Salderen per kalenderjaar of contractjaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 14:28
Ik heb op 29 oktober 2024 een energie contract afgesloten bij Groenpand.
Het is een variabel tarief voor stroom, en 1 jaar vast voor Gas.

Ik heb 13 zonnepanelen die meer stroom genereren dan ik gebruik. Zodoende was de stroomprijs voor mij niet heel relevant, omdat alles toch gesaldeerd wordt. Dit is ook zo voorgerekend in hun rekenvoorbeeld (welke is gebaseerd op jaargebruik en productie)

Echter, nu blijkt dat Groenpand de jaarafrekening per kalenderjaar doet. En zo kreeg ik dus een jaar-afrekening voor de periode oktober - december.
De opbrengst van de zonnepanelen is in die periode natuurlijk heel weinig, en als gevolg daarvan heb ik voor deze periode dus voor mijn stroom moeten betalen. Is dit toegestaan? Op deze manier worden mensen met zonnepanelen toch altijd benadeeld in het eerste gebroken jaar? Ofwel je mist opbrengst om te salderen, of je mist verbuik om te salderen.

Ik heb er nooit over nagedacht omdat ik bij mijn vorige leveranciers altijd een jaarafrekening kreeg per contract jaar (d.w.z. een jaar na het ingaan van het contract). Is het in dit geval toegestaan omdat ik geen jaar-contract heb, en zodoende de contract periode niet goed gedefinieerd is?

[ Voor 6% gewijzigd door ROIMaison op 31-07-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Volgens ConsuWijzer
In de wet staat niet over welke periode uw energieleverancier moet salderen. En hoe het moet als de energietarieven veranderen. Dat moet in uw contract staan.
Schijnbaar is het dus niet vastgelegd in de wet en moet het onderdeel zijn van het contract (is dat zo?). Groenpand heeft waarschijnlijk de goedkoopste variant gekozen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:10
Zonder intentie ben je wel gesynchroniseerd met 1-1-2027 waar t voor iedereen eindigt, daar hoef je geen moeite meer voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROIMaison
MrFl0ppY schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:45:
Volgens ConsuWijzer

[...]

Schijnbaar is het dus niet vastgelegd in de wet en moet het onderdeel zijn van het contract (is dat zo?). Groenpand heeft waarschijnlijk de goedkoopste variant gekozen.
Ik heb mijn contract gecheckt, en er staat inderdaad in dat ze de jaarrekening in januari op maken :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROIMaison
Vdvmark schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:31:
Zonder intentie ben je wel gesynchroniseerd met 1-1-2027 waar t voor iedereen eindigt, daar hoef je geen moeite meer voor te doen.
Dit is een goede observatie, in die zin maakt het in dit geval uiteindelijk weinig uit, als ze nu over 12 maanden hadden gesaldeerd, had ik dezelfde situatie volgend jaar oktober - december gehad.