Laminaat vloer verwijderen bij oplevering huurwoning die bij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olmo30
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:43
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort mijn huurwoning te verlaten en de woningbouwvereniging wil dat ik mijn laminaatvloer verwijder. In hun verhuisvoorwaarden staat inderdaad dat losliggend laminaat verwijderd moet worden. Tot zover duidelijk.

Het punt is alleen dat ik deze laminaatvloer niet zelf heb gelegd. De vloer lag er al toen wij de woning betrokken, waardoor ik dus geen aanpassing aan de woning heb gedaan. Destijds schreef onze huurmakelaar in een e-mail:

"Er ligt toch een vloer in door de gehele woning. Zie bijgaand de foto’s."

(De foto’s zaten in de bijlage en die heb ik nog steeds.)

We hebben destijds geen contact gehad met de vorige huurder, de vloer niet overgenomen en ook niets ondertekend waarin staat dat wij daarvoor verantwoordelijk zouden zijn. Wel hebben we een inventarisatieformulier van de woningbouwvereniging getekend, waarin o.a. stond dat de laminaatvloer niet wordt onderhouden of vervangen door de woningbouwvereniging. Dat vind ik logisch, maar heb ik daarmee ook getekend dat ik verantwoordelijk ben voor het verwijderen van de vloer?

In het huurcontract staat verder:
"Is bij het begin van de overeenkomst geen beschrijving opgemaakt en is de overeenkomst gesloten na inwerkingtreding van het nieuwe huurrecht (augustus 2003), dan wordt huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen waarin het gehuurde verkeert bij het einde van de overeenkomst."

Het gaat om 100 m² laminaat met ondervloer en plinten. Het grootste deel is in prima staat. Enerzijds zonde om het eruit te halen, en het kost ook veel tijd en moeite. Anderzijds heb ik geen zin in gezeur met de woningbouw. Is het de moeite waard om dit aan te vechten, of kan ik beter eieren voor mijn geld kiezen en de vloer toch verwijderen? Andere optie is afwachten op nieuwe huurder, maar kleine kans dat die er is voor de einddatum.

Thanks alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:41
Been there done that. Mijn moeder had destijds ook de (overigens in prima staat verkerende) laminaatvloer overgenomen van de vorige bewoners in haar appartement. Na haar overlijden wilden de nieuwe huurders de vloer niet overnemen (pastte niet bij hun kleur meubels), kortom die vloer moest eruit. Overigens bracht een advertentie op marktplaats de oplossing, ze stonden nog net niet in de rij om een gratis laminaatvloer op te halen. (incl. zelf demonteren, ik heb wel meegeholpen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olmo30
Ja, alleen heb ik de vloer voor mijn gevoel niet overgenomen? Dat voelt voor mij nog als een andere situatie maar geen idee of dat juridisch uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Olmo30 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:09:
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort mijn huurwoning te verlaten en de woningbouwvereniging wil dat ik mijn laminaatvloer verwijder. In hun verhuisvoorwaarden staat inderdaad dat losliggend laminaat verwijderd moet worden. Tot zover duidelijk.

Het punt is alleen dat ik deze laminaatvloer niet zelf heb gelegd. De vloer lag er al toen wij de woning betrokken, waardoor ik dus geen aanpassing aan de woning heb gedaan. Destijds schreef onze huurmakelaar in een e-mail:

We hebben destijds geen contact gehad met de vorige huurder, de vloer niet overgenomen en ook niets ondertekend waarin staat dat wij daarvoor verantwoordelijk zouden zijn. Wel hebben we een inventarisatieformulier van de woningbouwvereniging getekend, waarin o.a. stond dat de laminaatvloer niet wordt onderhouden of vervangen door de woningbouwvereniging. Dat vind ik logisch, maar heb ik daarmee ook getekend dat ik verantwoordelijk ben voor het verwijderen van de vloer?

"Is bij het begin van de overeenkomst geen beschrijving opgemaakt en is de overeenkomst gesloten na inwerkingtreding van het nieuwe huurrecht (augustus 2003), dan wordt huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen waarin het gehuurde verkeert bij het einde van de overeenkomst."

Het gaat om 100 m² laminaat met ondervloer en plinten. Het grootste deel is in prima staat. Enerzijds zonde om het eruit te halen, en het kost ook veel tijd en moeite. Anderzijds heb ik geen zin in gezeur met de woningbouw. Is het de moeite waard om dit aan te vechten, of kan ik beter eieren voor mijn geld kiezen en de vloer toch verwijderen? Andere optie is afwachten op nieuwe huurder, maar kleine kans dat die er is voor de einddatum.

Thanks alvast!
"aan te vechten" is wel direct heel dramatisch, vind je niet? :P Je kunt er toch gewoon een vriendelijk belletje aan wijden:"Zeg, er ligt hier nog prima laminaat wat er al lag toen ik de woning betrok, zie ook jullie eigen communicatie hierover, kan dat niet gewoon blijven liggen?"

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Olmo30 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:20:
Ja, alleen heb ik de vloer voor mijn gevoel niet overgenomen? Dat voelt voor mij nog als een andere situatie maar geen idee of dat juridisch uitmaakt.
Normaal gesproken krijg je een lijst met alle goederen die je eventueel kan overnemen van de vorige huurders. Even informeren bij de woningbouw of hun die documenten nog hebben? (of jijzelf ergens achterin de kast ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olmo30
naitsoezn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:21:
[...]

"aan te vechten" is wel direct heel dramatisch, vind je niet? :P Je kunt er toch gewoon een vriendelijk belletje aan wijden:"Zeg, er ligt hier nog prima laminaat wat er al lag toen ik de woning betrok, zie ook jullie eigen communicatie hierover, kan dat niet gewoon blijven liggen?"
Het vriendelijke telefoontje is al geweest, de inspecteur gaf aan dat de we woning gewoon zonder vloer moest worden opgeleverd.

De huurmakelaar was toen een onafhankelijke derde partij, er is toen buiten het inventarisatieformulier geen direct contact geweest met Woningbouwvereniging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:18
Alle moeite, frustratie en ergernis die je erin gaat stoppen weegt echt niet op tegen;
- berichtje op MP om gratis op te halen
- Jezelf en 1 of 2 vrienden een uurtje of 2 boos laten zijn, de vloer eruit te trekken en naar de stort te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olmo30
stylezzz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Normaal gesproken krijg je een lijst met alle goederen die je eventueel kan overnemen van de vorige huurders. Even informeren bij de woningbouw of hun die documenten nog hebben? (of jijzelf ergens achterin de kast ;) )
Die heb ik voor mij, staan allemaal aangekruiste vakjes over stopcontacten / spiegels deuren etc. Niks over vloeren, enkel deze losse zinnen over onderhoud en vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3pW_BhKfndgLsL-W4tM0nbO1qg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/76i5duLkhv0LIZMackC4SHRf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:10
Andere optie is afwachten op nieuwe huurder, maar kleine kans dat die er is voor de einddatum.
Met het woningtekort in Nederland staan de nieuwe huurders in de rij.
Gewoon vragen aan de woningbouwvereniging wie de nieuwe huurder wordt zodat je kan vragen of die het (gratis) over wil nemen. Als die het niet wil moet het er sowieso uit.

Anderhalf jaar geleden zelf een huurwoning achter gelaten, heb van de nieuwe huurder €1500,- gekregen voor diverse keukenapparatuur en laminaatvloer. Als die persoon het niet had gewild had ik het ook moeten verwijderen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Olmo30 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Die heb ik voor mij, staan allemaal aangekruiste vakjes over stopcontacten / spiegels deuren etc. Niks over vloeren, enkel deze losse zinnen over onderhoud en vervangen:

[Afbeelding]
Yep. Daar staat dat je bij aangaan van de huur de vloer niet vervangen(of verwijderd) wil hebben. Neem aan dat de nieuwe huurder hem dus niet wil overnemen. Heb je al eens contact met hun gehad? Wellicht berust het op een misverstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wanneer is de huur ingegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Olmo30 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]
Daar heb je toch letterlijk staan dat er een laminaatvloer in de woning ligt? Je mag de woning opleveren zoals je hem gekregen hebt, dus ik zou nog eens (vriendelijk) teruggaan naar de verhuurder en ze expliciet hierop wijzen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:24
Volgens mij is de basis dat je je woning weer in de oude staat moet terugbrengen als dat jij het kreeg. Bij het huurcontract moet iets van een zelf aangebrachte voorziening formulier (o.i.d.) zitten. Daarmee vrijwaart de woco zich van onderhoud/herstel en accepteert de nieuwe huurder de verantwoordelijkheid hiervan en valt dit niet onder de 'beginsituatie'.

Bij deze situatie niet heel spannend, maar als bijvoorbeeld huurder zelf een bad plaatst en bij het bad een lekkage ontstaat, is huurder zelf verantwoordelijk voor reparatie inclusief herstellen gevolgschade.

Je kan nog 2 dingen doen:

1. Het gooien op de duurzaamheidsgedachte. Niet goed om spullen zomaar weg te gooien.
2. Afspraken maken dat nieuwe huurder eerst mag beslissen of hij/zij de vloer wilt, zo niet dat je de vloer alsnog binnen bijvoorbeeld 3 dagen verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Enerzijds zonde om het eruit te halen, en het kost ook veel tijd en moeite. Anderzijds heb ik geen zin in gezeur met de woningbouw. Is het de moeite waard om dit aan te vechten, of kan ik beter eieren voor mijn geld kiezen en de vloer toch verwijderen? Andere optie is afwachten op nieuwe huurder, maar kleine kans dat die er is voor de einddatum.
Ik heb eerder een vergelijkbare situatie gehad maar dan met een vloer van linoleum. De vloer was nog helemaal netjes. Van de woningbouw moest hij eruit tenzij de nieuwe huurder hem wilde overnemen.
De nieuwe huurder was echter nog niet bekend vlak voor oplevering van de woning. Ik heb er daarom voor gekozen om de vloer toch maar voor oplevering te verwijderen omdat ik ook geen zin had in gedoe.

Toen ik later de nieuwe huurder kort sprak bij het ophalen van wat post gaf ze aan dat ze de vloer heel graag over had genomen als ze het had geweten.
Mijn tip is daarom om de woningbouw nogmaals te vragen of het mogelijk is om de vloer te laten liggen maar dat je hem wel zal verwijderen als de nieuwe huurder hem afwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zeker in een huurhuis wil toch bijna iedereen wel heel graag een gratis vloer hebben, mits in goede staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Je hebt bewijs dat vloer erin ligt, dus terug gaan en melden dat dit bij aanvangs formulier vermeld is.

Laat hun maar tegenbewijs leveren dat dit niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Beste Tweakers,

Thanks alvast!
Was bij mijn dochter ook zo. Op Marktplaats gezet: zelf verwijderen. Een dag later verkocht. Leuk zakcentje.
Bij mijn koopwoning ook, trouwens. Anders moet ik betalen om het te laten slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Schrijf aan de verhuurder dat de vloer deel uitmaakt van het gehuurde, reeds aanwezig was bij start huur en dat het niet is overgenomen van de vorige huurder.

Voeg de bewijzen toe (m.n. emails als geheel toevoegen met beschrijving en foto's).

Dat zou afdoende moeten zijn voor een woningbouwstichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39

Vliegvlug

Flight Simple

wouter3 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb eerder een vergelijkbare situatie gehad maar dan met een vloer van linoleum. De vloer was nog helemaal netjes. Van de woningbouw moest hij eruit tenzij de nieuwe huurder hem wilde overnemen.
De nieuwe huurder was echter nog niet bekend vlak voor oplevering van de woning. Ik heb er daarom voor gekozen om de vloer toch maar voor oplevering te verwijderen omdat ik ook geen zin had in gedoe.

Toen ik later de nieuwe huurder kort sprak bij het ophalen van wat post gaf ze aan dat ze de vloer heel graag over had genomen als ze het had geweten.
Mijn tip is daarom om de woningbouw nogmaals te vragen of het mogelijk is om de vloer te laten liggen maar dat je hem wel zal verwijderen als de nieuwe huurder hem afwijst.
Hier precies hetzelfde gehad.
Vloer laminaatvloer die er al in lag moest eruit van de woningbouw en daarom maar eruit getrokken en afgevoerd naar de stort om later te horen dat de nieuwe huurder ‘m wel had willen hebben.

Er zonde van tijd en moeite van mij en de nieuwe huurder maar ik vermoed dat het uit gemak(zucht) is van de woningbouw, die hoeven dan niet huurders onderling te koppelen en als een huurder laat bekend is dan ligt er mogelijk een vloer in die de nieuwe huurder niet wil en de oude er niet meer uit wil halen en zit de woningbouw met gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Er zit hier een verschil in het overgenomen te hebben of het gekregen te hebben bij het huis. Bij TS lijkt het laatste aan de orde. Die kon alleen het huis huren, compleet met vloer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Het is ook echt niet meer van deze tijd dat verhuurders dit willen. Totaal niet duurzaam… Verhuurder 1 trekt er een IKEA vloer uit die naar de stort gaat en verhuurder 2 legt er weer een Leen Bakker laminaat vloer in…. Het is van den zotte en politiek zou moeten ingrijpen. Ik snap ook het “recht” op een kale huurwoning niet…

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:29

Cordon

Lievelings jankert

Als de verhuurder zegt dat het er uit moet, omdat het er niet 'standaard' bij zat, moet je het er alsnog uithalen. :P Ookal heb je het 'gekregen' of 'overenomen'. Zet het op Marktplaats voor gratis en je hebt binnen no-time mensen over de vloer die hem er uit trekken.

Heb ook ooit moeite gedaan, toen ik een huur woning betrok zat er in een ruimte een aantal gipswandjes zodat deze normaal als slaapkamer gebruikt kon worden. Dit was zo gedaan door de bewoner voor mij, of die daarvoor zelfs. Die moest ik er uiteindelijk na heel veel gedoe toch wel uithalen, terwijl ik bewijs had dat het er al in zat en het nergens benoemd was dat dit overgenomen was. Koste 3 keer m'n rug, genoeg bitjes en zweet om die klote schroeven/bouten uit de vloer te halen. :P

Vorige huurwoning mocht ik de vloer gewoon laten liggen, was ook 3 jaarjes oud pas. Onder het mom van de nieuwe 'duurzaamheid' eisen van de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
FreakNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:39:
Het is ook echt niet meer van deze tijd dat verhuurders dit willen. Totaal niet duurzaam… Verhuurder 1 trekt er een IKEA vloer uit die naar de stort gaat en verhuurder 2 legt er weer een Leen Bakker laminaat vloer in…. Het is van den zotte en politiek zou moeten ingrijpen. Ik snap ook het “recht” op een kale huurwoning niet…
Ik heb zelf 3 keer een huurappartement gehad. Verhuurders kunnen heel star zijn in de handhaving van hun regels. Je kan er energie in steken om de WoCo zover te krijgen dat ze het accepteren, maar er komt een eindinspectie. Daarna moet je je sleutel inleveren. De kans is aanwezig dat ze alsnog over de vloer vallen en dat je je borg niet terugkrijgt omdat ze kosten hebben moeten maken om de vloer te verwijderen. Of ze dat daadwerkelijk doen en of de kosten kloppen...?

Het is niet jouw woning, je huurt het enkel. Dus ik zou ook een advertentie op MP zetten, gratis afhalen als je het zelf verwijderd. Dat bespaart je werk, je voldoet aan wat de WoCo wil en de vloer krijgt een 2e of 3e leven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:32
Ik vind dit echt een vreemde gedachte dat men een vloer dient te verwijderen.
Welke gedachtegang zit hierachter? Dit zijn toch echt onnodige kosten?

Doorverkopen is al zeer moeilijk en de gezaagde delen kan je al in de vuilbak kippen.
Kan je in je nieuwe huurhuis wéér een nieuwe vloer kopen..

Dit zou toch echt een kost mogen zijn voor de verhuurder.
Met in de overeenkomst dat de huurder dit onderhoudt als een goede huisvader en eventuele beschadiging verhaalt kunnen worden op kosten van de huurder.

Maar goed, misschien kan je er nog iemand blij mee maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Genoeg gezegd over de vloer wel/niet weghalen, maar waar ik aan denk: wat als onder de laminaatvloer de betonvloer/anhydriet/etc beschadigd blijkt? Moet je dat dan óók op jouw kosten laten repareren?

Het principe van een woning huren zonder vloer is blijkbaar heel erg Nederlands, het slaat ook nergens op. Expats die hier komen snappen het ook totaal niet :P

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olmo30
Bedankt voor alle reacties, er zit niks anders op denk ik. Om verder gezeik te voorkomen.

Ik heb trouwens geen borg betaald dus dat scheelt nog, maar heb verder ook geen idee wat er onder het laminaat ligt.. dus misschien nog wel meer verassingen.

Als ik het tempo van de woningbouwvereniging zie gaan ze nooit voor het einde een nieuwe huurder vinden, en ik ga ook niet wachten tot de laatste dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-09 15:43
Olmo30 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:11:
Bedankt voor alle reacties, er zit niks anders op denk ik. Om verder gezeik te voorkomen.

Ik heb trouwens geen borg betaald dus dat scheelt nog, maar heb verder ook geen idee wat er onder het laminaat ligt.. dus misschien nog wel meer verassingen.

Als ik het tempo van de woningbouwvereniging zie gaan ze nooit voor het einde een nieuwe huurder vinden, en ik ga ook niet wachten tot de laatste dag.
Begrijpelijk, wat is je aanpak nu? Marktplaats advertentie plaatsen of zelf aan de slag gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05:41
Zet het op.marktplaats voor elk aannemelijk bod, afhankelijk van het type laminaat kan je er nog geld voor vangen. Wil je er snel vanaf, zet je er gratis eruit te halen bij.. gegarandeerd binnen een dag heb je een mooie betonvloer.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou even het juridisch loket hierover benaderen, simpel om te horen hoe sterk je staat. Woningbouw denkt altijd alleen maar in hun eigen voordeel. Wordt het huis soms gerenoveerd?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:41
Ik gok dat je juridisch niet erg sterk zal staan. Je hebt denk ik de laminaatvloer overgenomen.

Je hebt hier welliswaar niks voor betaald of expliciet gezegd dat je deze overneemt, maar je hebt er al die tijd gebruik van gemaakt en nooit aangegeven dat je hem niet wilde hebben. Ik denk dus dat door hem niet af te wijzen in het begin en er al die tijd gebruik van te hebben gemaakt je deze aan hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

_Arthur

blub

Olmo30 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:11:
Straks zit er op beton verlijmd linoleum/vinyl onder, dan ben je er goed klaar mee want dat kost je pas veel tijd/moeite/geld om er uit te krijgen.

Gewoon melden dat je het woning oplevert zoals je hem zelf destijds hebt gekregen; dus lekker laten liggen die vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olmo30
Nou het zal allemaal met een sisser aflopen denk ik, ondertussen alles eruit gesloopt, 600 kg laminaat. Wat een gedoe inc. alle trappen. In de voor opname stond een bedrag van 3000 euro als we de vloer er niet uit gingen halen, op een totaal van 17000

Er liggen gewoon ondervloeren onder, geen gekke andere dingen.

Volgende week oplevering, dus hoop dat het allemaal goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Dit ook gehad bij mijn woning, vloer op Marktplaats gezet voor een symbolisch bedrag met de tekst zelf eruit halen in week X, nou dat leverde veel reacties op. Maar ik zie dat jij al bezig bent.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1