[3D printen] Filament of resin printer aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greppelzwerver
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08 09:50
Hi allemaal,

Ik wil al een poos een 3d printer aanschaffen maar ik blijf maar twijfelen tussen een resin en een filament printer. Ik zou de printer voornamelijk willen gebruiken voor het printen van miniatures voor tabletop games maar ik wil ook zeker grotere functionele prints maken. Ik heb een heleboel voor en nadelen gehoord over beide type printers en vind het moeilijk afwegen wat voor mijn usecase nou het beste is.

Ik ben op zoek naar iets wat rond de 400€ ligt, maar mocht er een goede reden zijn om nog wat meer neer te leggen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ik heb de volgende dingen gehoord over 3d printers en ik vraag me af of deze punten kloppen. En heeft een van jullie een 3d printer aangeschaft en vonden jullie dat er bepaalde voor en nadelen overdreven waren?

- Filament printers moeten vaker opnieuw ingesteld worden en hebben meer onderhoud
- Filament printers zijn beter voor grotere functionele prints vanwege de lagere kosten van filament en grotere printoppervlakken
- Resin printers zijn beter voor miniatures vanwege de gladdere finish en het kunnen printen van kleinere details
- Resin printers stinken erg, zijn duurder vanwege de resin en hebben een wat kleiner printoppervlak

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden en wat jullie in mijn situatie zouden kiezen.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen/tips/etc!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:12

SA007

Moderator Tweaking
Ook een goede om rekening mee te houden, resin vereist een aantal extra punten.
- De resin zelf is geen fijn goedje, meestal giftig, dus moet je voorzichtig mee zijn.
- Je moet de hele printer vullen voor het printen, dus je hebt overschot aan resin nodig.
- Wisselen van type resin (kleur/materiaal) is een beste klus.
- Na het printen moet je de prints wassen en evt post-curen waar je ook extra apparatuur voor nodig hebt.

Qua gebruiksgemak is filament stukken beter, maar resin wint het in detailniveau en degelijkheid van de prints (zeker na post-cure).

Over de andere punten:
- Verschil in prijs tussen resin en filament is een stuk kleiner geworden, filament blijft goedkoper maar het gat is stukken kleiner.
- Er zijn ondertussen genoeg filament printers te koop die zichzelf compleet afstellen, dus dat nadeel kan wegvallen bij de juiste printer.

Filament printers kunnen ook best stinken en lelijke dampen en fijnstof maken afhankelijk van welk materiaal je aan het printen bent, houdt daar ook rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyraW85
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-08 16:44
Als je inderdaad eigenlijk alleen miniaturen gaat printen voor tabletop games als Warhammer of DnD dan is een resin printer de beste keuze.

Je kan voor 400 euro een aantal zeer goede 16k resin printers kopen. Veelal heb je bundles voor rond de 500 met een wash/cure station, de resin printer en resin.

Ik zou er nog wel 75 euro extra tegen aan gooien voor een enclosure met afzuiging zoals die van yoopai. Neem veiligheid met resin (filament ook trouwens) serieus en neem de nodige maatregelen en gebruik pbm's.

[ Voor 11% gewijzigd door SyraW85 op 02-08-2025 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel, je hebt twee verschillende usecases. Voor de meeste functionele prints heb je veel meer aan een FDM printer; snel klaar, weinig post-processing, en als je je printer een beetje leert kennen en goed afstelt print het meeste zonder er veel over na te denken de eerste keer meteen goed. De meeste filaments zijn veilig te gebruiken zonder afzuiging.
SLA printers printen in een veel hogere resolutie maar alleen al het feit dat je écht rekening mee moet houden met alle stoffen die gebruikt worden en alle post-processing maakt het minder geschikt voor vlugge prints. Je hebt meerdere stappen in het proces bovenop wat bij een FDM printer ook is, en je moet echt flink wat ruimte hebben om al je spullen kwijt te kunnen.

Het enige nadeel van FDM printers is de lagere resolutie. Als je echt commercieel niveau Warhammer poppetjes wil printen met veel kleine details dan kun je beter een resin printer kopen. Maar ik zou dan eerder overwegen om een FDM printer te kopen, dat eens te proberen en daarmee de wereld van het 3D printen in te stappen, en dan kun je altijd nog een SLA printer kopen.
Ik zou ook zeker niet onderschatten hoe fijne details een goed afgestelde moderne FDM printer kan printen, je kunt daar ook een kleinere nozzle voor kopen om nóg meer detail te hebben en dan heb je ook weinig last meer van layer lines e.d.
Het verschil tussen een goedkope SLA printer en een goede FDM printer is niet zo heel groot, alleen een goede FDM printer kun je met wat handwerk voor 300 euro hebben en voor dat geld heb je niet veel in de SLA wereld als je alle randapparatuur meerekent.