Aanraders voor stereo smart speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 16:57
Ha tweakers,

Ik zoek een?
2-delige set stereo smart speakers om voornamelijk jazz en klassieke muziek te luisteren.

Wat is je budget?
Max. 500 euro per speaker

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek te luisteren via Spotify Connect: via de Spotify app en nadrukkelijk niet via de app van de fabrikant van de smart speaker. Het vervangt onze huidige bluetooth speaker waar we ontevreden over waren. We maken de overstap naar een smart speaker vanwege de stabiliteit die het brengt.

Verder hebben wij de volgende eisen/voorkeuren:
  • Zeer betrouwbare verbinding met Spotify Connect
  • Afspelen via Spotify-app (niet via app van eigen merk)
  • Stereopaar en multi-room mogelijk
  • Voornamelijk voor jazz en klassiek
  • Goede geluidskwaliteit
en optioneel:
  • Liever zo min mogelijk benodigde apps, accounts, cloud dependencies etc
  • Het liefst een systeem of platform dat zo open mogelijk is en open standaarden gebruikt (voor zover die bestaan)
Wat heb je zelf al gevonden?
Natuurlijk kennen we Sonos al van kennissen en lezen we goede dingen over de Era 100 bijvoorbeeld. Alleen heb ik zelf niet zo'n goed gevoel bij al het nieuws van afgelopen half jaar, zeker aangezien stabiliteit en weinig dependencies / niet-walled-garden belangrijk zijn voor ons. Eigenlijk is stabiliteit voor ons het allerbelangrijkst.

Alternatieven die we hebben gevonden en goede dingen over hebben gehoord en gelezen zijn:
- Audio Pro
- Denon
- Bluesound

Zouden jullie ons aanraden om toch voor Sonos te gaan? Of eerder voor bijv. Audio Pro, Bluesound, Denon, of zijn er andere (betere) alternatieven? En welke merken ondersteunen Spotify Connect ‘Native’?

We zijn gecharmeerd van de Audio Pro speakers omdat deze vrij open lijken te zijn en goede kwaliteit leveren, maar weten hier simpelweg niet genoeg van af om een goede keuze te maken. Denon vereist volgens mij een additionele app om Spotify Connect te gebruiken, net als Sonos (als je een stabiele verbinding wilt). Bluesound ken ik eigenlijk helemaal niet en vind ik daarom moeilijk te vergelijken.

Bedankt voor jullie advies!

[ Voor 6% gewijzigd door cpkiller op 30-07-2025 21:08 ]

Beste antwoord (via cpkiller op 02-08-2025 11:00)

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 10:42

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Gezien jullie focus op geluidskwaliteit, stabiliteit en openheid is Bluesound zeker het overwegen waard. De Bluesound Pulse Flex 2i of Pulse Mini 2i kunnen als stereopaar worden gebruikt, ondersteunen native Spotify Connect, hebben uitstekende audiokwaliteit (vooral voor jazz en klassiek), en werken zonder afhankelijk te zijn van een walled garden. Ze ondersteunen ook andere open standaarden zoals AirPlay 2 en hebben minimale cloud-afhankelijkheid.

Audio Pro is ook een goede keuze qua prijs/kwaliteit, al is de ondersteuning voor multiroom en open standaarden iets beperkter dan bij Bluesound. Denon HEOS klinkt goed, maar zit iets meer vast aan de eigen app en ecosysteem.

Gezien jullie voorkeuren zou ik eerder Bluesound of Audio Pro aanraden dan Sonos. Sonos is wel degelijk stabiel, maar jullie zorgen over het gesloten ecosysteem zijn terecht, zeker na recente updates.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denon is idd de heos app vereist.
Je zou bij argon audio kunnen kijken. Die hebben Spotify native. En verder zijn in er nog heel veel bekende merken die actieve speakers met streaming mogelijkheden hebben. Dynaudio, Kef, B&W, etc. meeste producenten voeren ze wel.

Maar wat versta jij onder een smart speaker? Want volgens mij wil je alleen streaming mogelijkheden en geen smart dingen a la Alexa of andere stembesturing.

En hoe heb je je setup bedacht? Stereo paar in de woonkamer, of afzonderlijke ruimtes? In het laatste geval zou ik naar een speaker zoeken die wireless verbindt met de andere.
Maar als je wel gewoon een stereo setup wilt, zou ik een los streamertje pakken en een setje actieve speakers. Ben je veel flexibeler :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Ik heb een setje Argon Audio Forte A5 MK2. Die is er ook met wifi en daarmee met Spotify Connect en Airplay 2 ondersteuning. Dat zijn actieve speakers, waardoor je geen versterker nodig hebt. Die speakers kosten € 799. Ik ben goed te spreken over de geluidskwaliteit en looks van de Forte A5.

Je kunt ook kijken naar een setje KEF LSX II actieve speakers voor € 799.

Wat ook kan is wat @The Eagle aangeeft. Een streamer/versterker kopen met daarbij passieve speakers. Voordeel, flexibele speakerkeuze. Nadeel, een extra apparaat en je kunt zomaar fors duurder uit zijn dan die € 1.000 die je nu op het oog hebt. Ligt er natuurlijk aan wat voor versterker/streamer je koopt.

Een betaalbare optie kan zijn: Argon Audio SA2 € 499 met een setje Dali Oberon 3 € 510. Moet dan nog wat speakerdraad bij, maar dat kost niet veel. Zit in de buurt van je budget. Het is duurder dan een setje actieve speakers, maar heb je wel vrije speakerkeuze.

Overigens is een subwoofer wel aan te raden bij dergelijke speakers. Dat kun je altijd nog overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 31-07-2025 08:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig

Lieftalig

Gezien jullie focus op geluidskwaliteit, stabiliteit en openheid is Bluesound zeker het overwegen waard. De Bluesound Pulse Flex 2i of Pulse Mini 2i kunnen als stereopaar worden gebruikt, ondersteunen native Spotify Connect, hebben uitstekende audiokwaliteit (vooral voor jazz en klassiek), en werken zonder afhankelijk te zijn van een walled garden. Ze ondersteunen ook andere open standaarden zoals AirPlay 2 en hebben minimale cloud-afhankelijkheid.

Audio Pro is ook een goede keuze qua prijs/kwaliteit, al is de ondersteuning voor multiroom en open standaarden iets beperkter dan bij Bluesound. Denon HEOS klinkt goed, maar zit iets meer vast aan de eigen app en ecosysteem.

Gezien jullie voorkeuren zou ik eerder Bluesound of Audio Pro aanraden dan Sonos. Sonos is wel degelijk stabiel, maar jullie zorgen over het gesloten ecosysteem zijn terecht, zeker na recente updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb thuis een Denon AVR-X2700H en twee Heos 150 speakers. Hoewel daarmee multiroom en stereo-koppeling van de losse speakers mogelijk is (zo gebruik ik ze eigenlijk altijd), is de Heos app om te huilen. Niet erg intuitief, af en toe kan hij speakers niet vinden of ontkoppelt hij het stereopaar.

Volgens mij kan je wel direct Spotify (connect) gebruiken, maar dat gebruik ik zelf niet dus dat zou ik moeten nakijken. Je kan in ieder geval wel iets vanaf je telefoon laten afspelen via de HEOS speakers, dus om geluid uit je speakers te krijgen hoef je de Heos app niet te hebben. Ik gebruik die app vooral om TuneIn zenders op te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
Dank voor jullie uitgebreide reacties en alle tips! Dit helpt ons heel erg met het scherper krijgen van de wensen en ook direct wat goede opties.

Wat betreft @The Eagle vraag over wat ik versta onder een smart speaker:
Dat is idd een beetje troebel voor mij; het is een term die ik ergens had opgepikt maar waarvan ik niet echt weet wat het is. Zoals je zegt hoef ik inderdaad zeker geen stembesturing en wil ik alleen streaming mogelijkheden. Is daar een andere term voor? Wellicht wireless speaker of wifi speaker?

Qua setup inderdaad 1 stereo paar in de woonkamer (tevens keuken en zithoek). De open ruimtes vormen samen een 'L' met een dikke korte zijde en mijn vriendin had vernomen dat je dan alsnog het beste 2 speakers in stereo opstelling kan gebruiken, i.p.v. 3 of 4 zoals wij eerst hadden bedacht. Bijgevoegd een plattegrond met 2 cirkels waar we voornamelijk zitten (zithoek en eettafel), 2 kruisjes waar we nu hadden bedacht om de speakers op te hangen en 2 'A'-tjes op de plek waar we nog overwogen om 2 extra speakers op te hangen (bij de TV, die tegen de muur van de hal aan staat). Is dit ook wat jullie zouden aanraden?
We willen de speakers trouwens aan de wand monteren en ze zouden best ver uit elkaar hangen, dus wel fijn als ze zonder kabels verbonden zijn.

Interessant wat jullie (ook @Hulleman ) zeggen over de flexibiliteit van losse speakers met streamers, dank voor het noemen van dat alternatief. Dat hebben we nog even besproken en de nadelen daarvan zijn in ons geval niet wenselijk (extra snoeren, apparaten, hogere prijs), al is de flexibiliteit inderdaad wel een voordeel.
We zijn dus vooral op zoek naar wireless (actieve) speakers met ingebouwde streaming opties.
@Hulleman Die actieve speakers zien er goed uit! We kijken alleen nog even verder voor wireless (verbinding tussen) speakers.

@Lieftalig Ik denk dat we inderdaad wel in deze hoek zitten te denken nu. Fijn om te horen over Bluesound, ik kende het nog helemaal niet, maar lijkt wel een goede optie. Zeker als het nog wat uitgebreider en opener is dan Audio Pro. Zijn er meer mensen die Bluesound kennen of hebben jullie toevallig een goede source/website waar we goede informatie kunnen vinden over de verschillende merken en hun voor- en nadelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRg0Tfepu3o_R2J9ZiJLA000BbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/62f573h6AkZKEJUah3pEUJim.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door cpkiller op 31-07-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
Als Denon toestaat dat je ook zonder de app Spotify Connect kan gebruiken, dan is dat nog wel een optie. Daar zal ik nog even naar kijken, dat was in ieder geval niet direct duidelijk uit de informatie op hun website op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
@cpkiller, als de speakers onderling ook nog draadloos met elkaar verbonden moeten worden, kom je al weer in een behoorlijk duurder segment uit bij de wat meer hifi gerichte merken. Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen uit op de KEF Wireless LS II. Die kost € 1.899. Dat is direct wel een veel betere speaker dan al het andere wat hier tot nu toe voorbij is gekomen en daar is de prijs dan ook naar. In feite is dat de KEF LS 50 meta, maar dan de actieve variant daarvan.

Sonos (setje 5's of era 300's) of twee Bluesound Pulse 20i mini's passen om en nabij in je budget en doen wat je zoekt. Actief, spotify connect en onderling draadloze connectiviteit.

Edit: Je kunt nog kijken naar de KEF Wireless LSX II. Volgens mij kun je die ook draadloos pairen. Kosten zo'n € 1100.

[ Voor 70% gewijzigd door Hulleman op 31-07-2025 13:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wandmontage is meestal wel mogelijk. Desnoods met een paar muurbeugels van Vogel ofzo. Maar actieve speakers hebben altijd nog steeds een kabel, zij het een stroomkabel. En soms idd nog een kabel die de ene naar de andere doorkoppelt. Hou daar rekening mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Een paar Sonos Fives zal je qua klank en prestaties positief verassen, wel iets boven budget. Met TruePlay ook aardig goed te krijgen in ruimtes die acoustisch gezien wat minder zijn.

De Era 100 zijn zeker niet verkeerd maar zou ik zelf niet stand-alone gebruiken voor stereo toepassing. Wel ideaal om aan te vullen in andere ruimtes als multi-room setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig

Lieftalig

Met name de Bluesound Node. Ook erg bekend in de hifi scene, vanwege de kwaliteit van het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:47
Kijk eens naar de KEF LSX II. Erg tevreden over. Ze zitten wel ietsje boven je budget maar zijn wellicht het overwegen waard.

[ Voor 22% gewijzigd door endness op 31-07-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
Dank voor de tips! Die KEF LSX II en Bluesound Pulse 2i Mini zien er beide wel echt goed uit. Zijn er belangrijke voor- en nadelen voor ( / tussen) deze speakers? Btw, wat gebruiken jullie als source? Dan kan ik zelf ook even rondkijken op een site met goede informatie en reviews. Hoe is WhatHiFi?

Hoe vergelijken de Bluesound Pulse M en Pulse 2i Mini? We zijn eigenlijk wel fan van het ronde design van de Pulse M, maar zijn bang dat je dan echt kwaliteit laat liggen.
Oh en is er een sub nodig bij 2 van zulke wireless speakers? We wonen in een rijtjeshuis, dus ik weet niet of het uberhaupt handig is om nog een losse sub er bij te hebben.

@Lieftalig De Bluesound Node is een streamer right? Bedoel je misschien iets anders of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
Oke, ik overweeg momenteel nog de volgende speakers, welke raden jullie aan?
- KEF LSX II
- Bluesound Pulse 2i Mini

- Bluesound Pulse M
- Audio Pro C10 MkII
- Audio Pro C20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:17
Van het lijstje wat je over hebt zou ik zeggen de KEF op basis van audio kwaliteit. Als je de speakers wireless met elkaar gaat pairen ipv met draad gaat hij wat resampelen.

Maar daar ga jij geen last van hebben want de kwaliteit van Spotify ligt daar ruim onder.

Vind je toekomstige flexibiliteit belangrijker dan kan je die Bluesound overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Let wel op dat de KEF LSX een stuk minder laag gaan (54 hz bij -6 db) dan de Sonos Five. Idealiter wil je dan wel een sub erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
Ontzettend bedankt voor alle tips! 🙏

Dan wordt het waarschijnlijk de KEF of Bluesound, en kijken we nog even of er een sub bij gaat. Ik zal de topic hierbij sluiten en ons uiteindelijke besluit hier te zijner tijd delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:10

Jrz

––––––––––––

Vroeg me af wat het geworden was, en hoe de KEF zich vergelijkt met de JBL Authentics 300.
Voordeel is draagbaar :)

Ik kan ze helaas zelf niet vergelijken hier. Daarom was ik wel benieuwd

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpkiller
@Jrz Wij gaan waarschijnlijk voor de Bluesound 2i Mini speakers! Vanwege kwaliteit, draadloos, native spotify Connect, geen gesloten platform.
Pagina: 1