Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Goedemiddag,

Misschien een rare vraag:

Ik heb een OnePlus 5T en net een OnePlus13R gekocht. Nu wil ik al mijn data overzetten.
Ik weet dat dit gemakkelijk via Google Drive gaat tijdens het opstart proces van je telefoon.

Ik ben namelijk bang dat er eventuele virussen en malware op mijn oude telefoon ook mee komen.
Is er een makkelijke work around? Of moet ik dan al mijn apps (en bijbehorende wachtwoorden), foto's en contacten met de hand overzetten?

Alvast bedankt voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:32
Als je alles eerst met Google Drive synchroniseert, dan staat het veilig en schoon in de cloud. Dit kun je testen door via de browser op een computer in te loggen op je Google account en testen of alles er staat.
Afhankelijk hoeveel data het is heb je wel een betaalt abonnement nodig op Google One voor voldoende opslagruimte.

Werkt dat, dan kun je op de nieuwe telefoon, zonder moeite te doen, de gegevens terug synchroniseren uit je Google account.

Wel opletten, apps blijven niet ingelogd, dat moet je opnieuw doen op de nieuwe telefoon. Makkelijkste is de wachtwoorden op te slaan in de Google wachtwoordbeheerder op de telefoon (in de Chrome browser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je iets als Sophos intercept x even op je huidige installeert en eerst laat scannen, weet je vrijwel zeker dat evt meuk onschadelijk is voor je de boel overzet. En blijft, want die app gaat ook meteen mee over :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dus als ik het goed begrijp scant Google al je data op virussen en malware. Zal niet 100% waterdicht zijn.

Ik kan natuurlijk ook mijn bank app handmatig installeren.

Of alles handmatig installeren. Ik heb al mijn inloggegevens van alle apps in kaart. Duurt alleen wat langer. Maar dan weet je zeker dat er niks vervelends meekomt en je krijgt alleen de belangrijkste apps op je telefoon. Er zijn altijd wel apps die je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Paterman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:27:
Dus als ik het goed begrijp scant Google al je data op virussen en malware. Zal niet 100% waterdicht zijn.

Ik kan natuurlijk ook mijn bank app handmatig installeren.

Of alles handmatig installeren. Ik heb al mijn inloggegevens van alle apps in kaart. Duurt alleen wat langer. Maar dan weet je zeker dat er niks vervelends meekomt en je krijgt alleen de belangrijkste apps op je telefoon. Er zijn altijd wel apps die je niet gebruikt.
Ja, dat is de beste optie.

Wel foto's via de cloud doen.
Doe je foto's handmatig via de computer kunnen ze niet goed meer op datum gesorteerd zijn omdat ze dan als datum de dag van kopiëren meekrijgen ipv dag dat de foto gemaakt is in de foto app op de telefoon.

Voor contacten zou ook via handmatig kunnen, maar via cloud is gelijk veilig gesteld voor de toekomst, dus dat zou ik altijd adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@swhnld

Bedankt voor jouw reactie. Ik denk dat ik jouw advies opvolg. Handmatig duurt alleen langer. Maar ja het is wel het beste om een "schone" mobiel te krijgen.

Ik heb mijn nieuwe telefoon nog niet aan gehad. Maar denk dat het gewoon het installatie proces volgen en dan bij terugzetten van backup alleen je foto's en contacten aanvinken?

Kan natuurlijk ook foto's helemaal niet terugzetten aangezien al mijn foto's al geback upt zijn in Google Foto's. Scheelt wel veel ruimte op mijn nieuwe telefoon!

En hoe zit dat met WhatsApp. Die ook gewoon handmatig installeren en dan de Backup vanuit Google herstellen?

[ Voor 15% gewijzigd door Paterman op 02-08-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Ja, ik doe WhatsApp altijd handmatig. Eerst handmatig de backup maken op oude toestel, dan terugzetten op nieuwe toestel.

Overigens als de WhatsApp backup heel groot is, is er meer kans op fouten bij terugzetten. Eerst (media) opschonen helpt daarbij die backup kleiner te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hoe kan je zien of al je contacten in Google zijn geback upt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Paterman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:22:
Hoe kan je zien of al je contacten in Google zijn geback upt?
Aantal contacten op de telefoon wordt vaak een totaal van weergegeven in de contacten app. Daar kun je vaak ook contacten verplaatsen van bijvoorbeeld sim kaart naar je Google account.
In je Google account onder contacten kun je volgens mij ook het totaal aantal contacten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Wat betreft foto's overzetten van je Google account. Worden dan alle foto's van Google Foto's op je telefoon gezet. Ik wist namelijk altijd de oudste foto's op mijn telefoon. Dan zou ik die ook weer terugkrijgen. Of kan je op datum selecteren welke foto's je terug willen zetten op je telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
OnePlus heeft hier zelf een prima app voor, die de data lokaal overzet (ik geloof dat de ene telefoon een AP wordt voor de andere, dus binnen wifi bereik): Clone Phone App.

Werkte voor mijn vrouw in elk geval prima enkele maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Paterman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:46:
Wat betreft foto's overzetten van je Google account. Worden dan alle foto's van Google Foto's op je telefoon gezet. Ik wist namelijk altijd de oudste foto's op mijn telefoon. Dan zou ik die ook weer terugkrijgen. Of kan je op datum selecteren welke foto's je terug willen zetten op je telefoon?
In Google foto's zie je alles, en ze worden als thumbnails lokaal gecached, en als je ze aanklikt komt er lokaal weer een complete kopie te staan.
Pagina: 1