Beamers over IP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-08 17:49
Mijn vraag

Ik wil vanaf 1 pc 6 beamers 6 verschillende beelden projecteren..

Standaard vanuit windows wil dit niet.
Wat ik graag wil is via Ip.

Relevante software en hardware die ik gebruik

6x Epson EB-585W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Iprojection van Epson ( max 4 projectoren) maar ziet alle projectoren als 1 beeld dus geen uitbreiding mogelijk.

Ik weet dat het met ghromecast wel kan maar dan moet ik 6xchrome cast unit hebben en 6x de eternet usbc adapter er bij.

Wie weet er nog een oplossing ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbarmentlo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01
Ik mis hier nog wel wat kritieke informatie om goed mee te kunnen denken:

Wat voor beelden gaat het om? Webpagina's, video, je desktop?

Staan de beamers in dezelfde ruimte als de bron, of verspreid door een gebouw? Wat voor afstanden moeten we aan denken?

Ik denk dat als je het over IP wilt doen, je niet aan Chromecast-achtige oplossingen ontkomt.
Je hebt eventueel nog HDMI-over-ethernet (zelfde kabel, ander protocol volgens mij) oplossingen, maar dan moet je wel een bron met 6 HDMI-aanslutingen hebben of daar iets voor vinden om ze alle 6 tegelijk aan te sturen. MEt een HDMI switch is dit vaak niet mogelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Fbarmentlo op 01-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Sorry,

Het gaat om web paginas dus elk internet tabblad op een andere beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Fbarmentlo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:46:

Staan de beamers in dezelfde ruimte als de bron, of verspreid door een gebouw? Wat voor afstanden moeten we aan denken?

Ik denk dat als je het over IP wilt doen, je niet aan Chromecast-achtige oplossingen ontkomt.
Je hebt eventueel nog HDMI-over-ethernet (zelfde kabel, ander protocol volgens mij) oplossingen, maar dan moet je wel een bron met 6 HDMI-aanslutingen hebben of daar iets voor vinden om ze alle 6 tegelijk aan te sturen. MEt een HDMI switch is dit vaak niet mogelijk.
Bedankt voor je antwoord

Sorry het gaat dus om Web paginas dus elk internet tabblad op een andere beamer.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Fbarmentlo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:46:

Ze staan idd in de zelfde ruimte dan de bron.
De afstanden zijn ongeveer 10/15/20 meter

Hdmi over ethernet loopt snel terug in kwaliteit is mijn ervaring.

Alles zit op een eigen netwerk met een TP-link C5400x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:34

Kheos

FP ProMod
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Kheos op 01-08-2025 14:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 22:12

Emiel1984

Made in NL

Raspberri Pi aansluiten op elke beamer of een alternatief daarvan.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42

franssie

Save the albatross

Of aansturen via USB-C adapters?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Emiel1984 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:15:
Raspberri Pi aansluiten op elke beamer of een alternatief daarvan.
Bedankt voor je antwoord maar met alleen aansluiten kom ik er denk ik niet.

- welke pi?
- welke software?
- advies over instellen
- of heb je website waar ik dit terug kan lezen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
franssie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:26:
Of aansturen via USB-C adapters?
Bedankt voor je antwoord..
Maar hoe bedoel je dat precies?

Beamer direct aansluiten op usb- adapter op mn pc?

Dat wil alleen met tunderbold en dan kan ik nog maar max 4 beelden.
Waar van de 4e het best moeilijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

radiosaturnus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord..
Maar hoe bedoel je dat precies?

Beamer direct aansluiten op usb- adapter op mn pc?

Dat wil alleen met tunderbold en dan kan ik nog maar max 4 beelden.
Waar van de 4e het best moeilijk heeft.
Ja zo maar dan is vier dus de limiet en niet bruikbaar als oplossing.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-zero-2-w/ een dan daar de browser lokaal op draaien geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 22:12

Emiel1984

Made in NL

radiosaturnus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

- welke pi?
- welke software?
- advies over instellen

Alvast bedankt
Als je online zoekt kan je echt genoeg vinden.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om via ssh met elke pi te verbinden en uit te zoeken hoe je via command line dan kan openen wat je wilt. Met de correcte router-instellingen kan je ervoor zorgen dat ze altijd hetzelfde IP krijgen om het eenvoudiger te maken om te verbinden.
Via wintcp kan je ook files makkelijk kopiëren als je ze meer zelfstandig wilt laten opereren.

Er is ook een forum waar je genoeg vragen en antwoorden kan terugvinden.
https://forums.raspberryp...pic.php?t=329195#p1970946

Edit:
Nog een handige link om te verbinden met een Pi.

YouTube: Raspberry Pi Remote Access - 3 Methods

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 01-08-2025 17:50 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

radiosaturnus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:25:
Ik weet dat het met ghromecast wel kan maar dan moet ik 6xchrome cast unit hebben en 6x de eternet usbc adapter er bij.
Prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23
Zoek je niet een oplossing voor Digital Signage? Voor de Pi zag ik in de gauwigheid PiSignage en Anthias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 22:13
Of iets met thinclients

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartHeerink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 18:27
Als je een 'Digital Signage'-oplossing overweegt, kan ik Yodeck van harte aanbevelen: erg eenvoudig en rete-stabiel gebleken in de afgelopen 2,5 jaar dat ik deze (commercieel) heb draaien

NetGate, UniFi Switch 24p, UnifFi AP Nano-HD, 2x UnifFi AP-mesh. AP-lite UniFi Cloud Key Gen.2 Doorbell Pro 4, UVC G4-bullit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@radiosaturnus wat is het doel van de schermen? Bij een kunstproject zou ik toch voor de pico's gaan, voor een andere toepassing is Yodeck wellicht een optie, al vind ik zelf EUR 8 per maand per scherm ridicuul veel geld. Een RPi pico kost je 15 EUR ex voeding en kabels, dat heb je zo terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiOn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:16
Weet niet of het voldoet aan je wensen:
Mogelijk is https://digitalsignage.com/ een optie. Gratis (voor 3 schermen), om te proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door PiOn op 02-08-2025 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:46
Dit kan gelukkig heel stabiel en professioneel met het NDI protocol.

Aan de ontvangende kant kan je kiezen voor NDI compatible beamers of een NDI converter. De BirdDog Play is dan de goedkoopste oplossing voor 159 euro per stuk (wel even de laatste firmware erop): https://www.streamingvall...rddog-play-4k-ndi-player/
Verder een goede gigabit switch en fatsoenlijke netwerk kabels.

Aan de versturende kant gebruik je een stevige PC (met een beetje deftige NVIDIA kaart) met 2x een 4K scherm en installeer je NDI tools (https://ndi.video/tools/). Met de tool NDI Screen Capture kan je dan 1/4 van je scherm (= Full HD) de streams naar de beamers genereren.
https://docs.ndi.video/al...or-windows/screen-capture
Dan is het alleen nog een kwestie van de browser vensters goed verdelen over de 6 (8 effectief) vlakken. Mocht je die in full screen willen draaien zijn daar vast wel tooltjes voor te vinden.
Dit kan overigens waarschijnlijk ook op een Mac i.p.v. een Windows pc omdat NDI tools ondertussen ook bijna alle functionaliteit op Mac OS heeft.

Wil je het helemaal deftig doen dan kan je de BirdDog plays van power voorzien via een POE->USB-C verloopje en een POE switch. Dan kan je alles ook nog centraal uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door WoBoW op 02-08-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Dankje , dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
franssie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:43:
@radiosaturnus wat is het doel van de schermen? Bij een kunstproject zou ik toch voor de pico's gaan, voor een andere toepassing is Yodeck wellicht een optie, al vind ik zelf EUR 8 per maand per scherm ridicuul veel geld. Een RPi pico kost je 15 EUR ex voeding en kabels, dat heb je zo terug.
Bedankt
Ik ga eens kijken ... zijn pico's er ook met een Eternet aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Bedankt voor je antwoordt.

Idd... die optie had ik ook al bekeken .... maar ook de duurste.

100 euro voor ghromecast en 10 / 15 voor de usbc eternet unit...

Maar idd dan werk het wel. Zo heb ik het idd zien werken op andere locatie.

Maar het idee van een R-pi pico ...os mischien wel optie...
Daar chromcast op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
hcQd schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:36:
Zoek je niet een oplossing voor Digital Signage? Voor de Pi zag ik in de gauwigheid PiSignage en Anthias.
Bedankt voor je bericht

Euh daar overvraag je me...ik kan best veel technieken volgen maar deze kende ik nog niet.. ik zou eens zoeken wat je bedoeld.
Of heb je voor mij kortte uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

radiosaturnus schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Bedankt
Ik ga eens kijken ... zijn pico's er ook met een Eternet aansluiting?
Nee, maar ik neem aan dat een ethernet-usb adapter wel zal werken, werkt zelfs op mijn Android telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radiosaturnus
franssie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:43:
Het doel heeft een beetje uitleg nodig.

- het is bedoeld voor een Rally, op de schermen wordt het veiligheidssysteem getoond elke Klassements proef heeft een parcour waar we live de deelnemers op kunne volgen.
Er zullen 5 klassements proeven tegelijk draaien. Het 6e scherm is voor alle data en meldingen. Crash, g- krachten

Ik zou een foto delen van een systeem dat al draaid echter di is in mijn ogen heel omslachtig opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Oh best wel dynamisch, leuk project.
Ik zie net dat de pico 2 W met HDMI nog USB-Micro wordt uitgerudt dus geen USB-C
Dan is dit wellicht een betere optie https://www.kiwi-electron...r-raspberry-pi-pico-20288

Maar dan komt een https://www.kiwi-electron...rry-pi-4-model-b-2gb-4267 eigenlijk ook wel in zicht, want - twee (!) HDMI poorten en USB-C. Denk dat dat uiteindelijk stabieler en goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
radiosaturnus schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Bedankt voor je bericht

Euh daar overvraag je me...ik kan best veel technieken volgen maar deze kende ik nog niet.. ik zou eens zoeken wat je bedoeld.
Of heb je voor mij kortte uitleg?
Dit zijn simpele Android doosjes die opstarten en dan iets van een bepaalde url af spelen, of een rtsp videostream openen. Bedoeld voor snackbar, treinstation of receptie van een ziekenhuis. Je krijgt als beheerder een webpagina waar je al jouw players kan beheren en makkelijk op afstand content wisselen.

Als je denkt dat de oplossing met Chromecast duur is dan ga je nog wat teleurstellingen tegen komen. :+

Hier boven heb je al een oplossing op basis van NDI, video over netwerk. Het kan ook nog ouderwets met video over coax/HDMI. Je hebt dan een doosje nodig dat zich presenteert aan jouw PC als enkel beeldscherm van 7680*720p resolutie. Vervolgens splitst het doosje dit beeld naar zes losse outputs. Scherm 1 krijgt pixels 1 tot 1280, scherm twee krijgt pixels 1281 tot 2560 en zo verder.

https://www.hdtvsupply.co...ideo-wall-controller.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

radiosaturnus schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor je antwoordt.

Idd... die optie had ik ook al bekeken .... maar ook de duurste.

100 euro voor ghromecast en 10 / 15 voor de usbc eternet unit...

Maar idd dan werk het wel. Zo heb ik het idd zien werken op andere locatie.

Maar het idee van een R-pi pico ...os mischien wel optie...
Daar chromcast op zetten.
€65,- bij MediaMarkt, ofja, 1080P lijkt me genoeg?
En van AliExpress wat usb->Ethernet+power adapters scoren?

Ja, je kan voor €35,- (?) per scherm een Raspberry Pi krijgen, als je meer RAM of nieuwer model wil en een fatsoenlijk SSD als storage i.p.v SD-kaart, ben je alsnog hetzelfde bedrag kwijt.

Alleen dan heb je het probleem dat je nog moet uitzoeken hoe je alles configureert. Toegegeven, Raspberry Pi is een van de meest beginner-vriendelijke platforms met genoeg documentatie.

Beide is een optie.

Mijn punt is alleen, hardware kosten stellen niets voor als je je eigen werk voor een normaal tarief telt. Bij ons op het werk zetten ze mensen weg tegen meer dan €100,- / uur.

Oftewel, als je minimaal een uur langer bezig bent met Raspberry Pi's configureren dan dat het je kost om Chromecast te installeren, is het nog eens zo'n gek idee om voor de Chromecast te gaan.

En dat zeg ik terwijl ik persoonlijk een (aantal) Raspberry Pi's) zou nemen, maar het hangt gewoon erg af van wat je zelf wilt en kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat je met een lokale browser en https://www.raspberrypi.c...nect.html#install-connect al een heel eind kan komen aangezien het lijkt te gaan om het renderen van webpagina's op de projectors.

POE kan ook https://nl.aliexpress.com/item/1005008057345164.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:33
Misschien de vraag stellen op HTForum. Daar zitten misschien meer personen die hetzelfde probleem hadden?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
franssie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:55:
Oh best wel dynamisch, leuk project.
Ik zie net dat de pico 2 W met HDMI nog USB-Micro wordt uitgerudt dus geen USB-C
Dan is dit wellicht een betere optie https://www.kiwi-electron...r-raspberry-pi-pico-20288

Maar dan komt een https://www.kiwi-electron...rry-pi-4-model-b-2gb-4267 eigenlijk ook wel in zicht, want - twee (!) HDMI poorten en USB-C. Denk dat dat uiteindelijk stabieler en goedkoper is.
Bedankt ,

Ik ga weer op onderzoek uit. ..
Het is idd leuk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
jadjong schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Dit zijn simpele Android doosjes die opstarten en dan iets van een bepaalde url af spelen, of een rtsp videostream openen. Bedoeld voor snackbar, treinstation of receptie van een ziekenhuis. Je krijgt als beheerder een webpagina waar je al jouw players kan beheren en makkelijk op afstand content wisselen.

Als je denkt dat de oplossing met Chromecast duur is dan ga je nog wat teleurstellingen tegen komen. :+

Hier boven heb je al een oplossing op basis van NDI, video over netwerk. Het kan ook nog ouderwets met video over coax/HDMI. Je hebt dan een doosje nodig dat zich presenteert aan jouw PC als enkel beeldscherm van 7680*720p resolutie. Vervolgens splitst het doosje dit beeld naar zes losse outputs. Scherm 1 krijgt pixels 1 tot 1280, scherm twee krijgt pixels 1281 tot 2560 en zo verder.

https://www.hdtvsupply.co...ideo-wall-controller.html
Bedankt , ik ga me er in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radiosaturnus
Accretion schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

€65,- bij MediaMarkt, ofja, 1080P lijkt me genoeg?
En van AliExpress wat usb->Ethernet+power adapters scoren?

Ja, je kan voor €35,- (?) per scherm een Raspberry Pi krijgen, als je meer RAM of nieuwer model wil en een fatsoenlijk SSD als storage i.p.v SD-kaart, ben je alsnog hetzelfde bedrag kwijt.

Alleen dan heb je het probleem dat je nog moet uitzoeken hoe je alles configureert. Toegegeven, Raspberry Pi is een van de meest beginner-vriendelijke platforms met genoeg documentatie.

Beide is een optie.

Mijn punt is alleen, hardware kosten stellen niets voor als je je eigen werk voor een normaal tarief telt. Bij ons op het werk zetten ze mensen weg tegen meer dan €100,- / uur.

Oftewel, als je minimaal een uur langer bezig bent met Raspberry Pi's configureren dan dat het je kost om Chromecast te installeren, is het nog eens zo'n gek idee om voor de Chromecast te gaan.

En dat zeg ik terwijl ik persoonlijk een (aantal) Raspberry Pi's) zou nemen, maar het hangt gewoon erg af van wat je zelf wilt en kunt doen.
Dankje, het is idd wel een mooie spiegeling wat je doet.
Ik zit zelf idd te twijfelen tussen chrome en rasbery...

Maar toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

radiosaturnus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

- welke pi?
- welke software?
- advies over instellen

Alvast bedankt
we zijn hier op tweakers :) een beetje eigen inzet wordt echt gewaardeerd, iemand geeft je een hint de goede kant op...

Wat @franssie zei, usb-c kan mogelijk ook een oplossingsrichting zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-09 23:02
BartHeerink schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:19:
Als je een 'Digital Signage'-oplossing overweegt, kan ik Yodeck van harte aanbevelen: erg eenvoudig en rete-stabiel gebleken in de afgelopen 2,5 jaar dat ik deze (commercieel) heb draaien
@BartHeerink Sorry voor “kick” maar weet jij als YoDeck gebruiker ook hoe ik het voor elkaar krijg om mijn Google calendar te delen zonder deze openbaar te maken? Met DAKboard lukt mij dit via de “geheime” iCal URL, met YoDeck lukt mij dit nog niet (en ook met CastIt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:56
radiosaturnus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:25:
Standaard vanuit windows wil dit niet.
Hoe kom je hier eigenlijk op? Voor zover ik weet (en als ik even snel zoek) zit er geen limiet in Windows aan het aantal aan te sturen schermen. De beperkende factor is het aantal videoaansluitingen.

Als je een PC hebt met een CPU met IGP kan je 2 schermen daar op aansluiten, en als je er een videokaart in steekt met 4 aansluitingen kan je 6 schermen in totaal aansturen.
Pagina: 1