nieuwe speakers en versterker in auto klinken niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:48
ik heb de audio in mijn auto (Ford S-max 2012) aangepakt. Via een splitter heb ik het signaal van mijn HU afgetakt en naar een versterker gestuurd. Via de versterker gaat het signaal weer terug naar de originele kabelboom en dus ook naar de speakers. De splitter-kabel is gekocht en dus geen hobbybob werk.

De versterker is een pioneer GM-D1004 en heeft geen externe voeding nodig. Het ding wordt goed getest. Omdat er achter de HU geen ruimte is heb ik de versterker naast de voorstoel gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvV1tE0ow9La1eHuQ-ZZ7RsP-BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YW1VeSxwSgZPGyVQpk6kAcL7.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik de speakers in de deur geplaatst. De Composet is een JBL stage3 607. Volgens reviews een goede set tot 100 euro. Ik heb dempingsmatten in de deur geplakt, een verloopring geprint (fijn Ford, 3 gaten in de deur terwijl alle speakers 4 gaten hebben), afdichtband tussen verloopring en deur, en band tussen de ring en de speaker, spul ingebouwd, filter gebruikt en alles netjes afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTJkGpuvB1yWj8BVGyQ46JcjH4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFQInmpgAsAtGP9pgOK9sxRz.jpg?f=fotoalbum_large

Toen vol verwachting de radio aangezet, en wat klinkt het enorm kut. Geen punch, zelfs overstuurd gekraak en gebonk, terwijl het helemaal niet hard staat. Waar kan het nu in vredesnaam aan liggen? Zelfs de standaard papieren prut speakers klinken beter. Ik baal als een stekker.
  • Is het signaal van de HU slecht?
  • Is de bekabeling slecht
  • wordt er ergens gefilterd? Ik denk zelf van niet, aangezien de ford tweeter een heel simpel filterje ingebouwd heeft.
  • Heb ik de polen verkeerd aangesloten?
  • Heb ik rommel gekocht?
  • Is het gebruik van kabelschoentjes wel goed?
Kan iemand mij een tip geven?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:47
Even een 3.5mm > 2x RCA snoertje op de versterker aansluiten en daar een laptop/tablet aan hangen? Dan kun je de headunit uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gaat de Pioneer versterker aan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:29
Wat bedoel je met "De versterker is een pioneer GM-D1004 en heeft geen externe voeding nodig"? Er zal 12V naartoe moeten, anders heb je geen versterker maar een storingsbron.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Moeten dit soort krachttermen nou in een titel? Ik haak er een beetje op af

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ThinkPad schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:48:
Even een 3.5mm > 2x RCA snoertje op de versterker aansluiten en daar een laptop/tablet aan hangen? Dan kun je de headunit uitsluiten.
dat is echt een hele goede tip!! Ga ik uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
jadjong schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:52:
Gaat de Pioneer versterker aan?
ja. hij gaat aan en de standaardspeakers klonken er luider door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Paul schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:55:
Wat bedoel je met "De versterker is een pioneer GM-D1004 en heeft geen externe voeding nodig"? Er zal 12V naartoe moeten, anders heb je geen versterker maar een storingsbron.
Wat ik bedoel is dat deze versterker (net zoals meerdere class D versterkers) voeding vanuit de auto zelf krijgen. Dezelfde voeding als waar de HU mee gevoed wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
Boudewijn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:03:
Moeten dit soort krachttermen nou in een titel? Ik haak er een beetje op af
Het was een weergave van mijn humeur op het moment dat ik dit topic maakte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Titelfix ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
thanks teacher!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

107mb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:42:
Via een splitter heb ik het signaal van mijn HU afgetakt en naar een versterker gestuurd. Via de versterker gaat het signaal weer terug naar de originele kabelboom en dus ook naar de speakers. De splitter-kabel is gekocht en dus geen hobbybob werk.
Welk signaal? Gebruik je line-out of het speaker signaal van de HU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
speaker signaal. de HU heeft geen line-out

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:29
Is dat een 1:1 verbinding of heb je een line output converter gebruikt?

Ik zie in de handleiding van de versterker dat je op de ISO-stekker inplugt, maar dat je ook RCA kunt gebruiken. Ik zie echter geen knopje om de versterker te vertellen dat het speaker level input of line level input krijgt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:18
De JBL Stage 3 607C is geen troep, heb ze zelf ook ingebouwd hetzij met een volwaardig ab versterker.

Ik vermoed dat ze uit fase spelen en daardoor kwalitatief uitermate terleurstellend klinken. Kan je testen mbv de balance knop. Als de bass anders gaat klinken seperaat zijn ze uit fase.
Op de foto zie ik ook misschien dat probleem bij de scheidingsfilter. Wat zegt Ford over de kleuren van de originele speakerkabel? En gebruikt Ford niet een inline filter vlak na de headunit? Ook kan het zijn dat Ford de speakers parallel verbonden zijn en dan krijg je te maken met de wet van Ohm.

Zelf heb ik bij mijn ouwe Volvo de bedrading compleet nieuw getrokken, ook vanwege het parallel aansluiting van de originele 8ohm speakers zodat het bij de hu uitkomt als 4ohm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gekke plek voor je amp. ik zou hem onder je dashboardkastje hebben gemaakt. Nu kun je er tegenaanschoppen.

Ik snap niet zo goed dat de amp geen losse 12v nodig heeft. Hoe kan hij meer vermogen halen, als er 14 watt rms uit de standaard radio komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@107mb

ik probeerde als eerste even deze 2 zaken uit te sluiten:

*het verwisselen van de polen (dus de +/- per speaker) ;

*heb je misschien de tweeterkabels op de woofer aangesloten en andersom de wooferkabels op de tweeter?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zie dat de luidspeaker kabel onder de speaker zit. Als je het frame van de speaker spant (scheef) dan kan hij ook vreemd gaan klinken. Ik zou de 'open air', dus los van de deur even laten draaien. Dan sluit je dit probleem uit. Speaker kabel moet dan via een andere plek naar het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Fraggert schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:15:
@107mb

*heb je misschien de tweeterkabels op de woofer aangesloten en andersom de wooferkabels op de tweeter?
Tweeter en woofer zijn wel goed aangeloten zo te zien op de foto. De polen cq fase zijn wel een ding om naar te kijken, die lijken niet goed aangesloten te zijn.
Om het af te maken kan er nog een foamring om de speaker aangebracht worden. :)

Maar ik gok zomaar dat de aansluiting van de versterker ook wel een nader onderzoek mag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 17:36
Blasterxp schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:18:
Ik zie dat de luidspeaker kabel onder de speaker zit. Als je het frame van de speaker spant (scheef) dan kan hij ook vreemd gaan klinken. Ik zou de 'open air', dus los van de deur even laten draaien. Dan sluit je dit probleem uit. Speaker kabel moet dan via een andere plek naar het filter.
Voor zover ik het kan zien loopt die kabel gewoon door een gat in de ring waarop de speaker zit gemonteerd.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:42
Die Pioneer heeft als 1 van de weinige versterkers geen gain instelling voor het inkomende signaal.
Dat is een probleem, het luidsprekersignaal van de meeste radio’s is veel hoger dan waar Pioneer vanuit gaat.

Het is niet voor niets dat andere plug and play versterkers een gain instelling hebben.

Een versterker zoals deze Focal Impule 4.320 bijvoorbeeld heeft gain instellingen:
https://www.venderparts.n...anaals-plug-and-play.html

Of deze Ground Zero:
https://www.car-products....460iso-1000000013610.html

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 06-08-2025 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
de ^^ genoemde Focal en GZ versterkers lijken inderdaad een betere oplossing te zijn dan de Pioneer. Een nadeel is wel, dat die geen DSP hebben je daarmee afhankelijk bent van de instellingen die je kunt doen op je HU. Dit zou je prima kunnen ondervangen met een versterker met ingebouwde DSP van bv Helix: https://www.audiotec-fisc...lix/amplifiers/m-four-dsp of Match: https://www.audiotec-fischer.de/en/match/amplifiers/up-6dsp. Audiotec Fischer maaktr uitstekende producten voor hoge SQ, maar er zijn meerdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Blasterxp schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Gekke plek voor je amp. ik zou hem onder je dashboardkastje hebben gemaakt. Nu kun je er tegenaanschoppen.
de Smax is een grote auto met dito dashboard. Het dashboard is echter helemaal volgebouwd. geen enkel plekje voor een amp. Daarnaast is de kabelset die ik er bij heb gekocht niet lang genoeg om de amp onder een stoel te plaatsen.
Ik snap niet zo goed dat de amp geen losse 12v nodig heeft. Hoe kan hij meer vermogen halen, als er 14 watt rms uit de standaard radio komt?
Ik weet ook niet hoe dat kan. meerdere merken hebben zon class D amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Fraggert schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:15:
@107mb

de kabel met het gele streepje is hoogstwaarschijnlijk de plus. Op de foto had ik het al een keer verwisseld omdat het in eerste instantie brak klonk. nu is het weer goed gepoold en klinkt het nog steeds shit.

De units zijn goed aangesloten op het filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Peenutzz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Voor zover ik het kan zien loopt die kabel gewoon door een gat in de ring waarop de speaker zit gemonteerd.
klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 12:02
Wat ik heb begrepen trekken die versterkers het vermogen uit de ISO stekker. Voor weinig geluid zou dat op zich wel kunnen maar als je het volledige vermogen van je versterktje wilt benutten moet je aparte voedingskabels trekken omdat de ISO te weinig vermogen levert.

Als bovenstaande waar is kan je je afvragen wat het nut is van een extra versterkertje als je onvoldoende voeding levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
107mb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:04:
[...]

ja. hij gaat aan en de standaardspeakers klonken er luider door.
Dus je hebt het ook getest met amp + oude speakerz?

Dus
Oude speakers: ok
Amp+oude speaker: beter
Amp+nieuwe speaker: brak
Nieuwe speaker alleen: ?

Klopt dat?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
laurens0619 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:59:
[...]

Dus je hebt het ook getest met amp + oude speakerz?

Dus
Oude speakers: ok
Amp+oude speaker: beter
Amp+nieuwe speaker: brak
Nieuwe speaker alleen: ?

Klopt dat?
ja, dat klopt helemaal, met de toevoeging dat amp+oude speaker luider gaat, niet per sé beter. Het lijkt er dus inderdaad op dat de combinatie HU + amp niet lekker werkt. Ik zou dus een nieuwe HU kunnen halen, maar daar heb ik geen zin in, omdat veel auto electronica zoals verwarming via het scherm van de HU gaan. Ik heb nog een Signat ROC 3 amp liggen, die zou ik op de accu kunnen aansluiten en dan high level input gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

En hoe klinkt het zonder extra amp op de nieuwe speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
107mb schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

ja, dat klopt helemaal, met de toevoeging dat amp+oude speaker luider gaat, niet per sé beter. Het lijkt er dus inderdaad op dat de combinatie HU + amp niet lekker werkt. Ik zou dus een nieuwe HU kunnen halen, maar daar heb ik geen zin in, omdat veel auto electronica zoals verwarming via het scherm van de HU gaan. Ik heb nog een Signat ROC 3 amp liggen, die zou ik op de accu kunnen aansluiten en dan high level input gaan gebruiken.
Hmm ik heb juist het vermoeden dat het de speakers zijn.
Als je oude speakers op deze hu met amp prima klinke en beter dan nieuwe speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-09 22:36
107mb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:42:
De versterker is een pioneer GM-D1004 en heeft geen externe voeding nodig.
Op pagina 12 van de handleiding staat :

Power source ............................. 14.4 V DC (10.8 V to 15.1 V
allowable)
Grounding system ................... Negative type
Current consumption ............ 15 A (at continuous power,
4 W)

En op pagina 5 staat hoe je het moet aansluiten op de accu, iets versterken zonder power kan natuurlijk niet of er zit een perpetuum mobile ingebouwd dan neem ik mijn woorden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik denk dat die versterker gewoon de stroom aftapt van de radio dmv die split kabels.

Afbeeldingslocatie: https://img.mediadox.de/isotec/anschlussbeispiel/825px/anschlussbeispiel_4kanal.jpg

@107mb
zit er een (power) lampje op de versterker en gaat deze aan? Ik neem aan van wel want een versterker zonder stroom geeft helemaal geen signaal door, niet eens brak oid

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 11-08-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
RobbieT schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:46:
Die Pioneer heeft als 1 van de weinige versterkers geen gain instelling voor het inkomende signaal.
Dat is een probleem, het luidsprekersignaal van de meeste radio’s is veel hoger dan waar Pioneer vanuit gaat.

Het is niet voor niets dat andere plug and play versterkers een gain instelling hebben.

Een versterker zoals deze Focal Impule 4.320 bijvoorbeeld heeft gain instellingen:
https://www.venderparts.n...anaals-plug-and-play.html

Of deze Ground Zero:
https://www.car-products....460iso-1000000013610.html
Dit kun je ook oplossen met een convertor. Zoiets dus: https://teufelaudio.nl/le...2981000?v=102981001&gQT=1
Luidspreker niveau op een line-ingang geeft zeker waardeloos geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:42
De impendantie van die nieuwe speakerset is erg laag met 3 Ohm.
Dat kan ook wel eens een issue zijn.

https://www.jbl.com/car-audio-systems/STAGE3+607CF.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFF0syvLa6bxrkpzVIsUpXYsPJE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/len2XhSmn1eCLWIHmqB9muUR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
Die versterker kan zelfs 1 ohm hebben dus dat lijkt mij het probleem niet.

Zelf heb ik ook een keer brak geluid gehad over de speakers. Toen bleek dat de speakeraansluiting stiekem contact te maken met het portier. Ik vermoed dat dat hier ook zomaar het geval kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonakeys
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wilde gok; kan de conus van de speaker vrij bewegen? Als je de deurbekleding terugplaatst en dit komt tegen de conusophanging aan, klinkt het geluid ook waardeloos en constant distorted.
Pagina: 1