Bedrade thermostaat vervangen door draadloze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-09 09:47
Het probleem:
In de woonkamer hangt een oude bedrade thermostaat.

Als ik thuis werk in de winter is het vaak te koud op de werk kamer en te warm in de woonkamer.
Beneden de radiatoren dichtdraaien werkt in zekere zin, maar dan moet ik handmatig voor thermostaat spelen in de werk kamer.

Wat wil ik:
Ik wil vooral een draadloze thermostaat die ik kan verplaatsen en wil hem vooral handmatig bedienen, liefst wel modulerend en liefst onder €300

Wat heb ik zelf al gevonden
- honeywell t6r, maar is mij niet duidelijk of die altijd in het stopcontact moet
- tado x met een extra houder. ietwat overkill voor wat ik zoek misschien

zag verder vooral opties die aan de muur moeten of die alleen aan/uit regeling hebben 8)7

Suggesties?
Edit: overigens wik ik sowieso een nieuwe thermostaat aangezien het display van de huidige thermostaat niet meer goed afleesbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door rexmedorum op 31-07-2025 18:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:27

pistole

Frutter

Als het beneden te warm wordt dan ga je dat niet veranderen door alleen de thermostaat te verplaatsen. Je kan het het beste combineren met thermostaatkranen die verbinden met je thermostaat. Volgens mij heeft Tado hiervoor prima oplossingen.

Het is handig om te weten of je een reguliere CV hebt of warmtepomp, vloerverwarming of niet, et cetera.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
pistole schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:13:
Als het beneden te warm wordt dan ga je dat niet veranderen door alleen de thermostaat te verplaatsen. Je kan het het beste combineren met thermostaatkranen die verbinden met je thermostaat. Volgens mij heeft Tado hiervoor prima oplossingen.

Het is handig om te weten of je een reguliere CV hebt of warmtepomp, vloerverwarming of niet, et cetera.
reguliere CV
Nu draai ik beneden de dicht. dat werkt maar dan moet ik handmatig in de gaten houden dat het boven niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:27

pistole

Frutter

Niet goedkoop, maar met bij voorbeeld het systeem van Tado kan je ervoor zorgen dat je niet met het handje aan de knoppen hoeft te zitten.

Heb je nu reguliere radiatorknoppen? Is je werkkamer snel warm in de winter? Je kan natuurlijk overwegen om reguliere thermostaatknoppen te gebruiken.

https://shop.tado.com/nl-...hermostat-x-starter-kit-1

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
pistole schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:31:
Niet goedkoop, maar met bij voorbeeld het systeem van Tado kan je ervoor zorgen dat je niet met het handje aan de knoppen hoeft te zitten.
Heb ik gezien maar dat wordt me te duur
Heb je nu reguliere radiatorknoppen? Is je werkkamer snel warm in de winter? Je kan natuurlijk overwegen om reguliere thermostaatknoppen te gebruiken.
ja behalve bij 1 radiator beneden

Het wordt opzich redelijk snel warm boven zeker als ik beneden dichtdraai. Als beneden alles open staat dan is het daar te snel warm en blijft het te lang hangen om het in de rest van het huis warm te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
Je kunt ook beneden half open zetten, of een kwart.
Kwestie van handmatig regelen totdat je de goede instelling voor jouw situatie hebt gevonden.
Maar reguliere thermostaatknoppen zouden op zich prima moeten werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Yaksa schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:52:
Kwestie van handmatig regelen totdat je de goede instelling voor jouw situatie hebt gevonden.
Dat is dus wat ik nu doe, werkt min of meer, wel zonde van het onnodig verwarmen van de benedenverdieping en best een gedoe het precies goed te krijgen.
Overigens met ik sowieso een nieuwe thermostaat want de huidige is deels stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

pistole schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:13:

Dat dus. Knoppen vervangen door Tado systeem. Dan kan je elke ruimte afzonderlijk stoken.
https://shop.tado.com/nl-bx

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

franssie

Save the albatross

Ik heb die honeywell draadloze T6, die ik in de winter voornamelijk in de badkamer zet, rest huis wordt verwamt met airco. Op de vloerverwarmingverdeler zet ik dan alleen de badkamer open, de rest dicht.
Ding moet wel altijd 220V krijgen, heeft een eigen draadloze verbinding met het regelkastje bij de CV ketel, en WiFI voor bediening buitenshuis met de app.
Werkt prima.
Maar wil je 'm ook gebruiken in je woonkamer, dan is een tado oplossing wellicht beter. óf zoals dat normaal altijd werd gedaan, twee zones creëren als het leidingwerk dat toestaat (dus ook twee pompen en aangepaste besturing van de ketel). Zat panden met twee of meer zones met elk een eigen vaste thermostaat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:52:
Dit is ook gewoon een goede optie. In combinatie met een T6R om de ketel te kunnen regelen/aanzetten als je boven zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
franssie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:26:
Ik heb die honeywell draadloze T6, die ik in de winter voornamelijk in de badkamer zet, rest huis wordt verwamt met airco. Op de vloerverwarmingverdeler zet ik dan alleen de badkamer open, de rest dicht.
Ding moet wel altijd 220V krijgen, heeft een eigen draadloze verbinding met het regelkastje bij de CV ketel, en WiFI voor bediening buitenshuis met de app.
Werkt prima.
Maar wil je 'm ook gebruiken in je woonkamer, dan is een tado oplossing wellicht beter. óf zoals dat normaal altijd werd gedaan, twee zones creëren als het leidingwerk dat toestaat (dus ook twee pompen en aangepaste besturing van de ketel). Zat panden met twee of meer zones met elk een eigen vaste thermostaat.
Dus als je de t6r verplaatst gaat de stroom er af en moet hij opnieuw verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rexmedorum schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:29:
[...]

Dus als je de t6r verplaatst gaat de stroom er af en moet hij opnieuw verbinden?
Ja dat doet ie zelf in een minuut

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-09 10:10
Ik ben bezig met dezelfde zoektocht. Net klaar met een verbouwing. We kwamen van een oud verwarmingsysteem (hete luchtverwarming) met een bedrade Honeywell T6. De luchtverwarming is eruit gesloopt en er is een CV ketel met vloerverwarming geplaatst op een andere locatie in het huis. De oude thermostaatkabel bestaat niet meer. Momenteel heeft de installateur een Honeywell DTS4R geïnstalleerd op de plek van de oude thermostaat. Maar deze is niet slim of modulerend. Ik zoek dus ook een slimme thermostaat die draadloos is. Omdat ie op de oorspronkelijk plek moet komen wil ik liever geen 220V kabel hebben lopen. Zelf kwam ik ook uit op de Slimme Thermostaat X Starterskit van Tado.

Maar mochten anderen betere suggesties hebben dan hoor ik het graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
ABCstabiel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:24:
Ik ben bezig met dezelfde zoektocht. Net klaar met een verbouwing. We kwamen van een oud verwarmingsysteem (hete luchtverwarming) met een bedrade Honeywell T6. De luchtverwarming is eruit gesloopt en er is een CV ketel met vloerverwarming geplaatst op een andere locatie in het huis. De oude thermostaatkabel bestaat niet meer. Momenteel heeft de installateur een Honeywell DTS4R geïnstalleerd op de plek van de oude thermostaat. Maar deze is niet slim of modulerend. Ik zoek dus ook een slimme thermostaat die draadloos is. Omdat ie op de oorspronkelijk plek moet komen wil ik liever geen 220V kabel hebben lopen. Zelf kwam ik ook uit op de Slimme Thermostaat X Starterskit van Tado.

Maar mochten anderen betere suggesties hebben dan hoor ik het graag!!
Ik heb uiteindelijk besloten om over de prijs heen te stappen de hele Tado bende aan te schaffen.
Lijkt vooralsnog goed te werken, maar het is natuurlijk zomer dus dat is vooral op kleine testen gebaseerd.
Voor wat ik vooral wilde is dat wellicht ietwat overkill maar goed.

Wat ik wel een nadeel vind is dat een paar features achter een abonnement zitten vooral automatische geofencing en uitgebreid statistiek over je verbruik. Al zou je dat eventueel ook via google home (matter) kunnen regelen.
Wat ik ook minder vind in de ap is: er is wel een manier om de verwarming in alle kamers aan te zetten maar dat kan alleen als een korte boost op maximaal (30 graden) en ik kan de tijd en temperatuur niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-09 10:10
rexmedorum schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb uiteindelijk besloten om over de prijs heen te stappen de hele Tado bende aan te schaffen.
Lijkt vooralsnog goed te werken, maar het is natuurlijk zomer dus dat is vooral op kleine testen gebaseerd.
Voor wat ik vooral wilde is dat wellicht ietwat overkill maar goed.

Wat ik wel een nadeel vind is dat een paar features achter een abonnement zitten vooral automatische geofencing en uitgebreid statistiek over je verbruik. Al zou je dat eventueel ook via google home (matter) kunnen regelen.
Wat ik ook minder vind in de ap is: er is wel een manier om de verwarming in alle kamers aan te zetten maar dat kan alleen als een korte boost op maximaal (30 graden) en ik kan de tijd en temperatuur niet aanpassen.
Bedoel je dan de losse tado knoppen. Wij hebben alleen vloerverwarming in de keuken en woonkamer. Deze hoeven niet afzonderlijk van elkaar. Dan denk ik dat de starterkit beter geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
ABCstabiel schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Bedoel je dan de losse tado knoppen. Wij hebben alleen vloerverwarming in de keuken en woonkamer. Deze hoeven niet afzonderlijk van elkaar. Dan denk ik dat de starterkit beter geschikt is.
Wij hebben geen vloerverwarming en alleen een CV (combi)ketel met radiatoren. We hebben inderdaad een setje knoppen gekocht en ook een thermostaat / starterkit om de CV ketel aan te kunne sturen.

Hoe het een en ander met vloerverwarming werkt durf ik niet te zeggen.

[ Voor 27% gewijzigd door rexmedorum op 29-08-2025 17:44 ]

Pagina: 1