Plan verduurzamen met quooker, doorstromer en warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 10:19
Hi allen,
ik ben langzaam mijn huis (jaren 30, 125m2) aan het verduurzamen door o.a. te isoleren etc. Qua isolatie ben ik intussen wel aardig klaar, dus het wordt nu tijd voor de volgende stap qua maatregelen. Op zolder heb ik een 15 jaar oude Bosch CV-ketel; doet het nog prima maar wel economisch afgeschreven. Ik heb daar verder weinig ruimte (is nu een veelgebruikte hobbyruimte die er leuk uit ziet) dus ik wil geen mega-boiler daar plaatsen; in plaats van een boiler wil ik dus een doorstromer want die zijn lekker klein. De CV levert alleen warm water naar de keuken (aanrecht-kraan) en douche.
Nu wil ik voor de warmtevoorziening langzaamaan gaan werken richting een warmtepomp, maar wel een beetje in luxe. Het plan is om dat op de volgende manier te gaan doen (zie ook tekening):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CxtnWSudPKuEYiLUn4N3C2yquQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV26Aipox5PIWhSmMqBri67K.jpg?f=fotoalbum_large
  1. In de keuken een quooker (of ander merk) laten plaatsen, zodat de warmwaterleiding naar de keuken 'weg kan' (laat ik zitten, maar wordt niet meer gebruikt).
  2. Op de leiding naar de douche toe plaats ik een doorstromer op zolder, zodat het warme water van de douche door de doorstromer opgewekt wordt. De douche is daarmee ook van de CV afgekoppeld en er zijn geen plekken meer die warm water van de CV gebruiken. De CV dient dus nu alleen nog maar voor verwarming.
  3. Als laatste vervang ik de CV ketel voor een volledig electrische warmtepomp.
Dit leek mij een goede manier om stapsgewijs over te gaan.... Is dit een goed plan om dit op deze manier te doen, of vergeet ik iets...?
Edit 1: N.b: ik heb natuurlijk al zonnepanelen en alle overige eenvoudige maatregelen genomen...
Edit 2: Ik heb 9 zonnepanelen en een flink overschot aan stroom elk jaar, dus heel zuinig met stroom hoef ik niet te zijn, te meer omdat die kosten relatief laag zijn ivm gas.

[ Voor 11% gewijzigd door hhj op 31-07-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:50
Misschien wil je de radiatoren nog vervangen door vloerverwarming?
Niet alle radiatoren zijn geschikt voor lage temperatuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
Goede suggestie, maar dat is nogal een operatie omdat er nu een houten balken vloer ligt met mooi parket... dan moet die hele vloer er uitgebroken worden om een betonnen vloer te leggen, dat vermijd ik het liefst als dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 14:46
Een doorstromer is niet echt efficiënt (COP = 1). En een boiler heeft weer al nadeel dat het water 24/7 warm wordt gehouden. Misschien dat als je altijd kort doucht, dat het uit kan. Maar als je een bad hebt of als er lang gedoucht wordt, wordt een doorstromer al erg duur verwacht ik.

Misschien dat iemand dat al eens heeft berekend?

Quooker in de keuken kan prima het warm water vervangen. Ik heb al 12 jaar een Quooker met het kleinste reservoir (3L), en ik gebruik de warm water leiding nooit, als ik een sopje nodig heb mix ik gewoon kokend en koud. Veel sneller dan wachten op warm water wat van zolder moet komen.

[ Voor 29% gewijzigd door SiErRa op 31-07-2025 16:46 . Reden: Quooker ervaring toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:52
hhj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:39:
Goede suggestie, maar dat is nogal een operatie omdat er nu een houten balken vloer ligt met mooi parket... dan moet die hele vloer er uitgebroken worden om een betonnen vloer te leggen, dat vermijd ik het liefst als dat kan...
Als je het goed wil aanpakken is dit wel echt de way to go.
Het kost veel geld en gedoe, maar je gaat er op comfort zoveel veel op vooruit.
Wij hebben het nu 2 jaar geleden gedaan en in de winter ben ik er gewoon elke dag zo blij mee.
Hebben Faber schuimbeton (isolite 75).

Hele woonkamer lekker de hele dag op 20 graden met een warmtepomp :) en je zegt ook nog eens dat je lekker luxe wil.

[ Voor 3% gewijzigd door joke_name op 31-07-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:42
Douchen met een doorstromer heeft wel wat nadelen. Allereerst het comfort: met een doorstromer op krachtstroom van 11kW kun je een kleine 6.5 liter per minuut opwarmen van 12 naar 37 graden. Dat is niet erg royaal.

Daarnaast zijn normale stroomaansluitingen in Nederland 3x25A. De doorstromer pakt daar 3x16A van. Je kunt dan beter niet douchen terwijl je er andere zware gebruikers lopen, zoals een wasmachine, kookplaat of je toekomstige warmtepomp.

En dan is het ook weinig duurzaam. Gas in een elektriciteiscentrale verstoken levert maar iets van 4kWh electra bij jou thuis op per kuub. Een CV-ketel stopt wel 8kW warmte in je water voor diezelfde kuub gas. (Al is de elektriciteitsproductie natuurlijk een mix en geen 100% gas, maar toch is COP1 zware verspilling. Een doorstromer heeft imho alleen bestaansrecht als achtervang bij een duurzame oplossing als een zonneboiler, of voor plekken waar heel sporadisch warm water nodig is).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je de warmwater leiding naar de keuken wel fatsoenlijk (binnen 10cm na de aftakking van de hoofdleiding) afdoppen? Dit ivm legionella.

En ipv doorstromer zou ik een boiler overwegen, die kan je met zonnepanelen rustig overdag laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
Doorstroomer en quooker zijn geen duurzame keuzes.

Wp boiler is dat wel.

Quooker is ca 500kWh/jaar, mijn wp boiler doet 300kWh/j
Daarnaast heb ik een turkse waterkoker, hele avond kokend water als we thee drinken.

Doorstromer is in deze tijd van een overbelast stroomnetwerk bijna pervers te noemen. Je kunt hem beter krijgen door een douchewtw toe te voegen Dan ga je van 11 naar 7kW
Maar een boiler opgewarmd door wat zonnepanelen is altijd beter

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 07:07
Koop een warmtepompboiler ipv een doorstromer en je bent er. Je hebt ze al vanaf 100-120L, die hang je zo aan de muur waar nu de cvketel is.

Doorstromer heeft als voordeel goedkoop in aanschaf en geen stilstandsverlies. Maar wel heftig op je stroomaansluiting. Niet handig in deze tijden EN niet toekomstbestendig. Reken er maar op dat we naar capaciteistarieven gaan voor je netaansluiting en voor pieken stevig gaat betalen.

Een atag 110L heb je al vanaf 1400 euro https://123boilers.nl/product/ariston-atag-nuos-110-liter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
Deze heb je dus hangen voor €600
https://123boilers.nl/pro...e-boiler-energieklasse-a/

Ik had em voor €350 (ivm inruil cvketel en rvo subsidie) ding doet het erg goed (4 jaar)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
T-MOB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:04:
Douchen met een doorstromer heeft wel wat nadelen. Allereerst het comfort: met een doorstromer op krachtstroom van 11kW kun je een kleine 6.5 liter per minuut opwarmen van 12 naar 37 graden. Dat is niet erg royaal.

Daarnaast zijn normale stroomaansluitingen in Nederland 3x25A. De doorstromer pakt daar 3x16A van. Je kunt dan beter niet douchen terwijl je er andere zware gebruikers lopen, zoals een wasmachine, kookplaat of je toekomstige warmtepomp.

En dan is het ook weinig duurzaam. Gas in een elektriciteiscentrale verstoken levert maar iets van 4kWh electra bij jou thuis op per kuub. Een CV-ketel stopt wel 8kW warmte in je water voor diezelfde kuub gas. (Al is de elektriciteitsproductie natuurlijk een mix en geen 100% gas, maar toch is COP1 zware verspilling. Een doorstromer heeft imho alleen bestaansrecht als achtervang bij een duurzame oplossing als een zonneboiler, of voor plekken waar heel sporadisch warm water nodig is).
Mmm, deze bewering kan ik niet verifieren... als ik zelf zoek op https://www.stiebel-eltro...d/dhb-e-18-21-24-lcd.html zie ik bijv dat het toestel verwarmt tot 60 graden. De hoeveelheid water die het leveren kan van die temperatuur staat er niet bij, maar wel "voldoende warm water voor meerdere tappunten".
Het hoge piekverbruik is idd handig om in de gaten te houden, zeker icm electrisch koken, dank voor de scherpte hierover!!

Dat mijn oude CV-ketel efficienter zou zijn dan een electriciteitscentrale vind ik bijzonder.... maar door de lage stroomprijs t.o.v. gas hoef ik niet echt heel zuinig te zijn met stroom, omdat die steeds meer door windmolens, zonnepanelen en accu's geleverd wordt. Wel fijn dat je dit argument overigens meeweegt want ik schipper wel behoorlijk tussen wat zwaarder weegt: duurzaam of kosten besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door hhj op 01-08-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
technopeuter schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:39:
Deze heb je dus hangen voor €600
https://123boilers.nl/pro...e-boiler-energieklasse-a/

Ik had em voor €350 (ivm inruil cvketel en rvo subsidie) ding doet het erg goed (4 jaar)
Ja, maar het punt is juist dat ik t.z.t. de CV-ketel wil vervangen voor de binnen-unit van de warmtepomp, en dan geen/weinig ruimte overhoud voor een giga-boiler, dus ik wil eigenlijk mijn opties zonder boiler bekijken... vandaar ook die doorstromer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 07:07
dat ding is geen giga-boiler maar gewoon een kastje aan je muur. Je gebruikt dat woord wel steeds maar vind je ook dat je koelkast een "gigakoelkast" is of je wasmachine een "gigawasmachine" ? Zo'n 100 of 110L boiler stelt echt niks voor en kan aan de muur dus kost niet eens vloerruimte. Knip het anders eens uit in een stukkie karton en plaats t op de muur, dan zie je dat "giga" echt niks voorstelt.

Het is goed dat je nadenkt over verduurzaming maar er missen nog wel wat dingen. Die stiebel eltron doorstromer die je noemt bijvoorbeeld.... --> dat ding is dus 18 tot 24 kW aan vermogen. Ja daar kun je meerdere tappunten mee voorzien. Maar nee, dat ding past niet op een huisaansluiting in Nederland van 3x25A. Bij de netbeheerder kost een "gewone" aansluiting tot 3x25A je zo'n 450 euro per jaar aan vastrecht. Wil je een maat groter omdat je die turbo-doorstromer pakt dan ga je naar 3x35A aansluiting en betaal je 1980 euro/jaar aan vaste kosten :z Niet doen dus.

Binnenunit warmtepomp hoeft ook niet per se, er zijn genoeg warmtepompen met geen of weinig binnenunit en alleen een buitenunit.

TL:DR: doorstromer is qua duurzaamheid mwoah, qua verbruikskosten mwhoah en qua aanschaf heel goedkoop. Je twee andere opties zijn gewone elektrische boiler, is qua duurzaamheid slechter, qua verbruikskosten medium (want geen grotere aansluiting nodig) en qua aanschaf ook goedkoop. Dan de warmtepompboiler, die is het meest duurzaam want slechts 1/3e van het stroomverbruik op jaarbasis. kost iets meer in de aanschaf.

Een om je perspectief te geven qua getallen: een beetje elektrische boiler gebruikt zo 1500 kWh/jaar. Een warmtepompboiler maakt daar ~500 kWh/jaar van. Een doorstromer zal iets van 1000-1200 kWh/jaar gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 01-08-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:00
Je kan ook een closein boiler van 20 liter overwegen. Dan kan je ook gewoon een minuut of 10-15 douchen, en door dat ie zo klein is is ie zo weer warm.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Makrolon schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:04:
Je kan ook een closein boiler van 20 liter overwegen. Dan kan je ook gewoon een minuut of 10-15 douchen, en door dat ie zo klein is is ie zo weer warm.
Met 20 liter 65 graden en leiding water van 10, douche je 15 min lang met 20 graden ;)
Ik denk dat jouw casus eerder zo'n 6-7 minuten douchetijd oplevert.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 21:51
@hhj Voor wat betreft de plaatsing van de warmtepomp: die heeft niet altijd een binnenunit nodig en vaak is het ook eleganter om die niet op zolder aan te sluiten, maar in plaats daarvan op je standleiding beneden.

Verder: als je mooi parket hebt op een houten vloer zijn er ook wel andere comfortabele oplossingen te bedenken dan vloerverwarming.
Pagina: 1