Welke PSU, 750 of 850 watt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-09 20:59
Ik zoek een?
PSU

Wat is je budget?
100-130

Ik twijfel een beetje qua PSU wat ik nodig heb. Ondanks verschillende sites te bekijken kom ik er nog niet aan uit.

750 of 850 watt….

Build:
Asus B650 e wifi moederbord
Ryzen 7 9700x
Asus RTX 3060 12 gb
16 gb DDR5 kingston fury 6000
6 case fans rgb

Videokaart heeft minimaal 650 watt nodig geven de specs aan. Processor is 65 watt. Dan komt het moederbord etc er nog bij.

Dan zou 750 watt mij te laag lijken, ook met eventuele upgrades in de toekomst.

Bedankt voor het meedenken alvast.

Beste antwoord (via DrWillyJ op 02-08-2025 13:29)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je CPU schommelt zo rond de 70 a 80w in games volgens https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/23.html .

Een vergelijkbare RTX 3060 12GB verbruikt zo'n 175w onder full load: https://www.igorslab.de/e...-an-ampere-entry-drug/12/ . Als je heel safe wil rekenen dan houd je de power spikes van 1ms aan, die kunnen oplopen tot 280w.

Het zou mij verbazen als een stopcontact verbruiksmeter ooit meer dan 450w gaat meten voor jouw systeem. Zelfs met een A-kwaliteit 550w voeding zit je al safe. Een goede voeding koop je echter doorgaans voor 10 jaar. Dus als je van plan bent je GPU en/of CPU te vervangen wil je graag (flink) wat marge overhouden.

Dus hoe high-end wil je ooit gaan? Als je niet wil nadenken en kwaliteit met 10 jaar garantie wil dan is een uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart gewoon een ijzersterke keuze. Voor je huidige systeem zwaar overbemeten. En zoals @mrmrmr aangeeft zal deze met je huidige systeem in idle wat meer verbruik kunnen tonen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:20
@DrWillyJ
Fabrikanten geven altijd een veel hoger wattage op dan nodig is. Dat komt omdat er veel goedkope voedingen zijn die nooit de opgegeven wattage continue kunnen leveren.

Een A-merk PSU kan het opgegeven wattage continue leveren en kan kortstondig een hogere piek aan.
Zelf heb ik een 650W PSU die in een test tot wel 900W heeft geleverd zonder kapot te gaan.

Jou systeem zal tijdens gamen misschien maar 400W gebruiken.

Dus koop een goede PSU van minimaal 650W en je zit voorlopig prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
@chrisborst bedankt voor je reactie.

Wat zou je aanraden om het te testen wat alles gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De voeding moet vooral de processor en de videokaart kunnen voorzien van 12V spanning. Daarom is het van belang hoe de 12V spanning wordt aangeboden.

Zijn er meerdere rails en kan elk van deze rails het maximaal vermogen aan?

Een waarde van 650W of 750W zegt dan ook niet zoveel als het op het eerste gezicht lijkt.

De processor is 65W TDP. Dat gaat over het benodigde koelvermogen van de processorkoeler. Het geeft niet aan hoeveel de processor zelf kan verbruiken. Bij de test van tweakers komt het op 118W.

In een andere review komt men op 170W maximaal voor de grafische kaart (dual versie).

Dat is ongeveer 300W. Er is nog wat ander 12V gebruik mogelijk, 3.5" hard disks bijvoorbeeld. Tel erbij op een marge voor piekverbruik en overig verbruik. Een hard disk verbruikt circa 35W tijdens opstarten.

In tests kun je zien of een voeding efficiënt is bij het meest voorkomende verbruik:
https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/

Bij gaming PC's ligt het idle verbruik doorgaans tussen 20 en 50W. Als de computer vaak aan staat en je minder dan 50% van de tijd gamed is dat van belang wegens de efficiëntie van de voeding in dit bereik.

Let vooral op de kwaliteit en reputatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je CPU schommelt zo rond de 70 a 80w in games volgens https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/23.html .

Een vergelijkbare RTX 3060 12GB verbruikt zo'n 175w onder full load: https://www.igorslab.de/e...-an-ampere-entry-drug/12/ . Als je heel safe wil rekenen dan houd je de power spikes van 1ms aan, die kunnen oplopen tot 280w.

Het zou mij verbazen als een stopcontact verbruiksmeter ooit meer dan 450w gaat meten voor jouw systeem. Zelfs met een A-kwaliteit 550w voeding zit je al safe. Een goede voeding koop je echter doorgaans voor 10 jaar. Dus als je van plan bent je GPU en/of CPU te vervangen wil je graag (flink) wat marge overhouden.

Dus hoe high-end wil je ooit gaan? Als je niet wil nadenken en kwaliteit met 10 jaar garantie wil dan is een uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart gewoon een ijzersterke keuze. Voor je huidige systeem zwaar overbemeten. En zoals @mrmrmr aangeeft zal deze met je huidige systeem in idle wat meer verbruik kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWillyJ
Bedankt allemaal voor de uitleg. 750 watt is voorlopig dus gewoon ruim voldoende.

Met een gpu stresstest kwam de gpu inderdaad tot 170 watt.
Pagina: 1