De netspanning kan je 33n tijdje loggen, ter hoogte van je meter, NIET bij de omvormer.
Dan kan je laten zien kijk, jullie installatie is gebrekkig, graag fixen, want spanning loopt op.
Als de netspanning bij de meter netjes 245v is kan het best nodig zijn dat de omvormer op 253v gaat zitten vanwege een lange kabel, dunne kabel of ergens weerstand in verbindingen.99ruud99 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:23:
Ik zou opnieuw aangeven dat hij niet werkt.
De netspanning kan je 33n tijdje loggen, ter hoogte van je meter, NIET bij de omvormer.
Dan kan je laten zien kijk, jullie installatie is gebrekkig, graag fixen, want spanning loopt op.
Vanaf waar begjnt dan de verantwoordelijkheid voor de installatie van de leasemaatschappij?
[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 31-07-2025 20:32 ]
Het feit dat die groep een hogere spanning heeft is dus bewijs voor gebrekkige installatie, en dat valt toch echt onder het lease contract neem ik aan. Het zou raar zijn dat je een pv groep hebt die NIET door dit bedrijf is aangelegd.
Dan kan ik onderstaande niet verklaren, als de PV groep direct boven de meter (elektrameter van netbeheerder neem ik aan) zit zou hier geen spanningsverschil kunnen zijn.99ruud99 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:37:
Installatie is gedaan met eigen pc groep, dus alles dat in die groep valt.
Het feit dat die groep een hogere spanning heeft is dus bewijs voor gebrekkige installatie, en dat valt toch echt onder het lease contract neem ik aan. Het zou raar zijn dat je een pv groep hebt die NIET door dit bedrijf is aangelegd.
De netspanning op de PV-groep ligt met enige regelmaat tot 10V hoger dan de spanning die wordt gemeten op de meter (!).
De PV installatie is aangesloten op een ‘oude’ wasmachinegroep die tijdens de bouw is aangelegd. Op die groep hebben ze een PV verdeler geïnstalleerd waar de wasmachine is op ingestoken. De PV heeft dus technisch gezien een eigen groep, maar de wasmachine zit er bij op een stopcontact in de PV verdeler.
De afstand tussen PV verdeler en meterkast is ongeveer 10 meter. De gebruikte stroomdraden zijn 2,5mm^2.
De 10 volt zit tussen gemeten voltage op de omvormer zelf en het voltage op de meter. Van werkschakelaar tot meterkast is het verschil enkele volts.
[ Voor 5% gewijzigd door Giltix op 31-07-2025 21:02 ]
Ik zou, met name na eindigen salderen (want dan levert het zeer waarschijnlijk weinig meer op) wellicht ervoor kiezen om de boel te laten verwijderen en de 'pijn' hiervoor maar te pakken. Als je dat beschouwd als 'extra overbieden' dan valt het misschien wel mee. Ligt er natuurlijk allemaal aan wat het moet kosten, als het net zo duur is om de bestaande set over te nemen dan zou ik dat natuurlijk gewoon doen.
Dat de beun installatie ook nog eens matig is, daar zou ik vooral lekker veel over gaan klagen. Zodat ze over anderhalf jaar zelf ook concluderen dat het eigenlijk net zo prettig is om van jou als klant af te zijn
Met dergelijke partijen heb ik iig niet zoveel medelijden.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 31-07-2025 23:05 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is 225 per jaar, 2,5% rente.
Financieel is afkopen dus geen goed idee, die 9000 levert op de beurs of deposito meer op.
Ik zou opvragen of (!) er een boete van toepassing is.
Ik had ook een contract overgenomen van een lease cv ketel en die bleek na 1 jaar maandelijks opzegbaar te zijn .
Overigens hebben die pv panelen ongeveer 4000 euro gekost enkele jaren geleden, dus verkopers zijn niet echt slim geweest wat dat betreft door een lease van in totaal 13.500 aan te gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2025 23:26 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Aansturen op een conflict doordat ze in gebreke zijn vanwege de problematische inverter. Na enige reparatie pogingen de overeenkomst ontbinden zonder schadevergoeding van jouw kant.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Als er echt installatiefouten zijn dan inderdaad aansturen op een niet conforme installatie, dan hebben zij de keus. Of zorgen dat het wel juist is en werkt of ze halen het boeltje weer op. Zal wel een lange adem worden.SkiFan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:41:
Je vergeet optie 3.
Aansturen op een conflict doordat ze in gebreke zijn vanwege de problematische inverter. Na enige reparatie pogingen de overeenkomst ontbinden zonder schadevergoeding van jouw kant.
Ook als die wasmachinegroep er al was, dan hadden ze bij installatie wel moeten bekijken of die geschikt was om op aan te sluiten. Als dat hele lange dunne kabeltjes zijn dan is dat dus niet zo. En wat mag er op een groepje, 16A, 3650W? Daar zit je al overheen, afhankelijk van het type omvormer wat je hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 01-08-2025 07:10 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Welke installatiefout is hier gemaakt? Een installatie op een wasmachine groep is niet uitzonderlijk met zo’n kastje ertussen en zal gedaan zijn net instemming van de opdrachtgever. Het enige wat je niet weet is of destijds is meegedeeld dat dit niet de allerbeste manier is.No Hands schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:09:
[...]
Als er echt installatiefouten zijn dan inderdaad aansturen op een niet conforme installatie, dan hebben zij de keus. Of zorgen dat het wel juist is en werkt of ze halen het boeltje weer op. Zal wel een lange adem worden.
Ook als die wasmachinegroep er al was, dan hadden ze bij installatie wel moeten bekijken of die geschikt was om op aan te sluiten. Als dat hele lange dunne kabeltjes zijn dan is dat dus niet zo. En wat mag er op een groepje, 16A, 3650W? Daar zit je al overheen, afhankelijk van het type omvormer wat je hebt.
Ik zeg niet dat er een fout is gemaakt, ik zeg 'als' er een fout is gemaakt. Dan zou dat een mogelijke uitweg vanuit dat lease contract zijn. Als alles prima is dan dus niet.Wolly schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
Welke installatiefout is hier gemaakt? Een installatie op een wasmachine groep is niet uitzonderlijk met zo’n kastje ertussen en zal gedaan zijn net instemming van de opdrachtgever. Het enige wat je niet weet is of destijds is meegedeeld dat dit niet de allerbeste manier is.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maakt dat iets uit?Wolly schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:21:
Welke installatiefout is hier gemaakt?
TS is geen professioneel bedrijf met elektrotechnische expertise, als de installatie niet goed werkt is dat het enige wat hoeft te worden aangetoond.
Als bijvoorbeeld de bestaande bekabeling dit niet aankan, dan is dat nog steeds iets waar het bedrijf een vrijwaring voor had moeten krijgen. Soms moet je de domme consument spelen.
@Giltix je moet imho beginnen met veel meer meet informatie te krijgen. Dus ga opzoek naar een meter die elke seconde oid kan meten en daar mooi grafiekjes van kan maken.
Nu blijft het voor iedereen gissen.
Los daarvan, ga ook eens kijken op het dak en kijk of alles volgens de regels is gedaan. Zoals al gezegd, als jij de meest irritante klant van het jaar wordt, dan komt die afkoop voor een gunstige prijs vanzelf
Dus slecht opgebonden kabels: foto en herstel eisen.
Een of twee schroeven die niet aangedraaid zijn: foto en herstel eisen.
Het bedrijf heeft de kwestie al onderzocht en geconcludeerd dat het niet aan de installatie ligt maar aan netbeheer.TheGhostInc schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Maakt dat iets uit?
TS is geen professioneel bedrijf met elektrotechnische expertise, als de installatie niet goed werkt is dat het enige wat hoeft te worden aangetoond.
Als bijvoorbeeld de bestaande bekabeling dit niet aankan, dan is dat nog steeds iets waar het bedrijf een vrijwaring voor had moeten krijgen. Soms moet je de domme consument spelen.
Dan maakt het dus wel uit welke installatiefout er dan zogenaamd zou zijn wil je als consument verhaal halen bij de leverancier. Is dat inderdaad de bestaande bekabeling? Wiens keuze was het om die te gebruiken? Waar stopt de verantwoordelijkheid van de leverancier mbt de installatie?
De vraag is echter hoe we het moeten bekijken: als een product dat (non-)conform is (met financiering)? Of een dienst met een prestatieverwachting? En voor beide, wat valt binnen de verantwoordelijkheid van wie.
Vanuit een productperspectief lijkt het vrij kansloos. Vanuit een dienstperspectief kun je eventueel een argumentatie opbouwen dat het geacht wordt te werken binnen toegestane netspanning.
Gezien hoe deze constructies meestal werking verwacht ik een financial lease constructie. Je hebt dan wel garantie op geleverde producten en installatie maar geen prestatieverwachting. Lees de voorwaarden.
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-08-2025 10:42 ]
Topicstarter is met zijn volle verstand een zakelijk contract met deze leverancier aangegaan, beetje raar om dat bedrijf nu 'aan te geven'. Verder lijken het gangbare prijzen in 2023.hfolkers schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:01:
Ik zou ook dit bedrijf aangeven bij de consumenten bond, 9 panelen met het goedkoopste merk omvormer voor uiteindelijk 15000 euro is wel een beetje erg gortig, en lease, is het daarna eigendom, of gaat het dan weer van je dak af?
En de consumentenbond weet dat, zie bijvoorbeeld hier.
Verder blijf ik er bij, met 75 euro per maand, heb je (met de stroom prijs van TS) 3900kWh opwek die je dus voor de lease maatschappij hebt. 9x415kwp panelen hebben normaal een verwachte jaar opbrengst van 3400kWh, dus per saldo ben je altijd duurder uit.
Topicstarter wist compleet waar hij aan toe was bij het aangaan van de koop. Hij was geen naieve (of misleidde) koper.de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:22:
Ik vind dit wel weer zo'n vervelende situatie die je vaker ziet tegenwoordig. Heb je tegen de hoofdprijs een huis gekocht, zit je met vervelende leaseconstructies opgezadeld. en de verkopers maar mooie sier maken met op de pof 'gekochte' spullen voor goed label en duurzame uitstraling. bah!
Een rationele koper telt de afkoopwaarde van al dit soort meuk op bij de koopprijs.
Het probleem zit typisch veel meer bij de initiele verkooptaktieken bij dit soort financieringsconstructies: agressief, misleidend, etc.
natuurlijk, maar ik doel er meer op dat je in de huidige woningmarkt sneller geneigd bent dit soort praktijken maar te accepteren als de rest van het huis in orde is. Zeker als dit vaker voor gaat komen. Je zult het huis er meestal niet op afwijzen als de nood maar hoog genoeg is.Rukapul schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:27:
[...]
Topicstarter wist compleet waar hij aan toe was bij het aangaan van de koop. Hij was geen naieve (of misleidde) koper.
Daardoor beland je dus ongewild vaker in dit soort situaties en dat vind ik een slechte ontwikkeling. Als verkoper kun je mogelijk meer winst maken op je woning met deze 'tactiek' en dat betreur ik.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-08-2025 11:32 ]
Niet mee eens, het is de eigen vrije keus om dit te accepteren en je kan niet spreken van ongewild.Het lijkt eerder een kans te zijn geweest voor topicstarter omdat dit huis minder geliefd was.de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
natuurlijk, maar ik doel er meer op dat je in de huidige woningmarkt sneller geneigd bent dit soort praktijken maar te accepteren als de rest van het huis in orde is. Zeker als dit vaker voor gaat komen. Je zult het huis er meestal niet op afwijzen als de nood maar hoog genoeg is.
Daardoor beland je dus ongewild vaker in dit soort situaties.
Jij bent niet als starter op zoek naar een huis denk ik, je bent allang blij als je uberhaupt iets kunt krijgen. Daar is op het moment weinig vrije keus aan.Wolly schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:31:
[...]
Niet mee eens, het is de eigen vrije keus om dit te accepteren en je kan niet spreken van ongewild.Het lijkt eerder een kans te zijn geweest voor topicstarter omdat dit huis minder geliefd was.
Oehhh das een beetje kort door de bocht. Oplopende netspanning is niet een probleem van de laatste 2 jaar, en kabelverliezen ook niet echt. Die onderverdeler op de wasmachinegroep is altijd al een gemakzuchtige oplossing geweest voor installateurs. @Giltix heeft zeker een punt; waarschijnlijk is de netspanning helemaal niet te hoog, maar zit het probleem tussen de omvormer en de meter. Je zou dus, na een aantal keer heen en weer pingpongen aan kunnen sturen op ontbinden, of marktconforme afkoop (kijk eens op winkelman, of stralendgroen, ik schat in dat inc montage je rond de 2,5k zit).Rukapul schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:36:
De installatie is meer dan 2 jaar geleden opgeleverd en geaccepteerd door de vorige bewoners. Kabeldikte en -lengte, PV-onderverdeler waren bij aanleg een gangbare aanpak.
Wat @Giltix dan moet doen om dit op te lossen is met zeker 4 kwadraat naar de meterkast.
[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 01-08-2025 12:28 ]
Wise enough to play the fool
Eens, ik zal eens duiken in Shelly (al zie ik zo snel dat het wel een redelijke 'investering' is om een tegendeel te bewijzen, waarbij ik strikt ook een elektromonteur nodig heb om het in de meterkast te monteren). Ik had een P1 meter gekocht om data te verzamelen, maar helaas heb ik nog een 'oude' GPRS slimme meter die per 5 seconden het stroomverbruik (of opwek) doorgeeft zonder mogelijkheid om de netspanning uit te lezen. De Growatt omvormer koppelen aan de P1 app (HomeWizard) mag niet, want ze gebruiken de Growatt API key voor hun eigen 'monitorapp'.TheGhostInc schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Maakt dat iets uit?
@Giltix je moet imho beginnen met veel meer meet informatie te krijgen. Dus ga opzoek naar een meter die elke seconde oid kan meten en daar mooi grafiekjes van kan maken.
Nu blijft het voor iedereen gissen.
Los daarvan, ga ook eens kijken op het dak en kijk of alles volgens de regels is gedaan. Zoals al gezegd, als jij de meest irritante klant van het jaar wordt, dan komt die afkoop voor een gunstige prijs vanzelf![]()
Dus slecht opgebonden kabels: foto en herstel eisen.
Een of twee schroeven die niet aangedraaid zijn: foto en herstel eisen.
De vraag is alleen: waar eindigt hun verantwoordelijkheid en waar begint die van mij? Als ik sec naar de voorwaarden kijk mag ik nergens een wijziging in het stroomnet in huis aanbrengen (zonder kennisgeving) die enig negatieve invloed heeft op de PV-installatie. Als ik dat dus niet mag (laten) doen, valt er m.i. iets voor te zeggen dat de verantwoordelijk loopt vanaf de groep in de meterkast. Dat maken ze natuurlijk niet expliciet, want dan hebben ze nog ruimte om de voorwaarden naar eigen hand te zetten.teacher schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Oehhh das een beetje kort door de bocht. Oplopende netspanning is niet een probleem van de laatste 2 jaar, en kabelverliezen ook niet echt. Die onderverdeler op de wasmachinegroep is altijd al een gemakzuchtige oplossing geweest voor installateurs. @Giltix heeft zeker een punt; waarschijnlijk is de netspanning helemaal niet te hoog, maar zit het probleem tussen de omvormer en de meter.
Laat het verdikken van de kabel naar de meterkast nou helaas geen optie zijn door de gebruikte elektrobuisdikte (gestort in beton). Ik kan 5 van de 20 meter verdikken (van PV splitter naar omvormer), maar volgens wat snelle berekeningen win ik dan maar een halve Volt.
Van de 3 kabels die we hebben proberen te trekken (welliswaar elders in huis) waren het 2 horrorgevallen en één helemaal niet gelukt, dus ik heb geen vertrouwen aan de verbindingen in het beton en dan is het wat spannend om de kabels eruit te trekken met het risico dat ik zometeen een hele groep mis (er lopen twee groepen naar de garage).
Ik heb geen prestatieverwachting, in de voorwaarden staat dat ik daar geen rechten aan kan ontlenen. Wel heb ik recht op onderhoud en reparaties aan de installatie zolang de huur loopt, tenzij ik zelf heb zitten klooien o.i.d. Ik kan na het huurcontract de panelen voor een restwaarde per paneel overnemen of kostenloos laten verwijderen. Zie het meer als huurkoop constructie.Rukapul schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:36:
De installatie is meer dan 2 jaar geleden opgeleverd en geaccepteerd door de vorige bewoners. Kabeldikte en -lengte, PV-onderverdeler waren bij aanleg een gangbare aanpak.
De vraag is echter hoe we het moeten bekijken: als een product dat (non-)conform is (met financiering)? Of een dienst met een prestatieverwachting? En voor beide, wat valt binnen de verantwoordelijkheid van wie.
Vanuit een productperspectief lijkt het vrij kansloos. Vanuit een dienstperspectief kun je eventueel een argumentatie opbouwen dat het geacht wordt te werken binnen toegestane netspanning.
Gezien hoe deze constructies meestal werking verwacht ik een financial lease constructie. Je hebt dan wel garantie op geleverde producten en installatie maar geen prestatieverwachting. Lees de voorwaarden.
Ik ben vrij zeker dat het probleem niet bij de netspanning zit, maar ik heb uiteraard (nog) geen manier om dit te bewijzen buiten 2 meetmomenten die ik op foto heb vastgelegd. Wellicht is de eerder genoemde Shelly een uitkomst.
Het onderzoek heeft zich dan echter beperkt tot het uitlezen van de logs en het bekijken van de meetfoto's die ik heb doorgestuurd. Er is niemand langs geweest en dat lijkt me wel een belangrijk criteria voor het testen c.q. ontdekken van eventuele problemen. Dit alles voelt gewoon een beetje als zijnde 'laten we het op de netbeheerder schuiven, dat is tegenwoordig plausibel genoeg'.Wolly schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:19:
[...]
Het bedrijf heeft de kwestie al onderzocht en geconcludeerd dat het niet aan de installatie ligt maar aan netbeheer.
Dan maakt het dus wel uit welke installatiefout er dan zogenaamd zou zijn wil je als consument verhaal halen bij de leverancier. Is dat inderdaad de bestaande bekabeling? Wiens keuze was het om die te gebruiken? Waar stopt de verantwoordelijkheid van de leverancier mbt de installatie?
[ Voor 36% gewijzigd door Giltix op 01-08-2025 12:50 ]
Er is een product plus installatie afgenomen. Die twee elementen horen bij elkaar in dit geval en er komt nog een financiële- en beheerdienst. Gooi alles op een hoop: Jij betaalt per maand voor deze dienst/produkt/installatie en daar mag je van verwachten dat dit naar behoren werkt. Dat destijds besloten is de bestaande bekabeling te gebruiken houdt een bepaald risico in, en dat risico is niet voor jou. Jouw opwek"dienst" werkt niet naar behoren en is op dit moment niet conform. Het is aan de leasemaatschappij om dat weer comform te maken.Giltix schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
[...]
De vraag is alleen: waar eindigt hun verantwoordelijkheid en waar begint die van mij?
Vergelijk het eens met een lease auto: als de zon schijnt raakt de motor oververhit, dan is dat ook voor de leasemaatschappij; die leveren immers de mobiliteitsdienst.
Wise enough to play the fool
Dat laatste is anders georganiseerd: operational vs financial lease.teacher schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Er is een product plus installatie afgenomen. Die twee elementen horen bij elkaar in dit geval en er komt nog een financiële- en beheerdienst. Gooi alles op een hoop: Jij betaalt per maand voor deze dienst/produkt/installatie en daar mag je van verwachten dat dit naar behoren werkt. Dat destijds besloten is de bestaande bekabeling te gebruiken houdt een bepaald risico in, en dat risico is niet voor jou. Jouw opwek"dienst" werkt niet naar behoren en is op dit moment niet conform. Het is aan de leasemaatschappij om dat weer comform te maken.
Vergelijk het eens met een lease auto: als de zon schijnt raakt de motor oververhit, dan is dat ook voor de leasemaatschappij; die leveren immers de mobiliteitsdienst.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar wie het risico draagt voor als de installatie van het dak af waait bij een windhoos.
Rukapul schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Dat laatste is anders georganiseerd: operational vs financial lease.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar wie het risico draagt voor als de installatie van het dak af waait bij een windhoos.
Spel en typfouten voorbehouden
jadjong schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:18:
Heb je een waterkoker in huis? Zo eentje van de Blokker die 2kW vreet. Die aansluiten op het stopcontact naast de PV verdeler (van de wasmachine) en daar eens water gaan verstoken. Gaat de spanning op dat moment weer terug naar 240V dan is het iets tussen PV verdeler en meterkast. Doet het weinig voor je omvormer dan zit het tussen PV verdeler en omvormer. Ter plekke meten met een geschikt meetinstrument (fluke T5 of vergelijkbaar) vertelt je dan wat je wilt weten.