Pc start telkens zomaar opnieuw op, krijg geen bluescreen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-10 22:45
Mijn vraag
Waarom start mijn pc telkens zich opnieuw op? Ik kan geen games spelen op dit moment want bij elke game start hij zich zelf opnieuw op.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord - Asus ROG STRIX B550-A GAMING
GeheugenmoduleCorsair - DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600
Pc Voeding - Corsair RM850 2021 Wit PSU
Videokaart - ASUS Radeon RX 7900 XT TUF-RX7900XT-O20G-GAMING
Processor - AMD Ryzen 9 5900X 3700 AM4 WOF
Waterkoeling - Lian Li Galahad 360SLA wh RGB with SL unifan
Fans 2x - Lian Li Uni fan SL120 triple wh 120x120x25 + controller
Strimer - Lian Li Strimer Plus 3x8pin V2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb letterlijk zoveel gedaan en geprobeerd maar het blijft gewoon. In het begin was het dat ik bluescreen kreeg, dat heb ik opgelost, daarna heb ik me ramsticks opgestuurd en nieuwe gekregen via me garantie. Maar ik heb ook naar een speciale computer winkel gebracht om te laten na kijken en ze hadden helemaal niks kunnen vinden en hadden bijna 3 dagen nodig om er naar te kijken.

Ps: Als ik in logboek kijk wat er aan de hand is krijg ik dit als wat er op de afbeelding staat. nogmaals ik heb letterlijk zoveel mensen gecontacteerd om dit te oplossen maar heb geen oplossing. Letterlijk en figuurlijk een vriend die in Japan werkt bij een Computer bedrijf heeft zelfs via daar alles geprobeerd en is er geen oplossing van gekomen. (Alle update's heb ik altijd gedaan.) Ik vind het vreselijk dat ik zoveel geld heb uit gegeven en gewoon niet normaal kan game en heb hem nog niet eens 2 jaar me pc.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen uit deze probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdGujdp3z3pHujUL4o2CXcwhw28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etTN5s8JhVZ0XqlYFtb7IfxS.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ShooterTR58 op 31-07-2025 22:52)

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:15
Het geheugen wat nu in je PC zit wordt niet officieel door het moederbord ondersteunt, deze is zover ik het kan zien niet in de QVL lijst te vinden van dit moederbord. Zoals @mrmrmr ook aangeeft is dit Intel XMP geheugen.

Je geeft aan dat je PC crasht wanneer je een game speelt en dit gebeurt tijdens het spelen. Hoe snel gebeurt dit dan precies? En start de PC dan gewoon normaal weer op?

Als hij niet gelijk crasht bij het opstarten en pas na een minuut of 2, ben ik benieuwd wat voor temps het systeem heeft. Mocht dit zo zijn, kan je eens HWINFO downloaden en dit naast de game houden om je temps te bekijken? (Ga ervan uit dat degene die hier naar gekeken hebben dit ook hebben gedaan, maar voor de zekerheid.)

Heb je ook gespeeld met settings in je BIOS, zoals met PBO? Ik zou zelf een de BIOS terug zetten naar factory default. Meestal is dit F5 in de BIOS en dan F10 om op te slaan.

Verder de fout in het logboek is niet zo interessant, die geeft simpelweg aan dat Secure boot niet aanstaat en hierdoor kun je een aantal functies missen die niet per sé nodig zijn voor het functioneren van het systeem. Zijn meer security measures.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Corsair wil nog weleens problemen geven met Ryzens, weet je zeker dat je de AMD-versie hebt en niet de Intel-versie van het geheugen?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is dit een nieuwe computer? Was dit probleem altijd al aanwezig?

review: Troubleshoottips voor opstartproblemen

Zo kaal mogelijk starten is de gebruikelijke manier. Als hij bij een game opnieuw opstart is het mogelijk dat de grafische kaart defect is. Kun je een andere grafische kaart plaatsen en zien of dat het probleem oplost?

Het geheugen kun je voor de test configureren met standaard JEDEC/SPD settings zonder overklokken, met de standaard 1.2V spanning. Er zijn geen garanties bij overklokken, dus dat kun je tijdens testen het beste niet doen.

Welke andere onderdelen zijn aangesloten? USB apparaten bijvoorbeeld. Een slecht USB apparaat kan een computer laten herstarten.

Je kan het beste een lijstje maken via inventaris in je tweakers account, dan weet iedereen precies om welke onderdelen het gaat. Dat is van belang want er zijn heel veel varianten van dit geheugen.

[ Voor 62% gewijzigd door mrmrmr op 31-07-2025 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
FooLsKi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 01:52:
Corsair wil nog weleens problemen geven met Ryzens, weet je zeker dat je de AMD-versie hebt en niet de Intel-versie van het geheugen?
Ja de dingen die ik boven heb zijn echt de dingen die ik in me pc heb zitten. Dit was er eerst niet, het is nu al bijna zo een jaar maar heb echt lang niet meer gespeeld op me pc wegens omdat ik gewoon bang ben dat het erger werd speelde verder op de ps5. En dacht het is echt weg en probeer vandaag weer en het gebeurd gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
mrmrmr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 01:58:
Is dit een nieuwe computer? Was dit probleem altijd al aanwezig?

review: Troubleshoottips voor opstartproblemen

Zo kaal mogelijk starten is de gebruikelijke manier. Als hij bij een game opnieuw opstart is het mogelijk dat de grafische kaart defect is. Kun je een andere grafische kaart plaatsen en zien of dat het probleem oplost?

Het geheugen kun je voor de test configureren met standaard JEDEC/SPD settings zonder overklokken, met de standaard 1.2V spanning. Er zijn geen garanties bij overklokken, dus dat kun je tijdens testen het beste niet doen.

Welke andere onderdelen zijn aangesloten? USB apparaten bijvoorbeeld. Een slecht USB apparaat kan een computer laten herstarten.

Je kan het beste een lijstje maken via inventaris in je tweakers account, dan weet iedereen precies om welke onderdelen het gaat. Dat is van belang want er zijn heel veel varianten van dit geheugen.
Dit is volledig een nieuwe pc ja.

Ik heb geen probleem met het opstarten ofzo, als er iets draait zoals CSGO of Monster Hunter Wilds en ik speel of ik sluit die spel dan start hij hem opnieuw op. eerst was het bluescreen maar die is opgelost maar nu is het opnieuw opstarten.

Welke anderen onderdelen zijn aangesloten, ja een USB voor een PS5 controller maar er is geen controller aangesloten die USB zit er wel in, en verder zit er geen ander USB ofzo er in.

Ik heb via verschillende programma's geprobeerd om te kijken wat die doet met als ik volle toeren ga laten draaien of die uit valt dat gebeurd gewoon niet. Programma die ik heb gedaan is bijvoorbeeld, FurMark, en nog een paar anderen.

Ik zal zeker een lijst maken voor iedereen dat ze weten om wat het gaat, in me inventaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:06
Als je geen logboek of bsod hebt is het mogelijk je voeding of opslag die het veroorzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 12:10
Je kunt zeggen dat je van alles hebt gedaan en het hier niet noemen maar dan krijg je enkel en alleen maar dat je hier continu vragen krijgt waar je het antwoord al op weet. Wees volledig, dat scheelt iedereen en jezelf een hoop tijd en getyp.

Doorloop dit nou toch even: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter 2024

Draait alles op stock voltages en snelheden? Laatste BIOS geïnstalleerd? BIOS defaults al eens ingeladen? Andere videokaart getest? Hoe zijn je temperaturen? Memtest al eens gedraaid? Ander geheugen testen of lagere snelheid getest?

[ Voor 4% gewijzigd door Fr0ns op 31-07-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
-Wat is het exacte type nummer van je Corsair geheugen en op welke snelheid loopt het?
-Welke bios versie staat er op je moederbord?

Corsair in icm AM4 systeem is geen gelukkig huwelijk en gpu drivers zijn nogal gevoelig instabiliteit.

En som inderdaad ook wat je gedaan hebt of hebt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ShooterTR58 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 02:28:
[...]

Ja de dingen die ik boven heb zijn echt de dingen die ik in me pc heb zitten. Dit was er eerst niet, het is nu al bijna zo een jaar maar heb echt lang niet meer gespeeld op me pc wegens omdat ik gewoon bang ben dat het erger werd speelde verder op de ps5. En dacht het is echt weg en probeer vandaag weer en het gebeurd gewoon.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is of je zeker weet dat je de AMD-versie van het geheugen hebt, niet of de merken in je lijstje kloppen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
jeroen3 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 06:31:
Als je geen logboek of bsod hebt is het mogelijk je voeding of opslag die het veroorzaken.
Ja zoals bij de foto die je boven ziet die ik er bij hebt gezet dat is van uit me logboek op die tijd en uur is die gaan opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Fr0ns schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:14:
Je kunt zeggen dat je van alles hebt gedaan en het hier niet noemen maar dan krijg je enkel en alleen maar dat je hier continu vragen krijgt waar je het antwoord al op weet. Wees volledig, dat scheelt iedereen en jezelf een hoop tijd en getyp.

Doorloop dit nou toch even: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter 2024

Draait alles op stock voltages en snelheden? Laatste BIOS geïnstalleerd? BIOS defaults al eens ingeladen? Andere videokaart getest? Hoe zijn je temperaturen? Memtest al eens gedraaid? Ander geheugen testen of lagere snelheid getest?
Oke, duidelijk.
Ik zal echt alles in 1x uitleggen hoe het begonnen is en wat ik allemaal heb gedaan.

In de begin was het dat me pc blijf hangen en daar voor moest ik me BIOS update en dat was ik blijkbaar vergeten. Maar toen heb ik dat gedaan was het opgelost.
Daarna kreeg ik bluescreen. Ik heb voor dat ik me RAM-STICKS veranderde ook een ( Hulpprogramma Windows Geheugencontrole gedaan en daar uit kwam Er zijn geen problemen gevonden. Hierna heb ik me RAM-STICKS vervangen nieuwe gekregen, was het bluescreen weg. Daarna kreeg ik dat die opnieuw telkens ging opstarten. Maar toen heb ik ook hele pc opnieuw ingesteld dus alles verwijdert en nieuwe Windows in gestoken, natuurlijk wel met een USB via F2=instellingen, en heb ik alle programma's die nodig zijn zoals iCUE - RAM en AMD Aderaline - Videokaart en Armory crate - Moederbord gedownload, ik heb die Lian li fans natuurlijk om die fans goed te laten werken heb ik die L-Connect 3 gedownload.

PS: Ik heb ook de laatste update gedaan van AMD Aderaline voor me Videokaart toen ik me pc volledig had opnieuw ingesteld maar toen begon die heel hard te blazen en toen ben ik terug gegaan naar wat ik eerst had, dus eentje lager. De vraag gaat zijn heb je geprobeerd om er iets aan te doen, ja maar lukte niet de fans gingen abnormaal blazen kreeg ze niet stil. Maar nu zijn ze gewoon echt heel stil werken stabiel maar telkens opnieuw opstarten is een probleem. (dacht vermeld dit ook bij misschien als er naar wordt gevraagd.)

Dit zijn de dingen die ik heb gedaan, ik heb verder niks kunnen doen omdat ik er niet uit kwam en niet wist wat het probleem was. Heb ik me pc naar een computer winkel gebracht en die hebben ( ook niks kunnen vinden en zeiden dat er niks aan de hand was.) Maar gisteren was het weer raak.

Hier onder zal ik alle update's en programma's plaatsen die ik heb voor me onderdelen van me pc.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdEPeIWayGM1v4hGLXuu8Wa9CIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BU8ANdKEC7PwyaFGjH8pZjbl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQmCojxTRpez3Z9U01HUieejHz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exxJJcuYCteQ0ET72fAXm90s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8ms7XQzjEWspGUAucKhuWGs5Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNSbdpdfMjG6eMN02Kr0T16D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0jcrXivJuPfSyN6QXFQTimAcWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egdZpyAiT7Qm15Y04A62KXhV.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrLmgQ_4iMjEZMPg_6obBGIj4HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UftXBf5U1f5I5nCaUxQfx5dT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG9TT1zqazKEIbxoVvP_J1jw1HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1jIn7gzMPUVWKHrDx4cBN8d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zM4UXDQiiNjl5eyJf5DqbgD18Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxgdp4aKg4n0bxxcg1iq4dhb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ShooterTR58 op 31-07-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
JappieR schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:10:
-Wat is het exacte type nummer van je Corsair geheugen en op welke snelheid loopt het?
-Welke bios versie staat er op je moederbord?

Corsair in icm AM4 systeem is geen gelukkig huwelijk en gpu drivers zijn nogal gevoelig instabiliteit.

En som inderdaad ook wat je gedaan hebt of hebt laten doen.
Dit is de geheugen wat ik heb (Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600 CMW32GX4M2Z3600C18 Geheugenmodule)
Bios versie staat op foto die ik heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
CMW32GX4M2Z3600C18 is Intel XMP 2.0 geheugen. EXPO geheugen past beter bij een AMD bord/processor. Dit overklokgeheugen staat niet op de lijst van de moederbordfabrikant.

Wat betreft de voeding: als je een multimeter hebt kun je meten of de ATX spanning binnen de marges (+//- 5%) blijft. Soms kun je meten aan de bovenkant van de brede ATX stekker tijdens gebruik, als het metaal bereikbaar is. Dan zou je kunnen meten of 12V, 5V en 3.3V niet in een dip raakt tijdens de game. Je kan de voeding ook los meten met de paperclip truuk. Helaas weet je dan nog niet of er voldoende spanning geleverd wordt tijdens zware belasting.

Omdat een multimeter met metalen pennen werkt is het zaak voorzichtig te zijn en geen kortsluiting te veroorzaken.

De BIOS kun je resetten naar default (fabrieksinstellingen). Je kan ook de CMOS resetten via jumpers op het moederbord of door de batterij te verwijderen en opnieuw op te starten.

Armoury Crate en Adrenalin kun je instellen op een veilig profiel en verwijderen voor de test. Software zoals deze geeft complexiteit en ruis en kan op zichzelf problemen veroorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 31-07-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
mrmrmr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:57:
CMW32GX4M2Z3600C18 is Intel XMP 2.0 geheugen. EXPO geheugen past beter bij een AMD bord/processor.

Wat betreft de voeding: als je een multimeter hebt kun je meten of de ATX spanning binnen de marges (+//- 5%) blijft. Soms kun je meten aan de bovenkant van de brede ATX stekker tijdens gebruik, als het metaal bereikbaar is. Dan zou je kunnen meten of 12V, 5V en 3.3V niet in een dip raakt tijdens de game. Je kan de voeding ook los meten met de paperclip truuk. Helaas weet je dan nog niet of er voldoende spanning geleverd wordt tijdens zware belasting.

Omdat een multimeter met metalen pennen werkt is het zaak voorzichtig te zijn en geen kortsluiting te veroorzaken.

De BIOS kun je resetten naar default (fabrieksinstellingen). Je kan ook de CMOS resetten via jumpers op het moederbord of door de batterij te verwijderen en opnieuw op te starten.

Armoury Crate en Adrenalin kun je instellen op een veilig profiel en verwijderen voor de test. Software zoals deze geeft complexiteit en ruis en kan op zichzelf problemen veroorzaken.
Ja wat je mij nu allemaal hebt gezegd ken ik eerlijk gezegd niet, dus weet niet of dit handig is om dit te gaan doen, maar de EXPO geheugen is wel denk ik een optie.

Maar dit al de probleem begon bij windows 11 10 had ik het allemaal niet. Vergeten te vermelden excuses

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Het geheugen wat nu in je PC zit wordt niet officieel door het moederbord ondersteunt, deze is zover ik het kan zien niet in de QVL lijst te vinden van dit moederbord. Zoals @mrmrmr ook aangeeft is dit Intel XMP geheugen.

Je geeft aan dat je PC crasht wanneer je een game speelt en dit gebeurt tijdens het spelen. Hoe snel gebeurt dit dan precies? En start de PC dan gewoon normaal weer op?

Als hij niet gelijk crasht bij het opstarten en pas na een minuut of 2, ben ik benieuwd wat voor temps het systeem heeft. Mocht dit zo zijn, kan je eens HWINFO downloaden en dit naast de game houden om je temps te bekijken? (Ga ervan uit dat degene die hier naar gekeken hebben dit ook hebben gedaan, maar voor de zekerheid.)

Heb je ook gespeeld met settings in je BIOS, zoals met PBO? Ik zou zelf een de BIOS terug zetten naar factory default. Meestal is dit F5 in de BIOS en dan F10 om op te slaan.

Verder de fout in het logboek is niet zo interessant, die geeft simpelweg aan dat Secure boot niet aanstaat en hierdoor kun je een aantal functies missen die niet per sé nodig zijn voor het functioneren van het systeem. Zijn meer security measures.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Die Lian Li Galahad 360SLA AIO staat erom bekend te gaan cloggen na verloop van tijd, de units van voor 2022 https://lian-li.com/regar...fecting-cpu-temperatures/

Want je geeft aan zodra je een game start dat de reboot gebeurt?
Kan je de temparaturen loggen met bijv HWINFO64

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
ShooterTR58 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Dit is de geheugen wat ik heb (Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600 CMW32GX4M2Z3600C18 Geheugenmodule)
Bios versie staat op foto die ik heb geplaatst.
En welke versie nummer, dit staat opde module's zelf. Je zult de kast open moeten maken. Ik kan zover geen modules vinden die exact overeen met wat er in de qvl staat.
mrmrmr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:57:
CMW32GX4M2Z3600C18 is Intel XMP 2.0 geheugen. EXPO geheugen past beter bij een AMD bord/processor.
EXPO bestaat niet voor de AM4 socket, dat kwam pas vanaf de AM5 socket. :)

[ Voor 28% gewijzigd door JappieR op 31-07-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:07
1. Draai een dag of 2 (of tot een reboot) met ram zonder XMP/EXPO. Gebeurt er niets dan is het gegarandeerd je ram.

2. Schakel all die software uit (crate Icue en wat er nog meer geïnstalleerd is.) veel van deze applicaties zijn op zichzelf al niet best voor prestaties en stabiliteit maar zoveel samen is mogelijk problematisch dus alles uit inclusief mogelijk draaiende services en dan weer testen op stabiliteit.

3. maak even een screenshot van alle voltages met HWinfo64 en/of via je bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
JappieR schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:02:
En welke versie nummer, dit staat opde module's zelf. Je zult de kast open moeten maken. Ik kan zover geen modules vinden die exact overeen komen met wat jij hebt, het is dan wel weer gunstig dat je modules op 2666MT/s werken ipv van de 3600MT/s wat ze in theorie zouden moeten kunnen.
De module CMW32GX4M2Z3600C18 bestaat wel. Je kan het gewoon met CPU-Z of HWiNFO zien. Kast openen is niet nodig.
EXPO bestaat niet voor de AM4 socket, dat kwam pas vanaf de AM5 socket. :)
Dat is inderdaad niet bruikbaar bij AM4.

https://rog.asus.com/moth...odel/helpdesk_qvl_memory/
2x16G - 3600 - 5000 series

Hoewel het vloeken in de kerk lijkt bij gaming/overklokking, zou @ShooterTR58 ook standaard JEDEC SPD geheugen kunnen proberen zonder overklokken met standaard spanning (1.2V). De processor ondersteunt JEDEC PC4-25600 (DDR4-3200). Misschien is de laatste BIOS nodig. Dat is versie 3621.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 31-07-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
mrmrmr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:36:
[...]

De module CMW32GX4M2Z3600C18 bestaat wel. Je kan het gewoon met CPU-Z of HWiNFO zien. Kast openen is niet nodig.
Het klopt dat het bestaat, maar het staat niet letterlijk in qvl.

De versie nummer is cruciaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
computerjunky schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:02:
1. Draai een dag of 2 (of tot een reboot) met ram zonder XMP/EXPO. Gebeurt er niets dan is het gegarandeerd je ram.

2. Schakel all die software uit (crate Icue en wat er nog meer geïnstalleerd is.) veel van deze applicaties zijn op zichzelf al niet best voor prestaties en stabiliteit maar zoveel samen is mogelijk problematisch dus alles uit inclusief mogelijk draaiende services en dan weer testen op stabiliteit.

3. maak even een screenshot van alle voltages met HWinfo64 en/of via je bios.
Ik heb die programma die je hebt gezegd gedownload (HWinfo64) ben die aan het proberen zal die later bij toevoegen voor u wat die allemaal aangeeft.
Hier onder is alles wat ik heb foto kunnen maken en heb toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY9SxRnKg_gzKrpDqNQyPofAUBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIKIOx3i4qjdfBb3W9BorpdE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTSc15VkgrWokYQ3fjWgMFyU30Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVLlEvlelSzgolkbVmXhmq9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1Czo3tOxc0Fsuaixza_dDiq7wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1tDFhMj5xtTTSlprMrVrQ0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg4-E1pPNHLSHK3KVIi32zrGA8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyUti8fAq6nlKUWZGolRzAsf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4XWqFCIgr1GtIRvFiS_olPaqfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEoKMxLAPtzMi1HneCoSW58a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rKnK16FWMGDBMcYacgLUHNjk6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg1fv47wrmZXvDePoJHv9T7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7BHHvcwIgv7fozWJAJ_OFXOHyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScfOoYEUZrVn8mUcHDqY0ITq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
KilleBladhark schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:41:

Ik zal die HWINFO eens doen en dan zal ik de rest proberen en dan zal ik alles in het algemeen vermelden en kijken wat er daarna komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
mrmrmr schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:36:
[...]

[...]

Dat is inderdaad niet bruikbaar bij AM4.

https://rog.asus.com/moth...odel/helpdesk_qvl_memory/
2x16G - 3600 - 5000 series

Hoewel het vloeken in de kerk lijkt bij gaming/overklokking, zou @ShooterTR58 ook standaard JEDEC SPD geheugen kunnen proberen zonder overklokken met standaard spanning (1.2V). De processor ondersteunt JEDEC PC4-25600 (DDR4-3200). Misschien is de laatste BIOS nodig. Dat is versie 3621.
Die laatste bios heb ik gedaan maar toen ging die abnormaal blazen en kreeg die niet stil. Maar ik ga eerste die HWiNFO64 doen en daarna zal ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Monster Hunter wilds heb ik letterlijk op Ultra gezet en alles op hoogste, en zoals @KilleBladhark en @computerjunky het aangegeven alles uit gezet dus bepaalde programma's uitgezet die niet nodig zijn en HWiNFO64 opgestart. zoals op foto te zien daar kun je alles echt zien.

PS: Als er geen update worden gedaan van CPU, GPU, Ramstick's kan die dan ook telkens opnieuw opstarten is een algemeen vraag. Want als die zich zelf uitgooit en opnieuw opstart bekijk ik naar update's dan staat er meestal een update die niet gedaan is of moet doen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA4fB-CPRxzRKXIfEtiI3d1tXPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hhNN1tXj2LYxbFtzfRXq0Aj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT71ns1tDaKc35j2CoDc1w6mprU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6koB9T71YPDbjLXTVxMH2fL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De spanning van de voeding is een klein beetje aan de lage kant. Het zou beter zijn als er iets meer werd geleverd door de voeding. Het is op het moment van meten wel ruim binnen de marges.

Ik zie bij het geheugen alleen XMP profielen (geen SPD), je zou het geheugen wel lager kunnen instellen, bijvoorbeeld op 1600 in plaats van 1800.

Fastboot kun je voor de test het beste uitschakelen.

De cpu package temperatuur is aan de hoge kant (60 graden), terwijl de cpu op 49 graden zit. De koelpasta zou goed moeten zijn verdeeld. Er zijn filmpjes met uitleg te vinden op Youtube.

https://www.youtube.com/shorts/NxjbiUaq62k

Als er delen van de cpu onbedekt zijn moet de koelpasta beter worden verspreid. Als er te weinig koelpasta op zit, kun je het beste de pasta geheel vervangen en nieuwe koelpasta gebruiken.

Je kan kijken met HWiNFO of de temperaturen te hoog oplopen tijdens gamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KilleBladhark
Ik ben meer benieuwd naar het sensoren gedeelte van HWINFO dan de informatie zelf,

Zou je bijvoorbeeld Monster Hunter Wilds eens kunnen starten en de wereld laten inladen tot zover dat je je character kan bewegen, dan vervolgens HWINFO erbij pakken en het sensoren gedeelte openen? Dan kunnen we actief kijken naar de temperaturen van de PC.

60C package temp in BIOS is vrij hoog, dus ben benieuwd wat hij precies doet in de game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
1. De spanning op je cpu is te hoog, zoek op wat dit max mag zijn.
2. De spanning op je geheugen modules zijn te laag, max 1,35v bij ddr4
3. Je geheugen loopt sneller dan wat je cpu officieel ondersteund.(3200MT/S), je bent dus aan het overclocken. Advies, zet dit op 2133MT/s / 1066MHz om mee te beginnen.
4. Ook is het nog steeds niet duidelijk of je corsair geheugen op de QVL lijst staat, weet je al welke versie nummer je geheugen modules zijn???
5. Staat PBO aan in de bios, zet dat dan uit en zet eventueel handmatig de spanningen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@JappieR ad 4: Het typenummer zie je in beeld, het is correct opgegeven. Het staat niet op de QVL volgens de website van Asus.

De overige adviezen zijn prima.

@ShooterTR58
Inderdaad is de 1.2V "auto" spanning waarschijnlijk te laag voor dit geheugen op 3600 (1800 per module). Dat kan of zal instabiliteit veroorzaken. Omdat het geheugen geen SPD met standaard settings voor 1.2V fallback heeft, kan de BIOS daarvoor niet kiezen. Bij een test op 2133 (1066) zal het waarschijnlijk wel op 1.2V kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
@JappieR Doel je dan op de VDDR CPU voltage? Volgens mij is dit voor Zen 3 een vrij normale voltage range of zelfs default. Uiteraard helpt het niet mee qua temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Wat mij op valt is dat voor de specs (ddr4 3600) geheugen op 1.2v aan de lage kant is.
Ik zou dat eens handmatig naar 1.35v zetten zoals eerder aangegeven (als de non XMP test wel stabiel was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
computerjunky schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:15:
Wat mij op valt is dat voor de specs (ddr4 3600) geheugen op 1.2v aan de lage kant is.
Ik zou dat eens handmatig naar 1.35v zetten zoals eerder aangegeven (als de non XMP test wel stabiel was).
Maar welke zou je als een ramstick aanraden bijv die er bij past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Ik wil iedereen echt bedanken voor ze hulp, ik ga me best doen om alles te proberen die jullie aanbieden.

Als er iets is die ik moet veranderen qua onderdelen hoor ik dat graag en wil ik dat best doen, want ik heb te veel geld uit gegeven aan me pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
ShooterTR58 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Maar welke zou je als een ramstick aanraden bijv die er bij past?
Je kan gewoon je huidige geheugen gebruiken maar gewoon het voltage hoger zetten. 1.2v is gewoon te laag. maar zoals eerder probeer eerst eens stock settings zonder XMP. Als dat ook niet werkt heb je mogelijk andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
computerjunky schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:33:
[...]

Je kan gewoon je huidige geheugen gebruiken maar gewoon het voltage hoger zetten. 1.2v is gewoon te laag. maar zoals eerder probeer eerst eens stock settings zonder XMP. Als dat ook niet werkt heb je mogelijk andere problemen.
Ik heb net gewoon letterlijk zomaar bluescreen gekregen opeens, ik was CSGO spelen en ging het afsluiten en opeens bluescreen :( ik heb geen raad meer echt waar wordt er zo ziek van..

PS: bluescreen gaat zo snel kan de code niet zien...

[ Voor 5% gewijzigd door ShooterTR58 op 03-08-2025 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
ShooterTR58 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:41:
[...]

Ik heb net gewoon letterlijk zomaar bluescreen gekregen opeens, ik was CSGO spelen en ging het afsluiten en opeens bluescreen :( ik heb geen raad meer echt waar wordt er zo ziek van..

PS: bluescreen gaat zo snel kan de code niet zien...
Ik denk dat het handig is als je je eerste bericht even aanpast met wat je tot nu toe hebt gedaan met onze adviezen want ik ben nu het spoor en beetje bijster. 😅

Dus heb je een ,
-bios reset gedaan?
- je geheugen op 2133mt/s(1066Mhz) gezet op 1,2v?
- cpu voltage op auto?
-pbo staat uit?
-Armor crate, icue en Lian li software verwijderd? (Deze programma's waren in het begin een ramp, of dat nu nog zo is weet ik niet)
- nog niet genoemd maar daar heb ik problemen mee gehad. En dat is adrenalin versie 25-4-1 is bij mij wel stabiel maar de allerlaatste versie 25-6-3 niet. https://www.amd.com/en/re...es/RN-RAD-WIN-25-4-1.html

Ik begrijp dat je er knettergek word van de bluesscreen's maar je zult toch rustig en systematisch dingen moeten gaan uitsluiten.

Eerst maar eens zoeken naar een basis dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
JappieR schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Ik denk dat het handig is als je je eerste bericht even aanpast met wat je tot nu toe hebt gedaan met onze adviezen want ik ben nu het spoor en beetje bijster. 😅

Dus heb je een ,
-bios reset gedaan?
- je geheugen op 2133mt/s(1066Mhz) gezet op 1,2v?
- cpu voltage op auto?
-pbo staat uit?
-Armor crate, icue en Lian li software verwijderd? (Deze programma's waren in het begin een ramp, of dat nu nog zo is weet ik niet)
- nog niet genoemd maar daar heb ik problemen mee gehad. En dat is adrenalin versie 25-4-1 is bij mij wel stabiel maar de allerlaatste versie 25-6-3 niet. https://www.amd.com/en/re...es/RN-RAD-WIN-25-4-1.html

Ik begrijp dat je er knettergek word van de bluesscreen's maar je zult toch rustig en systematisch dingen moeten gaan uitsluiten.
Wat ik schuin heb aangeduid heb ik eerder ook gedaan nu net adrenalin gedaan zoals hoe je hebt aan gegeven zal daar ook een screenschot van zetten wat ik te zien krijg.

Eerst maar eens zoeken naar een basis dat werkt.
Die aderalin heb ik verwijdert en gedownload maar dan krijg ik dit op foto te zien. Er wordt aan gegeven aan een nieuwe aderalin hoger versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-wyMwtLoznqm0w_WiPTyQmmf6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wM6qw9JC13FzXUCxjGhZkAhm.png?f=fotoalbum_large

Ik heb die programma's die je hebt opgenoemd allemaal al eens eerder gedaan maar die bios settings heb ik nog niks gedaan maar er is niks verandert ofzo. Heb op dit moment alleen aderalin programma verwijdert en opnieuw gedownload, maar wel de anderen dingen wat @KilleBladhark had gezegd die vroeg foto's van HWiNFO en die zal ik hier ook wel delen.

Dit foto is op een normaal manier dat die draait zonder Monster Hunter Wilds gestart is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HZF_Jox5eUQsngvpMQ6_DJIxcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kzoa8L7Vz9GdygtmzDUZEo4u.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is Monster hunter opgestart met ''Windowed'', maar wel op ultra ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBrStr_kJvRdGXXNowLnmIc9fOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfqtlIMtvvQq7KB9JLTd8cpE.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je alles bij elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60Eki_9h70Cr7Escqmxx44cKJ7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHCMd0WFOkF17a0DkBzf4dys.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ShooterTR58 op 03-08-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
@mrmrmr Hier is de verpakking van me ramstiscks verder weet ik niet waar ik me typenummer kan vinden alleen hier op die verpakking denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAp0GXp32MdXIq-avMfT6HbYd6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcorjQufgabn62jhkT4HhABV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Typecode klopt precies met wat HWiNFO al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSavm0w0Ytz4qsbxJ_MFnCtcVc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mKgfqHbqV5OFCQ0r4Hube6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e84LbeNuAHVncC-Zj8sgStQPFXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnDBwdtiwPDunxFkgFyJLIQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kan de bluescreen analyseren met de .dmp file (C:\Windows\Minidump) en een programma genaamd WinDbg. Wat komt daaruit?

Maar doe ook ff een factory reset in je BIOS.

Wellicht stresst Monster Hunter je CPU niet voldoende.
Download Prime95 en Furmark
Start beiden (P95 op small fft)
monitor je temps
Als je temps goed zijn maar je PC reboot weer, dan is het waarschijnlijk een defecte voeding

[ Voor 74% gewijzigd door Dekar op 04-08-2025 09:30 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Dekar Het XMP 2.0 geheugen draaide op 3600 MT/s bij een te lage DDR4 standaard spanning van 1.2V. De max van het geheugen is 1.35V. Er zijn geen SPD profielen.

De screenshots zijn van memtest86 en geven aan dat er geen fouten zijn gevonden nu het geheugen op het 2133/1066 profiel draait. Nu is het een kwestie van testen in de praktijk en zien of het systeem stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Ik heb de dingen gedaan wat meeste me hebben gezegd, ik wil hier iedereen bedanken voor de moeite.

Maar ik ga stap gewijzigd alles proberen, tot nu toe is het oke dat er geen problemen plaats vinden. Ik hoop dat het zo blijft. Als we verder problemen plaats vinden zal ik zeker of hier terug mensen taggen en vragen naar oplossing of ik vraag je persoonlijk hulp. Maar ik wil iedereen zeker weten keihard bedanken voor de moeite en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Ik ben net aan het game op leaguea of legends tijdens een duel heb ik opeens bluescreen gekregen opeens. Code weet ik absoluut niet ging zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Ik heb van alles gedaan dit zijn de resultaten van wat ik kan laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAddn3MqDBK92MDck1UsSaHVpnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GelrgFL7vVFPu3w7z3p1FLDd.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiuwGQiqnfX3KTTciDGk5tyNVhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geVEYRpGQp6mDZ5NT0CZPHMF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door ShooterTR58 op 07-08-2025 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb per DM contact gehad met TS.

Er is getest met het geheugen op 1.2V en 2133 MT/s. Dat leek wat te helpen tot de blue screen plaatsvond.

De CBS log van sfc /scannow staat hier: https://www.transfernow.net/dl/20250808oeig2B7K

Gerepareerde corrupte bestanden:
code:
1
2
3
4
5
6
2025-08-07 23:47:28, Info                  DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthA2dp.sys
2025-08-07 23:47:28, Info                  DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthA2dp.sys
2025-08-07 23:47:28, Info                  DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthHfEnum.sys
2025-08-07 23:47:28, Info                  DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthHfEnum.sys
2025-08-07 23:47:28, Info                  DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\bthmodem.sys
2025-08-07 23:47:28, Info                  DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\bthmodem.sys

De minidump file staat hier: https://www.transfernow.net/dl/20250808bSeKKLlm

Windbg output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
!analyze -show
WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (124)
A fatal hardware error has occurred. Parameter 1 identifies the type of error
source that reported the error. Parameter 2 holds the address of the
WHEA_ERROR_RECORD structure that describes the error conditon.
Arguments:
Arg1: 0000000000000000, Machine Check Exception
Arg2: ffffad8ab4bad028, Address of the WHEA_ERROR_RECORD structure.
Arg3: 00000000bc000800, High order 32-bits of the MCi_STATUS value.
Arg4: 0000000001010135, Low order 32-bits of the MCi_STATUS value.
[..]
hal!_WHEA_MEMORY_ERROR_SECTION
[..]
BUILD_VERSION_STRING:  10.0.26100.4768 (WinBuild.160101.0800)
BIOS_VERSION:  3611
BIOS_DATE:  09/29/2024
BASEBOARD_PRODUCT:  ROG STRIX B550-A GAMING
DEFAULT_BUCKET_ID:  CODE_CORRUPTION
PROCESS_NAME:  SteelSeriesSon
[..]
STACK_TEXT:  
ffff8480`26c58948 fffff804`c9540d50 : 00000000`00000124 00000000`00000000 ffffad8a`b4bad028 00000000`bc000800 : nt!KeBugCheckEx
ffff8480`26c58950 fffff804`5aa21250 : 00000000`00000000 ffff8480`26c58a19 ffffad8a`b4bad028 ffffad8a`aa5fa520 : nt!HalBugCheckSystem+0xc0
ffff8480`26c58990 fffff804`c96e3133 : 00000000`00000000 ffff8480`26c58a19 ffffad8a`b4bad028 00000000`00000000 : PSHED!PshedBugCheckSystem+0x10
ffff8480`26c589c0 fffff804`c95429e6 : 00000000`00000014 00000000`00000014 ffffad8a`aa5fa570 ffffad8a`aa5fa520 : nt!WheaReportHwError+0x2a1543
ffff8480`26c58a80 fffff804`c9542da0 : 00000000`00000014 ffffad8a`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!HalpMcaReportError+0xb2
ffff8480`26c58bf0 fffff804`c9542c34 : ffffad8a`a874ef00 00000000`00000000 ffff8480`26c58e00 00000000`00000000 : nt!HalpMceHandlerCore+0x138
ffff8480`26c58c50 fffff804`c954208e : ffff8480`26c58e60 ffff8480`26c58ef0 00000000`00000000 00000000`00000024 : nt!HalpMceHandler+0xe0
ffff8480`26c58c90 fffff804`c954593b : ffff8480`26c58e60 fffff804`c96a7547 00000013`667063c5 ffff8480`26c58d50 : nt!HalpHandleMachineCheck+0x96
ffff8480`26c58cc0 fffff804`c95b8869 : 00000000`00000002 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!HalHandleMcheck+0x6b
ffff8480`26c58cf0 fffff804`c96b487e : 00000000`00000100 ffffad8a`ccee5080 00000000`00000002 00000000`00000000 : nt!KiHandleMcheck+0x9
ffff8480`26c58d20 fffff804`c96b4499 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000002 : nt!KxMcheckAbort+0x7e
ffff8480`26c58e60 00007fff`81a14295 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiMcheckAbort+0x2d9
00000040`a9db7610 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x00007fff`81a14295
[..]
!chkimg -lo 50 -d !nt
MODULE_NAME: memory_corruption
FAILURE_ID_HASH_STRING:  km:memory_corruption_large
Windows 10 build 10.0.26100.4768
OSBUILD_TIMESTAMP:  2020-03-06 18:26:41

In de event log staat een melding van 7 augustus:
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Onderdeel: Geheugen
Foutbron: Machine Check Exception
In de Asus QVL staan vooral oude XMP modules, waarvan een groot deel niet meer verkrijgbaar is. G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW is een van de weinige die nog verkrijgbaar is voor een redelijke prijs. Maar het is geheugen uit 2017. Heeft iemand een idee over de stabiliteit van exact dit geheugen? (1)

Of zou het beter zijn nieuwer geheugen te kiezen, bijvoorbeeld standaard JEDEC DDR4-3200. Iemand met ervaring in combinatie met Asus (hier Asus ROG STRIX B550-A GAMING)? (2)

Zou de oorzaak van het geheugenprobleem elders kunnen liggen? (3) Moederbord, BIOS, geheugencontroller? (4)

Ik heb voor het gemak de vragen genummerd.

[ Voor 60% gewijzigd door mrmrmr op 09-08-2025 04:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
mrmrmr schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 02:32:
Ik heb per DM contact gehad met TS.

[...]

In de Asus QVL staan vooral oude XMP modules, waarvan een groot deel niet meer verkrijgbaar is. G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW is een van de weinige die nog verkrijgbaar is voor een redelijke prijs. Maar het is geheugen uit 2017. Heeft iemand een idee over de stabiliteit van exact dit geheugen? (1)

Of zou het beter zijn nieuwer geheugen te kiezen, bijvoorbeeld standaard JEDEC DDR4-3200. Iemand met ervaring in combinatie met Asus (hier Asus ROG STRIX B550-A GAMING)? (2)

Zou de oorzaak van het geheugenprobleem elders kunnen liggen? (3) Moederbord, BIOS, geheugencontroller? (4)

Ik heb voor het gemak de vragen genummerd.
Zo ver ik weet mag de ts zijn geheugen nog ruilen, wet koop afstand verwacht ik.
Dus ik adviseer de TS om punt 1 van mrmrmr te volgen en het geheugen te nemen wat hij linked.
G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW

Ik denk dat dit ook het meest makkelijke is om te proberen maar ook het meest waarschijnlijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het geheugen is gekocht in 2023 bij een Nederlandse shop vanuit Belgie. TS vermeldt "Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18".

Corsair heeft een limited lifetime warranty op geheugen. Dus misschien is het nog wel te ruilen. Dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde geheugen terug. Niet noodzakelijk iets van de QVL.

Corsair heeft een vestiging in Almere: https://www.corsair.com/eu/en/s/contact
https://help.corsair.com/...t-for-a-defective-product

@ShooterTR58 Je zou het geheugen vervangen kunnen proberen en een beroep doen op lifetime warranty. Werkt het dan nog niet, kun je alsnog ander geheugen aanschaffen.

De wettelijke garantie in Nederland is onbepaald, in België is het 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
mrmrmr schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:51:
Het geheugen is gekocht in 2023 bij een Nederlandse shop vanuit Belgie. TS vermeldt "Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18".

Corsair heeft een limited lifetime warranty op geheugen. Dus misschien is het nog wel te ruilen. Dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde geheugen terug. Niet noodzakelijk iets van de QVL.

Corsair heeft een vestiging in Almere: https://www.corsair.com/eu/en/s/contact
https://help.corsair.com/...t-for-a-defective-product

@ShooterTR58 Je zou het geheugen vervangen kunnen proberen en een beroep doen op lifetime warranty. Werkt het dan nog niet, kun je alsnog ander geheugen aanschaffen.

De wettelijke garantie in Nederland is onbepaald, in België is het 2 jaar.
Ja ik heb een bericht gestuurd naar Megekko.nl voor terug roep garantie. Wacht op een antwoord van hun wat ze gaan zeggen.
Sorry voor laat reactie ben druk bezig thuis.
Maar ik zal alles doen wat u me hebt gezegd etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:30
Heb je de PC zelf geassembleerd? Want ik zie meerdere topics met problemen met deze PC. Ik zou echt adviseren om weer vanaf de basis beginnen (zal ook wel geadviseerd worden in de troubleshooter).

Mijn stappenplan:
1. BIOS updaten (is denk ik al up to date inmiddels)
2. BIOS reset (is denk ik ook al gebeurd?)
3. Opbouwen buiten de kast zonder randzaken, dus: PSU, moederbord, cpu, RAM, koeler, GPU en 1x SSD. Koeler loshalen en voorzien van nieuwe koelpasta
4. Clean install Windows (dus geen software installeren zoals iCue, Lian Li, Armoury Crate)
5. Stresstest mbv Prime95, Furmark, Cinebench, paar passes memtest86. Temperaturen monitoren.
6. Eventueel zaken wijzigen in BIOS (bijvoorbeeld XMP/DOCP)
7. Stresstesten opnieuw
8. Inbouwen (zou ik eerst doen zonder Strimers zoals in een van de vorige topics werd geadviseerd)
9. Testen in dagelijks gebruik (gamen etc.)
10. Daarna zou ik pas weer aan extra software gaan beginnen, en dan nog zou ik het per stuk gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
De meeste dingen die je hebt opgenoemd is al eens gedaan maar de crash en bluescreen blijft. Ik weet verder ook geen raad wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b76jtIIrjA-iCiEwCiJR1Yg3z7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWkZ2nremv2mjRK3u7wPaZ7C.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik als foto heb kunnen maken en als code zie en het is telkens de zelfde code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:30
ShooterTR58 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:53:
De meeste dingen die je hebt opgenoemd is al eens gedaan maar de crash en bluescreen blijft. Ik weet verder ook geen raad wat ik moet doen.
Je hebt een paar opties:
1. Vanaf de eerste stap beginnen, kijken waar je vastloopt/bluescreens krijgt zodat je gericht kunt troubleshooten en doordacht iets kunt vervangen of aanmelden voor garantie.
2. Random geld uitgeven aan vervangende onderdelen in de hoop dat het oplost.
3. Geld uitgeven aan een andere PC.
4. Niets doen.

Bluescreens zijn vervelend, is nu eenmaal (vaak) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C355m0XuPuIoDE5A8ar8ztRe95Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCziIY0Pk5U3rMdeGLvRoRT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHlUnCASfJSkh2eB-Cs--hqCMiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKsl8IrNJ19X2Tr94sMoaE5P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze binnen eindelijk. Nu even maar computer winkel brengen en hun laten alles doen en na kijken etc.
Beste brengen naar alternate denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterTR58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djz1dw_3oET16T1_5wVRrygrhe4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z8pdcEy1FlrqT0QO4kPYm5WZ.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1