Goedkope download computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 18:50

AMD

Life is short. Play more

Topicstarter
Ik ben eigenlijk al een tijd op zoek voor een goedkoop alternatief voor mijn huidige desktop PC.
Dit is een basis game PC volgens de tweakers BBG januari 2013! Al 12 jaar oud dus.
Ik heb er wel eens een nieuwe videokaart in gezet en een extra SSD, hij wat mij betreft nog snel genoeg, maar een disk begint te falen en Windows wil dat ik van versie 10 af ga.

- Ik download er series mee en doe er wat mee surfen.
- Moet Windows op zitten, maar ook geen noodzaak
- Moet vooral goedkoop zijn

Weinig eisen en heb al aan verschillende dingen zitten denken:
- Best buy guide basis PC, maar is wel groot, beste optie tot nu toe
- RaspberryPi, maar daar zit Linux op
- MSI Cubi, maar is erg duur
- Chromebook laptop, ook te duur

Er is dus veel te koop, maar wat dan? Kunnen jullie me helpen? Misschien zie ik wel keuzes over het hoofd of moet ik op een andere manier het probleem benaderen.

Beste antwoord (via AMD op 31-07-2025 11:35)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Klinkt als een mini pc’tje denk aan Beelink of Minisforum. Als je daar op googlet heb je best wat alternatieven, begint al bij €300, als ik jou gebruik zo lees zou ik zo rond de €500 - 600 gaan zitten met een moderne chipset.

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Klinkt als een mini pc’tje denk aan Beelink of Minisforum. Als je daar op googlet heb je best wat alternatieven, begint al bij €300, als ik jou gebruik zo lees zou ik zo rond de €500 - 600 gaan zitten met een moderne chipset.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06

Soggy

vroemmmm

Downloaden kan vaak al via je NAS of router (in geval van Asus met een portable drive, andere merken weet ik niet uit het hoofd). Die kun je dan aansturen vanaf je telefoon bijvoorbeeld.

Windows kun je ook draaien op een Pi, maar of je daar blij van wordt?

Ale je vooral voor goedkoop gaat: Nieuwe chromebooks heb je al vanaf €200-€250. Zelf heb ik een tweedehands chromebook gekocht voor €100, doet het al 7 jaar prima. Goedkoper gaat het niet worden?

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
Als je geen Linux wilt en een CPU uit 2013 nog voldoende presteert is een goedkope Beelink meer dan afdoende, bijvoorbeeld deze https://www.bee-link.com/products/beelink-eq14-n150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48
Tweedehands PC met een Ryzen 3000 of nieuwer, of een Intel Core 8000 of nieuwer. Kost vaak minder dan 100 euro.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD

AMD

Life is short. Play more

Topicstarter
Bedankt, dat geeft me voldoende input tot het maken van een goede keus. Beelink klinkt als een goede optie zo te zien. Nu nog even de variant kopen die bij me past.
Ik vind het wel fijn dat ik dan ook een grote kast kan opruimen voor een klein kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zo iets?

https://www.bee-link.com/...hs?variant=46991263596786

Met een basis van een Ryzen™ 7 8745HS zit je wel goed, lekker moderne cpu dus meeste kans op lang ondersteuning.

Of als barebone kopen, heb je zelf keus om goede ssd en ram erin te zetten:
https://de.gmktec.com/fr/...j21ADrQbBzOrb00uriU&gQT=2

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Het huidige systeem is in principe nog snel genoeg, zei je, en je zoekt een goedkope oplossing?

Waarom installeer je dan inderdaad niet gewoon een Linux Mint of zo, en stel je eventuele aankoop nog even uit? Dat lijkt me by far de goedkoopste oplossing.

Die falende drive moet je toch vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD

AMD

Life is short. Play more

Topicstarter
Kilomeester schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:18:
Waarom installeer je dan inderdaad niet gewoon een Linux Mint of zo, en stel je eventuele aankoop nog even uit? Dat lijkt me by far de goedkoopste oplossing.
Klopt, maar ik wil eigenlijk ook wel die grote kast er uit hebben. Moet dan wel meer vervangen zoals de fans (cpu en case). En wil hem dan ook nog een tijd in de opslag hebben voor als ik toch nog wat data mis ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Thin Client, bijvoorbeeld HP T-630. Koop je voor een paar tientjes en voor alleen download kan je prima met linux, een browser en een torrent programma uit de voeten.
Ding hoeft alleen maar data van je netwerkkaart naar een SSD te pompen, is een eenvoudig taakje.

https://www.locomputers.n...adeon-r7e-windows-10.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4G_8swl6-y1xwfqg97q44oY6nU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ABcCxlp2U6L2hcOM2B6naQg.png?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Prisma16 op 31-07-2025 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 07:47
Ik heb voor mijn ouders laatst 2 GMKTek G3 Plus computertjes gekocht. Intel Twin Lake N150, 16 GB geheugen, 1 TB SSD en Windows 11 Pro voor (nu) 209,95. Werken tot nu toe goed. Tweakers review hier.

[ Voor 30% gewijzigd door Rob vd Hoeven op 31-07-2025 13:30 . Reden: Link naar Tweakers review toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Die mini-pc'tjes zijn inderdaad de ultieme small-form-factor oplossingen tegenwoordig.

Als het je niet om GPU's of andere uitbreidingsmogelijkheden gaat is het vrijwel onverslaanbaar als oplossing voor eenvoudige werkpaardjes.

En extra harde schijven via externe USB-drives werkt ook prima, zeker als je ze niet permanent aangesloten hoeft te hebben. Maar dat is misschien net waar het mank gaat voor TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:15
In dat geval heeft GMKtec de NucBox G9. Een N150 met 12 GB RAM (on board) met plaats voor 4 NVMe-drives (max 4x 4 TB).

Net de review van NasCompares bekeken en het is wel aan te raden heatsinks op de drives te plaatsen. Dan heb je voor leuk geld een zuinig systeem met veel opslagmogelijkheden. Je kunt 'm met een bijgeleverde VESA-beugel achter een monitor hangen. Enige nadeel is dat het RAM niet uitbreidbaar is, maar dat maakt voor de usecase van TS niet uit.

Zelf draai ik een homelab met 6 VM's (waaronder 3 Kubernetes nodes) zonder enige problemen op een N100 (wel 32 GB RAM). Er is veel mogelijk met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
Hmm, ik zou toch de Raspberry Pi met SSD route gaan. Openmediavault erop, Docker aanzetten en zowel Spotweb als Sabnzbd onder docker draaien. Pi4 of 5 en dan kun je er nog veel meer opzetten....

Zo moeilijk is Linux niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sperion
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:59
Heb zelf goede ervaringen met de Chewi Larkbox, deze is goed geprijst in mijn optiek (https://www.ipwinkel.nl/cw-larkbox-x-cw1556.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

mjl

Ugh

Of kijk eens naar een Dell of HP micro pc-tje tweedehands.

Een Optiplex 3080 heb je al snel voor weinig budget met een i5 (10th generation)

In die dingen kan je een NVME en een harde schijf van 2.5” kwijt.

Als je iets groter gaat (standaard small form factor (SFF) kan je er wel een 3,5” disk in kwijt (of 2x2.5”) naast 1 of 2 NVME’s.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:51
Deze:
https://amzn.eu/d/aiDMXUj

Vorig jaar gekocht voor achter een monitor voor tijdelijk systeem maar ding draait zo ontzettend goed en vlot dat we inmiddels gewoon werken op het ding met Office-pakket en veel tabbladen open, geen enkele vertraging e.d..
Ik vond het geniaal goedkoop voor €164,-

Was toen een aanbieding op de Amazons

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-08-2025 09:55 ]

• AMD

AMD

Life is short. Play more

Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:52:
Deze:
https://amzn.eu/d/aiDMXUj

Vorig jaar gekocht voor achter een monitor voor tijdelijk systeem maar ding draait zo ontzettend goed en vlot dat we inmiddels gewoon werken op het ding met Office-pakket en veel tabbladen open, geen enkele vertraging e.d..
Ik vond het geniaal goedkoop voor €164,-

Was toen een aanbieding op de Amazons
Ik denk wel dat je niet ten kostte van alles op de goedkoopste prijs moet zitten. Voor de veiligheid wil ik geen Chinese elektronica in huis en vooral dit soort producten vertrouw ik niet.
Toch bedankt voor het meedenken
Pagina: 1