Welke brandmelders ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandende vraag
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-08 21:27
Mijn vraag;
In mijn (grote) woonhuis heb ik een brandmeldcentrale en ruim 40 adresseerbare optische brandmelders en diverse handmelders. Destijds geplaatst omdat ik veel weg was. Alles nu 25 jaar oud. Door de vele storingen heb ik hem uitgeschakeld. Ik zou het echter graag weer in orde maken. De Esser melders zijn helaas erg duur. > 200 euro per stuk. Is er een alternatief voor deze melders dat wel enigzins betaalbaar is ? Of de bekabeling en centrale vergeten en (minder) draadloze melders plaatsen ? Het gaat om ongeveer 18 vertrekken.

Relevante software en hardware die ik gebruik; Essercentrale en melders.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb; online vergelijken. Maar
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gieter06
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-09 06:23
Als het systeem 25 jaar oud is kun je het beste de volledige installatie vervangen. (Een rookmelder heeft een levensduur van 10jaar)
Ik weet natuurlijk niet wat voor storingen er in het systeem zitten
het niet eens zeker dat je het probleem oplost door componenten te gaan vervangen.

Je kunt hier het beste een installateur bij betrekken die verstand van zaken heeft.

Apperatuur van het merk Tef kan een voordelige keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-09 12:45
Brandende vraag schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:10:
Mijn vraag;
In mijn (grote) woonhuis heb ik een brandmeldcentrale en ruim 40 adresseerbare optische brandmelders en diverse handmelders. Destijds geplaatst omdat ik veel weg was. Alles nu 25 jaar oud. Door de vele storingen heb ik hem uitgeschakeld. Ik zou het echter graag weer in orde maken. De Esser melders zijn helaas erg duur. > 200 euro per stuk. Is er een alternatief voor deze melders dat wel enigzins betaalbaar is ? Of de bekabeling en centrale vergeten en (minder) draadloze melders plaatsen ? Het gaat om ongeveer 18 vertrekken.

Relevante software en hardware die ik gebruik; Essercentrale en melders.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb; online vergelijken. Maar
...
Ik zou alles vergeten en ontkoppelen en gewoon 18 van deze ophangen: https://www.brandpreventi...melders-link-pro-10-pack/

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Wat wil je aan functionaliteit?

Kostentrchnisch nogal belangrijk

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Fe2O3 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:47:
Wat wil je aan functionaliteit?

Kostentrchnisch nogal belangrijk
Heb een gecombineerde alarm / brandmeldcentrale van Satel. Werkt prima en is stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandende vraag
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-08 21:27
Dank voor de reacties tot zover !

@ gdzr, dit leest als veelbelovend. Mentaal ding voor voor mij, de aanleg was heel kostbaar. Voldeed toen aan een bepaalde Nen norm. Halve huis gestript om de kabels mooi weg te werken. Dat was dan allemaal voor niks wanneer ik nu over ga op minder melders en draadloos.

@Tillumen, als er rook is wil ik het direct weten. Doormelding naar de Brandweer wil ik niet meer. Geeft mij stress bij valse meldingen (en elke keer een taart voor de mannen op de kazerne)

@Gieter, ik zal de installateur, firma bestaat nog om zijn oplossing vragen ervan uitgaande dat het zijn eigen huis en portemonnee zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Brandende vraag schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:23:
Mentaal ding voor voor mij, de aanleg was heel kostbaar. Voldeed toen aan een bepaalde Nen norm. Halve huis gestript om de kabels mooi weg te werken. Dat was dan allemaal voor niks wanneer ik nu over ga op minder melders en draadloos.
Sunk cost fallacy.

Het was niet voor niets maar je moet nú de beste optie kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 01-08-2025 06:13 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Lol.met @Makkelijk , het was niet voor nika want het heeft er 25 jaar in gezeten en zag er waarschijnlijk strak uit. Maar je vasthouden aan een keuze uit het verleden die over zijn gebruiksduur (25! Jaar) heen is lijkt me onhandig.

Techniek.is nu verder, draadloos is goedkoper, doe daar je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
En om terug te komen op de vraag welke melders. Ik heb ooit na teveel onderzoek besloten alles met FireAngel te doen. Het is goed spul, maar er zijn vast andere goeie opties. Ik vind de app van FireAngel niet fantastisch maar ik zou bij brand een bericht moeten krijgen.

Brandpreventiewinkel is ook goed met advies!

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 01-08-2025 08:55 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:56
Als je brandmeldcentrale is aangelegd volgens nen (inclu bekabeling) dan kan je alles 1-1 vervangen met een ander merk.

Een centrale heeft na 10-15 jaar zijn technische levensduur bereikt (volgens fabrikanten). Een optische rookmelder na 8-10 jaar.

Een nieuwe centrale kost je tussen de 800-1500 euro en een optische rookmelder tussen de 50-100 euro (afhankelijk van het merk).

Een brandmeldcentrale operationeel houden, kost gewoon geld. Jaarlijks onderhoud waarbij de detectoren worden getest, werking wordt nagekeken en evt batterijen op goede werking worden nagekeken, hoort daar eigenlijk wel bij.

Alternatieven (autonome rookmelders op batterijen) zijn hierboven al aangehaald. Dit kan je natuurlijk niet vergelijken met een brandmeldcentrale die alles aanstuurt en ook een foutcontrole doet (werken alle componenten nog en zitten er geen defecten in de bekabeling).
Pagina: 1