Grote tegels 1x1 m. badkamervloer en wand, welke tegellijm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:01
We gaan binnenkort onze badkamer betegelen met groot formaat tegels van 1x1 meter. Zowel de vloer als een gedeelte van de douche worden met deze tegels gedaan. Nu lees ik op internet vanalles over S1 en S2 tegellijmen, en dat de S2 eigenlijk nodig is voor tegels groter dan 90x90 cm. Echter kan ik maar weinig tegellijmen vinden die ook echt S2 zijn en die zijn dan ook meteen schreeuwend duur, zo'n 70 euro voor 15 kg.. Is dit echt nodig of voldoet een goede S1 tegellijm ook?

[ Voor 7% gewijzigd door emot op 31-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
voor het bedrag en de moeite die die tegels kosten, ga jij dan bezuinigen op een zak lijm?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ja, moet ik je ook gelijk in geven. Maar wat is dan precies het verschil? Is de lijm zoveel beter? Werkt het zoveel fijner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Eurocol 733 bijvoorbeeld, die is rond de 50 euro per 20kg te vinden. Zal je alleen niet in de Gamma terugvinden.
Risico wat je loopt bij goedkopere S1 lijm is dat je tegels gaan onthechten of gaan scheuren. Vloerverwarming voegt daar nog extra risico aan toe als je de verkeerde lijm gebruikt.

Ik heb mijn berging met vloerverwarming met C1 getegeld direct op het beton. Kwam er pas later achter dat je C2 moet hebben bij vloerverwarming. Nou kom ik ermee weg omdat de vloerverwarming op 5cm diepte in het beton gestort is, bij een cementdekvloer waren die tegels allang losgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37
Heb je al geprobeerd of je die tegels ook boven krijgt? opvouwen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Leuk formaat maar nu nog iemand vinden die ze ook goed kan verwerken. Ik heb er heel wat op de snijmachine gehad omdat de tegelzetter het niet netjes voor elkaar kreeg.
Sterkte 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:02
Jarno schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:06:
Leuk formaat maar nu nog iemand vinden die ze ook goed kan verwerken. Ik heb er heel wat op de snijmachine gehad omdat de tegelzetter het niet netjes voor elkaar kreeg.
Sterkte 😉
Precies, er is een reden waarom je zulk formaat tegels zelden tegenkomt. Het is lastig om ze goed te verwerken.

Denk ook aan de vlakheid van een wand. Hoe ga ja afschot regelen (de hele vloer onder afschot, of een aparte douchebak)?

Voegwerk levert ook een zekere mate van anti-slip op, dat is bij dit groot formaat tegels minder. Dingen om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Als in 1 vlak krijgen is ook veel moeilijker. Success!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
En dan de uitlijning van de voegen.. al uitgezocht?

Zelf deed ik 1 rij (grote) tegels per dag, poederlijm aanmaken, tegel exact op maat snijden indien nodig, gaten met diamant uitboren, kanten met diamant schuurblokje, en zo goed mogelijk uitlijnen want de tegels waren net iets hol, en dat zie wel op groot formaat.
Einde van de dag alles schoonmaken, weken over gedaan, zetten van de hoek profielen en riool putje was ook veel werk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
emot schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:13:
We gaan binnenkort onze badkamer betegelen met groot formaat tegels van 1x1 meter. Zowel de vloer als een gedeelte van de douche worden met deze tegels gedaan. Nu lees ik op internet vanalles over S1 en S2 tegellijmen, en dat de S2 eigenlijk nodig is voor tegels groter dan 90x90 cm. Echter kan ik maar weinig tegellijmen vinden die ook echt S2 zijn en die zijn dan ook meteen schreeuwend duur, zo'n 70 euro voor 15 kg.. Is dit echt nodig of voldoet een goede S1 tegellijm ook?
Het gaat om hoe flexibel de lijm is bij grotere tegels heb je meer verschil in bewegen (krimp en uitzetten) tussen de tegel en de ondervloer, daarom zijn er grenzen. een betere s1 bestaat in dat opzicht dus niet echt die valt gewoon onder minder flexibel.
Zelf zou ik shonox bellen of het met Q12 kan die kost ~60 euro voor 25 kg. is top lijm, en volgens mij S2
veder hebben ze misschien ook nog wel een advies over tegelen met een goedkopere lijm uit hun arsortiment.
in de beschrijving van de lijm staat dat je contact moet opnemen als het grotere tegels zijn, dus zo raar is de vraag denk ik niet. Anders zou je een winkel de vraag moeten laten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Pl85 van omnicol kan het ook gewoon mee.

Laat je niet gek maken door alle negatieve commentaren hier, zo moeilijk is het nou ook weer niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:32
Inderdaad. Laat je niet gek maken. Er zijn tegelzetters die best(zo nu en dan) grote tegels zetten. Wij hebben 1,20 X 1,20 op de badkamer en ook hiermee afschot gecreëerd in de douche. Prachtig resultaat (maar enkele voegen vind ik echt mooi).
Ik heb bij de badkamerfirma een aantal telefoonnummers van goede tegelzetters opgevraagd en deze benaderd. We hebben destijds ervoor gekozen om niet voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten. Grote tegels vragen wel om een vakman.

Ps. Heb je al erover nagedacht hoe je ze boven krijgt? Ik heb uiteindelijk nog een bouwlift moeten huren om ze door een slaapkamerraam naar binnen te brengen. Gelukkig waren het er niet zoveel.

Ps 2. Onze tegelzetten claimde de hele slaapkamer naast de badkamer om te kunnen snijden 😬

Conclusie: met wat extra moeite en budget lukt het best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37
Timx2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:32:

Ps 2. Onze tegelzetten claimde de hele slaapkamer naast de badkamer om te kunnen snijden 😬

Conclusie: met wat extra moeite en budget lukt het best.
Wees maar blij dat hij niet met de zaag aan de gang is gegaan. Dan vindt je nu nog stof op plaatsen waarvan je dacht toch echt al 2 keer schoon gemaakt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Dank voor al jullie reacties. Zodra je naar een S2 lijm gaat zoeken, is de keuze niet meer reuze, vandaar eigenlijk mijn vraag. Toch maar even wat beter zoeken.

Voor wat betreft de overige opmerkingen; de badkamer is op de begane grond, dus de tegels hoeven enkel door een paar deuren. Mijn badkamer is 3x3 meter en de douche 1x1,5 meter, wat met de tegels precies mooi uit komt, ook het verloop van de voegen naar de wand. En als laatste, ik heb alle tijd van de wereld. We zijn al anderhalf jaar bezig met de nieuwe badkamer (prioriteiten, je weet wel) dus die paar extra weken kunnen er ook wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
Wij hebben 2 jaar geleden zelf een tegelvloer gelegd in de woonkamer met 90x90 tegels met schönox Q6, met 2 man en een setje grabos ging dat prima.

Tegels waren ook net 1 a 2 mm hol, daar is met zulke grote maat tegels helaas weinig tegen te doen.

Edit: mocht je het zelf gaan doen, smeer tegel en vloer in en gebruik een groffe kam zodat je zo min mogelijk kans hebt op holtes onder te tegels (in de badkamer helemaal belangrijk.) en zorg voor een grote tegelsnijder :P

[ Voor 31% gewijzigd door saikol op 03-08-2025 16:44 ]

Pagina: 1