Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-08 12:36
Hallo allemaal,

Ook ik ben aan het twijfelen of ik mijn CV-ketel moet vervangen voor een lucht/water warmtepomp.

Huis is 5 jaar geleden volledig gerenoveerd een daarmee goed geïsoleerd en heeft met de vernieuwde EP eisen een energielabel A+.

Momenteel wordt alleen de begane grond (80m2) verwarmd dmv vloerverwarming en hangt er op de verdieping (55m2) een airco op de overloop voor verwarming en koeling. Later wil ik deze verdieping misschien ook gaan voorzien van vloerverwarming, dan zou het totaal op 150m2 komen. Op de warme oriëntaties is het huis voorzien van screens of rolluiken en is de keuken voorzien van een Quooker. Er liggen 11 PV panelen van 370Wp (4 oost en 7 west) en sinds maart 2025 erbij 6 PV panelen van 460Wp (zuid). Het jaarlijkse verbruik is gemiddeld nu 4000kWh per jaar maar met een plug in hybride erbij komt daar ongeveer 1500kWh bij. Ik heb nog een vast contract tot 1-7-2027 zonder terugleverboete's.

We hebben geen bad maar wel een dubbele douche, we zijn sinds kort met z'n 3en en het gemiddelde gasverbruik per jaar is 600m3 maar dat kan met de kleine wel op gaan lopen. Ik weet dat van deze 600m3 er ongeveer 240m3 voor tapwater is.

Bij de verbouwing heb ik rekening gehouden met ruimte voor een boilervat of binnenunit met boilervat in één.

Laatste jaarrekening gas was €840,- en stroom was +€150,-.

Ik denk dat straks als salderen stopt ik mijn stroom beter kan gaan benutten door dmv homeassistant de warmtepomp het tapwater bij overproductie kan opwarmen en het huis kan koelen of verwarmen wanneer er overproductie is. De extra (matige) vloerkoeling zal daarbij ook zeer welkom zijn in de zomer.

Heb een offerte ontvangen van €10.5k (€8k na subsidie) voor een Daikin ERGA06EVH met geïntegreerde 230L boiler. Offerte is volledig inclusief, dat is met graafwerk en leidingwerk tot achter schuur en is op locatie volledig geschouwd.
Is deze slim genoeg om met HA te werken en zo slim aan te sturen? Kan ik deze straks ook trapsgewijs aansturen met bijvoorbeeld Myenergie Eddi of my PV Thor.

Wat zouden jullie adviseren, er zijn geen aanpassingen benodigd aan mijn vloerverwarming systeem, binnenunit met boiler past prima in de technische ruimte en kan de buitenunit zonder al te veel problemen achter in de tuin tegen de schuur worden bevestigd of is mijn gasverbruik zo laag dat het niet te de moeite is.
Is inhoud boilervat voldoende voor nu 3, hoogstwaarschijnlijk 4 personen?

Ik twijfel vooral met hoe de stroomprijzen er na het salderen uit gaat zien en dan vooral de stroomprijs in de winter.

Andere mogelijkheid is misschien een warmtepompboiler (Stiebel Eltron WWK á €3k na subsidie) voor het tapwater en cv ketel voor verwarmen dan heb ik alleen niet het extra vloerkoelen en betaal ik dan niet teveel vastrecht voor 360m3 verwarmen?

*mijn verbruik vanaf 2023 tot nu als bijlage..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-u3mACX4MXJzC8sJ3AbN3J62pU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/upZVmc67QugUqvmPgCMjcY9i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXM6lz2YdexNKAAD_Si09oydTBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/peEJjxOS7o9AaeRrjNmtsjCQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BynuGx6DGUqSAQAV0XvlPQ6dw9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bZ0YaBtRlhcglbBMmLbKUdyf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maak eens een berekening voor 15 jaar o.i.d. wat je kwijt bent aan gas met je CV met alle kosten en met stroom met een WP met alle kosten.
Daarbij zul je een aantal aannames moeten doen, dat hoort erbij.
Dan weet je in ieder geval of het in de kosten uit kan.

Als er nog meer factoren meespelen moet je daar zelf een waarde aan geven (milieu, zelfredzaamheid, een andere reden)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 22:52
Goed dat je het huis hebt gerenoveerd. Ik heb het gevoel uit je bericht dat het niet alleen over kosten gaat maar ook over comfort en toekomstbestendigheid.

Ga er even vanuit dat met minder dan 600m3 je voor het geld nu niet een WP hoeft neer te zetten. Een installatie na subsidie kost al zo 10K.

In dit geval, als je handig bent, zou ik voor zelf installeren gaan. Monoblock, terrendis leiding leggen naar de opstelplaats, door je kruipruimte of plafond naar je verdeler beneden met 32mm mlb en zorgen dat je minimaal 25mm mlb voor naar boven kwijt kunt, alvast voor de verdeler die je daar in de toekomst gaat plaatsen bij je VV.

Een gezin raad ik minimaal 270l boilervat aan. Met zoveel VV hoef je geen buffervat. Heb je een voorkeur voor een type unit? Buren, afstand, toch maar ff een schets van je woning, huidige leidingen, opstelplaats buiten, plek voor boilervat binnen, huidige stooksettings en historisch gasverbruik op koude dagen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:44
Zolang de CV het doet zou ik het zo laten en als die pas aan vervanging toe is dan een warmtepomp installeren. Als het huis goed is geïsoleerd zou ik mij de moeite (en geld) besparen om op de 1e verdieping ook vvw aan te leggen. Boven hoef je nauwelijks extra te verwarmen en dat lukt met de bestaande radiatoren waarschijnlijk ook wel.
Als de cv nog een aantal jaren meekan dan zou ik overwegen om beneden ook een airco te hangen, die kan de stookkosten nog lager maken en het stroomoverschot (vooral in de zomer) mooi gebruiken om te koelen en verwarmen. De zomers worden steeds langer en warmer, een airco houdt het binnenklimaat echt koel.
Een warmtepomp is duur in aanschaf dus het duurt lang voordat je het voordeel hebt terug verdiend en gaat ook niet veel langer mee dan dan een cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
GudZ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:08:
Goed dat je het huis hebt gerenoveerd. Ik heb het gevoel uit je bericht dat het niet alleen over kosten gaat maar ook over comfort en toekomstbestendigheid.

Ga er even vanuit dat met minder dan 600m3 je voor het geld nu niet een WP hoeft neer te zetten. Een installatie na subsidie kost al zo 10K.

In dit geval, als je handig bent, zou ik voor zelf installeren gaan. Monoblock, terrendis leiding leggen naar de opstelplaats, door je kruipruimte of plafond naar je verdeler beneden met 32mm mlb en zorgen dat je minimaal 25mm mlb voor naar boven kwijt kunt, alvast voor de verdeler die je daar in de toekomst gaat plaatsen bij je VV.

Een gezin raad ik minimaal 270l boilervat aan. Met zoveel VV hoef je geen buffervat. Heb je een voorkeur voor een type unit? Buren, afstand, toch maar ff een schets van je woning, huidige leidingen, opstelplaats buiten, plek voor boilervat binnen, huidige stooksettings en historisch gasverbruik op koude dagen?
Het is vooral comfort, de warmtepomp zou 8k (na subisidie) kosten. Monoblock is geen optie, wil geen unit direct aan de buitenmuur (daar grenst mijn terras meteen aan) of op mijn houten platte dak (klankkast met resonantie). Vandaar de offerte voor de Daikin waarbij de leidingen tot achter mijn schuurtje worden gelegd waar de buitenunit in een omkasting zou worden geplaatst.

Twijfel zelf of 270l geen overkill is zonder bad, wat zou de keerzijde zijn mocht je een boilervat met te grote inhoud installeren? moet deze dan onnodig veel water verwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Getverdemme schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Twijfel zelf of 270l geen overkill is zonder bad, wat zou de keerzijde zijn mocht je een boilervat met te grote inhoud installeren? moet deze dan onnodig veel water verwarmen?
De keerzijde is vooral ruimte. Voordeel van een groter vat is dat je wat makkelijker naar een lagere temperatuur kan wat de efficiëntie van de WP verhoogd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:00:
Zolang de CV het doet zou ik het zo laten en als die pas aan vervanging toe is dan een warmtepomp installeren. Als het huis goed is geïsoleerd zou ik mij de moeite (en geld) besparen om op de 1e verdieping ook vvw aan te leggen. Boven hoef je nauwelijks extra te verwarmen en dat lukt met de bestaande radiatoren waarschijnlijk ook wel.
Als de cv nog een aantal jaren meekan dan zou ik overwegen om beneden ook een airco te hangen, die kan de stookkosten nog lager maken en het stroomoverschot (vooral in de zomer) mooi gebruiken om te koelen en verwarmen. De zomers worden steeds langer en warmer, een airco houdt het binnenklimaat echt koel.
Een warmtepomp is duur in aanschaf dus het duurt lang voordat je het voordeel hebt terug verdiend en gaat ook niet veel langer mee dan dan een cv.
De cv-ketel is 5 jaar oud en werkt niet heel hard dus die heeft niet veel te lijden. Het probleem met de 1e verdieping is dat het plafond ook zo goed geïsoleerd is dat er geen warmte doorstraald naar boven. Momenteel is er op de verdieping, op de airco na, geen enkele verwarming (op een enkel elektrisch kacheltje na, er zijn geen bestaande radiatoren).

Airco beneden heb ik ook over nagedacht maar daar zit de aanschaf ook snel op €3k en heb ik het verbruik (m3) van mijn tapwater nog niet getackeld. Mocht ik dan alsnog een elektrische boiler of WPB installeren komt er nog eens €2-3k bij. Dan zit ik al bijna op het bedrag van de warmtepomp. Ook vinden wij de warmte van een airco niet prettig en vervliegt dit snel bij het uitzetten. Oftewel overdag als de zon schijnt het huis voorverwarmen met een airco is niet efficiënt. Voor het koelen is de airco natuurlijk wel stukken beter dan vloerkoeling.

Wat vooral de reden is om te switchen is de efficiëntie van een boilervat, omdat een boilervat dmv het water de warmte overdag bij zonnige dagen beter kan opslaan, soort warm water batterij. Dan is vooral de vraag, houd je het bij een WPB boiler voor €3k en houd je je gas puur voor die 360m3 vloerverwarming, of is het voordeliger om meteen voor €5k meer een volledige (met boilervat) geïntegreerde warmtepomp te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Getverdemme schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Ook vinden wij de warmte van een airco niet prettig en vervliegt dit snel bij het uitzetten. Oftewel overdag als de zon schijnt het huis voorverwarmen met een airco is niet efficiënt. Voor het koelen is de airco natuurlijk wel stukken beter dan vloerkoeling.
Dit is ecjht erg afhankelijk van de situatie, als je in koude periodes gewoon 24/7 verwarmt zoals je dat ook bij lucht/water doet en de woning goed geïsoleerd is dan is comfort prima!

Vrouwlief vind de warmte van de airco veel fijner als de vloerverwarming, die werd ook bij stevige koude niet heel erg warm door de goede isolatie waardoor het ook bij hogere temperaturen snel kill aanvoelde.

Heb je slecht tot matige isolatie dan wordt het inderdaad een ander verhaal.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:34
Dat de "warmte van een airco snel vervliegt" is meer stookgedrag dan werkelijkheid.

Als je de airco enkel aanzet als je in de ruimte zit geef je de unit ook niet de tijd om boel binnen de geïsoleerde schil op te warmen. De lucht is misschien 21 graden, maar de muren zijn nog 16.

Als je hem de hele dag door laat pruttelen dan zul je merken dat de warmte ook niet meer vervliegt.
Een airco is gewoon een warmtepomp net als ieder ander, dus stookgedrag zou ook niet anders moeten zijn.

Als men met vloerverwarming zou stoken als zij hun airco's gebruiken zou niemand nog vloerverwarming aanraden want "vloer wordt toch niet warm en het beetje warmte is na 30 minuten alweer weg"
"Dan is vooral de vraag, houd je het bij een WPB boiler voor €3k en houd je je gas puur voor die 360m3 vloerverwarming, of is het voordeliger om meteen voor €5k meer een volledige (met boilervat) geïntegreerde warmtepomp te plaatsen."
Vastrecht gas is momenteel €300-350/jaar?
Dus €2k om volledig elektrisch te kunnen is binnen 6 jaar terugverdiend enkel door niet meer de vaste kosten te betalen.
Tenzij je nog op gas kookt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Afgelopen jaar heb ik ook gekeken voor een warmtepomp (gasverbruik 750m3). Bijna overal krijg ik terug dat het met een dusdanig (laag) verbruik op dit moment niet rendabel is om te investeren in een warmtepomp .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 13:16

paQ

ralph075 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:06:
Afgelopen jaar heb ik ook gekeken voor een warmtepomp (gasverbruik 750m3). Bijna overal krijg ik terug dat het met een dusdanig (laag) verbruik op dit moment niet rendabel is om te investeren in een warmtepomp .
Dat ligt natuurlijk nogal aan het investeringsbedrag.
Als je er 13 of 17 jaar over doet om gelijk te komen met je huidige gasaansluiting, dan heeft het financieel geen (of heel weinig) zin. Beetje zelfde als 20k voor thuisaccu's neerleggen :+

Maar neem dan ook wel de zaken in ogenschouw die je niet meer aan kosten hebt.
De gasaansluiting zelf kost best wel het nodige en zal alleen maar stijgen.
Je CV ketel vergt onderhoud
En elk beetje zonnestroom dat je in de wintermaanden hebt gaat zo 100% je verwarming in. (Het verlaagt dus in wezen je terugleverkosten, alhoewel dit collateral damage is en gevolg van beleid)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Ik vind 10,5K met montage, graafwerk, voor AE met SWW echt een hele strakke prijs.

Alleen al de WP met therm is minimaal €7500
Incl BTW
1000euro materiaal ben je minimaal kwijt.
Dan blijft over een 2K voor montage en winst/risico.
Bijna niet mogelijk.

[ Voor 54% gewijzigd door Technician- op 01-08-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

En zorg ook dat je van dat vaste energiecontract af komt, een vast contract is ècht de duurste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:28

fub

Wij hebben absoluut geen spijt van de overstap naar warmtepomp + vloerverwarming. Het comfort is gewoon geweldig, en dat was voor ons de belangrijkste reden. Wij hebben 150l warm water in de boiler zitten, daar komen we met z'n tweeen niet doorheen.
De vloerkoeling is ook fijn, maar stel je daar niet te veel van voor -- dat is maar een paar graden, wat wel lekker aan je voeten is, maar niet het hele huis koelt. Kan niet te koud worden omdat je dan condens in je vloer krijgt, en dat wil je natuurlijk niet.
Automatiseren met Home Assistant heb ik me nog niet aan gewaagd, omdat we hier nog niet een vol jaar wonen en we nog wat dingen gaan na-isoleren, dus ik heb nog geen zicht op de hele energie- & warmte-huishouding door het hele jaar door.

Als je het voor de besparing doet, dan weet ik niet of het uit kan, zeker niet met zo'n jonge ketel. Maar als je het voor het comfort doet, dan is het een ander verhaal.

(En ja, die 10,5K voor alles is idd erg strak.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Die prijs is SCHERP. Ik zou meteen tekenen als ik TS was. Ja het is met zo'n laag verbruik minder rendabel dan sommige andere dingen. Maar je bent gewoon klaar voor de toekomst, hoeft geen fossiele brandstof meer op te stoken (win!) en je hebt een aardgasvrij huis.

Als terugverdienen niet je grootste doel in t leven is zou ik die WP neerzetten en klaar zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Een wp moet 24/7 draaien om de vvw op temperatuur te houden, dat is op zich geen probleem en kan relatief goedkoop. Als je een airco (ook wp) 24/7 laat draaien krijg je het hele huis ook comfortabel warm tegen een relatief goedkope prijs.
Persoonlijk vind ik het zonde geld om een 5 jaar jonge cv te vervangen. Ik zou 'm nog een paar laten hangen want de wp's met bijbehorende aansturing worden steeds beter, efficiënter en misschien ook goedkoper. Als de saldering verdwijnt dan komt de energietransitie pas echt in een stroomversnelling. Het is ook nog afwachten of de stroomvoorziening toereikend gaat zijn voor alle wp's en ev's. Een gasaansluiting achter de hand houden zou misschien nog niet zo verkeerd zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:28

fub

vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:05:
Een wp moet 24/7 draaien om de vvw op temperatuur te houden
Dat is niet mijn ervaring. Onze vloerverwarming gaat gewoon met een thermostaat, dus als het warm genoeg is, dan gaat'ie gewoon op een gegeven moment uit. Wel is het zo dat je, doordat een vloerverwarming veel minder snel de boel warm krijgt, je de thermostaat 24/7 op de doeltemperatuur hebt staan.
En zelfs als de vloerverwarming draait, hoeft de warmtepomp niet altijd te draaien. Als de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming hoog genoeg is, dan slaat de warmtepomp gewoon af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

fub schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Onze vloerverwarming gaat gewoon met een thermostaat, dus als het warm genoeg is, dan gaat'ie gewoon op een gegeven moment uit. Wel is het zo dat je, doordat een vloerverwarming veel minder snel de boel warm krijgt, je de thermostaat 24/7 op de doeltemperatuur hebt staan.
En zelfs als de vloerverwarming draait, hoeft de warmtepomp niet altijd te draaien. Als de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming hoog genoeg is, dan slaat de warmtepomp gewoon af.
yep.
Fine, in de koude winterdagen met de wenstemperatuur op 21.5, ja, dan heb ik er dagen bij dat ie 24/7 onafgebroken doorpruttelt. Maar dan nog... so what :?
Je compenseert verlies ipv dat je opwarmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ja dat is dus idem met een lucht/lucht warmtepomp, het punt is dat de massa opgewarmd is zo dicht mogelijk bij de doeltemperatuur voor optimaal comfort en te zorgen dat de WP echt alleen het warmteverlies hoeft bij te houden en dus op een laag modulatie niveau en dus hogere COP kan draaien.

Als je een WP (l/w of l/l) als een CV ketel gaat bedienen dan gaat het fout en krijg je klachten. Iets wat je bij lucht/lucht vaak ziet ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
[...]

Een aircopomp past zich ook aan aan de ingestelde temperatuur maar beide systemen moeten 24/7 paraat blijven voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Een aircopomp past zich ook aan aan de ingestelde temperatuur maar beide systemen moeten 24/7 paraat blijven voor comfort.
En dat is problematisch, waarom ook weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
paQ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Ik weet niet wat het probleem is, vertel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Ik weet niet wat het probleem is, vertel.
Nou, je brengt het als een 'tegen' dat dat zo is.
Hence: zonde om een 5 jaar oude CV niet meer te gebruiken, netcongestie, laat de CV hangen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

paQ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Niet echt want dat was het punt ook helemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Een wp moet 24/7 draaien om de vvw op temperatuur te houden, dat is op zich geen probleem en kan relatief goedkoop. Als je een airco (ook wp) 24/7 laat draaien krijg je het hele huis ook comfortabel warm tegen een relatief goedkope prijs.
Persoonlijk vind ik het zonde geld om een 5 jaar jonge cv te vervangen. Ik zou 'm nog een paar laten hangen want de wp's met bijbehorende aansturing worden steeds beter, efficiënter en misschien ook goedkoper. Als de saldering verdwijnt dan komt de energietransitie pas echt in een stroomversnelling. Het is ook nog afwachten of de stroomvoorziening toereikend gaat zijn voor alle wp's en ev's. Een gasaansluiting achter de hand houden zou misschien nog niet zo verkeerd zijn....
Eh nee? Wps zijn er al 40+ jaar, die zijn over een paar jaar niet 50% beter of goedkoper. We zitten al ruim in de 'marginal gains' waarbij er procentjes bijkomen als t al gebeurt.

Gas gaat er uit dus voorbereiden op de toekomst lijkt me verstandig. En zelfs als een warmtempomp goedkoper wordt heb je grote kans dat de subsidie meebeweegt naar beneden of 0 wordt.

Een 5 jaar oude cv hangt er nu eenmaal.en dat als gederfde investering zien is wel beetje voorbeeld van sunk.cost fallacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
paQ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Nou, je brengt het als een 'tegen' dat dat zo is.
Hence: zonde om een 5 jaar oude CV niet meer te gebruiken, netcongestie, laat de CV hangen voor de zekerheid.
Ik breng het niet als "tegen", tenminste zo bedoel ik het niet maar ik leg uit dat het weinig uitmaakt voor welk systeem je kiest en de eventuele voor- en nadelen tussen de systemen. Ik leg uit dat ik het zonde vind om een jong cv systeem nu al te vervangen. Over een paar jaar gaan we zien hoe stabiel onze elektrische voorziening is en misschien is het dan handig om midden in de winter terug te kunnen vallen op een back-up (gas).
Een noodaccu systeem kan ook maar dan ben je weer enkele 1000-en euros verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Je weet met alles wat je besluit pas achteraf of je daar goed aan hebt gedaan of niet.
Huis, auto, wp, vakantie.
Er zijn momenteel alleen geen belemmeringen om een warmtepomp te installeren ter vervanging van je CV ketel, ongeacht hoe jong of oud die ook is. Als je over enkele jaren plotseling geen stroom zou hebben, dan werkt je CV-ketel ook niet. Kijk even wat het kost om dat hele systeem 'achter de hand' te hebben.
En tel dat eens op na 5 jaar, en 10.
Zie post van @Fr33z

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 01-08-2025 12:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Ik breng het niet als "tegen", tenminste zo bedoel ik het niet maar ik leg uit dat het weinig uitmaakt voor welk systeem je kiest en de eventuele voor- en nadelen tussen de systemen. Ik leg uit dat ik het zonde vind om een jong cv systeem nu al te vervangen. Over een paar jaar gaan we zien hoe stabiel onze elektrische voorziening is en misschien is het dan handig om midden in de winter terug te kunnen vallen op een back-up (gas).
Een noodaccu systeem kan ook maar dan ben je weer enkele 1000-en euros verder.
Tsja, kan je doen. Maar in een paar jaar heb je wel weer 250 euro per jaar extra betaald voor die gasaansluiting en weer een aardige hoeveelheid kuubs verbrandt en co2 uitgestoten. Dat het stroomnet zo instabiel zou worden is bangmakerij. Als je altijd wilt wachten op 100% zekerheid dan gebeurt er nooit iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Waarschijnlijk gaan de kosten voor netbeheer zowel voor gas en natuurlijk ook voor stroom de komende jaren sterker stijgen dan we ons nu kunnen voorstellen, iig duidelijk sterker dan de inflatie.
De netbeheerkosten voor wederverkopers van gas gaan in 2026 met ca. 50% omhoog,
dit is tenminste een proefballon van GTS van april j.l..

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 01-08-2025 13:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
paQ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:49:
Je weet met alles wat je besluit pas achteraf of je daar goed aan hebt gedaan of niet.
Huis, auto, wp, vakantie.
Er zijn momenteel alleen geen belemmeringen om een warmtepomp te installeren ter vervanging van je CV ketel, ongeacht hoe jong of oud die ook is. Als je over enkele jaren plotseling geen stroom zou hebben, dan werkt je CV-ketel ook niet. Kijk even wat het kost om dat hele systeem 'achter de hand' te hebben.
En tel dat eens op na 5 jaar, en 10.
Zie post van @Fr33z
Om mijn cv aan de praat te houden als de stroom uitvalt heb ik een kleine noodaccu aangeschaft zodat de waterpomp kan blijven draaien. Stabiele elektriciteitsvoorziening gaat op sommige plaatsen echt wel een probleem worden, zelfs de overheid waarschuwt daarvoor.
Ik gebruik de cv alleen nog als het hard vriest en voor warm water. Ik heb een multisplit (3) hangen die het hele huis verwarmt en koelt.
Mee eens dat wp's bedrijfszeker zijn. De aansturing van deze apparaten wordt wel steeds beter en er komen meer installateurs die er mee om kunnen gaan. Als je hier op diverse fora kijkt wordt er af en toe nog flink geblunderd met de aansluiting van vvw en wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Fr33z schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Tsja, kan je doen. Maar in een paar jaar heb je wel weer 250 euro per jaar extra betaald voor die gasaansluiting en weer een aardige hoeveelheid kuubs verbrandt en co2 uitgestoten. Dat het stroomnet zo instabiel zou worden is bangmakerij. Als je altijd wilt wachten op 100% zekerheid dan gebeurt er nooit iets.
Op jaarbasis is dat mij die 250 euro wel waard. De hoge aanschaf van een wp moet ook eerst worden terugverdiend. Het zou mij niets verbazen dat in de spitsuren van stroomgebruik het transport van stroom (en de stroom zelf) ook (veel) duurder gaat worden.
Helemaal van het gas af kan altijd nog. Als ik een wpb hang kan het gas meteen afgesloten worden. Koken doe ik op inductie, verwarm en koel met een multisplit airco dus heb ik alleen nog een warmwater voorziening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Helemaal van het gas af kan altijd nog. Als ik een wpb hang kan het gas meteen afgesloten worden. Koken doe ik op inductie, verwarm en koel met een multisplit airco dus heb ik alleen nog een warmwater voorziening nodig.
Die WPB heb je dan 'zo' terugverdiend.
ca 7 jaar - de besparing van elektra COP 2.5-3 tov gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vogelmans Mijn vaste kosten voor gas waren een stuk hoger dan € 250, namelijk ca. € 450,- (netbeheer, leverancierskosten, onderhoud). O.k. - de bonus was ook hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 01-08-2025 13:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
dunklefaser schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:44:
@vogelmans Mijn vaste kosten voor gas waren een stuk hoger dan € 250, namelijk ca. € 450,- (netbeheer, leverancierskosten, onderhoud). O.k. - de bonus was ook hoger.
Mijn totale gasrekening is amper zo hoog incl. transportkosten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dunklefaser schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:10:
Waarschijnlijk gaan de kosten voor netbeheer zowel voor gas en natuurlijk ook voor stroom de komende jaren sterker stijgen dan we ons nu kunnen voorstellen, iig duidelijk sterker dan de inflatie.
De netbeheerkosten voor wederverkopers van gas gaan in 2026 met ca. 50% omhoog,
dit is tenminste een proefballon van GTS van april j.l..
En dan hebben we het nog niet eens over de directe Co2 heffing vanuit Brussel voor fossiele brandstoffen die 2027 van kracht wordt.

https://www.businessinsid...een-sociaal-klimaatfonds/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@revolution-nl Iedereen kan en zal vermoedelijk zijn eigen glazenbol raadplegen.
Trouwens, Co2 is niet correct - Co is kobalt en het is een indexcijfer, dus CO₂ is de chemische formule van koolstofdioxide.
Kon het niet laten - oud-chemicus hier.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 01-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
Bedankt allen voor de antwoorden!
Technician- schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:24:
Ik vind 10,5K met montage, graafwerk, voor AE met SWW echt een hele strakke prijs.

Alleen al de WP met therm is minimaal €7500
Incl BTW
1000euro materiaal ben je minimaal kwijt.
Dan blijft over een 2K voor montage en winst/risico.
Bijna niet mogelijk.
Is idd een scherpe prijs, bedrijf heeft bij mij 3 jaar terug de airco geplaatst en heb nadien meerdere klanten wegens goed geleverd werk aangeleverd/geadviseerd. Misschien zit het daar in. Het enige wat er nog bijkomt is een extra groep in de meterkast wat ik zelf moet regelen.
Jan Workum schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:31:
En zorg ook dat je van dat vaste energiecontract af komt, een vast contract is ècht de duurste optie.
Daar moet ik juist zeker niet snel van af. Voordat de terugleverboetes in het leven werden geroepen 3 jaar stroom vast afgesloten bij Greenchoice zonder alle poespas. Zolang er gesaldeerd kan worden kom ik met mijn PV-panelen jaarlijks positief uit. Gas sluit ik daarentegen jaarlijks (midden in de zomer) voor 1 jaar vast bij de goedkoopste af. Iets wat ook nog meeweegt, als ik de warmtepomp nu nog laat plaatsen kan ik nog 1 winter en 1 geheel jaar gebruik maken van het salderen.
fub schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:35:
Wij hebben absoluut geen spijt van de overstap naar warmtepomp + vloerverwarming. Het comfort is gewoon geweldig, en dat was voor ons de belangrijkste reden. Wij hebben 150l warm water in de boiler zitten, daar komen we met z'n tweeen niet doorheen.
De vloerkoeling is ook fijn, maar stel je daar niet te veel van voor -- dat is maar een paar graden, wat wel lekker aan je voeten is, maar niet het hele huis koelt. Kan niet te koud worden omdat je dan condens in je vloer krijgt, en dat wil je natuurlijk niet.
Automatiseren met Home Assistant heb ik me nog niet aan gewaagd, omdat we hier nog niet een vol jaar wonen en we nog wat dingen gaan na-isoleren, dus ik heb nog geen zicht op de hele energie- & warmte-huishouding door het hele jaar door.

Als je het voor de besparing doet, dan weet ik niet of het uit kan, zeker niet met zo'n jonge ketel. Maar als je het voor het comfort doet, dan is het een ander verhaal.

(En ja, die 10,5K voor alles is idd erg strak.)
Ik weet dat de vloerkoeling niet veel voorstelt. Echter met alle buitenzonwering zitten wij met de hete temperaturen van +30˚C buiten, binnen op de 24-25˚C (mits alles dicht blijft). Die 2-3˚C die de vloerkoeling dan geeft kan net die extra verkoeling geven. Wonen aan zee, dus s'avonds alles open, waait het zo koel door.
Misschien had ik ook even moeten vermelden dat we op de begane grond net een nieuwe houtkachel hebben geplaatst om in de koude wintermaanden net die gevoelstemperatuur wat aangenamer te maken. Gezien het goede isoleren is het vaak maar 1 of 2 stukken hout waar we heel de avond van kunnen genieten. Wij ervaren beide dat we van de airco zo een 'gloeiend hoofd' krijgen door de lucht.

Het voordeel van zo een jonge CV is dat ik deze misschien voor een mooie prijs nog kan doorverkopen. Deze moest toen geplaatst worden want het huis dat we gekocht hadden had nog een VR ketel uit de jaren '60.

Het enige waar ik nog aan twijfel is inderdaad de vernieuwing en aansturing op de markt. Maar is dat eigenlijk niet zo met alles? Alles gaat zo snel, dan kan je in principe nooit echt de knoop doorhakken. Denk gezien de energietransitie dat je vooral naar opslag van je energie moet gaan kijken bijv. accu's of wat ik wil realiseren de energie opslaan als warm water in het boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:09
@Getverdemme wat is je stookgedrag?
En wat is je gasverbruik op de koude dagen (bv 20januari) geweest?

360m3 bij 20 graden stoken = 2kW capaciteit nodig bij -10 (vuistregel)

Dan kan je wellicht wel toe met wat kleiners of een systeem wat volledig binnen zit.

Qua kosten: snel die gasketel eruit en gas afsluiten. Dan ben je het vastrecht kwijt. Sommigen zullen dat counteren met de jaarlijkse teken bonus

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
vernieuwing en aansturing is echt gemiep in de marge, daar ga je echt niks mee winnen. en als er wel iets komt dat echt de moeite zou zijn dan wordt dat heus wel retrof-fit gemaakt voor bestaande dingen. voorlopig is een klokthermostaat en zelf nadenken beter dan bijna alle AI/algoritmes/cloud aansturing/peak shaving etc.

ik zou echt die goedkope offerte pakken dan ben je gewoon klaar voor de komende >10 jaar.

en helaas, een cv-ketel van "slechts" 5 jaar oud is misschien 100 of 200 euro waard. Daar ga je echt niks voor krijgen. een nieuwe nieuwe heb je al vanaf 1200 als je echt wilt namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23-09 12:53
Fr33z schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:35:
vernieuwing en aansturing is echt gemiep in de marge, daar ga je echt niks mee winnen. en als er wel iets komt dat echt de moeite zou zijn dan wordt dat heus wel retrof-fit gemaakt voor bestaande dingen. voorlopig is een klokthermostaat en zelf nadenken beter dan bijna alle AI/algoritmes/cloud aansturing/peak shaving etc.

ik zou echt die goedkope offerte pakken dan ben je gewoon klaar voor de komende >10 jaar.

en helaas, een cv-ketel van "slechts" 5 jaar oud is misschien 100 of 200 euro waard. Daar ga je echt niks voor krijgen. een nieuwe nieuwe heb je al vanaf 1200 als je echt wilt namelijk
Haha helemaal waar, dat brengt je na veel gedoe bijna niks.
Als je de WP zo hebt afgeregeld dat die continue laag draait bij een stabiele binnentemperatuur.
Al dat gedoe met peakshaving of buffering en weet ik wat verstoort alleen het stabiele draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:57
De netbeheerkosten voor gas zijn al bijna 250 per jaar. De gasleverancier rekent ook nog €5-€10 per maand. Voordat je een kuub gas gebruikt hebt, ben je dus al 300-350 euro kwijt en zoals al geschreven lijkt dat bedrag komende jaren sterker te gaan stijgen dan de inflatie.
Op de levensduur van het verwarmingstoestel van ca 15 jaar kom je daarmee op €5000 aan vaste kosten voor alleen dat buisje. Afschrijving en onderhoud van een cv-ketel doet ook nog minimaal 2500 in 15 jaar.
Nog zonder zuiniger te zijn in gebruik draait de warmtepomp die aan TS is aangeboden daarmee al bijna break-even ten opzicht van de gas-cv.

Echt veel besparen ga je vervolgens niet. Want het verbruik is laag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:15
Even alle morele afwegingen terzijde ik zou voornamelijk afwegen pas na het even góed doorrekenen. Ik zit zelf nog met gasgestookt en iets hoger (450m3) maar wij schrijven de gasketel nog even wat jaartjes af, voornamelijk om de isolatie (hier zijn we minder dan de helft mee) ook betaald moet worden, wij wegen daarom af beter nu investeren in isoleren en vrij besteedbaar heb als dan al het geld 15 jaar ‘vast’ te zetten. Je verbruik zal misschien van 320m3 á €400 naar 900/1000kWh á €200 gaan, maar WP afschrijving telt ook door + af en toe onderhoud.

Wat ik wil zeggen is eigenlijk zou niet teveel waarde hechten aan persoonlijke motivaties, begin anders eigenlijk eerst eens aan de hand van paar goede startpunten uit de reacties het financiële plaatje door te nemen, gebruik desnoods een GPT voor grote lijnen onderzoek en vul/controleer zelf de details in. Tip: je kunt zelf meerdere berichten uit dit draadje kopiëren plakken,

Edit: even voorbeeld, net wat geprobeerd met prompt: “discussieer voor mij de onderstaande reacties uit. Doe alsof je de iemand van de centrale rekenkamer bent die een advies voor mij moet schrijven over het energie aankoop advies of een warmtepomp financieel rendabel is. Neem meerjarig plan mee vanuit ontwikkeling met vastrecht gas/stroom, saldering …”.

[ Voor 9% gewijzigd door olympusdenk op 01-08-2025 20:29 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
Ivow85 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:54:
De netbeheerkosten voor gas zijn al bijna 250 per jaar. De gasleverancier rekent ook nog €5-€10 per maand. Voordat je een kuub gas gebruikt hebt, ben je dus al 300-350 euro kwijt en zoals al geschreven lijkt dat bedrag komende jaren sterker te gaan stijgen dan de inflatie.
Op de levensduur van het verwarmingstoestel van ca 15 jaar kom je daarmee op €5000 aan vaste kosten voor alleen dat buisje. Afschrijving en onderhoud van een cv-ketel doet ook nog minimaal 2500 in 15 jaar.
Nog zonder zuiniger te zijn in gebruik draait de warmtepomp die aan TS is aangeboden daarmee al bijna break-even ten opzicht van de gas-cv.

Echt veel besparen ga je vervolgens niet. Want het verbruik is laag.
Met vastrecht zit je inderdaad zo’n beetje met deze getallen op €5500, verbruikkosten zo’n €6000 gas met nog €2500 aan onderhoud zit je daarmee al op €14.000 mogelijk klaar.
Aan de andere kant, je vastrecht neemt dan wel het leeuwendeel van kosten over 15 jaar maar met zo een laag gasverbruik en een fallback op houtkachel is de besparing op stookkosten verbruik met een WP ook maar €3000 op zo’n laag verbruik, dit is in grote lijnen schatting en met grote factor onzekerheid wat (vastrecht) tarieven daadwerkelijk gaan doen.

Hier moet ik wel aan toevoegen naar mijn idee alle data ernaar wijst dat de WP de komende jaren financieel plaatje nog wel meer aantrekkelijk in het voordeel van de WP kan ontwikkelen, maar de startkosten wegen ook niet onmiskenbaar zwaar t.o.v. een relatief laag verbruik over 15 jaar tijd. Al maak in mij ook (best!) zorgen om de overheid die straks geëlektrificeerd Nederland om 16:00 - 21:00 om de oren gaat slaan, al dan niet gedoogd via energiebedrijven, met een piekgebruik tax vanwege stroomnet congestie. (zie sociale huurders, net nieuwe zonnepanelen met dure maandelijkse kosten, en nu terugleverboetes)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Wat een wazig verhaal hierboven. Is die hele post van chatGPT? Sorry olympushenk maar ik kan het slecht volgen.

Ik begrijp ook niet waarom er uberhaupt nog isolatie-investering nodig is als je nu nog maar 500m3/jaar gas verbruikt. Je kunt dan letterlijk de over op 40 graden zetten en daarmee de winter doorkomen (wel beetje hoge stroomkosten maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@olympusdenk Wat denk je levert een LLM zoals ChatGPT, Perplexity, etc.
als verhaal/resultaat met de b.g. prompt? Ik ben benieuwd (een beetje).

- De onzekerheden blijven toenemen is niet alleen jouw (en mijn) voorspelling
en het managen van onze energiesystemen wordt steeds complexer (en duurder).

Stroom komt uit het stopcontact en gas uit de gaskraan - dat was eergisteren.

Maar ook de andere constatering is bijna vanzelfsprekend:
- hoe lager het gasverbruik, hoe lastiger een investering in een alternatief "rendabel" is te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
dunklefaser schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:28:
@olympusdenk Wat denk je levert een LLM zoals ChatGPT, Perplexity, etc.
als verhaal/resultaat met de b.g. prompt? Ik ben benieuwd (een beetje).

[…]
Vertrouw GPT voornamelijk op samenvattend vermogen, data die in/uit gaat zeker zelf controleren dan heb je er veel aan (ik gooi er soms bv. een PDF printje van discussie in) en scheelt je tijd om veel pagina’s online op te zoeken.

Inmiddels komt het daar met ondertussen in dit topic al best veel gereageerde bijdragen op neer met eigenlijk als mooi startpunt, denk dat het ook met de totaal - over 15 jaar - bedragen zo dicht bij elkaar liggen zou je nog vragen wat zijn voor jou zwaarder wegen factoren? Zie je jezelf financieel dit als grote som het geld vastzetten, of is dat relatief prima te doen? Weegt het milieu punt voor jou mee?

Ik zal het koffiedik kijken niet herhalen van onzekere tarieven wat die ontwikkeling zal zijn maar daar komt wel beetje op neer, voor een periode van 15 jaar voornamelijk vanwege lage verbruik vind ik de totale kosten tussen gas/WP onderhoud+totaal verbruik verder niet gek ver uit elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Getverdemme schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Airco beneden heb ik ook over nagedacht maar daar zit de aanschaf ook snel op €3k en heb ik het verbruik (m3) van mijn tapwater nog niet getackeld. Mocht ik dan alsnog een elektrische boiler of WPB installeren komt er nog eens €2-3k bij. Dan zit ik al bijna op het bedrag van de warmtepomp. Ook vinden wij de warmte van een airco niet prettig en vervliegt dit snel bij het uitzetten. Oftewel overdag als de zon schijnt het huis voorverwarmen met een airco is niet efficiënt. Voor het koelen is de airco natuurlijk wel stukken beter dan vloerkoeling.
Dat klopt, heel ander comfort, ook al zou je 24/7 met een airco verwarmen veranderd er weinig.
Één wandairco is daar niet ideaal voor met verwarmen en niemand hangt meerdere vloerconsoles op om het probleem te tackelen want dan zit je al snel aan de prijs van een lucht-water warmtepomp.

Verwarming wordt niet voor niks met afgiftepunten bij/in de vloer gedaan.
M.b.t. efficiëntie maakt het weer weinig tot niet uit, een lucht-water warmtepomp moet ook aan blijven.

Vergeet niet de hoge aanschaf prijs van een warmtepomp zijn eenmalig, bij vervanging is het lager omdat de voorbereidingen er al zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 02-08-2025 09:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35
Gas is simpelweg flink meer comfort en met zo'n relatief lage gasrekening ga je dat simpelweg niet terug verdienen.

Je moet zonder gasaansluiting immer ook warm water realiseren en als je 240m3 aan gas gebruikt voor warm water dan gaat dat een dure worden of heel veel comfort minder. Alleen in idle al gebruikt een kleine setup al voor ruim 100 m3 aan gas kosten per jaar of je halve vastrecht en dan moet je nog water gaan verwarmen waar je blijkbaar best veel van gebruikt.

Dus wat gaat de nieuwe installatie voor warm water en verwarming kosten, wat zijn de idle verbruik kosten en hoeveel stroom ga je gebruiken voor warmte en ga je dat ooit terugverdienen en ben je bereid flink in comfort in te leveren. En heb je überhaupt ruimte vooor een groot boilervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
computerjunky schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:26:
Gas is simpelweg flink meer comfort en met zo'n relatief lage gasrekening ga je dat simpelweg niet terug verdienen.

Je moet zonder gasaansluiting immer ook warm water realiseren en als je 240m3 aan gas gebruikt voor warm water dan gaat dat een dure worden of heel veel comfort minder. Alleen in idle al gebruikt een kleine setup al voor ruim 100 m3 aan gas kosten per jaar of je halve vastrecht en dan moet je nog water gaan verwarmen waar je blijkbaar best veel van gebruikt.

Dus wat gaat de nieuwe installatie voor warm water en verwarming kosten, wat zijn de idle verbruik kosten en hoeveel stroom ga je gebruiken voor warmte en ga je dat ooit terugverdienen en ben je bereid flink in comfort in te leveren. En heb je überhaupt ruimte vooor een groot boilervat.
Oh? Welk comfort dan? Hoezo idle kosten? Licht dat eens toe dan want ik lees vooral een hele bak subjectieve observaties. Flink comfort inleveren ja? Oef, ik zou verwachten dat iedereen met zo'n stomme warmtepomo dan snel teruggaat naar gas want je mist nogal wat blijkbaar.

Ik heb een warmtepomp maar heb inderdaad sinds de aanschaf nooit meer echt lekker kunnen douchen want het water is lauw en ik mis dat heerlijk 'gascomfort' zo, je ruikt t gewoon aan t water dat het niet met gas is opgewarmd :z oh nee, toch niet

En ineens is er weer een 'groot boilervat'. Koelkast is die ook te groot? Je wasmachine? Je huidige cvketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Een echte Tweaker wil niet meer aan het gas.

De CO2 footprint van een gebouw gaat met 50% naar beneden als er een warmtepomp wordt ingezet.

Dus ja, altijd doen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
BarryH schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:17:
@Getverdemme wat is je stookgedrag?
En wat is je gasverbruik op de koude dagen (bv 20januari) geweest?

360m3 bij 20 graden stoken = 2kW capaciteit nodig bij -10 (vuistregel)

Dan kan je wellicht wel toe met wat kleiners of een systeem wat volledig binnen zit.

Qua kosten: snel die gasketel eruit en gas afsluiten. Dan ben je het vastrecht kwijt. Sommigen zullen dat counteren met de jaarlijkse teken bonus
Het gasverbruik op 20 januari was 4.2m3 gas incl. douchen/warm tapwater. We stoken 24/7 op 19,5 graden, heb het jaar ervoor gemeten dat het zuiniger is om de vloerverwarming constant aan te laten staan. Dat jaar ervoor deed ik s'nachts een graad lager en halfverwege de middag die extra graad weer hoger. Toen was het gasverbruik beduidend hoger dan het 24/7 stoken. Voor het extra comfort staken we afgelopen winter bij thuiskomst de houtkachel aan. Tot ongeveer 21 graden, de volgende ochtend was het dan nog steeds 20,5 (zoals ik al zei, goed geïsoleerde schil met triple beglazing).

De 6kW warmtepomp heeft wat extra vermogen om dan eventueel later de verdieping en de garage (deze ombouwen tot verblijfsruimte) ook te voorzien van vloerverwarming.

Als ik alle overige argumenten wel hoor denk ik dat de warmtepomp na veel twijfelen voor ons wel een goede keuze blijkt. Ik kan nog anderhalf jaar gebruik maken van het salderen en eens uitzoeken hoe ik zo efficient mogelijk de zonnestroom kan gaan gebruiken. Zeker met deze scherpe offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Nu online
De vaste kosten voor gas zijn lager dan geschetst hier. Als je elk jaar overstapt krijg je 150 a 175 euro korting, die je niet krijgt als je geen gas afneemt.

Zet het af tegen de totale kosten die je jaarlijks maakt en je 'winst' op een warmtepomp stelt echt bijna niets voor. Maar dan heb je geen gedoe met goed inregelen, plaatsing en geluid buiten-unit etc. Voor die paar honderd euro per jaar zou ik het voorlopig lekker vergetenn, waar hebben we het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Flatisa schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:22:
De vaste kosten voor gas zijn lager dan geschetst hier. Als je elk jaar overstapt krijg je 150 a 175 euro korting, die je niet krijgt als je geen gas afneemt.

Zet het af tegen de totale kosten die je jaarlijks maakt en je 'winst' op een warmtepomp stelt echt bijna niets voor. Maar dan heb je geen gedoe met goed inregelen, plaatsing en geluid buiten-unit etc. Voor die paar honderd euro per jaar zou ik het voorlopig lekker vergetenn, waar hebben we het over.
Niks veranderen, lekker fossiel blijven stoken en alleen iets anders doen als er significant voordeel te halen is qua geld dus :z fijne instelling. Er is geen gedoe met goed inregelen, plaatsing en geluid zijn een kwestie van de installateur.

Gelukkig zit niet iedereen er zo in

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:39
Getverdemme schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Het gasverbruik op 20 januari was 4.2m3 gas incl. douchen/warm tapwater. We stoken 24/7 op 19,5 graden, heb het jaar ervoor gemeten dat het zuiniger is om de vloerverwarming constant aan te laten staan. Dat jaar ervoor deed ik s'nachts een graad lager en halfverwege de middag die extra graad weer hoger. Toen was het gasverbruik beduidend hoger dan het 24/7 stoken. Voor het extra comfort staken we afgelopen winter bij thuiskomst de houtkachel aan. Tot ongeveer 21 graden, de volgende ochtend was het dan nog steeds 20,5 (zoals ik al zei, goed geïsoleerde schil met triple beglazing).

De 6kW warmtepomp heeft wat extra vermogen om dan eventueel later de verdieping en de garage (deze ombouwen tot verblijfsruimte) ook te voorzien van vloerverwarming.

Als ik alle overige argumenten wel hoor denk ik dat de warmtepomp na veel twijfelen voor ons wel een goede keuze blijkt. Ik kan nog anderhalf jaar gebruik maken van het salderen en eens uitzoeken hoe ik zo efficient mogelijk de zonnestroom kan gaan gebruiken. Zeker met deze scherpe offerte.
Die houtstook van jou is om twee redenen relevant:

1. Je hebt een extra warmtebron, relevant om mee te wegen in de keuze voor het vermogen van een warmtepomp.

2. Die houtstook is superslecht voor het milieu, waardoor een overstap naar een warmtepomp (op een milieu- en klimaatvriendelijke manier bijv comfortabel stoken naar 20.5 of 21.0 graden) meer nevenvoordelen heeft.
De kleine groep mensen die hout stookt veroorzaakt daarmee bijna een kwart van alle fijnstof PM2.5 uitstoot in Nederland - dat is meer dan wat de industrie en zeevaart uitstoten van dit (belangrijkste) type fijnstof (bron). Dat heeft belangrijke effecten op de gezondheid, vooral op longaandoeningen en hart- en vaatziekten (bron en bron).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Getverdemme schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Als je op die dag de houtkachel niet hebt gebruikt, heb je dus 4,2*9 kWh/m3 =37,8 kWh warmte gebruikt.
Bij -10 is dat 50% meer (20jan was het ca 0 graden)
Dus 38*1,5=57 kWh warmte. Stel 22 uur wp aan, dan 57/22=2,6 kW capaciteit bij -10. Dat is meestal een warmtepomp met 4kW op de sticker.
Maar die daikin is prima (door de vloerverwarming is een wat hogere minimum capaciteit geen probleem qua aanvoertemperatuur)
Hier nog wat leesvoer over gas in de toekomst:

https://energiepodium.nl/...wat-betekent-dat-voor-jou

(Gas en de aansluiting worden duurder)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
Getverdemme schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Het is vooral comfort, de warmtepomp zou 8k (na subisidie) kosten. Monoblock is geen optie, wil geen unit direct aan de buitenmuur (daar grenst mijn terras meteen aan) of op mijn houten platte dak (klankkast met resonantie).
Monoblock hoeft niet direct aan de buitenmuur of op je houten platte dak heh.
Je kunt 'm op dezelfde plek neerzetten als wat je nu in gedachten hebt en dan blijft hetzelfde graafwerk, alleen gaan er dan bijvoorbeeld geisoleerde Terrendis leidingen de grond in.
En die sluit je dan ergens binnenshuis aan de je bestaande leidingen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BarryH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Als je op die dag de houtkachel niet hebt gebruikt, heb je dus 4,2*9 kWh/m3 =37,8 kWh warmte gebruikt.
Dus 38*1,5=57 kWh warmte. Stel 22 uur wp aan, dan 57/22=2,6 kW capaciteit bij -10. Dat is meestal een warmtepomp met 4kW op de sticker.
Maar die daikin is prima (door de vloerverwarming is een wat hogere minimum capaciteit geen probleem qua aanvoertemperatuur)

Het artikel is niet geschikt voor Henk & Ingrid (gelukkig) - lezen ze sowieso niet..
Die zouden vermoedelijk direct weer aan de houtstook beginnen _O- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getverdemme
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Die houtstook van jou is om twee redenen relevant:

1. Je hebt een extra warmtebron, relevant om mee te wegen in de keuze voor het vermogen van een warmtepomp.

2. Die houtstook is superslecht voor het milieu, waardoor een overstap naar een warmtepomp (op een milieu- en klimaatvriendelijke manier bijv comfortabel stoken naar 20.5 of 21.0 graden) meer nevenvoordelen heeft.
De kleine groep mensen die hout stookt veroorzaakt daarmee bijna een kwart van alle fijnstof PM2.5 uitstoot in Nederland - dat is meer dan wat de industrie en zeevaart uitstoten van dit (belangrijkste) type fijnstof (bron). Dat heeft belangrijke effecten op de gezondheid, vooral op longaandoeningen en hart- en vaatziekten (bron en bron).
1. Denk dat ik het vermogen zo met 6kW goed vind. De installateur had dit ook nog nagevraagd bij Daikin. Ik wil niet later bij toevoegen van extra vloerverwarming erachter komen dat mijn systeem niet toereikend is.

2. Het is een nieuw model houtkachel, eind vorig jaar gekocht. Die voldoet aan alle nieuwe wettelijke eisen betreft rendement en schoon stoken. Ook gaat er hier alleen schoon brandhout in en zoals ik al aangaf is dit beperkt tot 1 a 2 blokken per avond (nagenoeg niks). Het huis wordt al bijna warm van de aanmaakwokkels.
BarryH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Kijk dat is nog eens mooi leesvoer en berekening. De installateur gaf al aan dat 4kW waarschijnlijk voldoende was, maar met oog op de toekomst (vloerverwarming boven + garage) het beter was om daar al op in te spelen en daarmee de 6kW te pakken. Voornaamste reden is om het overschot aan zonnestroom op te slaan als warm water in de boiler of overdag bij overstroom de verwarming/koeling te laten draaien.
Nnoitra schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Monoblock hoeft niet direct aan de buitenmuur of op je houten platte dak heh.
Je kunt 'm op dezelfde plek neerzetten als wat je nu in gedachten hebt en dan blijft hetzelfde graafwerk, alleen gaan er dan bijvoorbeeld geisoleerde Terrendis leidingen de grond in.
En die sluit je dan ergens binnenshuis aan de je bestaande leidingen.
Waarom zou ik een monoblock pakken en installeren op een manier die daar niet voor bedoeld is (en de split wel). Meer leidinglengte voor een monoblock levert gewoon veel rendement in en zoveel goedkoper zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Getverdemme
"Overschot aan zonnestroom op te slaan als warm water in de boiler of overdag bij overstroom de verwarming/koeling te laten draaien."
- Jouw voornaamste reden voor een (eventueel iets te grote) warmtepomp?
- Wanneer ontstaat bij jou "overstroom"? - bij mij iig niet wanneer ik veel daarvan nuttig kan "opslaan".
Heb je maar uitgerekend (of uit laten rekenen) wat je in 230 l (koud) water kan opslaan?
Meestal is het water sowieso niet koud en het hete water moet je ook weer gebruiken.
Hoeveel je overdag in jouw vloerverwarming kan opslaan kan ik niet inschatten,
maar voldoende stroom heb je misschien enkele weken in het voor- en najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Getverdemme Verlies van warmte bij monoblock valt mee
Niet onderscheidend . Bij mij met 6m leiding buiten is het ca 2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
dunklefaser schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:47:
@Getverdemme
[...]
- Jouw voornaamste reden voor een (eventueel iets te grote) warmtepomp?
- Wanneer ontstaat bij jou "overstroom"? - bij mij iig niet wanneer ik veel daarvan nuttig kan "opslaan".
Heb je maar uitgerekend (of uit laten rekenen) wat je in 230 l (koud) water kan opslaan?
Meestal is het water sowieso niet koud en het hete water moet je ook weer gebruiken.
Hoeveel je overdag in jouw vloerverwarming kan opslaan kan ik niet inschatten,
maar voldoende stroom heb je misschien enkele weken in het voor- en najaar.
Voornaamste reden om de cv-ketel te vervangen door een warmtepomp. Ik heb zeker op zonnige dagen vaak -3000W op m'n meter staan. Als ik dan straks als salderen stopt, mijn tapwater voor s'avonds op kan warmen, vaatwasser/wasmachine op timer, auto laden etc. dan wordt die -3000W misschien -400W zodat ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom al kan gebruiken.

Ik verwacht dat de accu markt na 2027 ook flink gaat verbeteren, dat zou dan de volgende stap zijn om dit nog beter te optimaliseren.
BarryH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:55:
@Getverdemme Verlies van warmte bij monoblock valt mee
Niet onderscheidend . Bij mij met 6m leiding buiten is het ca 2%
Dan nog heeft de monoblock meer nadelen dan voordelen in mijn geval. Ik heb de ruimte voor een binnenunit met geïntegreerde boiler in mijn technische ruimte. Bij het monobloc zou ik daar alsnog een boilervat voor moeten plaatsen. Ook komt mijn woning in een BENG berekening beter uit met een split unit dan een monoblock van hetzelfde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Getverdemme Volgens mijn, wat weggezakte informatie is deze BENG berekening niet juist
en wordt bij de volgende revisie dan ook gecorrigeerd. Maar dat is geen ambtelijke info.
En de combinatie (hydraulische) binnenunit + boilervat heb je ook bij een monoblock (trefwoord "Unitower" bijvoorbeeld). De footprint binnenshuis is even groot of zelfs kleiner dan bij een split L/W-wp.

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Mijn punt is dat monoblock of split niet veel uitmaakt.in In het algemene topic is dit al vaak besproken

Als ik jou was zou ik eens uitrekenen hoeveel warm water je per dag verbruikt.
Wellicht is een 270l boiler op 50 graden voor jou beter dan 180 l op 65 graden
En weet dat met R290 de wekelijkse legionella run niet op het elektrisch element hoeft
En dat een losse boiler zo 30 jaar mee kan gaan

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 02-08-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Ik.zie nul nadelen van een monoblock. Binnenruimte benodigd is gelijk of minder dan bij een split. Je hebt veel minder kans op.lekkage van koelgassen (nou is die kans sowieso al klein hoor). Waarom.een BENG berekening relevant is snap ik niet maar daar zal je vast een reden voor hebben. Mogelijk voor je energielabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Flatisa schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:22:

380 euro korting dit jaar. 95 vastrecht en 240 netbeheerkosten, blijft er van die korting nog 45 euro over. Gas afnemen tegen 1,27 per kuub terwijl stroom uit het net 27 cent per KWh doet. Voor elke kuub heb je 2KWh nodig. Vanaf 60 kuub verbruik is het goedkoper om je gasaansluiting op te zeggen.
(en dat is nog zonder rekening te houden met zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
Getverdemme schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:27:
Waarom zou ik een monoblock pakken en installeren op een manier die daar niet voor bedoeld is (en de split wel). Meer leidinglengte voor een monoblock levert gewoon veel rendement in en zoveel goedkoper zijn ze niet.
En op basis van welke informatie zeg je dat?
Wat maakt jouw situatie zoveel specialer/andes dan die van anderen die hun monoblock achterin de tuin op 6+ meter van het huis hebben staan? En hoe zou jij dan, in theorie, een monoblock moeten installeren op een manier die daar niet voor bedoeld is?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ik denk dat @Getverdemme zich iets op de mouw heeft laten spelden door een niet goed geïnformeerde installateur.
Ik heb juist voor een monoblock gekozen zodat over ca 15 jaar de wissel naar een nieuwe heel simpel is:
2 koppelingen los, stroom los, controller bedrading los.
Warmtepomp swappen en alles weer vast. Aan de binnenkant de controller uitwisselen en klaar.
Ik denk dat ik dat dan ook wel zelf kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:39
Getverdemme schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:27:
Ik heb zelf een split, maar denk dat een monoblock met lang leidingtraject ook echt OK is. Het verlies van lange CV leidingen (met water) in de tuin valt best mee. Zie hier een samenvatting die ik eerder eens heb gemaakt van de info die ik had gevonden: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

De Achilleshiel van de split is koppelingen van de koudemiddelleidingen die evt kunnen lekken. Dat is zonde van de broeikasgasemissie (al valt het met R32 wel mee) en is een risico voor de levensduur van je compressor (oververhitting door tekort aan koudemiddel).

De Achilleshiel van het monoblock is storing/stroomuitval + vorst, waardoor je systeem kapot kan vriezen. Je denkt misschien dat komt bijna niet voor, maar ik begrijp van installateur @Carboy54 dat de vorstbeveiligers regelmatig nodig zijn geweest bij zijn klanten de afgelopen winters.
Hopelijk komt stroomuitval in de toekomst bij zware vorst niet vaker voor. Het helpt denk ik als we allemaal ondergedimensioneerde warmtepompen en het gebruik van COP=1 elektrische bronnen (IR panelen, back-up heaters, elektrische kachels) zoveel mogelijk vermijden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Fr33z schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Oh? Welk comfort dan? Hoezo idle kosten? Licht dat eens toe dan want ik lees vooral een hele bak subjectieve observaties. Flink comfort inleveren ja? Oef, ik zou verwachten dat iedereen met zo'n stomme warmtepomo dan snel teruggaat naar gas want je mist nogal wat blijkbaar.

Ik heb een warmtepomp maar heb inderdaad sinds de aanschaf nooit meer echt lekker kunnen douchen want het water is lauw en ik mis dat heerlijk 'gascomfort' zo, je ruikt t gewoon aan t water dat het niet met gas is opgewarmd :z oh nee, toch niet

En ineens is er weer een 'groot boilervat'. Koelkast is die ook te groot? Je wasmachine? Je huidige cvketel?
Sneller warm water en warmte in huis, langer warm water wat vooral voor grote gezinnen met vooral lang en heet douchende dames van belang is.

En ja een boiler neemt veel ruimte in want voor een doorstromer heb je echt een behoorlijke aansluiting nodig.
En nee mijn huidige cv neemt geen bruikbare ruimte in en ook zijn die relatief klein.
Elektrische verwarming van warm water heeft gewoon harde limieten daar kon je niet onderuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Knowbody schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:57:
Een echte Tweaker wil niet meer aan het gas.

De CO2 footprint van een gebouw gaat met 50% naar beneden als er een warmtepomp wordt ingezet.

Dus ja, altijd doen.
Deze tweaker blijft zelfs mer 2 euro per M3 gewoon lekker aan het gas. Geen ruimte voor een boilervat en geen echte besparing. Zo'n installatie is dermate duurder dat het niet loont mijn mijn lage gasverbruik.
Het is voor verwarming vooral leuk als je een goed geïsoleerd huis heb met alsnog een enorm gas verbruik. maar met 260m3 voor verwarmen zou overstappen op een dure pomp en boiler vat echt dom zijn. Bij mij word er de 28ste dan gewoon een nieuwe zuinigere CV geïnstalleerd. 2% hogere rating maar dat zal qua gasverbruik niet echt schelen maar wel een pomp van maar 9 watt ipv 75 watt wat wel behoorlijk stroom gaat schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Fr33z schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Eh nee? Wps zijn er al 40+ jaar, die zijn over een paar jaar niet 50% beter of goedkoper. We zitten al ruim in de 'marginal gains' waarbij er procentjes bijkomen als t al gebeurt. <>
Eeeh 1916 maakt 109 jaar :P

Wikipedia: Frigidaire

https://cuizine.be/de-pioniersjaren-van-de-koelkast/

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 03-08-2025 00:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

1855 maakt 170 jaar! Rittinger is de naam - gewoon jouw favoriete zoekmachine raadplegen met "eerste warmtepomp".
Maar dat was pre-fossiel dus veel te vroeg :+

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2025 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
Allen, bedankt voor de antwoorden!
Fr33z schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:45:
Ik.zie nul nadelen van een monoblock. Binnenruimte benodigd is gelijk of minder dan bij een split. Je hebt veel minder kans op.lekkage van koelgassen (nou is die kans sowieso al klein hoor). Waarom.een BENG berekening relevant is snap ik niet maar daar zal je vast een reden voor hebben. Mogelijk voor je energielabel?
Ik geef juist aan dat ik daar binnenruimte voor heb gereserveerd dus dat dat voordeel van een monoblock niet voor mij geldt.

BENG berekening is ook niet heel relevant. Het resultaat wat daar uit komt is alleen voor een split unit beter dan een monoblock.
Nnoitra schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

En op basis van welke informatie zeg je dat?
Wat maakt jouw situatie zoveel specialer/andes dan die van anderen die hun monoblock achterin de tuin op 6+ meter van het huis hebben staan? En hoe zou jij dan, in theorie, een monoblock moeten installeren op een manier die daar niet voor bedoeld is?
Ik heb zoals BarryH al aangeeft misschien verkeerde informatie gekregen van een andere installateur (Saman groep) die gaf aan dat een monoblock rechtstreeks aan je schil moet grenzen. Zodra je met langere leidinglengtes gaat werken dat je dan een split-unit moet pakken. Nu moet ik zeggen dat deze installateur meer voor het gemak was dan echt de meest mooie efficiënte oplossing te zoeken. Toen ik aangaf dat deze achter tegen de schuur moest kwam er ineens een paar duizend € extra bij.

Vandaar dat dan nu in mijn ogen een monoblock dan niet geschikt is voor mijn situatie.
BarryH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:28:
Ik denk dat @Getverdemme zich iets op de mouw heeft laten spelden door een niet goed geïnformeerde installateur.
Ik heb juist voor een monoblock gekozen zodat over ca 15 jaar de wissel naar een nieuwe heel simpel is:
2 koppelingen los, stroom los, controller bedrading los.
Warmtepomp swappen en alles weer vast. Aan de binnenkant de controller uitwisselen en klaar.
Ik denk dat ik dat dan ook wel zelf kan.
Werkt dat dan ook niet zo met een split unit? Koelleidingen los en daar dan binnen en buiten een nieuw systeem op aansluiten?

Hoe zou in mijn situatie dan een monoblock opstelling eruit zien? Buitenunit bij de schuur en dan de waterleidingen tot binnen in technische ruimte. Daar een binnenunit met boilervat (met elektrisch element)?

Alles wat ik vind over een monoblock is ideale oplossing voor beperkte ruimte en geen F-gassen installateur benodigd. Zoals ik eerder aangaf is voor mij die beperkte niet relevant en past een koelkast vloermodel prima.
Dan zou ik met een monoblock met los boilervat toch op dezelfde vulling van ruimte uit komen?
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

Ik heb zelf een split, maar denk dat een monoblock met lang leidingtraject ook echt OK is. Het verlies van lange CV leidingen (met water) in de tuin valt best mee. Zie hier een samenvatting die ik eerder eens heb gemaakt van de info die ik had gevonden: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

De Achilleshiel van de split is koppelingen van de koudemiddelleidingen die evt kunnen lekken. Dat is zonde van de broeikasgasemissie (al valt het met R32 wel mee) en is een risico voor de levensduur van je compressor (oververhitting door tekort aan koudemiddel).

De Achilleshiel van het monoblock is storing/stroomuitval + vorst, waardoor je systeem kapot kan vriezen. Je denkt misschien dat komt bijna niet voor, maar ik begrijp van installateur @Carboy54 dat de vorstbeveiligers regelmatig nodig zijn geweest bij zijn klanten de afgelopen winters.
Hopelijk komt stroomuitval in de toekomst bij zware vorst niet vaker voor. Het helpt denk ik als we allemaal ondergedimensioneerde warmtepompen en het gebruik van COP=1 elektrische bronnen (IR panelen, back-up heaters, elektrische kachels) zoveel mogelijk vermijden.
Extreme omstandigheden en/of stroomuitval komen denk ik niet heel vaak voor in onze situatie?
Zelfde als eventuele lekkende koudemiddelleidingen door koppelingen?

Dan lijkt mij dat ze inderdaad niet van elkaar verschillen, ik vind wel overal dat een monoblock een hoger rendement zou hebben? Zou dit ook gelden voor een beter rendement voor het verwarmen van tapwater?

Ik zal de installateur die met de scherpe split unit offerte kwam vragen wat dit zou kosten voor een monoblock met vrijstaande boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Getverdemme Bij een monoblock heb je binnenshuis niet alleen een "los boilervat" staan,
zoals ik al eerder schreef zit daar altijd vaak een hydraulische module met wat electronica in de buurt (of bovenop, of soms onder).

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2025 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
dunklefaser schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:47:
@Getverdemme Bij een monoblock heb je binnenshuis niet alleen een "los boilervat" staan,
zoals ik al eerder schreef zit daar altijd een hydraulische module met wat electronica in de buurt (of bovenop, of soms onder).
Nee zo is het ook weer niet. Ja veel merken doen iets met een 'hydraulische module' maar lang niet allemaal. De hier populaire Panasonic en LG monoblocks hebben niks in huis nodig, alles zit buiten in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
dunklefaser schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:47:
zoals ik al eerder schreef zit daar altijd een hydraulische module met wat electronica in de buurt (of bovenop, of soms onder).
Voor zover ik bij de Daikin kan zien is er dan geen binnenunit maar een vrijstaand boilervat.

Begin nu ook na te denken om zonnecollectoren aan te sluiten op de warmtepomp zodat het tapwater daardoor al wordt voorverwarmd. Bijna alle documentatie doorgelopen van Daikin maar kan niet vinden of dit mogelijk is, site is ook lastig door te speuren. Ik vind wel de Daikin Altherma 3 R ECH 2O. Echter kan ik daar verder niet zoveel informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Getverdemme Bij Split moet je er dus een koelgasgecertificeerde installateur bij halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Getverdemme schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Voor zover ik bij de Daikin kan zien is er dan geen binnenunit maar een vrijstaand boilervat.

Begin nu ook na te denken om zonnecollectoren aan te sluiten op de warmtepomp zodat het tapwater daardoor al wordt voorverwarmd. Bijna alle documentatie doorgelopen van Daikin maar kan niet vinden of dit mogelijk is, site is ook lastig door te speuren. Ik vind wel de Daikin Altherma 3 R ECH 2O. Echter kan ik daar verder niet zoveel informatie over vinden.
Heb je al.zonnecollectoren dan? Die worden namelijk eigenlijk niet meer nieuw geplaatst in NL want vaak onhandig en duur.

Als.je ze al.hebt liggen op t dak kun je overwegen er wat mee te doen. Zo niet dan mooi links laten liggen. Het grote punt van zonnecollectoren is dat ze maar 1 ding doen: water heet maken. Nu is er voor de meeste woningen echt een limiet aan hoeveel warm water je op een dag nodig hebt. Op een zonnige dag is je boilervat al om 10.00 sochtends gloeiend heet. Dan heb je de rest van de dag (nog bijna 10 uur zonlicht) niks meer aan extra warmte. Een zonnepaneel maakt dan tenminste nog stroom waar je altijd verschillende dingen mee kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
Fr33z schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Heb je al.zonnecollectoren dan? Die worden namelijk eigenlijk niet meer nieuw geplaatst in NL want vaak onhandig en duur.

Als.je ze al.hebt liggen op t dak kun je overwegen er wat mee te doen. Zo niet dan mooi links laten liggen. Het grote punt van zonnecollectoren is dat ze maar 1 ding doen: water heet maken. Nu is er voor de meeste woningen echt een limiet aan hoeveel warm water je op een dag nodig hebt. Op een zonnige dag is je boilervat al om 10.00 sochtends gloeiend heet. Dan heb je de rest van de dag (nog bijna 10 uur zonlicht) niks meer aan extra warmte. Een zonnepaneel maakt dan tenminste nog stroom waar je altijd verschillende dingen mee kunt doen.
Goed punt, maar bedoelde eigenlijk ondersteuning van PVT panelen. Dan warmt het tapwater al deels op maar wekt het ook nog elektriciteit op. Voor mij is echter het doel om mijn teruglevering te beperken. Denk dat ik dan weer juist met PVT panelen nog meer op wek en m'n verbruik nog meer verminder.

[ Voor 14% gewijzigd door Getverdemme op 04-08-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
tsja. heb je al pvt? zo nee, dan mooi zo laten. PVT is energetisch cool maar financieel totaal oninteressant. zeker bij relatieg weinig energievraag. als je doel is om zo duurzaam mogelijk te gaan tegen elke mogelijke prijs --> PVT

zo nee, dan links laten liggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1