Warmtepomp: Vloerverwarming b.g.g, welke radiatoren 1e?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 08:29
Goedemorgen,

Wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1985 welke we nagenoeg volledig gerenoveerd hebben.
Afgelopen periode hebben we 3 verdiepingen 3 meter naar achter uitgebouwd (b.g.g. / 1e / zolder) en de nok 1,5 meter opgehoogd / doorgetrokkken.

Het nieuwbouw gedeelte voldoet aan de huidige thermische eisen uit het BBL.
De dakplaten bestaan uit 21 cm dikke Kingspan dakplaten op de achtergevel (zuiden) en 190 mm dikke HSB wanden voor de aanbouw (140 mm stijl-regelwerk met daartussen steenwol en in de spouwzijde een doorlopende steenwol laag van 50mm.
De kunststofkozijnen van de dakkapel en eerste verdieping bestaan uit dubbel glas (U-waarde 1,0) en de grote aluminium schuifpui op de begane grond heeft 3-laags zonwerend glas.

De bestaande kap (4 cm EPS) aan de voorzijde (loopt door tot 1e verdieping) hebben we volledig met 180 mm glaswol nageïsoleerd.
Enkel de bestaande kopgevel hebben we thermisch niet kunnen verbeteren (50 mm steenwol).

De begane grondvloer is er volledig uit geweest en is nu voorzien van 10cm PIR me daarop 12 cm beton en 7 cm zandcement dekvloer.
In deze dekvloer zit Ø18 mm vloerverwarming h.o.h. 10 cm welke we willen laten verwarmen door een Weheat sparrow warmtepomp welke binnenkort geplaatst wordt.

Deze warmtepomp stuurt de open verdeler aan van de vloerverwarming op de begane grond.
Omdat we enkel warm water gebruiken van de warmtepomp voor het douchen, gebruiken we nog tijdelijk de CV-ketel (hybride opstelling met de warmtepomp).
Mochten we in de toekomst besluiten om full-electric te gaan, kunnen we de Weheat Sparrow alsnog om laten bouwen.

Bouwtechnisch was het niet mogelijk om de verdieping te voorzien van vloerverwarming (dunne dekvloer), zodoende moet ik hier toch met (lage temperatuur) radiatoren aan de slag op deze verdieping.
Het leidingwerk hiervoor is reeds aangebracht, nu moeten enkel nog de radiatoren gekozen worden.

In mijn zoektocht naar geschikte LTV-radiatoren zie ik door de bomen het bos niet meer; de verschillende varianten maken de keuze er niet makkelijker op.
Ik heb, naast de aan/afvoer leidingen, mogelijkheid tot het aanbrengen van een elektrapunt bij de radiatoren.
Zijn er mensen met een (semi)gelijke opstelling van woonhuis met vloerverwarming die voor de verdieping ook radiatoren gebruiken? Welke merk/type heb je en ben je er tevreden over?

Alvast bedankt voor de moeite!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
Wij hebben zelf de Jaga Strada in de bijkeuken als radiator, waarbij de rest van het huis verwarmd wordt met vloerverwarming. Prima ding, gewoon een efficiënte radiator.
Als je de luxe van elektrapunten bij de radiator hebt zou ik misschien gaan voor de Jaga Strada Hybrid.
Hangt een beetje af van hoe comfortabel het huis nu is qua warmteverliezen. Ik gok dat de verdieping sowieso vooral slaapkamers zijn en dat die dus sowieso iets minder warm hoeven te worden dan de begane grond.
Je kunt volgens mij ook even zoeken naar warmtecalculatoren. Dan kun je redelijk goed inschatten hoe groot de radiatoren moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Zijn er bestaande radiatoren? Die zijn vaak flink overbemeten (berekend op enkel glas en tocht), waardoor ze op lage temperatuur vaak volstaan na renovatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 22:40
Ben zelf niet super bekend met de weHeat WP maar ervan uitgaande dat je aanvoer temperatuur 35 graden is, houdt dit in dat met LTV radiatoren deze vaak groter moeten zijn ivm het benodigde vermogen. Een jaga strada hybrid is dan veelal de oplossing maar zijn relatief prijzig. Je kunt ervoor kiezen, afhankelijk van het gebruik van de ruimtes, om deze dan met elektrische radiatoren te verwarmen. De nieuwere modellen regelen tegenwoordig het vermogen dusdanig dat deze in stroom verbruik wat vriendelijker zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
O ja, laat je door niemand wijsmaken dat met electische radiatoren verwarmen betaalbaar is. Je loopt er op leeg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 16:28
Ik zou voor Betherma twins gaan. Ziet er mooi uit en zelfde prestatie als Jaga maar een stuk goedkoper. Als je handig bent kun je zelf ventilatoren toevoegen met de heatmeister module hier op tweakers en anders kun je van Betherma zelf ook ventilatoren halen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• h 3 n k
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 08:29
Goedemorgen, dank voor de reacties.
Vanwege tussenliggende vakantie heeft mijn reactie wat langer laten wachten.

Inmiddels heb ik 2 stuks Vasco Flatline T22 radiatoren laten hangen in de slaapkamers.
Ze moeten nog aangesloten worden en inmiddels is de warmtepomp ook geplaatst.
De praktijk zal uit moeten blijken of dit een goede keuze geweest is.
Mijn intuïtief gevoel zegt dat het wel goedkomt, ondanks dat dit nergens op onderbouwd is.
Zodra ze aangesloten zijn zal ik even laten weten of ik er tevreden mee ben.
naftebakje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:11:
O ja, laat je door niemand wijsmaken dat met electische radiatoren verwarmen betaalbaar is. Je loopt er op leeg.
Ja dat vermoeden had ik inderdaad ook, vandaar toch de keuze gemaakt voor LTV verwarming.
naftebakje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:11:
Zijn er bestaande radiatoren? Die zijn vaak flink overbemeten (berekend op enkel glas en tocht), waardoor ze op lage temperatuur vaak volstaan na renovatie.
Ik weet niet precies hoe goed maar de bestaande radiatoren waren, maar deze waren inderdaad vrij fors en vermoedelijk overbemeten. Helaas waren ze al 40 jaar oud dus bij een complete renovatie sloten deze qua looks niet meer aan bij de wensen ondanks dat ze vermoedelijk nog prima waren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Komt vast goed, hoe warm wil je het hebben op je verdieping? Meestal geen 21 graden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• sidohoi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 16:00
Wij hebben in onze verbouwing/renovatie de radiatoren boven net allemaal weggehaald. We gaan het dit jaar eerst even zonder verwarming doen daar en als er weer wat meer budget is airco's plaatsen op de bovenverdieping.

In de praktijk (onze huidige woning) verwarmen wij boven eigenlijk bijna nooit. Met airco's kan je in de zomer voor het slapen gaan je slaapkamer ook nog wat afkoelen voor je gaat slapen en in de winter de lucht verwarmen.

Als je huis verder goed geisoleerd is zal er overigens in de winter ook wel wat van die vloerverwarming warmte van beneden naar de eerste verdieping toe komen. Helemaal als de vloer daar dun is zoals je aangaf.

• naftebakje
sidohoi schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:13:
...Als je huis verder goed geisoleerd is zal er overigens in de winter ook wel wat van die vloerverwarming warmte van beneden naar de eerste verdieping toe komen. Helemaal als de vloer daar dun is zoals je aangaf.
Ook dan is het fijn dat de radiatoren bij aanwarmen 's ochtends wat meehelpen, dat je niet door de kou naar de badkamer moet. Met thermostatische kranen gaan de radiatoren vanzelf dicht als het warm genoeg is.

Pagina: 1