Advies gevraagd: PC voor 70% gamen (GTAV) en 30% renderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inifz
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-09 10:13
Situatie:
Ik zoek advies over een pc-build die ik gebruik: ~70% gamen (vooral GTA V) en ~30% renderen en modelleren met SketchUp en D5 Render.

Wat ik al heb samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Processorshttps://tweakers.net/pric...-ryzen-7-9700x-boxed.html€ 293,99€ 293,99
1Moederbordenhttps://tweakers.net/pric...te-b850-eagle-wifi6e.html€ 166,40€ 166,40
1Videokaartenhttps://tweakers.net/pric...-ti-16g-ventus-3x-oc.html€ 895,-€ 895,-
1Behuizingenhttps://tweakers.net/pric...l-tgd-charcoal-black.html€ 179,90€ 179,90
1Processorkoelinghttps://tweakers.net/pric...hantom-spirit-120-se.html€ 45,48€ 45,48
1Geheugen internhttps://tweakers.net/pric...ast-kf560c30bbek2-64.html€ 219,90€ 219,90
1Voedingenhttps://tweakers.net/pric...ir-rm850e-2025-zwart.html € 123,80€ 123,80
1Solid state driveshttps://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-4tb.html€ 229,-€ 229,-
Importeer productenTotaal€ 2.153,47

Mijn vraag:
- Is deze combinatie geschikt voor zowel gaming (GTAV) als modelleren/renderen?
- Zitten er bottlenecks (bijv. CPU-koeler, voeding, GPU‑keuze)?
- Wat zou jullie aanbeveling zijn voor vergelijkbare budgetklasse (~€2.000), eventueel iets optimaler?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
inifz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:40:
...
- Wat zou jullie aanbeveling zijn voor vergelijkbare budgetklasse (~€2.000), eventueel iets optimaler?[/i]
Voor aanbevelingen, kan ik de BBG aanraden.

Met een budget van EUR 2000 zit je tussen de 1440p (EUR 1400) en de 4K (EUR 2400) optie in:
Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc
Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc

Je processor kan goedkoper, omdat de 7700 bijna net zo goede prestaties heeft als de 9700X, maar dan voor bijna EUR 100 goedkoper.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31
Videokaart is wat duur: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE SFF 16G presteert hetzelfde en is meer dan 100 euro goedkoper.

Eventueel kan je de kleinere uitvoering: Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black nemen. Daar past alles ook prima in.

Opzich keurige lijst verder!

[ Voor 29% gewijzigd door Dekar op 31-07-2025 11:39 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Combinatie 9700X/RTX wordt ook aanbevolen door Puget voor Octane Render.
In de benchmark voor D5 Render zie ik ook vooral Nvidea.
Gemiddeld zal een 7800X3D wellicht nog iets beter zijn in gaming, maar de videokaart zal al snel bepalend zijn, dus het verschil met 9700X is niet groot.
Moederbord met zeer bescheiden 440A stroomvoorziening zou ik niet doen, dat geeft onnodig hogere vrm temperaturen.

Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 302,98€ 302,98
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 227,99€ 227,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenASUS ProArt PA401 Wood Tempered Glass Panel€ 105,42€ 105,42
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 46,49€ 46,49
1Geheugen internG.Skill Aegis 5 F5-5600J3636D32GX2-IS€ 158,99€ 158,99
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 149,-€ 149,-
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 123,67€ 123,67
Totaal€ 2.143,54
D5 render lijkt wel goed te schalen bij meer cores en dan zou je voordeel hebben van een 265K met 20 cores. https://www.d5render.com/...equirements-for-d5-render
Dat betekent dan ook een Z890 moederbord (met zware 1440A stroomvoorziening, veel M2 sloten met heatspreaders, wifi/BT etc.).
Goedkope zeer goede Deepcool AK620 cpu-koeler, ook goed alternatief voor 9700X build.
Gezien de bescheiden meerprijs van € 130,- de RTX5080 gekozen, daar heb je bij renderen (en gamen) veel plezier van.
Bespaart met goedkoper ASUS behuizing, ook met hout en window. Uit de ProArt series.
Bespaart met snelle 2Tb SSD, is later makkelijk uit te breiden.
Zware 1.000W voeding met volledig japanse capacitors en 10jaar garantie.
Bespaart met goedkoper geheugen met Intel XMP support en mildere timings (5600CL36).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inifz
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-09 10:13
Hey allen!

Bedankt voor alle tips!

@Woezik uitvoering: Fractal Design North XL - TGD Charcoal Black past deze case daar dan ook voor? (normale of XL), ik ben namelijk best vast op de keuze van de behuizing.

Verder heeft iemand tips voor het in elkaar zetten van een pc of eventuele videos om te kijken? ben daar zelf best wel nieuw bij, heb al wel zoon anti statisch bandje erbij gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
inifz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:28:
...
Verder heeft iemand tips voor het in elkaar zetten van een pc of eventuele videos om te kijken? ben daar zelf best wel nieuw bij, heb al wel zoon anti statisch bandje erbij gekocht.
Eerst alles op het moederbord monteren / schroeven. (processor, koeler, geheugen, SSD)
Daarna moederbord in kast en alle kabels aansluiten
en dan pas videokaart

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 31-07-2025 15:31 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Hey allen!

Bedankt voor alle tips!

@Woezik uitvoering: Fractal Design North XL - TGD Charcoal Black past deze case daar dan ook voor? (normale of XL), ik ben namelijk best vast op de keuze van de behuizing.

Alles past ook in een North: https://tweakers.net/pric...coal-black/specificaties/
De North XL is erg groot/duur.

Begin met moederbord, monteer cpu, geheugen, SSD en cpu-koeler.
Schroef moederbord in behuizing.
Verbind de kabels van de behuizing met het moederbord (interne header USB/USB-C, Fans, Audio, Aan/uit etc.)
Klik alle benodigde voedingskabels aan de voedingzijde en monteer voeding in de behuizing.
Klik de ATX en 2x cpu voedingkabels vast aan het moederbord
Installeer de videokaart en kabels.
Met straps alle kabels netjes wegwerken en OS installeren.
Er zijn met google ook talloze build guides te vinden, maar ik kan zo niet aangeven wat de beste is.
Lees vooraf eens de manual van het moederbord en de voeding door, dan heb je al heel veel gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door Woezik op 01-08-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ikzelf heb deze video gevolgd bij het in elkaar zetten van mijn nieuwe PC (laatste keer was ook al weer 6 jaar geleden).
Belangrijk: Lees alle gebruiksaanwijzingen goed door, zorg voor goed gereedschap (koop een setje bitjes en een magnetische bithouder met snelwisselkop en lange stift) en kijk de video een keer helemaal voordat je begint.
Het is niet echt moeilijk, alles past maar op een manier. Wel het moederbord eerst opbouwen (CPU, RAM en PSU (+ evt. GPU) op de doos van het moederbord zelf (dus buiten de kast), dan elimineer je al een aantal dingen die mogelijk fout kunnen gaan.
Succes

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31
Deze build guide vind ik wel nice: YouTube: First Person View POV PC BUILD Guide! (2024)

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Yaksa schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:44:Het is niet echt moeilijk, alles past maar op een manier. Wel het moederbord eerst opbouwen (CPU, RAM en PSU (+ evt. GPU) op de doos van het moederbord zelf (dus buiten de kast), dan elimineer je al een aantal dingen die mogelijk fout kunnen gaan.
Ik doe zeker nooit de PSU al terwijl het mobo nog buiten de kast ligt. De PSU alvast in de kast zetten (nog zonder aansluiting) is juist altijd het eerste dat ik doe.

En de GPU doe ik als laatste, als al het andere al netjes vastzit. Dat zijn tegenwoordig zulke joekels dat je daarna nergens handig meer bijkunt. Bovendien wil je dat de GPU onmiddellijk goed vastzit aan de case en niet alleen maar op dat arme moederbord-slotje hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kilomeester schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 04:19:
[...]Ik doe zeker nooit de PSU al terwijl het mobo nog buiten de kast ligt. De PSU alvast in de kast zetten (nog zonder aansluiting) is juist altijd het eerste dat ik doe.
En de GPU doe ik als laatste, als al het andere al netjes vastzit. Dat zijn tegenwoordig zulke joekels dat je daarna nergens handig meer bijkunt. Bovendien wil je dat de GPU onmiddellijk goed vastzit aan de case en niet alleen maar op dat arme moederbord-slotje hangt.
Tsja, als zowat alle tutorials aangeven om de boel eerst buiten de kast te testen dan vraag ik me af waarom je het anders doet.
Wanneer het moederbord plat op de doos ligt dan kun je rustig de GPU er in zetten, de zwaartekracht drukt naar beneden, er hangt niks. Er zijn ook CPU's zonder geïntegreerde GPU, je wilt wel beeld hebben wanneer je gaat testen.
Je kunt ook overal veel makkelijker bij wanneer je de boel buiten de kast voor het eerst opstart.
Wanneer het werkt kun je met een gerust hart alles in je case monteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Tuurlijk, je kunt best even de GPU erin schuiven om te testen of de boel werkt, maar het moederbord met de GPU erin in z'n geheel in de kast hangen is toch niet handig?
Pagina: 1