Goedemiddag mede-tweakers,
Op dit moment heb ik een 17 jaar oude CV ketel die niet veel gebruikt wordt.
Omdat wij stoken met airco gebruiken we de CV ketel alleen voor douchen en dat komt neer op zo’n 20 m³ gas per maand.
Vaak hoor je dat een CV ketel met 15 jaar afgeschreven is, maar ik heb het idee dat deze nog wel even vooruit kan.
Als een ketel zo weinig gebruikt wordt, is het dan zo dat die langer mee kan?
Is er vaker onderhoud nodig zodra een ketel zo oud is?
Na deze CV ketel wil ik graag een warmtepompboiler, omdat ik het idee heb dat we nu meer vastrecht betalen voor gas, dan daadwerkelijk betalen voor gasverbruik.
De vaste kosten voor gas zijn ongeveer € 20,- per maand, dus zo’n € 240,- per jaar.
Met 20 m³ per maand voor €1,15/m³ zitten we op €23,- per maand aan verbruik, dus zo’n €276,- per jaar aan gasverbruik.
Het totaal is dan 240 + 276 = € 516,- per jaar aan gasverbruik.
Een warmtepompboiler kost zo’n €2100,-
Als je daar de subsidie van € 725,- vanaf haalt blijft er € 1375,- over.
De montage kost volgens het internet zo’n € 800,- en dan kom je op een totaal van € 2175,-
Als je rekent dat 1 m³ gas gelijk staat aan 9 kWh stroom dan zou ik dus 20 * 9 = 180 kWh stroom nodig hebben voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Bij een warmtepompboiler COP van 3 heb je dan dus 180 / 3 = 60 kWh stroom nodig per maand.
Dat komt neer op 60 * € 0,3 = € 18,- per maand. 18 * 12 = € 216,- per jaar.
Met CV ketel: € 516,- per jaar (met gas vastrecht inbegrepen)
Met warmtepompboiler: € 216,- per jaar (zonder gas vastrecht)
Dat is een besparing van € 300,- per jaar.
Wat mij betreft valt dit nog reuze mee.
Installatie van de warmtepompboiler was € 2175,-, gedeeld door € 300,- = terugverdientijd van 7,25 jaar
Ik vind de besparing zoveel meevallen dat ik wel eerst mijn huidige CV ketel wil blijven gebruiken tot het niet meer kan.
Is dat wel aan te raden met de hoge leeftijd ondanks en het lage verbruik?
Is er iets dat ik vergeten ben in mijn berekening? Zie ik iets over het hoofd?
Op dit moment heb ik een 17 jaar oude CV ketel die niet veel gebruikt wordt.
Omdat wij stoken met airco gebruiken we de CV ketel alleen voor douchen en dat komt neer op zo’n 20 m³ gas per maand.
Vaak hoor je dat een CV ketel met 15 jaar afgeschreven is, maar ik heb het idee dat deze nog wel even vooruit kan.
Als een ketel zo weinig gebruikt wordt, is het dan zo dat die langer mee kan?
Is er vaker onderhoud nodig zodra een ketel zo oud is?
Na deze CV ketel wil ik graag een warmtepompboiler, omdat ik het idee heb dat we nu meer vastrecht betalen voor gas, dan daadwerkelijk betalen voor gasverbruik.
De vaste kosten voor gas zijn ongeveer € 20,- per maand, dus zo’n € 240,- per jaar.
Met 20 m³ per maand voor €1,15/m³ zitten we op €23,- per maand aan verbruik, dus zo’n €276,- per jaar aan gasverbruik.
Het totaal is dan 240 + 276 = € 516,- per jaar aan gasverbruik.
Een warmtepompboiler kost zo’n €2100,-
Als je daar de subsidie van € 725,- vanaf haalt blijft er € 1375,- over.
De montage kost volgens het internet zo’n € 800,- en dan kom je op een totaal van € 2175,-
Als je rekent dat 1 m³ gas gelijk staat aan 9 kWh stroom dan zou ik dus 20 * 9 = 180 kWh stroom nodig hebben voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Bij een warmtepompboiler COP van 3 heb je dan dus 180 / 3 = 60 kWh stroom nodig per maand.
Dat komt neer op 60 * € 0,3 = € 18,- per maand. 18 * 12 = € 216,- per jaar.
Met CV ketel: € 516,- per jaar (met gas vastrecht inbegrepen)
Met warmtepompboiler: € 216,- per jaar (zonder gas vastrecht)
Dat is een besparing van € 300,- per jaar.
Wat mij betreft valt dit nog reuze mee.
Installatie van de warmtepompboiler was € 2175,-, gedeeld door € 300,- = terugverdientijd van 7,25 jaar
Ik vind de besparing zoveel meevallen dat ik wel eerst mijn huidige CV ketel wil blijven gebruiken tot het niet meer kan.
Is dat wel aan te raden met de hoge leeftijd ondanks en het lage verbruik?
Is er iets dat ik vergeten ben in mijn berekening? Zie ik iets over het hoofd?