Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloneos
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-08 20:53
Ik heb een DS216+II gered van werk die anders naar de stort zou gaan. Ook heb ik deze ge-upgrade met wat meer RAM (8gb). Er zit een enkele 14TB Toshiba schijf in. Deze NAS zit met een Ethernet kabel direct aan mijn modem vast.

Ik gebruik deze NAS voor mijn media, waaronder een Plex server (die ook op desbetreffende NAS draait).

Recentelijk (na het bezoek van een ziggo monteur, denk ik) is de bestandstransfer, specifiek naar externen significant lager. Ik merkte op vakantie dat streamen via Plex heel traag is, en een vriend van me die af en toe via SFTP wat van mijn server af plukt zag dat ook. We zien niet hoger dan 3MB/s.

Ik heb de NAS zojuist volledig opnieuw opgestart, de ethernet uit- en ingeplugd en binnenin de NAS zelf geen limieten op de netwerk transfer staan. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet troubleshooten, dus alle hulp wordt gewaardeerd!

[ Voor 5% gewijzigd door Cloneos op 01-08-2025 16:16 . Reden: Grammatica ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Is dit alleen extern of intern een probleem? Je kunt eens een speedtest op.je internetverbinding doen bijv, gewoon vanaf een laptop of telefoon die thuis aan de wifi zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-09 14:42
Misschien even je computer/laptop aan die kabel hangen en een speedtest doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 15:42
Cloneos schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:01:
Ik heb een DS216+II gered van werk die anders naar de stort zou gaan. Ook heb ik deze ge-upgrade met wat meer RAM (8gb). Er zit een enkele 14TB Toshiba schijf in. Deze NAS zit met een Ethernet kabel direct aan mijn modem vast.

Ik gebruik deze NAS voor mijn media, waaronder een Plex server (die ook op desbetreffende NAS draait).

Recentelijk (na het bezoek van een ziggo monteur, denk ik) is de bestandstransfer, specifiek naar externen significant lagere bestandsoverdracht. Ik merkte op vakantie dat streamen via Plex heel traag, en een vriend van me die af en toe via SFTP wat van mijn server af plukt zag dat ook. We zien niet hoger dan 3MB/s.

Ik heb de NAS zojuist volledig opnieuw opgestart, de ethernet uit- en ingeplugd en binnenin de NAS zelf geen limieten op de netwerk transfer staan. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet troubleshooten, dus alle hulp wordt gewaardeerd!
Nu weet ik niet meer helemaal de uploadspeeds van Ziggo maar 3MB/s is 30Mbit/s upload. Dat lijkt mij een limiet van je eigen upload te zijn naar buiten te zijn (kijkend naar de huidige abonnementen zou je dan mogelijk het Start of heel misschien het Middel abonnement hebben).

Zoals eerder aangegeven probeer eens de interne kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloneos
Fr33z schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:03:
Is dit alleen extern of intern een probleem? Je kunt eens een speedtest op.je internetverbinding doen bijv, gewoon vanaf een laptop of telefoon die thuis aan de wifi zit
Ik zie intern prima transfer, zo hoog als 100MB/s via Windows Explorer (wat geloof ik SMB is?) en zo'n 20 op de SFTP.

Zie hier een transfer van mijn eigen PC, die met ethernet aan dezelfde modem vast zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81pPf8XMjvTd4OmITaa5i5gjl40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nJx5Q0gyY5nuIBf2jdPHbSr2.png?f=user_large
TheProst schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:03:
Misschien even je computer/laptop aan die kabel hangen en een speedtest doen?
Gedaan! Zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09OETqAXzZsCyMyg_1LJlXCqr8E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SLRzMZsdyXlxMsjtDDdTQbDd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheProst
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij klopt dit gewoon. 175 mbit/s is 21,9MByte/s. en anders is het je upload wel. Ik denk toch echt dat je een hoger internet abbonement moet aan schaffen.

[ Voor 37% gewijzigd door TheProst op 01-08-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
TheProst schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:17:
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij klopt dit gewoon. 175 mbit/s is 21,9MByte/s.
Dat is de download snelheid van internet naar jezelf. Als iemand van extern bij jouw download gaat het over je upload, die is 24Mbps dus 3 MB/s.
@Cloneos Wat voor abo heb je?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloneos
urk_forever schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Dat is de download snelheid van internet naar jezelf. Als iemand van extern bij jouw download gaat het over je upload, die is 24Mbps dus 3 MB/s.
@Cloneos Wat voor abo heb je?
Ik heb het Ziggo Wifi Groot abonnement (1000Mbps down, 100Mbps up). Zijn deze getallen normaal voor mijn situatie? Ben nog niet heel ervaren met nerworking :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheProst
Nee, deze zijn zeker niet normaal voor jouw situatie. Jij moet minimaal 900Mbps halen download en 80Mbps upload. Maar even vergeten dat als iemand extern bij jou wat wilt download dat je dan over upload praat. Is er geen mogelijkheid om een echte glasvezel abbonement te nemen? dan zal je ook een veel hogere upload hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O44R1aEwjQUsSm-nXj94-idZe3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmIn3vu5IUCXOYib9GFgIsl4.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn snelheid thuis. Ik heb bij Odido een 1Gbps glasvezel abbonement. Bij glasvezel is een veel hogere upload snelheid mogelijk waarbij coax niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloneos
TheProst schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:24:
Nee, deze zijn zeker niet normaal voor jouw situatie. Jij moet minimaal 900Mbps halen download en 80Mbps upload. Maar even vergeten dat als iemand extern bij jou wat wilt download dat je dan over upload praat. Is er geen mogelijkheid om een echte glasvezel abbonement te nemen? dan zal je ook een veel hogere upload hebben
Er is wel recentelijk glasvezel aangelegd hier, maar het KPN kastje hangt nog in onze gang zonder verdere verbinding (woon in een monumentaal appartementengebouw). Ik wou sowieso overstappen naar KPN, dit is misschien wel een goede reden...

Tijd om KPN te bellen, dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProst
KPN kastje bedoel je denk ik een FTU (Fiber Termination Unit). Met een groene oranje kabel die van de grond daar naar toe gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door TheProst op 01-08-2025 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
Cloneos schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb het Ziggo Wifi Groot abonnement (1000Mbps down, 100Mbps up). Zijn deze getallen normaal voor mijn situatie? Ben nog niet heel ervaren met nerworking :?
Zoals @TheProst haal je die snelheid van je abo dus bij lange na niet. Je zou ongeveer 100MB/s download en 10MB/s upload moeten halen, maar je haalt maar een kwart daarvan. Je kan het beste contact met Ziggo opnemen en ze laten weten dat je je snelheid niet haalt.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Cloneos schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
<>
Tijd om KPN te bellen, dan!
Maar ook Ziggo om melding te maken dat je je snelheid bij lange na niet haalt, je betaalt er wel voor maar je krijgt het goedkoopste abonnement.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloneos
TheProst schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:30:
KPN kastje bedoel je denk ik een FTU (Fiber Termination Unit). Met een groeneoranje kabel die van de grond daar naar toe gaat?
Die van mij is wit, maar volgensmij hebben we het over hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lR8WKlrjNR97ca41V43i7iq_MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qafgeehAEBiYuHclUFulKpM8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloneos
urk_forever schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Zoals @TheProst haal je die snelheid van je abo dus bij lange na niet. Je zou ongeveer 100MB/s download en 10MB/s upload moeten halen, maar je haalt maar een kwart daarvan. Je kan het beste contact met Ziggo opnemen en ze laten weten dat je je snelheid niet haalt.
franssie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Maar ook Ziggo om melding te maken dat je je snelheid bij lange na niet haalt, je betaalt er wel voor maar je krijgt het goedkoopste abonnement.
Goed punt, ik zal ook wel even aankloppen bij Ziggo, dan. Dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProst
@Cloneos Zoals @franssie en @urk_forever zeggen wel echt bellen ook naar ziggo. Ik heb dit probleem toen ik nog bij hun zat ook gehad en toen bleek mijn coax aansluting kapot te zijn.

Ik weet niet of je een nieuwe UTP kabel gebruik of een oudere. anders kan je dat ook nog proberen en een andere poort op je modem. Om dat ook meteen uitgesloten te hebben en dan kan je dat ook meteen tegen Ziggo zeggen of je bent ze voor als ze het vragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloneos
TheProst schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:35:
@Cloneos Zoals @franssie en @urk_forever zeggen wel echt bellen ook naar ziggo. Ik heb dit probleem toen ik nog bij hun zat ook gehad en toen bleek mijn coax aansluting kapot te zijn.

Ik weet niet of je een nieuwe UTP kabel gebruik of een oudere. anders kan je dat ook nog proberen en een andere poort op je modem. Om dat ook meteen uitgesloten te hebben en dan kan je dat ook meteen tegen Ziggo zeggen of je bent ze voor als ze het vragen
Zal ik zeker doen. Ik heb even op mijn PC die ook aan die modem zit een speedtestje gedaan, en daar zie ik 1020 Mbps down en 23.76 Mbps up, dus die download lukt wel maar echt die upload blijft hangen. Ik zorg er wel even voor dat ik een nieuw kabeltje haal, misschien helpt dat. En komende week maar eens weer met Ziggo bellen. Ze zijn al recentelijk langsgeweest om mijn Coax doosje te vervangen, ook een heel gedoe.

maar @TheProst @urk_forever @franssie in ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik plaats hier wel als ik terughoor van Ziggo en KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
die upload is duidelijk je beperkende factor. Dat je verder zo'n verschil ziet tussen SMB en SFTP intern kan komen doordat je processor in de NAS nogal hard moet werken voor de versleuteling bij SFTP waar dat bij SMB niet zo is.

maar de bottleneck is duidelijk die 23 Mbps upload snelheid.
Pagina: 1