Brandveilige kast voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 08:07
Ik zoek een?
Case voor een zelf te bouwen NAS, waar ik naast iets als NextCloud ook HomeAssistent op wil draaien. De kast wil ik in de meterkast plaatsen, zodat ik HomeAssistent gelijk op mijn slimme meter kan aansluiten.

Echter, er zijn 2 dingen waar ik nog geen oplossing voor kan vinden:
[list]
• Een brandveilige kast: ik zou willen voorkomen dat bij kortsluiting er brand ontstaat. Ik zoek daarom een case (als die bestaat) die in geval van kortsluiting/brand IN de kast, het vuur erbinnen houd. Vraag is dan wel of dit uberhaupt kan icm goede koeling.
• Interferentie. In de meterkast loopt natuurlijk veel stroom dus relatief veel magnetische velden. Kan ik iets doen om de pc daartegen te beschermen zodat hij niet overmatig snel slijt?
[/list]

Als jullie me hiervoor tips zouden kunnen geven, wordt dat heel erg gewaardeerd!

[ Voor 5% gewijzigd door LordPierre op 31-07-2025 09:06 ]

Beste antwoord (via LordPierre op 31-07-2025 14:28)

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Beide zijn imho non-problemen. Half nederland heeft een NAS oid in de meterkast. Je gaat toch ook niet je router e.d. in een brandkluis stoppen? En zoals je al zegt, je zal moeten koelen, dus eea is uiteindelijk toch altijd open naar de omgeving tenzij je enorme bedragen gaat uitgeven.

De kans dat er brand ontstaat in de groepenverdeler zelf is vele malen groter dan in een low-voltage DC apparaatje zoals een NAS/router/etc.. Die zal hooguit een beetje rook uitspugen als er een condensator in de voeding kapot gaat. Dat zal over het algemeen geen kortsluiting op de AC-zijde geven en anders heb je daar zekeringen voor.

Een NAS heeft ook geen last van de magnetische velden van een groepenkast. De frequenties waarop beide last van elkaar kunnen hebben liggen ordes van grootte uiteen. Zolang je hem er niet tegenaan plakt zal dit geen enkel probleem zijn.

Als je toch maatregelen wil treffen tegen brand, hang in de naastgelegen ruimte (en alle overige verkeers- en verblijfruimtes) een goede, gekoppelde rookmelder op en hang een automatisch brandbluspatroon bovenin je meterkast, dan beveilig je de hele meterruimte tegen een evt. uitbreidende brand. Ik heb zelf deze bluspatronen boven m'n groepenkasten hangen.

All-electric.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik mag toch hopen dat bij kortsluiting jouw aardlekschakelaar z’n werk doet. Dat test je natuurlijk braaf iedere maand?

En magnetische velden? Heb je zulke grote stromen en spanningen in je meterkast? Die zijn bij een normale woning verwaarloosbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door sypie op 31-07-2025 09:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• RonJ
Beide zijn imho non-problemen. Half nederland heeft een NAS oid in de meterkast. Je gaat toch ook niet je router e.d. in een brandkluis stoppen? En zoals je al zegt, je zal moeten koelen, dus eea is uiteindelijk toch altijd open naar de omgeving tenzij je enorme bedragen gaat uitgeven.

De kans dat er brand ontstaat in de groepenverdeler zelf is vele malen groter dan in een low-voltage DC apparaatje zoals een NAS/router/etc.. Die zal hooguit een beetje rook uitspugen als er een condensator in de voeding kapot gaat. Dat zal over het algemeen geen kortsluiting op de AC-zijde geven en anders heb je daar zekeringen voor.

Een NAS heeft ook geen last van de magnetische velden van een groepenkast. De frequenties waarop beide last van elkaar kunnen hebben liggen ordes van grootte uiteen. Zolang je hem er niet tegenaan plakt zal dit geen enkel probleem zijn.

Als je toch maatregelen wil treffen tegen brand, hang in de naastgelegen ruimte (en alle overige verkeers- en verblijfruimtes) een goede, gekoppelde rookmelder op en hang een automatisch brandbluspatroon bovenin je meterkast, dan beveilig je de hele meterruimte tegen een evt. uitbreidende brand. Ik heb zelf deze bluspatronen boven m'n groepenkasten hangen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:07:
Ik mag toch hopen dat bij kortsluiting jouw aardlekschakelaar z’n werk doet. Dat test je natuurlijk braaf iedere maand?
Ik zou bij kortsluiting eerder mijn hoop vestigen op de smeltzekering of installatieautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De grap is dat je een oplossing zoekt die heeeeel kostbaar is. Een gemiddelde brandwerende kluis heeft een rating van x minuten voor een binnentemperatuur (in de kluis) van maximaal 177 graden Celsius bij een brand/omgeving van maximaal 850 graden Celsiues. Deze binnentemperatuur is het omslagpunt waarbij (waarde-)papieren beschadigd raken.

Storage, en dan vooral een SSD of HDD, staan in de theoretische boeken voor maximaal 70 graden Celsius operating temperature. Hoger dan dat en ze gaan throttlen of gewoon kapot. Ergo, jij moet ergens 100 graden extra isolatie/bescherming vinden ten opzichte van een gemiddelde gecertificeerde brandwerende kluis.

Ik zou het budget (wat je niet vermeld hebt) lekker stoppen in een goede/betere inboedelverzekering en een mooie offsite backup.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 31-07-2025 11:14 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordPierre
Bedankt voor alle antwoorden! Ik vind zo'n bluskoker eventueel wel een mooie oplossing, die zou ik eventueel zo kunnen plaatsen dat het enkel de kast platspuit.

EDIT: dat plaatsen is natuurlijk onzin, want de druk uit zo'n koker verspreid zich alsnog door heel je meterkast

[ Voor 26% gewijzigd door LordPierre op 31-07-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Ik zou bij kortsluiting eerder mijn hoop vestigen op de smeltzekering of installatieautomaat.
Ja, excuus was flink in de war…

Eventueel kun je nog kijken naar je kruipruimte. Dat je NAS neerzetten zorgt er in ieder geval voor dat bij het afbranden van je huis de kans enorm is dat je NAS ongeschonden uit de strijd komt. Uiteraard wel kijken naar de vochtigheid in je kruipruimte, die van mij is bijvoorbeeld erg droog waardoor het voor mij een geschikte plek zou zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door sypie op 31-07-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Check, het ging mij er eigenlijk meer om dat de NAS het huis in de fik zet, dan dat ik het risico van brand op de inhoud van de NAS wilde beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
LordPierre schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:56:
Bedankt voor alle antwoorden! Ik vind zo'n bluskoker eventueel wel een mooie oplossing, die zou ik eventueel zo kunnen plaatsen dat het enkel de kast platspuit.

EDIT: dat plaatsen is natuurlijk onzin, want de druk uit zo'n koker verspreid zich alsnog door heel je meterkast
Die hang je idd op het bovenin de kast/ruimte en zal dan wanneer de temperatuur oploopt tot >100C openknappen en de hele ruimte/omgeving voorzien van een laagje blusmiddel. Enorme troep natuurlijk maar het alternatief is een brand die zich verder verspreid. Dat zal hopelijk in de praktijk nooit gebeuren en als ie wel afgaat ben je er alsnog erg blij mee.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:35
LordPierre schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:29:
Check, het ging mij er eigenlijk meer om dat de NAS het huis in de fik zet, dan dat ik het risico van brand op de inhoud van de NAS wilde beperken.
Doet u dat bij al uw elektronica apparatuur? (zoals router, tv, wekkerradio, laptop/pc, internetmodem, enz)
Misschien heeft u wel veel berichten gelezen dat veel nassen in de fik vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06

dragonhaertt

@_'.'

Ik denk dat een NAS, een apparaat dat gemaakt is om relatief zuinig te zijn en 24/7 aan te staan, een van de minst waarschijnlijke bronnen van brand is.
Bijna alle andere elektronische apparatuur, vooral met accu's, zal gevaarlijker zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ah voor de duidelijkheid: dit zou een zelfbouw NAS zijn van desktop componenten. Kunnen we uiteraard van risico inschatting nog verschillen, maar ik wilde geen standaard NAS oplossing kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

LordPierre schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:17:
Ah voor de duidelijkheid: dit zou een zelfbouw NAS zijn van desktop componenten. Kunnen we uiteraard van risico inschatting nog verschillen, maar ik wilde geen standaard NAS oplossing kopen.
Ik denk dat het veel zinniger is om in een beetje profi hardware te investeren (RAID, ECC) en een goede back-up ergens te parkeren. De kans dat je bak het huis in de fik zet is miniem, denk dat een meterkast of CV ketel ongeluk veel aannemelijker is.

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 31-07-2025 14:22 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Klopt, maar de tweaker in mij wil ook graag knutselen :D.

Dat brengt natuurlijk ietsje meer risico met zich mee, vandaar mijn vraag. Maar ik denk dat de blus oplossing hier een prima oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

LordPierre schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:28:
Klopt, maar de tweaker in mij wil ook graag knutselen :D.

Dat brengt natuurlijk ietsje meer risico met zich mee, vandaar mijn vraag. Maar ik denk dat de blus oplossing hier een prima oplossing is.
Ik vond dit trouwens een prima case toen ik een paar jaar terug met hetzelfde bezig was:

https://tweakers.net/pric...ter-tech-ipc-sc-4100.html

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 16:25
Stop je nas in een zelf dovende prullenbak zou ik zeggen (semi serieus)
Pagina: 1