Apps verliezen continue focus na wisselen van profiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:44
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds kort als ik van mijn 1e profiel naar de ander schakel krijg ik het probleem uit de video. Ik klik ergens op en vervolgens haalt hij mij er weer uit bijv de adres balk waar ik net op heb geklikt.

Dit gebeurd alleen na het schakelen van het 1e naar het andere profiel. Het maakt niet uit van af welk profiel ik eerst komt en het lost zichzelf pas weer op als ik opnieuw opstart. Ook gebeurd het overal dus niet specific bij 1 app.

Ik had het probleem ineens al op de vorige macos maar hoopte dat met het updaten naar 26 het misschien zou oplossen maar helaas. Ook is er niks veranderd qua nieuwe apps of iets dergelijks dus heb geen idee waar het vandaan komt. Het is geen hardware issue, hier heb ik ook al op getest. Het gaat om mijn Macbook Pro M2

[Video: https://imgur.com/a/O2sdwKu]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reactie is afgesplist van [macOS 26 Tahoe] Ervaringen & Discussie. Problemen horen in een eigen topic :)

Hoe heb je bepaald dat het geen hardware issue is? Met profiel bedoel je "Gebruiker"? Welke overige hardware gebruik je (beeldscherm, losse muis/toetsenbord)? Heb je al 'ns een schone installatie (op bijvoorbeeld een externe schijf) geprobeerd?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
Met profiel bedoel ik gebruiker idd. Ik gebruik alleen de hardware van de laptop zelf dus geen externe muis of iets dergelijks.

Hardware heb ik uitgesloten door met keyboard viewer te kijken of er iets ingetoetst word zonder dat ik dit zelf doe maar dit is niet zo. En daarnaast zou het dan ook moeten gebeuren als ik opnieuw opstart.

Schone installatie nog niet getest. wel safe mode wat hetzelfde resultaat geeft als een reboot dus kom ik niet verder mee ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42
Is er ook geen muis of presenter ofzo die stiekem nog verbonden is met je Mac, ondanks dat je deze niet gebruikt? Ik laat mijn muis wel eens per ongeluk aan staan en als hij dan in mijn tas per ongeluk wordt ingedrukt krijg je ook dit soort gedrag. Kijk even onder Bluetooth of daar niet toch een apparaat staat wat verbonden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kijk ook onder System Settings > Privacy & Security, en dan voornamelijk onder Accessibility, Automation en Input Monitoring of er geen vreemde apps staan, of schakel ze allemaal uit om te kijken of dat helpt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25
Cool, dit komt mij bekend voor, heb ik wel eens gehad omdat op de achtergrond een Forticlient zat. Pas na volledig opnieuw aanloggen en goed afsluiten stopte dit gedrag. Nou zal het in jouw geval waarschijnlijk niet een Forticlient zijn maar ik zou zeker even kijken wat er allemaal geladen wordt bij het opstarten, het lijkt verdacht op een achtergrond proces wat input verwacht of steelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
Ik ben nog het 1 en ander aan het testen, maar het lijkt dat het de G Hub van Logitech was die het probleem veroorzaakte. Waarom dit pas gebeurd als ik van gebruiker wissel? geen idee.. Waarom dit ineens is begonnen? geen idee..

Zie wel online meer mensen met hetzelfde focus probleem met G Hub. Heb het er nu even helemaal af gehaald maar heb het af en toe wel nodig. Wat raden jullie aan? Gewoon weer installeren maar alleen starten wanneer het in gebruik is? Of is er nog een manier om de focus problemen op te lossen met G Hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien je geen externe hardware gebruikt, waarvoor heb je de G Hub nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:18
max.jansen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:00:
Ik ben nog het 1 en ander aan het testen, maar het lijkt dat het de G Hub van Logitech was die het probleem veroorzaakte. Waarom dit pas gebeurd als ik van gebruiker wissel? geen idee.. Waarom dit ineens is begonnen? geen idee..

Zie wel online meer mensen met hetzelfde focus probleem met G Hub. Heb het er nu even helemaal af gehaald maar heb het af en toe wel nodig. Wat raden jullie aan? Gewoon weer installeren maar alleen starten wanneer het in gebruik is? Of is er nog een manier om de focus problemen op te lossen met G Hub?
Waar gebruik je G Hub voor? In het beste geval zorg je dat de applicatie niet automatisch start en gebruik je ‘m alleen als het echt nodig is.

Soms loont het ook nog wel eens om die specifieke instelling in Toegankelijkheid simpelweg uit te schakelen, maar mogelijk werkt de boel dan niet helemaal zoals het hoort.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
Oke ga ik het via die weg eens proberen. Gebruik het zo weinig dat het niet automatisch starten eigenlijk ook beter is.
Pagina: 1