Beginnen met Home Assistant - enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyr74
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:50
Na wat zaken gelezen te hebben zou ik graag beginnen met Home Assistant.

Ik heb Home Assistant momenteel geprobeerd op mijn PC met een Virtuele PC via VMWare omdat ik dan voorlopig nog geen hardware moest aanschaffen. En gewoon om even te zien wat het is.
De reden waarom ik voor Home Assistant koos en niet voor een ander systeem ... door de grote communitie kon ik hierover in eerste instantie het meeste vinden.

Ik had reeds enkele slimme stekkers met energiemeter die ik momenteel via een app kon aan/uit zetten en kon uitlezen. Deze worden herkend door Home Assistant. Daarnaast wordt oa. onze robotstofzuiger en de Chromecast ook herkend. Daarnaast heb ik nog temperatuur/vochtigheidssensoren (4st in huis) = 1 basis station en 3 satelieten (die de temp op het basisstation weergeven) maar deze worden niet herkend. Ze zijn trouwens als wat jaren oud.
Mijn Wifi acces point zullen waarschijnlijk ook wel herkend worden maar die heb ik nog niet geprobeerd.

In plaats van die virtuele PC wil ik nu een los systeem.
Ik dacht dan om te beginnen aan:
- Home Assistant Green = misschien niet het goedkoopste maar om te beginnen misschien wel het makkelijkst
- P1 energiemeter (wifi of bekabeld?) voor de digitale meter
- Sonoff Zigbee Temperatuur en Luchtvochtigheidssensor (SNZB-02D): bvb 3 of 4st voor in de diverse kamers of eventueel Aqara Climate Sensor W100 (1stuk met display en de andere zonder display) --> ik weet niet precies welke van de 2 beter of beter geschikt zijn?
- Sonoff Zigbee dongle (voor deze temp sensoren)
- bijkomende slimme stekkers: hiervoor zou ik dan dezelfde nemen als degene die ik nu al heb gezien deze werken

Ik veronderstel nu dat dit een goede basis is om mee te beginnen?

In latere fase:
- verlichting
- buitenverlichting
- thermostaat
- rook en brandmelders
- alarm
- ...
Merk en types hiervoor zien we dan later wel als het zover is.

Voor de temperatuur en lucthvochtigheidssensors: Sonoff of Aquara? Hier ben ik nog niet uit welke van de twee beter/makkelijker is.
Iemand nog verdere tips waar ik op moet letten bij deze basissetup?
Eventueel nog andere zaken die ik beter vanaf het begin direct toevoeg?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:41
Houdt er rekening mee dat zigbee een mesh netwerk is met een kort bereik.

De routers in het zigbee netwerk zijn de devices die een vaste stroomvoorziening hebben. Alles met een batterij is in de basis geen router en breidt je netwerk dus niet uit.

Zelf heb ik met een Aqara temperatuur sensor wat problemen gehad. Bleek achteraf dat Aqara niet het volledige zigbee protocol ondersteund. Zodra ze gekoppeld zijn probeert die altijd verbinding te maken via dezelfde router.
Hierdoor was ik regelmatig de sensor kwijt ook al zat er een andere router in de buurt.

Als je hier tegen aanloopt moet je de sensor verwijderen en weer koppelen via de dichtsbij zijnde router en niet via de coördinator.

Zelf heb ik een intel nuc gekocht en hierop homeassistant os geïnstalleerd. Dit bevalt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TheUnknowny schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:48:
Zelf heb ik een intel nuc gekocht en hierop homeassistant os geïnstalleerd. Dit bevalt me goed.
Idem hier. Meer dan genoeg power en de HA Green en andere Pi-achtige oplossingen lijken toch wat minder robuust als ik Reddit mag geloven (problemen met SD-kaartjes, etc).
andyr74 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:04:
Daarnaast heb ik nog temperatuur/vochtigheidssensoren (4st in huis) = 1 basis station en 3 satelieten (die de temp op het basisstation weergeven) maar deze worden niet herkend. Ze zijn trouwens als wat jaren oud.
Waarschijnlijk van die 433MHz dingen. Daar heb je weer een aparte dongle voor nodig (RTL-SDR).
- P1 energiemeter (wifi of bekabeld?) voor de digitale meter
Ik heb de Wifi-editie, inpluggen en je hebt er geen omkijken naar :)
- Sonoff Zigbee Temperatuur en Luchtvochtigheidssensor (SNZB-02D): bvb 3 of 4st voor in de diverse kamers of eventueel Aqara Climate Sensor W100 (1stuk met display en de andere zonder display) --> ik weet niet precies welke van de 2 beter of beter geschikt zijn?
Geen ervaring met Aqara, maar ik heb meerdere van de SNZB-02D's en die bevallen goed.
- bijkomende slimme stekkers: hiervoor zou ik dan dezelfde nemen als degene die ik nu al heb gezien deze werken
IKEA Trådfri is een goeie prijs/kwaliteitverhouding.
- verlichting
- buitenverlichting
Ook hier is IKEA Trådfri een prima optie, haal er in ieder geval ééntje om mee te experimenteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik kan de Intel NUC - of iets vergelijkbaars - aanraden. Ik heb jarenlang een uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BLCE-4105 gebruikt en dat voldeed meer dan voldoende voor Home Assistant.

Inmiddels heb ik een honderdtal Zigbee apparaten, een dozijn Z-Wave apparaten en een stuk of dertig wifi apparaten. Ik gebruik hiervoor Zigbee2MQTT, Z-WaveJS en met name ESPHome. Ik heb ook wat spul van TP-Link en dat werkt ook prima.

Met Zigbee2MQTT is maar weinig incompatible. Ik gebruik daarbij o.a. Mijia, Aqara, Sonoff, IKEA, Philips en Tuya door elkaar. Zolang je voldoende routers - dat zijn bijna alle apparaten op netstroom - gebruikt is er niets aan de hand. De Sonoff sensoren hebben een enorm lange batterijduur, maar ik vind het koppelen soms een beetje een gedoe. Dat is bij Aqara toch wat beter, terwijl de batterijduur niet veel slechter van is. IKEA en Philips zijn het meest vriendelijk in het gebruik, maar hebben soms ook nukken. Veel is daarbij ook apparaatafhankelijk.

Een Sonoff Dongle-P met wat IKEA spul vind een enorm mooi uitgangspunt. De IKEA apparaten op netstroom (o.a. stekkers en lampen) fungeren dan ook direct als router zodat je daar ook niet over na hoeft te denken.

De P1 Meter heb ik van HomeWizard. Die werkt perfect, lokaal en heb ik nooit omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
- Sonoff Zigbee dongle (voor deze temp sensoren)
Wat is je doel met de temperatuur- en vochtigheidssensoren? Gaat je ventilatie daar snelelr van draaien of je verwarming meer stoken? De roosters boven je ramen open of dicht?

Ik zou eerst zorgen dat je de verwarming en ventilatie kunt bedienen voordat je temperatuur en luchtvochtigheid gaat meten zonder dat je daar verder iets mee kunt.

Zelfde als bewegingssensoren, leuk dat ze er zijn maar eerst de verlichting automatiseren en verbindnen geeft het een meerwaarde. Daarnaast moet je bedenken of je verlichting schakelbaar wilt houden met de bestaande schakelaars of dat alles via wifi/ZigBee/BLE/etc. moet gaan.

Het is heel makkelijk om in het konijnenhol te stappen maar een logische volgorde van dingen verbindinden met HA is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyr74
sypie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Wat is je doel met de temperatuur- en vochtigheidssensoren? Gaat je ventilatie daar snelelr van draaien of je verwarming meer stoken? De roosters boven je ramen open of dicht?

Ik zou eerst zorgen dat je de verwarming en ventilatie kunt bedienen voordat je temperatuur en luchtvochtigheid gaat meten zonder dat je daar verder iets mee kunt.

Zelfde als bewegingssensoren, leuk dat ze er zijn maar eerst de verlichting automatiseren en verbindnen geeft het een meerwaarde. Daarnaast moet je bedenken of je verlichting schakelbaar wilt houden met de bestaande schakelaars of dat alles via wifi/ZigBee/BLE/etc. moet gaan.

Het is heel makkelijk om in het konijnenhol te stappen maar een logische volgorde van dingen verbindinden met HA is wel aan te raden.
Ik had nu al 4 temp en vochtigheidssensoren. Geen slimme dingen maar gewoon één per kamer waarbij de waardes op het basisstation werden getoond. De zonwering moesten we dan natuurlijk wel zelf regelen. DAt was niet gestuurd.
Vandaar dat ik nu ook weer met die sensoren wou beginnen om dan later te gebruiken voor eventuele sturing.

Het Zigbee netwerk zou een kort bereik hebben. Wat is dan het bereik?
Als de basis met een Zigbee dongle op het gelijkvloers staat, geraak je dan op de verdieping? Of moet je dan nog een router hebben op de verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om antwoord te geven op je Zigbee vraag: ik woon in een doorsnee rijtjeswoning en mijn ZigBee antenne ligt bij de voordeur. Naar mijn bed, eerste verdieping aan de achterkant, ligt een drukknop. Die doet het zonder problemen.

Wat uitmaakt is hoeveel ZigBee apparaten je in huis hebt. Het wordt een mesh-netwerk, zoals mesh bedoeld is. Je signaal gaat dus via andere ZigBee apparaten naar de coördinator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
Ik had al jaren een NAS draaien (simpele DS218+) en heb als probeersel daar Home Assistant op geïnstalleerd in een VM. Draait al een jaar of anderhalf nu uitstekend, en dus geen behoefte om hier (nu) aparte hardware voor aan te schaffen.

Qua thermometers heb ik Tuya wifi thermometers. Deze:
https://a.aliexpress.com/_ExFJNdU
Ooit een gekocht, en bevalt prima en dus nog een stapeltje bijgekocht in het verleden.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik geen product meer overweeg te kopen als ik toegevoegde waarde zie van een HA integratie maar het product dit niet biedt. Inmiddels dus overal onze verlichting (Hue en normale spots met Plejd schakelaars), jaloezieën, gordijnen, alarmsysteem, camerasysteem, airco, ovens, vaatwasser en nog meer geïntegreerd in HA.
Zelfs mijn vriendin die er in principe niks mee had vindt het ideaal om alles in één app te hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyr74
Wekko306 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:54:

Qua thermometers heb ik Tuya wifi thermometers. Deze:
https://a.aliexpress.com/_ExFJNdU
Ooit een gekocht, en bevalt prima en dus nog een stapeltje bijgekocht in het verleden.
Die thermometer is in ieder geval vrij goedkoop. 23€ voor een setje van 6 stuks.
Ik zie dat ze ook een eigen app hebben maar hoe zit de samenwerking met Home Assistant voor deze?

Qua winkel: wordt dit vanuit Nederland of China geleverd? Ik zie dat de winkel van China is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
andyr74 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Die thermometer is in ieder geval vrij goedkoop. 23€ voor een setje van 6 stuks.
Ik zie dat ze ook een eigen app hebben maar hoe zit de samenwerking met Home Assistant voor deze?

Qua winkel: wordt dit vanuit Nederland of China geleverd? Ik zie dat de winkel van China is.
Via de Tuya integratie in HA heb ik deze gewoon zichtbaar in HA. Als je een Zigbee netwerk hebt die je huis al dekt in een Zigbee thermometer misschien een logischere optie. Ik wilde ook een thermometer in mijn tuinkantoor waar ik wel wifi maar geen Zigbee oid heb, en vond toen deze optie. Bevalt me prima al kan ik weinig zeggen over hoe nauwkeurig ze zijn.

Komt inderdaad uit China dus is even onderweg, maar was voor mij geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:41
andyr74 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Het Zigbee netwerk zou een kort bereik hebben. Wat is dan het bereik?
Als de basis met een Zigbee dongle op het gelijkvloers staat, geraak je dan op de verdieping? Of moet je dan nog een router hebben op de verdieping?
Ik ben een maand of twee terug begonnen.
Heb de coördinator in de meterkast op de beganegrond staan.
Twee kanaalplaat verdiepingen hoger had ik een dimmer van Robbshop gemonteerd. Deze verloor regelmatig de verbinding.
Zodra ik op de 1e verdieping een zelfde dimmer gemonteerd had waren alle verbindingsproblemen opgelost.

Mijn ervaring is dus ongeveer 3-4m in een rechte lijn door beton/gibo muren/vloeren.

Draadloze signalen worden voornamelijk geblokeerd door vocht en metaal.

P.s. welkom bij de verslaving. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ik heb nog wel een beginnersvraag.
HA draait hier reeds een paar maar maanden.
Ik zie nu dat er twee updates zijn:
1. Home Assistant Core Geïnstalleerde versie 2025.4.3 Nieuwste versie 2025.8.0
2. Home Assistant Operating System Geïnstalleerde versie 15.2 Nieuwste versie 16.0

Welke update installeer je als eerste? Of maakt het niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Maakt op zich niets uit.

Persoonlijk zou ik altijd de laagste "layer" eerst doen dus HAOS, maar dat is geen enkele noodzakelijkheid.
Als HA core afhankelijk zou zijn van een nieuwer versie van HAOS zou het niet mogelijk zijn deze op de huidige versie van HAOS te installeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Dank!
Pagina: 1