiezen omdat alles erop zit, alleen de trekhaak optie erbij

[ Voor 56% gewijzigd door Ferry34 op 02-08-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Cherdium schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:24:
Nieuwe model van de Toyota BZ4X in AWD uitvoering komt redelijk in de buurt van je eisen zouden deze heeft leverbaar worden mischien is dat het kijken waard
Is dat niet een redelijk waardeloze BEV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Inderdaad...de Toyota is toch nergens goed in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:36
[...]

[...]

Maar je hebt dus een caravan achter je hangen en dan beperk je je auto keuze om pas vanaf 500liter bagage ruimte in aanmerking te komen voor je shortlist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferry34 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:52:
Inderdaad...de Toyota is toch nergens goed in?
Jawel, betrouwbaarheid: daarom koop je een Toyota. Niet omdat het per se de beste of leukst rijdende auto in zijn klasse is. Het is alleen jammer dat het zo’n flink gevaarte is geworden, en het is ook niet bepaald een auto waarvan je zegt: “Wauw, wat een mooi ontwerp,” zowel van binnen als van buiten.

Juist om die betrouwbaarheid te kunnen garanderen, zat of zit er een vorm van snellaadlimiet op. Ik zeg "zat of zit" omdat ik niet met zekerheid kan zeggen of dat nog steeds van toepassing is. Eindgebruikers zijn daar echter niet altijd blij mee; die willen tijdens de leaseperiode van vijf jaar gewoon de grenzen opzoeken, zeker wat betreft laadsnelheid en accuverbruik.

Toyota biedt wel tot 10 jaar of 300.000 km garantie op de accucapaciteit (tot 70% SoH), wat op papier behoorlijk royaal is. Wel geldt voor defecten aan het accupakket zelf een beperktere garantie: 5 jaar of tot 100.000 km. Dat ligt in lijn met wat bijvoorbeeld Nissan bij mijn Leaf doet. Daar heb ik alleen nog garantie op accucapaciteit tot 160.000 km.

Toyota gaat dus verder wat betreft de capaciteitsgarantie, maar het blijft uiteindelijk ook een manier om de klant aan regulier onderhoud bij de dealer te binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
Inspired schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Is dat niet een redelijk waardeloze BEV?
Is een nieuwe type dus beetje voorbarig om dat zo te zeggen, nieuwe accu en nieuwe electromotoren, Amerikaanse pers is wel goed over te spreken, de huidige had wat ik begreep inderdaad in begin wat opstart en vooral software probelemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Toyota is zo'n beetje totale noob op t gebied van EV dus betrouwbaarheid....ik zie er bijna nooit eentje ook.

Overigens heb ik 450.000km elektrisch gereden met Opel ampera E, Kia E Soul en nu BMW iX1 en heb nog nooit meegemaakt dat er iets kapot ging.

Maakt verder niet uit hoor als jij de Toyota als goed beschouwd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Verwijderd schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Jawel, betrouwbaarheid: daarom koop je een Toyota. Niet omdat het per se de beste of leukst rijdende auto in zijn klasse is. Het is alleen jammer dat het zo’n flink gevaarte is geworden, en het is ook niet bepaald een auto waarvan je zegt: “Wauw, wat een mooi ontwerp,” zowel van binnen als van buiten.

Juist om die betrouwbaarheid te kunnen garanderen, zat of zit er een vorm van snellaadlimiet op. Ik zeg "zat of zit" omdat ik niet met zekerheid kan zeggen of dat nog steeds van toepassing is. Eindgebruikers zijn daar echter niet altijd blij mee; die willen tijdens de leaseperiode van vijf jaar gewoon de grenzen opzoeken, zeker wat betreft laadsnelheid en accuverbruik.

Toyota biedt wel tot 10 jaar of 300.000 km garantie op de accucapaciteit (tot 70% SoH), wat op papier behoorlijk royaal is. Wel geldt voor defecten aan het accupakket zelf een beperktere garantie: 5 jaar of tot 100.000 km. Dat ligt in lijn met wat bijvoorbeeld Nissan bij mijn Leaf doet. Daar heb ik alleen nog garantie op accucapaciteit tot 160.000 km.

Toyota gaat dus verder wat betreft de capaciteitsgarantie, maar het blijft uiteindelijk ook een manier om de klant aan regulier onderhoud bij de dealer te binden.
Waarom staat Toyota dan zo vaak onderaan de lijstjes?

https://www.adac.de/rund-...zaehlt-mehr-e-auto-pannen

Yaris, RAV4, C-HR, Yaris Cross. Geen enkele Toyota doet het top.

Ook is de garantie vaag. 10 jaar met 300k maar accupack voor sommige zaken maar 5 jaar en 100k? Lekker duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 03-08-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Waarom staat Toyota dan zo vaak onderaan de lijstjes?

https://www.adac.de/rund-...zaehlt-mehr-e-auto-pannen

Yaris, RAV4, C-HR, Yaris Cross. Geen enkele Toyota doet het top.
Je moet echt naar de Nederlandse lijstjes kijken. Duitsland gaat natuurlijk hun eigen auto-industrie niet afvallen, en de ADAC ook niet. Het is wel heel toevallig dat Duitse automerken daar altijd zo goed uit de bus komen, terwijl een Toyota Yaris zogenaamd als "flop" wordt neergezet. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo, en ik denk dat er, zoals wel vaker, sprake is van enige nationale bias.

Neem bijvoorbeeld het lijstje van de Consumentenbond. Als je een zakelijke rijder bent, kun je eventueel ook kijken naar data van leasemaatschappijen of bijvoorbeeld de Vereniging Zakelijke Rijders. Maar in elk geval: de top vier in het betrouwbaarheidsoverzicht van de Consumentenbond wordt gedomineerd door Japanse merken. Hyundai en Tesla, beide merken die hier op Tweakers best populair zijn, staan respectievelijk op plek 19. En Audi, dat in die Duitse lijstjes altijd keurig bovenaan prijkt, komt in dit Nederlandse overzicht pas op plek 16.

Mijn Nissan Leaf scoort een 8,9 bij de Consumentenbond, wat aangeeft dat hij uitermate betrouwbaar is. Waarschijnlijk kost het ontbreken van een actief gekoeld accupakket hem nog wat punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Verwijderd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Je moet echt naar de Nederlandse lijstjes kijken. Duitsland gaat natuurlijk hun eigen auto-industrie niet afvallen, en de ADAC ook niet. Het is wel heel toevallig dat Duitse automerken daar altijd zo goed uit de bus komen, terwijl een Toyota Yaris zogenaamd als "flop" wordt neergezet. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo, en ik denk dat er, zoals wel vaker, sprake is van enige nationale bias.

Neem bijvoorbeeld het lijstje van de Consumentenbond. Als je een zakelijke rijder bent, kun je eventueel ook kijken naar data van leasemaatschappijen of bijvoorbeeld de Vereniging Zakelijke Rijders. Maar in elk geval: de top vier in het betrouwbaarheidsoverzicht van de Consumentenbond wordt gedomineerd door Japanse merken. Hyundai en Tesla, beide merken die hier op Tweakers best populair zijn, staan respectievelijk op plek 19. En Audi, dat in die Duitse lijstjes altijd keurig bovenaan prijkt, komt in dit Nederlandse overzicht pas op plek 16.

Mijn Nissan Leaf scoort een 8,9 bij de Consumentenbond, wat aangeeft dat hij uitermate betrouwbaar is. Waarschijnlijk kost het ontbreken van een actief gekoeld accupakket hem nog wat punten.
Enquete vs real world data van ADAC. Dan weet ik het wel. Mensen willen graag hun eigen merk goed praten. Zie je hier ook. Bij de ADAC komen ook genoeg andere merken goed uit de bus. Tesla, Suzuki, Renault, Hyundai. Allemaal geen Duits volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:53
[...]

Komt dat niet gewoon doordat andere fabrikanten daar niet om geven en de batterij gewoon als defect beschouwen wanneer die in de buurt van dat punt komt? Dus bij andere fabrikanten hoef je zo’n vage constructie simpelweg niet te gebruiken.
En mijn Tesla heeft 8 jaar garantie en onbeperkt kilometers w.b.t. de batterij. Dát is vertrouwen in je batterij hebben. De garantie limiteren op 100.000 km zegt m.i. van tevoren al dat ze totaal geen vertrouwen hebben dat dat ding langer dan een paar jaar op de weg blijft :P
[...]

Juist om die betrouwbaarheid te kunnen garanderen, zat of zit er een vorm van snellaadlimiet op.
Lol ja, belangrijk verschil, want andere fabrikanten hebben de laadsnelheid zo ingericht dat ze regelmatig ploffen.
[...]

Wat betekent dit? Het is een voordeel dat ze geen vertrouwen hebben in de batterij zodat je regelmatig voor onderhoud aan de batterij (??) naar Toyota moet?

Met alle respect voor de Leaf, hoor, want dat zijn gewoon hele leuke auto’s, maar als die de benchmark is, dan komt alle concurrentie anno 2025 heel positief naar voren terwijl de benchmark van OP een Tesla is en dan klinken de positieve punten van de Toyota ineens als minpunten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Ample Energy schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Komt dat niet gewoon doordat andere fabrikanten daar niet om geven en de batterij gewoon als defect beschouwen wanneer die in de buurt van dat punt komt? Dus bij andere fabrikanten hoef je zo’n vage constructie simpelweg niet te gebruiken.
En mijn Tesla heeft 8 jaar garantie en onbeperkt kilometers w.b.t. de batterij. Dát is vertrouwen in je batterij hebben. De garantie limiteren op 100.000 km zegt m.i. van tevoren al dat ze totaal geen vertrouwen hebben dat dat ding langer dan een paar jaar op de weg blijft :P

[...]

Lol ja, belangrijk verschil, want andere fabrikanten hebben de laadsnelheid zo ingericht dat ze regelmatig ploffen.

[...]

Wat betekent dit? Het is een voordeel dat ze geen vertrouwen hebben in de batterij zodat je regelmatig voor onderhoud aan de batterij (??) naar Toyota moet?

Met alle respect voor de Leaf, hoor, want dat zijn gewoon hele leuke auto’s, maar als die de benchmark is, dan komt alle concurrentie anno 2025 heel positief naar voren terwijl de benchmark van OP een Tesla is en dan klinken de positieve punten van de Toyota ineens als minpunten.
Je Tesla heeft geen onbeperkte kilometers op de batterij hoor :).
Die staat ook rond de 160k, 192k of 240k kilometers of 8 jaar en 80% SoH .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
GeeMoney schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Je Tesla heeft geen onbeperkte kilometers op de batterij hoor :).
Die staat ook rond de 160k, 192k of 240k kilometers of 8 jaar en 80% SoH .
Welles :P
Ik heb gewoon onbeperkt kilometers. Is wel een S, dus misschien is het anders bij de Y of 3.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:48
Maar 70% SoH garanderen na 10 jaar vind ik niet zo royaal. Volgens mij halen accu’s dat makkelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 03-08-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ample Energy schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Welles :P
Ik heb gewoon onbeperkt kilometers. Is wel een S, dus misschien is het anders bij de Y of 3.
Dan heb je een oudere Model S inderdaad. Tegenwoordig is ook die gelimiteerd. Tesla heeft dus ondertussen net zoveel vertrouwen in hun accu’s als de rest ;) .
Huidige Model S is 240k kilometers of 8 jaar en pas bij 70% SoH.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 03-08-2025 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cherdium
Zo geef even iets door wat mogelijk interessant voor de TS is om naar de te kijken wordt meteen een Toyota bash topic, en sinds wanneer is garantie een slecht iets? Ook al zitten er mogelijk voorwaarden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mjl schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:56:
Leuke vraag, ik vroeg me af of je er wel met een normaal rijbewijs mee zou mogen rijden met de hoeveelheid accu’s voor 500km wltp, maar de gewichten vielen me mee (net geen 2100 kilo voor de zwaarste uitvoering dus 1450/1400 kilo trekken mag dan net).

Bij het trekken van 1500kilo zal de range wel aardig inzakken, waar moet je dan aan denken als je netjes 90-100km/uur rijdt? Ik zou in Frankrijk met bijv 250km range toch wat zenuwachtig worden langs de snelweg (aardig wat snelladers gehad die het niet deden of de auto in storing brachten dus minimaal 1 of 2 stops te vroeg stoppen om bij te laden is wel aan te raden).
Die vlieger gaat helaas niet op.
Je vergeet dat een auto naast een eigen gewicht ook nog een laad vermogen heeft,
Een xc40 of model y zit je dan zo op 2500 kg maximum gewicht, waardoor je met een b rijbewijs nog maar 1000 kg of minder mag trekken.
Je komt dan al snel op een BE rijbewijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

m@fkeez schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Die vlieger gaat helaas niet op.
Je vergeet dat een auto naast een eigen gewicht ook nog een laad vermogen heeft,
Een xc40 of model y zit je dan zo op 2500 kg maximum gewicht, waardoor je met een b rijbewijs nog maar 1000 kg of minder mag trekken.
Je komt dan al snel op een BE rijbewijs uit.
Ik moet de AI bots ook niet meteen geloven :)

BE is dan inderdaad voldoende…

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
GeeMoney schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Dan heb je een oudere Model S inderdaad. Tegenwoordig is ook die gelimiteerd. Tesla heeft dus ondertussen net zoveel vertrouwen in hun accu’s als de rest ;) .
Huidige Model S is 240k kilometers of 8 jaar en pas bij 70% SoH.
Dan nog is 240.000 km wel iets meer vertrouwen dan 100.000, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dude, echt ... je weet wat je nu hebt. Je weet hoe slim de boel in elkaar zit.

En omdat je bang bent dat de buren een mening over het merk hebben; ga je het jezelf moeilijk maken?
Musk bashen is wel klaar hoor.

Model 3, Model Y verkopen weer als een speer. Het zijn waanzinnig goede auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Falcon schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:34:
Dan is er maar 1 alternatief, de Mercedes EQB 300 of 350 4matic met 7 zitplaatsen en trekhaak.
Die valt toch echt wel sterk af vrees ik. Mooie auto, maar waardeloze range en laadsnelheid. Daarnaast ook duur, ook in onderhoud.
mjl schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:56:

Gelukkig heb ik BE. Range zal inderdaad flink inzakken, maar daarom ook minimaal 500km WLTP.
GeeMoney schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Maar je hebt dus een caravan achter je hangen en dan beperk je je auto keuze om pas vanaf 500liter bagage ruimte in aanmerking te komen voor je shortlist?
Klopt, caravan is 1.350kg en met fietsen er op en gasflessen en nog wat prullaria is hij eigenlijk al aan z'n gewicht. Dus ik zal alsnog de auto aardig vol moeten gooien.
Ferry34 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:47:
Xpeng G6
Zeer luxe, 87kwh accu, belachelijk snel laden , 1500 kg trekken

Net onder €50.000 maar gewoon serieus mooi, luxe en 450kw laden 10-80% 12 minuten.
Kan je wit interieur kiezen zonder extra's.

Er zijn gewoon geen opties te kiezen omdat alles erop zit, alleen de trekhaak optie erbij
Zeker een mooie auto, maar heel Chinees.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Blasterxp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:17:
Dude, echt ... je weet wat je nu hebt. Je weet hoe slim de boel in elkaar zit.

En omdat je bang bent dat de buren een mening over het merk hebben; ga je het jezelf moeilijk maken?
Musk bashen is wel klaar hoor.

Model 3, Model Y verkopen weer als een speer. Het zijn waanzinnig goede auto's.
Gaat mij niet om de mening van mijn buren. Ik zelf wil er gewoon niet teveel mee te maken hebben. Maar goed, uiteindelijk lijkt het dus toch die kant op te gaan.

In ieder geval iedereen enorm bedankt voor het meedenken. Ik twijfel nog steeds, maar ik voel me ergens wel bevestigd in de gedachte dat het niet makkelijk is een goed alternatief te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hansvanhengel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

Die valt toch echt wel sterk af vrees ik. Mooie auto, maar waardeloze range en laadsnelheid. Daarnaast ook duur, ook in onderhoud.
Ik ben zelf voor een Sorento PHEV gegaan, gewoon omdat het kon.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38
hansvanhengel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

[...]

Gelukkig heb ik BE. Range zal inderdaad flink inzakken, maar daarom ook minimaal 500km WLTP.

[...]

Klopt, caravan is 1.350kg en met fietsen er op en gasflessen en nog wat prullaria is hij eigenlijk al aan z'n gewicht. Dus ik zal alsnog de auto aardig vol moeten gooien.

[...]

Zeker een mooie auto, maar heel Chinees.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
[...]

Gaat mij niet om de mening van mijn buren. Ik zelf wil er gewoon niet teveel mee te maken hebben. Maar goed, uiteindelijk lijkt het dus toch die kant op te gaan.

In ieder geval iedereen enorm bedankt voor het meedenken. Ik twijfel nog steeds, maar ik voel me ergens wel bevestigd in de gedachte dat het niet makkelijk is een goed alternatief te vinden.
Hoi Hans,

Vorig jaar op dezelfde manier wezen zoeken. Met wat filters bij autoweek.nl kwam ik eigenlijk alleen uit op de Tesla Y. Alleen de SR paste in het budget. Alles zit er aan en op, design is prima maar niet super. Rij zelf met een 1350kg Fendt van 470 (brede variant) Range vorig jaar z'n 180km met marge, dit jaar iets minder, meer bepakt (fietsen etc) en iets meer doorgereden 150km met marge.

Nog steeds blij met mijn keuze. EV in combinatie met een caravan rijdt heerlijk.

Succes met de keuze.
Pagina: 1