Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninipanini0
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-08 11:10
Hallo beste mensen :)

Ik heb wat advies nodig voor de aankoop van een laptop voor mijn opleiding. Ik ga HBO-V studeren waarvoor ik waarschijnlijk geen gekke programma’s hoef te gebruiken maar wel toetsen en veel verslagen mee zal schrijven. De laptop hoeft dus ook geen games te kunnen runnen of video’s en foto’s kunnen bewerken.

Mijn budget ligt tussen de 500 tot 700€. Ik zou graag een wat kleinere laptop willen waarvan ik verwacht dat ik m ook dagelijks zal gebruiken en meenemen naar school dus het zou fijn zijn als de laptop minstens 4 jaar mee zal gaan.

Ik heb zelf al zitten kijken naar 2 laptops van Lenovo

https://www.campusshop.nl...c00/80068705/product/1100

https://www.campusshop.nl...8mh/80068783/product/1100

Laptop 1 is wat compacter wat ik eigenlijk wel fijn vind maar omdat laptop 2 een wat nieuwere processor heeft zat ik heel erg te twijfelen tussen deze 2. Hebben jullie toevallig nog andere laptops die je zou aanraden of advies over welke van deze 2 beter zou zijn? Het merk maakt mij niet zoveel uit zolang het geen HP laptop is en Windows kan runnen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 22:33
Ik zou voor school een kleine, lichte laptop nemen, dus 13-14".
Op v&a staan uitstekende surface laptops voor weinig geld, zoals bijv deze: v&a aangeboden: Microsoft Surface Laptop 4 i5-1145G7 16GB 256GB SSD 13,5" 225...
Werk zelf al jaren met veel plezier met deze fantastische laptop.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De twee processoren in de aangegeven laptops hebben verschillende prestatieniveau's. De 8 core Ryzen 7 5825U is volgens processorvergelijkingssites sneller in single core prestaties dan de 4 core Ryzen 5 7520U.
1 2 3

De batterij van de Lenovo IdeaPad Slim 3 - 82XM00X8MH zou langer meegaan: 10 uur geclaimd. Dat maakt de laptop wel iets zwaarder.

Overwegingen:
• 16GB geheugen is een goede keuze
• 512 GB SSD is voldoende voor kantoortoepassingen (niet voor video editing e.d. of veelvuldig bewerken van plaatjes met veel pixels)
• het aantal batterijuren is van belang als er geen 230V aansluiting is op de studieplek
• sommige laptops zijn beperkt in uitbreidbaarheid, bijvoorbeeld geen ruimte voor extra geheugen of extra opslag
• veel laptops hebben geen netwerkpoort meer, je kan aansluiten op een netwerk via utp kabel met een USB naar netwerkadapter.
• zeer lichte laptops (~1kg) zijn vaak duur

Als je een tweedehandse of nieuwe laptop koopt moet je goed opletten of Windows 11 24H2 wordt ondersteund. Microsoft stelt voor deze Windows versie eisen aan hardware.

minimum requirements

• UEFI en TPM 2.0
• secure boot mogelijkheid
• 4+ GB geheugen
• 64+ GB opslagruimte
• processor: Intel of AMD