Zijn bewegingssensoren batterijvreters?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 01:49
Ik heb bewegingssensoren geplaatst in de hal. Werkt goed door inschakelen led kleur verlichting. Gaat via alexa en script automatisch aan op kleur en sterkte. Gekocht bij ali.
]Er zitten 2 batterijen AAA in. Na 6 werken zijn de batterijen al leeg. Is nu de derde keer met steeds ander merk batterijen.

Is het normaal dat ze zoveel batterijen verbruiken? Of ligt het aan het merk batterijen of sensoren? Je kan zo'n sensor toch niet verkeerd instellen?

Ik ben maar een goedbedoelde amateur dus ik snap het niet. Advies van harte welkom. Want een usb snoer aanleggen naar een adapter in een stopcontact is wel de minst mooie oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bujGrDc_oG8dbqPOwv2rmwm7j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5wzd8yP9PQdN1V7W3xWncXN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik denk dat wifi hier minder geschikt voor is, maar heb zelf geen wifi in gebruik voor sensoren. Mijn Zigbee en ZWave sensoren gaan makkelijk 2 jaar mee op een batterij.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-07-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
ik heb zwave sensoren van ali en die doen jaar/jaren met een batterijtje

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wifi moet continue verbinding houden, dus slurpt batterij leeg.
Beter zou zijn dat ze een puls geven zodra ze aanschakelen, maar ook dan, hoe vaker de puls hoe sneller batterij leeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Zigbee deursensoren doen het hier meer dan een jaar op een batterij. Bewegingsensoren iets korter maar ook bijna een jaar. Wifi voor sensoren is minder ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wifi en batterijen zijn gewoon een slechte combi.

De batterijen in mijn Zigbee bewegingsmelders in de gang doen het ongeveer een jaar op een knoopcel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is inderdaad waar wifi niet geschikt voor is, maar je doorgaans iets van zigbee of z-wave wilt gebruiken. Ik heb een paar van Ikea die €9 kosten en gewoon op voorraad zijn (ff langs fietsen en ophalen) en gewoonweg 2jr mee gaan (variant met AAA-batterijen), en ook een paar Hue sensors die me destijds €14,95 kostte en met gemak 1jr meegaan. Ze praten met praktisch elk zigbee net, in mijn geval zigbee2mqtt en home asistant. Ze meten ook temperatuur en licht, en geven hun batterij weer, en zo heb ik eigenlijk ladingen automatiseringen gemaakt waardoor ik uberhaupt niet iets hoef te doen als een alexa ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb sinds 2015 deursensoren en bewegingssensoren van Aqara… Die gaan jaren mee.

Spul is wel 4x zo duur geworden sinds die tijd.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Alle 5 de Sonoff (Zigbee) bewegingssensoren welke ik gebruik gaan inmiddels al meer dan een jaar mee op de enkele knoopcel welke er in zit.

WiFi is ongeschikt voor draadloze sensoren, tenzij het beestje heel af en toe iets moet uitlezen en daarna deep sleep in kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2025 10:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19
ja, Wifi is een energie vreter.
oa GreatScott! heeft dat onderzocht: YouTube: Forget WiFi AGAIN! This Wireless Method is WAY Better? (Zigbee)

het zijn kleine vermogens, maar zelfs dan kan het een factor 500 schelen volgens z'n testen.

Zelf ook ervaring ermee, vroeger shelly window sensor, die batterijen (2x CR123A batterijen) gingen er vlug door, in iets minder dan een jaar.
Nu aqara window sensor, dat is 1x CR2032 batterij en die gaan nu al bijna 3 jaar mee.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
Ik lees in de reacties dat wifi niet zo'n goed idee is. Maar alles werkt perfect behalve de sensoren. Wat moet ik daarvoor dan aanschaffen wat niet onder wifi draait. Is het beter er een hub tussen te zetten? Maar hoe werkt dat dan? Want ik moet toch de led aan kunnen zetten met sensor zonder veel gedoe?

Ajb zo handig ben ik nou ook weer niet. Ik had 6 jaar geleden aqara bewegingsmelders maar die werken niet met het kastje/controller oid dat de nieuw led aanstuurt. Iets met ander protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Wifi voor iot is gewoon geen goed idee.

Elk wifi device neemt continue een stuk bandbreedte in waar je niets voor terug krijgt en bij iot zoals wifi lampen loopt dat snel op.
En batterij devices op wifi is al helemaal zinloos, je blijft batterijen vernieuwen.

Gebruik Zigbee en als je Ikea spullen neemt ben je ook nog een stuk goedkoper uit.

Ik heb hier twee Ikea beweging sensors (Zigbee) nu een half jaar in gebruik en de batterijen (2x AAA) staan beiden nog op 100%

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:18
The Scorpios schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:43:
Want ik moet toch de led aan kunnen zetten met sensor zonder veel gedoe?
Met "de led" bedoel je een LED-lamp?
Wat voor lamp is dat?

Als daar een standaard lamp in past, dan heeft Ikea alles wat je zoekt: https://www.ikea.com/nl/n...adloze-schakelaars-36814/

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

The Scorpios schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:43:
Maar alles werkt perfect behalve de sensoren.
Maar waar bestaat dat "alles" uit? Zitten daar ook batterij devices tussen?

En wat gebruik je als controller? Gewoon cloud van Tuya / Smartlife (or een van de 1000 rebrands)? Als je dat okay vind zou je gewoon een Tuya Zigbee gateway kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
Voor jullie simpel, voor mij lastig. De rest, de verwarming gaat via honeywell app, de zonwering en rolluiken via somfy, de verlichting via shelly dimmers. Maar de leedverlichting in combi met de sensoren, daar zit probleem. Sensoren en ledcontroller devices zitten in app smarthome. En die sensoren vreten stroom. De led controller is aangesloten op netwerk 220V. Los ik dat op met een zigbee hub? En waarom? Ik begrijp de verwijzing niet dat het komt dit er wifi verbinding is. De sensor reageert op beweging. Maar die is er soms dagen of weken niet. Toch batterij verbruik.

Dus... ik begrijp het nog niet. Wat is advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
The Scorpios schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:59:
Voor jullie simpel, voor mij lastig. De rest, de verwarming gaat via honeywell app, de zonwering en rolluiken via somfy, de verlichting via shelly dimmers. Maar de leedverlichting in combi met de sensoren, daar zit probleem. Sensoren en ledcontroller devices zitten in app smarthome. En die sensoren vreten stroom. De led controller is aangesloten op netwerk 220V. Los ik dat op met een zigbee hub? En waarom? Ik begrijp de verwijzing niet dat het komt dit er wifi verbinding is. De sensor reageert op beweging. Maar die is er soms dagen of weken niet. Toch batterij verbruik.

Het advies is heel simpel en al 10x gezegd: kies voor een apparaat wat niet via Wifi verbindt.

Wifi is een energievreter, vrijwel alle andere IoT-apparaten, zoals sensoren, maken gebruik van Bluetooth, Zigbee of Z-Wave, en dat is allemaal vele malen zuiniger.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:57

Jij denkt dat je de sensor maar af en toe gebruikt maar omdat de sensor via wifi communiceert staat hij wel continue aan om verbinding te behouden. Eigenlijk draait de sensor 24/7 op relatief hoog vermogen. Terwijl met bijvoorbeeld zigbee of zwave de sensor in slaapstand gaat en pas wakker word en iets verstuurt als er beweging is.

Welke merken en spullen gebruik je nu? Welke app heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...] De sensor reageert op beweging. Maar die is er soms dagen of weken niet. Toch batterijverbruik.
Huh? Jij denkt dat alleen beweging energie kost? Dat is een leuke gedachtekronkel _O-

Je moet het zien als dat jij een gang in de gaten moet houden en zodra je wat ziet, druk je op een knop. Jij moet dus continu je ogen openhouden en opletten, ook al gebeurd er dagen niks. Maar dat kost je wel energie, niet alleen wanneer er eindelijk iemand op de gang komt en jij op de knop moet drukken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:23

me1299

$ondertitel

IceFox schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

Jij denkt dat je de sensor maar af en toe gebruikt maar omdat de sensor via wifi communiceert staat hij wel continue aan om verbinding te behouden. Eigenlijk draait de sensor 24/7 op relatief hoog vermogen. Terwijl met bijvoorbeeld zigbee of zwave de sensor in slaapstand gaat en pas wakker word en iets verstuurt als er beweging is.

Welke merken en spullen gebruik je nu? Welke app heb je?
Ik heb hier tussen allerlei Z-wave sensoren ook een paar Shelly WIFI sensoren (temperatuur) die gaat pas met WIFI verbinden als hij iets te melden heeft. Tot die tijd is hij gewoon niet online. Die gaan tot 18 maanden mee volgens de fabrikant. In praktijk mag je blij zijn als je een jaar haalt. Maar dat is acceptabel.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:01
@The Scorpios lees je in in zigbee, zwave en wifi, hoeft helemaal geen dagtaak te zijn maar ontbreekt nu het e.e.a. aan basiskennis. Zo te zien heb je wrs al een zigbee hub (die somfy).

Dit is een goede start denk ik https://youtu.be/DmEbX5xfeqw?feature=shared

En daarna zelf nog even aan de google om uit te zoeken welke spullen je al in huis hebt en waar ze op werken.

Een smarthome willen hebben houdt mi ook in dat je op basisniveau moet weten wat de verschillen tussen eerder genoemde drie zijn en hoe het ongeveer werkt. Dat klinkt misschien wat belerend, maar als iemand auto wilt rijden mag je toch ook verwachten dat die persoon een rijbewijs heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door kwibox op 03-08-2025 00:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Probleem zit hem ook niet zo zeer in beweging in de gaten houden. Ja, dat kost energie maar niet zo veel. Het is de wifi paraat houden.

Bij een temperatuursensor zou je nog de hele verbinding kunnen sluiten als deze niet gebruikt wordt. En zodra je een temperatuur door wilt zetten zet je de wifi aan, doet de handshaking met accesspoint, wacht op een IP van de DHCP, bepaalt waar de info heen moet, stuurt deze door en zet de wifi uit. Dit kost al snel 10 seconden en nog steeds relatief veel energie.

Voor het doorgeven van de temperatuur niet zo erg maar bij een bewegingsmelder wil je geen vertraging van 10 seconden voor de beweging doorgegeven is en het licht aan gaat. Dus zal de sensor de wifi dus verbinden moeten houden wat bakken met energie kost.

Bij iets als Zigbee/Thread/Z-wave mag een device gewoon helemaal offline zijn en direct zijn data sturen als deze online komt. Dus geen energie verspillen aan online blijven en wel snel reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik begrijp de verwijzing niet dat het komt dit er wifi verbinding is. De sensor reageert op beweging. Maar die is er soms dagen of weken niet. Toch batterij verbruik.

Wifi is niet gemaakt voor iot.
Een wifi device onderhoud continue een verbinding met het wifi netwerk en verbruikt daardoor continue stroom (en bandbreedte) ook als er helemaal niets gedetecteerd wordt.

Detecteren kost overigens ook stroom ook als als er niets beweegt, daarom hebben de meeste beweging detectoren meer battrij capaciteit (AAA cellen0 terwijl bijvoorbeeld een Zigbee temperatuur detector meestal af kan met een knoopcel.

Zigbee devices zijn juist ontworpen voor iot en de ontwerpers hebben hun best gedaan om zo min mogelijk standby stroom te verbruiken dat ligt wel een factor 50 lager dan bij wifi.

En nee je kunt ze niet zomaar vervangen door een model dat Zigbee gebruikt, dat kan alleen als je centrale controller ook Zigbee ondersteund.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Scorpios
Ik zal me met gaan inlezen in te begrijpen waarom dingen werken zoals ze doen. Want de oplossing hoe ik dit energie verbruik kan verlagen is me nog niet duidelijk. Eerst maar huiswerk doen. Bedankt voor de ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Even voor de duidelijkheid; De huidige bewegingssensoren zul je dus moeten vervangen door wat anders, moeten voorzien van een vaste stroomaansluiting, of moeten accepteren dat ze batterijen vreten.

@Ben(V) PIR sensoren verbruiken niet noemenswaardig meer of minder dan dat bijv. een temperatuursensor doet. Omdat er een lens op gezet moet worden willen ze nogal eens wat groter zijn dan andere sensoren, en dan wordt de extra benodigde ruimte wel eens gebruikt voor een grotere batterij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@D4NG3R Pir sensoren verbruiken tussen de 100 en 500mW in standby mode afhankelijk van het merk, dat is voor een knoopcel die ongeveer 200mAH kan leveren echt te veel, die houden het dan een paar uurtjes of zo vol.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@Ben(V) 50-100µA in standby, en 100-200µA wanneer actief. Dus tot zo'n ~500 microwatt, niet milliwatt. Factor 1000 kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
De sensor alleen misschien hoewel ik dat erg laag zou vinden, maar de devices in z'n geheel verbruiken echt veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ben(V) schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:19:
De sensor alleen misschien hoewel ik dat erg laag zou vinden
Zou wat zijn gezien de gemiddelde knoopcel idd niet veel verder komt dan 150-200mAh aan capaciteit, maar in zulke sensoren doorgaans 1-2 jaar mee gaat. :)
maar de devices in z'n geheel verbruiken echt veel meer.
Oh dat zeker, maar dat geld voor elke (Zigbee) sensor. Een temperatuursensor is bijvoorbeeld weinig meer dan een thermistor met een verder vergelijkbaar circuit om de data te verzenden.

Het is knap gestoord hoe weinig stroom eigenlijk nodig is om data van A naar B te krijgen als er geen 'zware' WiFi zender achter hangt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja daar is Zigbee nu eenmaal op ontworpen en wifi niet.
En temperatuur sensoren sturen alleen data als de temperatuur een bepaalde verandering vertoont, dat scheel veel data en dus veel stroom.

[ Voor 55% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf toevallig laatst behoorlijk wat research gedaan naar goede (batterij aangedreven) bewegingssensoren voor Home Assistant. Tegenwoordig heb je serieus wat opties, maar er zijn ook een heel aantal slechte keuzes.

Lang verhaal kort, bij mij kwam de Xiaomi Battery Presence Sensor met een grote marge eruit. Modelnummer XMOSB01XS, kenmerken:
  • Bluetooth (BLE) protocol
  • Batterijduur van 3 jaar
  • Zeer betrouwbare detectie
  • Combinatie van PIR en mmWave (radar)
  • Door mmWave ook in staat om personen die niet bewegen te detecteren
Normaal gesproken kun je een "human presence" sensor niet op batterijen draaien. De mmWave radar kost simpelweg te veel energie. Deze sensor lost dat op door de initiële detectie via PIR te doen en daarna de mmWave te activeren. Op die manier hoeft mmWave alleen aan te staan als er initieel beweging is gedetecteerd en gaat deze ook weer in slaapstand als er geen beweging meer is.

Heel handig als je stil zit op de WC. Een gewone PIR sensor gaat dan op een gegeven moment uit en dan moet je met je handen wapperen om weer licht te krijgen :P

Mocht je (nog) geen Zigbee of Z-Wave netwerk hebben dan is deze sensor eenvoudig aan Home Assistant te hangen via de ingebouwde Bluetooth functie van je server of een Bluetooth USB stick. Ik heb zelf een aantal ESPHome Bluetooth proxies draaien, werkt ook fantastisch.

Er zijn een aantal sensors op de markt die bovenstaand truukje ook op batterijen doen. Zo heb je de Tuya ZG-204ZM op basis van Zigbee. Die is echter af te raden, omdat er bepaalde hardware revisies zijn die niet betrouwbaar werken. En je weet van tevoren niet welke versie je opgestuurd krijgt. Bovendien gaat de batterij in dat model maar maximaal 6 maanden mee.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Ik gebruik de bewegingssensoren van shelly, die werken met BT en 1 knoopcel batterij.

https://www.robbshop.nl/s...on-slimme-bewegingssensor

Kheb ze nu ruim een jaar en nog geen batterij hoeven te vervangen.

Je hebt dan wel een BT ontvanger/ zender nodig.

Nu heb ik vrij veel shelly schakelaars die stuk voor stuk bt repeaters zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 18:46
Ik heb op de overloop 2 van die sensorlampjes met 4 AAA oplaadbare batterijen erin. Elke 6 weken leeg. In de berging na 1 jaar. Dus je loopt er teveel langs. Buitencamera op accu, tuinbewakening na 6-8 weken leeg zomers (zonder opnames). 's Winters bijna 10-12 weken met opnames.
Pagina: 1