Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:58
Ik heb een heel bijzonder probleem met mijn Dell U2723QE.
Als ik de Tomorrowland 2025 aftermovie fullscreen bekijk, valt het halve of hele beeldscherm uit op een specifiek moment in de video.

Het is in chrome browsers en Firefox, en het is in 4K en in 240p. Het gebeurt alleen als hij fullscreen wordt afgespeeld.

Als ik de monitor weer uit en aan zet werkt hij weer. Verder gebeurt het nooit dat het scherm uit valt.

Iemand enig idee? Het lijkt me niet dat iets op je computer qua driver of iets kan bepalen dat de blacklight opeens uit moet vallen toch?

Hier een video waar je het ziet gebeuren, op het einde wordt hij een keer half donker, in de rest van de gevallen helemaal donker:
YouTube: Scherm probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
4k en 240Hz is een hoge setting. Is het aangesloten via DisplayPort of HDMI?

Heb je een andere kabel geprobeerd?

DisplayPort kabels zouden gecertificeerd moeten zijn.

Ik zie een melding dat je een USB apparaat gebruikt. Is dat aangesloten op de monitor? Of is de monitor aangesloten via USB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

maarten_v schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:26:
Iemand enig idee? Het lijkt me niet dat iets op je computer qua driver of iets kan bepalen dat de blacklight opeens uit moet vallen toch?
Aangezien het een HDR scherm is: Ja zeker wel. De backlight bepaald hoe donker het scherm kan worden. Backlight manipulatie zal daarom een onderdeel zijn van HDR om te zorgen dat zwart ook echt zwart kan zijn.

Het zou dus best zo kunnen zijn dat de video je scherm de opdracht geeft om naar een donkerdere setting te gaan en je scherm daar niet meer van terug kan komen. Klinkt als een aardig defect in het scherm.
mrmrmr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:51:
4k en 240Hz is een hoge setting.
Waar zie je iets over 240Hz staan? TS heeft het over 240p als in een hele lage resolutie.
Zelfs de goedkoopste Ali kabel zou zonder enige moeite 240p naar een scherm moeten kunnen transporteren.

[ Voor 20% gewijzigd door Croga op 01-08-2025 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:10

Rmg

Heb je het ook al eens met het volume op 0 geprobeerd?

Niet dat het componenten zijn die op een bepaalde frequentie gaan trillen/resoneren oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:57:
Waar zie je iets over 240Hz staan? TS heeft het over 240p als in een hele lage resolutie.
Zelfs de goedkoopste Ali kabel zou zonder enige moeite 240p naar een scherm moeten kunnen transporteren.
240p is niet zinvol als resolutie. Ik denk dat TS 240Hz bedoelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

mrmrmr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:09:
240p is niet zinvol als resolutie. Ik denk dat TS 240Hz bedoelde.
Voor dit soort analyses is 240p zeker wel zinvol. Ik denk dat TS 240p bedoelde omdat hij heeft proberen uit te sluiten dat performance of bandbreedte het issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
Ik zie na uitval en bij terugkomen rechtondering je scherm een USB melding, zit je toevallig met een laptop op een USB docking station?

Zo ja, is het mogelijk het eens te testen met een directe verbinding naar het scherm? Wellicht dat de bandbreedte van het docking station zelf te laag is (of koppel extra scherm af, kijken of dat uit maakt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_v
Ik bedoelde 240p in de zin van als ik met een hele lage resolutie kijk is het probleem ook. Het scherm is rechtstreeks aangesloten op de pc.
Met het geluid gemute in youtube is het probleem ook.
De video zelf is geen Youtube HDR video, maar ik heb wel HDR aan staan in Windows, als ik dat uit zet is het probleem er niet.
Ik krijg straks een nieuw beeldscherm van Dell, ik had eerst niet in de gaten dat het alleen maar met deze video was. Ik ben heel benieuwd of het probleem dan is opgelost of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@maarten_v Kun je aangeven hoe de monitor is gekoppeld?

Ook de vraag van @Suicyder.

De frequentie is van belang bij monitorproblemen. De ene of de andere frequentie wordt soms beter weergegeven en een hoge frequentie kan tegen bandbreedteproblemen aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:29

GrimScythe

Game Addict

Heb je de schermen doorgelust via een USB-C verbinding, of via USB-C aangesloten op je computer?
Zoals eerder aangegeven door anderen, de foutmelding van USB en storing op je scherm is wel heel erg toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
het scherm zit direct aangesloten met een displayport kabel, maar het scherm zelf heeft ook een usb hub, die apart verbonden is met een usb kabel naar de computer, dus als ik het scherm uit en aan zet dan wordt die weer verbonden en vandaar de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kan dit een probleem met HDCP zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens U
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24
Kan je een linkje sturen van het filmpje?

Ik heb hier op werk toevallig exact die monitor staan, dus ik kan even kijken of dat scherm hetzelfde gedrag vertoond.

[ Voor 25% gewijzigd door Laurens U op 01-08-2025 14:19 . Reden: Kleine uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
Ben benieuwd!
En zet dan HDR aan in je windows beeldscherminstellingen

YouTube: Tomorrowland Belgium 2025 l Official Aftermovie
Op 3:18 klapt die er uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens U
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REoZ7bU5KACmmNtA9dq4Hn8NuYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zSowvZ6BBsu4INlHKux3gljT.png?f=fotoalbum_large

Hmmm, HDR wil niet lukken hier via HDMI direct (of DP via een docking station).

Windows geeft aan `Not supported' zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
als je in het menu van je scherm zelf gaat naar display -> Smart HDR, kun je daar iets kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens U
Ah, daar stond Smart HDR op 'Off' maar nu op Desktop (en bij jou?)
Dan werkt de setting in Windows wel, maar het filmpje zelf loopt nog prima.

In de tussentijd kan je ook even de firmware van je scherm updaten, wellicht dat hij nog op de fabrieksverdie staat. Ik ging net van M2T102 naar 105.

https://www.dell.com/supp...t/u2723qe-monitor/drivers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUJPUUNFn40mf8aKpN2DfMEHILs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Oob4MWMHckOZTmGFznlnwVEy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
Ik had al de laatste firmware. Hij stond bij mij op DisplayportHDR 400, maar ook even op Desktop geprobeerd en dan is hetzelfde probleem.
Maar het nieuwe scherm kan elk moment binnenkomen, dan weten we of alleen dit scherm dat filmpje niet zo leuk vindt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maarten_v
Het nieuwe scherm is binnen, geen problemen!
Blijft bizar hoe een scherm alleen maar kapot gaat bij één specifieke seconde van een YouTube filmpje, maar goed ik kan nu eindelijk ondoorbroken de aftermovie van Tomorrowland 2025 bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik denk dat @Croga het dichtst bij de waarheid zat, aangezien het scherm alleen in hdr uitviel op dat ene moment in de video (local dimming is alleen actief wanneer hdr ingeschakeld is). Ik vermoed dat de local dimming niet helemaal goed werkte van je eerste scherm en op dat ene punt in de video de backlight helemaal uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Denk dat die monitor net als velen bij dat filmpje gewoon een seizure kreeg op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:42
Waarschijnlijk niet zo relevant maar de enige ervaring die ik heb met een beeldscherm die begon te overlijden (BenQ G2110W beiden uit 2008 hadden plots rond dezelfde tijd problemen) was dat hij op bepaalde tabbladen in de browser prima beeld gaf, en dan ging je terug naar het tabblad waar het fout ging en het hele scherm bevroor en begon lijnen te vertonen half spierwit met corruptie, en dan even later kwam hij weer tot leven tot het weer fout ging. Of het scherm ging zelfs knipperen bij beweging van de muis.

Waarschijnlijk bij dat ding waren de condensatoren binnenin gewoon gaar vermoed ik door de leeftijd, powerknoppen gingen nogal snel stuk en bij een werkte de OSD een tijdje niet.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Pagina: 1