Keldertoegang / verf / afwatering tips gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauO
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-09 21:50
We wonen hier nu twee jaar. De kelder onder ons huis (50 jaar oud)werd door onze voorgangers gebruikt als kantoor, met een toegang van buitenaf die door hen is aangelegd. Wij hebben de trap weggehaald, kozijnen laten plaatsen ( deel vd de deur dicht laten metselen) en het is gestuct. Nu zit ik met een paar vragen.
1. Ik wil het stucwerk ( = cementgebonden) ) schilderen zodat het waterafstotend wordt, wel dampopen. Aanbevelingen gezocht van verf waarmee je goede ervaring hebt.
2. Ik zou ook de keerwanden ( baksteen) waterafstotend willen maken. Die zijn natuurlijk een flink deel van het jaar vochtig , hieromheen zit mijn voortuin. Ik neem aan dat gewone buitenverf of hydrofobeer niet kan. Ben op zoek naar iets specifiek voor keerwanden, liefst met eigen ervaringen.
3. De vloer is volgens de bouwtekening van beton, en er zou een grindput zijn. Op de foto, je kijkt van bovenaf het keldergat in , zie je aan de onderkant een soort plaat liggen. Daaronder is het hol en de locatie klopt met waar de grindput moet zitten. Het afschot brengt regenwater ook rond die plaat. Het loopt niet meteen weg. Ik zou de afwatering beter willen hebben, het liefst maak ik ook het beton waterafstotend en ik vraag me dus af of ik die plaat weg zal halen. Hij zit nogal stevig vast echter. Ik begrijp niet waarom hij er zit. Toen de trap er nog was zat hij dus onder de trap.

. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piUd1kD5gTuXGsZAqkABiEcf2Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Cs7wMpTdPV0zPuFOaUrLa8d.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
dampopen verf voor gevels lijkt me een goede, Keim heeft dat in het assortiment.
die keerwanden kun je niet vanaf de kant waar we nu tegenaan kijken waterafstotend maken, dan kan het water dat erin zit nergens heen. dan moet je ze uitgraven en vanaf de andere kant behandelen met iets.
ik zou niet zomaar zaken gaan weghalen, het is ooit zo bedacht. dat jij denkt dat het er beter van wordt als je het aanpast wil niet zeggen dat dat ook zo is. misschien wel, maar bezint er gij begint is misschien een passend spreekwoord in deze situatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauO
Die plaat staat niet op de bouwtekening, dus ik weet niet of dit wel zo bedacht is door de ontwerper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Maar het water loopt dus (op den duur) wel weg? Want ik zie geen water staan, terwijl het wel heeft geregend. If it ain't broken, don't fix it, zou ik dan zeggen.
Wat wordt de bestemming van die buiten-inloop (die er nu dus niet meer is) naar de kelder?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauO
Het is nu de lichttoetreding en vluchtweg.

Ja het water loopt uiteindelijk weg. Maar ik vraag me af wat er gebeurt als we echt een hele zware bui krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
In de laatste 2 jaar zijn er al aardig wat zware buien over Nederland getrokken, zowat elke gemeente heeft er wel wat gehad. Dus tot nu toe heeft het bij jou goed gewerkt.
Wat er gaat gebeuren wanneer er nog zwaardere buien gaan vallen is lastig te voorspellen, er zijn wel meer huiseigenaren die zich dit afvragen. Als het goed is krijg je bij regenschade de schade buiten vergoed door de opstalverzekering, de schade binnen door de inboedelverzekering.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1