Turkije eind oktober? Goed plan?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.068 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:52
Wij denken eraan om eind oktober, laatste week, 1e keer naar TR te gaan met het vliegtuig.
Kids zijn nu 10 en 12, voor ons is het 12j geleden dat we gevolgen hebben, vind het best wel spannend dus...

Turkse Riviëra, Side. Zou het weer daar nog goed zijn om te zwemmen? Iemand ervaring met eind oktober?
Hoe zit het met geld? Kan overal met euro betaald worden? Ook de dolmussen die daar rondrijden?
Geen visum meer nodig las ik...?

We zullen boeken via Duitse Tui en vertrekken in Dusseldorf, daar ergens aan denken dat ik niet mag vergeten?

Dank voor advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In Turkije is de munt waarmee ze betalen de Turkse Lira. Of ze daar ook in alle winkels en Euro accepteren weet ik niet. Ik weet ook niet of je in Nederlandse winkels met Amerikaanse Dollars kan betalen, misschien dat winkels dat accepteren, maar grote kans van niet vanwege de wisselkoers die elke dag (of eigenlijk elk uur) verandert.

En het weer in Turkije in oktober zal vast wel met een simpele zoektocht op Google te vinden zijn wat de temperaturen zijn en wellicht ook de temperatuur van het water als je de zee in wil duiken.

Edit:
Even wat Google-werk voor je gedaan:
In Turkije betaal je officieel met de Turkse lira (TRY). In toeristische gebieden is het vaak mogelijk om met euro's te betalen, maar dit is niet altijd voordelig vanwege de ongunstige wisselkoers. Het is daarom aan te raden om je euro's om te wisselen voor lira's of om met een pinpas of creditcard te betalen
En wat het weer betreft:
Het weer in oktober in Turkije is minimaal 16°C en maximaal 20°C. Het is de perfecte temperatuur om Turkije te ontdekken zonder het te warm of te koud te hebben. Je kunt in oktober ongeveer 3 tot 8 dagen regen verwachten in Turkije. Het is een goed idee om je paraplu mee te nemen, zo is slecht weer geen spelbreker.

[ Voor 40% gewijzigd door RaZ op 31-07-2025 11:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
Ik ben vaak in Turkije geweest, altijd in (begin) juni/juli en soms september.

Mijn ervaring is dat het klimaat wat opschuift.
2 jaar geleden was ik eind mei/begin juni in turkije.. en toen hadden wij niet echt mooi weer. (zon, regen, -+ 24 graden)
Nu is eind september oktober en november ook nog wel mooi.

Ik zou even op google zoeken naast weather history en kijken hoeveel graden het toen was.
Zelf zou ik eind oktober niet meer gaan. Zwembaden zijn een stuk frisser.

Visum heb je niet meer nodig, en je kan overal met euro's betalen.
In de bekende supermarkten kun je gewoon pinnen. (is voordelig)
De kraampjes buiten rekenen toch alles om ... en altijd afdingen. (dan maakt euro of lira echt niks uit)

Dolmussen rijden in side vaak rond, deze kan je meestal voor 1 of 2 euro pakken.
(in het hoogseizoen wel ... oktober weet ik niet)

Dit jaar ben ik voor het eerst naar Egypte geweest. (dit is ook echt een aanrader)
De roze zee is echt heel mooi. (niet te vergelijken met Turkije)
En de mensen in Egypte vind ik vriendelijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 31-07-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Vorig jaar begin oktober geweest, dus het is een beetje gokken.

Eind oktober zal het water wat kouder beginnen te worden, maar ik denk nog wel te doen. (Zee wordt na een regenbui wat kouder, maar dagen daarna weer wat warmer).

Euro wordt overal geaccepteerd (reken nog wel even om), ook een Dolmus gaat prima ermee.

Wij zaten (aanrader qua omgeving) in Sunis Kumkoy. Hotel is netjes, fijne zwembaden, een privé strand en prima eten (wel eentonig). Kamers wat gedateerd, maar niet slecht. Erg vriendelijk personeel. Voordeel is dat je het terrein afloopt en gelijk in een winkelstraat zit, dus 's avonds is een ommetje prima te doen.
Voor 1 euro p.p. zat je in Side.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:30
Kijk even goed wat de vakantie data zijn voor je kinderen.

Volgens https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2025-2026 is er dan geen vakantie meer in die week die je noemt (Zuid heeft maar 1 week, denk vanwege late start van het schooljaar?)

Zeker als je met een basisschool en een VO school te maken hebt hoeven vakanties niet altijd bij elkaar aan te sluiten en je kinderen krijgen niet zomaar vrij.

Maak voor de zekerheid even een screenshot van de vakantieplanning, let er wel op dat het om het schooljaar 2025-2025 gaat en niet dat je per ongeluk naar de planning van afgelopen schooljaar kijkt waarin de vakantie tot begin november duurde :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 21:59
Wij waren twee jaar geleden ook daar geweest. Wij hadden vanuit het hotel een tour guide geboekt voor 80 euro die ons dan de hele dag door de omgeving heeft rond gereden.

Side is prachtig met al die momumenten. Op hete dagen kan het wel pittig worden. Na een uurtje moest ik helaas weer vertrekken omdat ik de hitte niet meer kon uithouden.

We waren ook nog kort in Manavgat op de markt. Ik weet nog dat ik daar een paar "Nike" schoenen in de hand had die qua gewicht wel van papier leken. :+

Toen we weer in de taxi zaten en net weg wilde rijden ontstond nog een heftige crash op het kruispunt voor ons waarvan 1 auto langs onze taxi vloog. Wij vonden sowieso dat ze een bijzondere rijstijl hebben in Turkije.

Het hotel wat wij hadden geboekt via de Duitse Tui was ontzettend tof en ook uiterst geschickt voor kinderen. Wellicht iets voor jullie. Dat was namelijk "Club Hotel Turan Prince World". Daar heb je veel zwembaden, een mini pretpark, arcade, prive stand.

Wij hadden het erg naar ons zin daar en de prijzen waren toen nog in die regio fantastisch. Op het vliegveld van Antalya koste alles geen ene drol dus kun je nog uitgebreid eten voor het vertrek :P

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
Is het daar ook een beetje veilig nog voor onze kinderen? Dat is ook 1 van mijn zorgen. Kan ik ze ik het hotel even uit het oog verliezen, bv. Als ze naar het toilet gaan, of achterlaten in de kinderclub...
Waarschijnlijk te overbeschermend?
Zou het mezelf nooit vergeven moest er iets gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Waarom zou het niet veilig zijn voor je kinderen? Turken eten geen kinderen hoor ;)

Die van mij lopen ook gewoon met 'vriendinnen' vrij rond als we in Turkije zijn. Wat moet er gebeuren dan?

Check sowieso even of de glijbanen nog open zijn in de periode dat je gaat, en of je kinderen er af mogen.

Wij gaan meestal in het voorjaar en dan zijn niet altijd de glijbanen open, dus dat is een kwestie van goed lezen.

[ Voor 76% gewijzigd door St@m op 01-08-2025 07:44 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
Ach, je hoort, gelukkig zelden, verhalen over ontvoering of andere zaken die gebeuren door mensen met foute gedachten.
Kids zijn hier 10 en 12 en vind dat toch een hele verantwoordelijk om zo ver weg te gaan met hun...
Ik ben waarschijnlijk niet veel gewoon... 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat hier genoeg zoekmachines in kunnen helpen en ik mis toch je eigen inzet. De vragen die je namelijk stelt in de openingspost zijn prima terug te vinden via een zoekmachine zoals Google.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.