Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnxt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-08 16:23
Hey Tweakers!

Ik heb de ASUS TUF RX 9070 XT (2025) met 3x 8‑pin voedingsaansluitingen, en een Be quiet! Straight Power 12 1000W PSU met 2 PCIe-kabels. Elke kabel heeft een pigtail (dus 2x 6+2‑pin), wat betekent dat ik in totaal 4x 8‑pin connectors heb.

Is of het veilig is om:

Eén van de pigtail-kabels te gebruiken voor twee van de 8‑pins op de GPU

De andere kabel voor de derde 8‑pin aansluiting

Is dit veilig qua belasting op de kabels? Ik wil zeker weten dat ik de kabels niet overbelast tijdens langdurig gamen of renderen. De voeding is ATX 3.0 en heeft verder ruim voldoende vermogen (1000W), maar ik ben vooral voorzichtig met de stroom per kabel.

Alle hulp of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 13:32
Ja, daar is het voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnxt
is het dan niet dat, als de gpu stroompieken heeft er iets mee gebeurt? het zijn maar dunne draadjes (ik heb hier geen verstand van)
groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:05
Ik raadt je aan deze video eens te bekijken

Ja het kan bij een hoge kwaliteits voeding per connector kan 150w aan, is het aan te raden nee zeker als je de mogelijkheid hebt om 3e 8 pin aan te sluiten.

Ik heb zelf jaren een 3080 pigtailed gedraaid, altijd goed gegaan, maar later toch overgegaan naar dedicated 8 pins nadat ik mij er meer in had verdiept, voelde toch niet lekker als je ook hoort dat het tot performance dips kan leiden.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 13:32
Dat is toch precies wat Martijnxt aangeeft?
1 kabel pigtailed gebruiken en de ander voor de 3e connector. Andere mogelijkheid heb je ook niet met de 2 bijgeleverde kabels

Mijn Asus Strix OC 7900XTX draait al jaren op die manier (Seasonic Vertex 1000W), mijn AMD reference 6800XT (Corsair Rm750) zit aan 1 pigtail kabel.
Voor die laatste maak ik mij echter niet druk om een theoretisch framepje minder. Maar wellicht voor de zekerheid toch het 2e kabeltje maar eens uit de doos trekken. Gesmolten kabels zit ik dan weer niet op te wachten.
Martijnxt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

is het dan niet dat, als de gpu stroompieken heeft er iets mee gebeurt? het zijn maar dunne draadjes (ik heb hier geen verstand van)
groet
Als je het aansluit zoals je voorstelde dan mag dat geen problemen opleveren.
Zie ook de instructies bij de voedingen en het filmpje wat @Turismo naar verwijst.
De stijging van het verbruik is natuurlijk wel wezenlijk anders dan bijv. de 1080Ti die wordt aangehaald. Toen een topkaart, nu vraagt een midrange al meer vermogen.

[ Voor 47% gewijzigd door maniac2003 op 01-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Straight Power 12 1000w heeft geen pigtails. Er gaan 2 aparte kabels vanaf een 12 pin connector op de voeding. Technisch kan daar 600w doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnxt
Uszka schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:42:
Straight Power 12 1000w heeft geen pigtails. Er gaan 2 aparte kabels vanaf een 12 pin connector op de voeding. Technisch kan daar 600w doorheen.
heeft deze dat niet? ik heb nergens foto's kunnen vinden van de kabels, heeft u een voorbeeld? dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Martijnxt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

heeft deze dat niet? ik heb nergens foto's kunnen vinden van de kabels, heeft u een voorbeeld? dank
Nergens foto's kunnen vinden? Jij hebt die voeding zelf! Kijk in de doos hoe de PCIe kabel eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik op "Be quiet! Straight Power 12 1000W" zoek, dan vind ik een voeding met 4 PCI-E 8-pin kabels die vanuit de voeding vertrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJShjPqI-Fr60q8_DKmvmDS1gwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8WHOekyaJ3Y8tP8GB2AQb8G.png?f=fotoalbum_large
https://www.bequiet.com/en/powersupply/4104

Kan je foto's van je voeding en meegeleverde kabels maken en posten?

Je kan de draden aan de kabel checken op 18AWG, 16AWG,... Hoeveel stroom dat de 8-pin connector en de pinnen aan de voedingkant kan verdragen is afhankelijk van draadoppervlakte.
Pagina: 1