Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 09:26
Goedemiddag mede-tweakers,

Op dit moment heb ik een 17 jaar oude CV ketel die niet veel gebruikt wordt.
Omdat wij stoken met airco gebruiken we de CV ketel alleen voor douchen en dat komt neer op zo’n 20 m³ gas per maand.

Vaak hoor je dat een CV ketel met 15 jaar afgeschreven is, maar ik heb het idee dat deze nog wel even vooruit kan.
Als een ketel zo weinig gebruikt wordt, is het dan zo dat die langer mee kan?
Is er vaker onderhoud nodig zodra een ketel zo oud is?

Na deze CV ketel wil ik graag een warmtepompboiler, omdat ik het idee heb dat we nu meer vastrecht betalen voor gas, dan daadwerkelijk betalen voor gasverbruik.

De vaste kosten voor gas zijn ongeveer € 20,- per maand, dus zo’n € 240,- per jaar.
Met 20 m³ per maand voor €1,15/m³ zitten we op €23,- per maand aan verbruik, dus zo’n €276,- per jaar aan gasverbruik.

Het totaal is dan 240 + 276 = € 516,- per jaar aan gasverbruik.

Een warmtepompboiler kost zo’n €2100,-
Als je daar de subsidie van € 725,- vanaf haalt blijft er € 1375,- over.
De montage kost volgens het internet zo’n € 800,- en dan kom je op een totaal van € 2175,-

Als je rekent dat 1 m³ gas gelijk staat aan 9 kWh stroom dan zou ik dus 20 * 9 = 180 kWh stroom nodig hebben voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Bij een warmtepompboiler COP van 3 heb je dan dus 180 / 3 = 60 kWh stroom nodig per maand.
Dat komt neer op 60 * € 0,3 = € 18,- per maand. 18 * 12 = € 216,- per jaar.

Met CV ketel: € 516,- per jaar (met gas vastrecht inbegrepen)
Met warmtepompboiler: € 216,- per jaar (zonder gas vastrecht)
Dat is een besparing van € 300,- per jaar.
Wat mij betreft valt dit nog reuze mee.
Installatie van de warmtepompboiler was € 2175,-, gedeeld door € 300,- = terugverdientijd van 7,25 jaar

Ik vind de besparing zoveel meevallen dat ik wel eerst mijn huidige CV ketel wil blijven gebruiken tot het niet meer kan.
Is dat wel aan te raden met de hoge leeftijd ondanks en het lage verbruik?

Is er iets dat ik vergeten ben in mijn berekening? Zie ik iets over het hoofd?

Beste antwoord (via FutureTrunksZ op 05-08-2025 20:58)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FutureTrunksZ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:00:
Je vergeet een paar dingen:

Allereerst je onderhoud op je CV ketel, tenzij je je ketel echt wilt slopen zul je onderhoud moeten plegen.
Als je CV ketel overlijdt 'moet' je ineens door, gebeurt het mid winter terwijl alle monteurs bezig zijn, dan krijg je echt geen scherpe offerte, een paar dagen koud douchen en mogelijk niet de juiste wpb kunnen krijgen omdat die toevallig even wat levertijd heeft.
De subsidie kan ook omlaag gaan of vervallen voor jouw woning of situatie.

Daarnaast is je terugverdientijd voornamelijk afhankelijk van de daadwerkelijke kosten. €2100 voor een wpb is niet super scherp, €800 is voor installatie ook niet echt super laag.

Dus lekker scherp inkopen op een gewenst moment is imho echt beter.

Het klinkt ook een beetje vreemd, je kunt €300/jaar besparen, maar je betaalt liever nog een paar jaar wat meer? Mag van mij hoor, maar volgens mij moet je het gewoon doen als het kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou inderdaad nog even het maximale uit je cv-ketel halen en dan de overstap maken. zodra er significante kosten aankomen ==> overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08
Als je zonnepanelen hebt dan valt de berekening nog iets gunstiger uit, in het voordeel van de WPB. Je kunt hem dan namelijk zoveel mogelijk op zonnestroom laten draaien. Dat is stroom die je niet hoeft in te kopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26

BrZ

Je vergeet het stilstandverlies van de boiler mee te rekenen, dus de terugverdientijd wordt nog wat langer. Daarnaast heeft SWW via de ketel het grote voordeel dat het water nooit op is, alhoewel dat met een boiler met een fatsoenlijke maat ook geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FutureTrunksZ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:00:
Je vergeet een paar dingen:

Allereerst je onderhoud op je CV ketel, tenzij je je ketel echt wilt slopen zul je onderhoud moeten plegen.
Als je CV ketel overlijdt 'moet' je ineens door, gebeurt het mid winter terwijl alle monteurs bezig zijn, dan krijg je echt geen scherpe offerte, een paar dagen koud douchen en mogelijk niet de juiste wpb kunnen krijgen omdat die toevallig even wat levertijd heeft.
De subsidie kan ook omlaag gaan of vervallen voor jouw woning of situatie.

Daarnaast is je terugverdientijd voornamelijk afhankelijk van de daadwerkelijke kosten. €2100 voor een wpb is niet super scherp, €800 is voor installatie ook niet echt super laag.

Dus lekker scherp inkopen op een gewenst moment is imho echt beter.

Het klinkt ook een beetje vreemd, je kunt €300/jaar besparen, maar je betaalt liever nog een paar jaar wat meer? Mag van mij hoor, maar volgens mij moet je het gewoon doen als het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FutureTrunksZ Een oudere cv-combiketel heeft vaak nog een boilervaatje wat ook regelmatig op temperatuur wordt gebracht - afhankelijk van de instelling kost dit ca. 0,1 m³ gas per dag.

Met een correct geïnstalleerde wpb (200-300l) op zolder is het stilstandverlies ca. 100-150 kWh/jaar elektrisch. Heb je zonnepanelen? Dan komt het verbruik voor de wpb in de zonnige maanden waarschijnlijk van het dak.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je PV hebt wordt het plaatje iets anders i.v.m. het hogere zelfverbruik in het kader van terugleverboetes en einde saldering.

Aanvullend komt er in 2027 een extra Co2 tax op fossiele brandstoffen vanuit Brussel, houdt er dus maar rekening mee dat gas richting de toekomst meer gaat stijgen dan een kwh, helemaal als die kWh onbelast van eigen dak komt.

[ Voor 47% gewijzigd door revolution-nl op 01-08-2025 10:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 09:26
Bij deze nog even een terugkoppeling.
We gaan op korte termijn op zoek naar een warmtepompboiler ter vervanging van onze oude CV ketel om het 'stukgaan' voor te zijn.

Bedankt voor jullie reacties
Pagina: 1