Waarom het "Stop Killing Games sluit over 24 uur" bericht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:00
Volgens jullie eigen [url="https://tweakers.net/nieuws/237078/nieuwsblog-stoppen-of-juist-starten-met-schrijven-over-stop-killing-games.html","nieuwsblog[/url] schrijven jullie
Al het bovenstaande betekent dan ook niet dat we helemaal nooit over initiatieven zoals Stop Killing Games schrijven. Integendeel: we schreven er zelfs veel over. We begonnen met een achtergrondverhaal over het eigendom van games en schreven een zeer goed gelezen achtergrondartikel over de petitie. Maar daar moet wel een nieuwsaanleiding voor zijn. Ook toen schreven we erover. We schreven dat het vereiste aantal handtekeningen in Nederland werd gehaald en later dat de mijlpaal van een miljoen handtekeningen was gehaald. En spoileralert: op zaterdag verschijnt er nog een artikel over wat er nu gaat gebeuren met de petitie.

Dat zijn feitelijke nieuwsaanleidingen, die nieuwswaardig zijn en we daarom als zodanig kunnen oppakken. Dat is heel wat anders dan zomaar, ogenschijnlijk uit het niets, iets schrijven in de hoop dat een petitie daarmee over de eindstreep komt vanuit onze eigen voorkeur. Het eerste is nieuws; het tweede zou tegen activisme aan zitten.
Dat het doel bereikt is, dat is uiteraard nieuwswaardig. Nu heeft deze petitie zijn doel al bereikt, maar wat is de nieuwswaardigheid van een petitie die bijna sluit. Juist dit voelt als het proberen te helpen om een petitie over de streep te trekken. Hoe zien jullie dit nieuwsbericht en jullie nieuwsblog samen hangen?

Een bericht na sluiting met het totaal aantal handtekeningen is wel weer nieuwswaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:07

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ja heel eerlijk, ik denk dat we daar iets te voorbarig zijn geweest. Combinatie van agendajournalistiek (we hadden een aantekening dat Stop Killing Games zou stoppen) en het feit dat ik het iets te vroeg aan de schrijver van die dag had doorgegeven, achteraf hadden we moeten wachten tot de actie was afgelopen tot we zouden publiceren. Dat hebben we nu alsnog gedaan, maar deze was door mijn fout iets te snel.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.