2017 is lang geleden dus een nieuwe game pc is nodig.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en fotobewerking
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk natuurlijk maar ik gebruik mijn computers voor een lange tijd dus het mag wat kosten.
Mijn huidige game pc is van 2017, die daarvoor van 2011 en die gebruik ik nog steeds als mijn daily driver.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eventueel zeer oude HDD's uit mijn 2011 pc in mijn nieuwe of huidige pc inbouwen. Maar dit is zeker geen vereiste. Het word een volledig nieuw systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel. Een pc die mij door gameland loods voor de volgende 5 tot 10 jaar.
Vooral geen flashy RGB. Een behuizing van glas is ook niet nodig, maar de meeste nieuwe behuizingen hebben een glazen wand. Dus als ik één zonder glas wil dan beperk ik mijn keuze sterk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds 2007 zijn het mobo en GPU van al mijn builds van ASUS geweest en nog nooit problemen gehad. Dus ASUS. Plusplunt: de keuze beperken tot 1 merk heeft minder keuzestress.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
AMD GPU voor de betere Linux ondersteuning.
Future proof. Daarom mobo met PCIe5.0.
Ga je overklokken?
Nope, ik speel wat met de instellingen in het begin en dan kom ik er nooit meer aan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Algemeen advies. Ben ik iets vergeten of zie ik iets over het hoofd?
Misschien een goedkoper mobo? Maar als ik PCIe5.0 wil dan kom ik sowieso duurder uit.
Wanneer ik een nieuwe pc koop krijgt mijn huidige pc uit 2017 een Linux upgrade (by, by Windows 10). Net zoals ik gedaan in 2017 met mijn pc uit 2011. Die heb ik dan ook een Linux upgrade gegeven.
Dit brengt mij bij mijn volgende punt. Een nieuwe monitor. Mijn huidige is een 24 inch uit 2011 en dus ook aan vervanging toe. Ik zoek een monitor met een KVM switch die werkt op zowel een Windows als een Linux systeem. Als ook mijn werklaptop kan aangesloten worden via USB-C zou dat mooi meegenomen zijn maar geen vereiste. 4K, maar OLED is geen vereiste, mooi bij het gamen maar duur en (opnieuw) gevaar voor inbranden.
Mijn zoektocht naar een nieuwe monitor begint nog maar. Suggesties zijn altijd welkom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en fotobewerking
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk natuurlijk maar ik gebruik mijn computers voor een lange tijd dus het mag wat kosten.
Mijn huidige game pc is van 2017, die daarvoor van 2011 en die gebruik ik nog steeds als mijn daily driver.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eventueel zeer oude HDD's uit mijn 2011 pc in mijn nieuwe of huidige pc inbouwen. Maar dit is zeker geen vereiste. Het word een volledig nieuw systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel. Een pc die mij door gameland loods voor de volgende 5 tot 10 jaar.
Vooral geen flashy RGB. Een behuizing van glas is ook niet nodig, maar de meeste nieuwe behuizingen hebben een glazen wand. Dus als ik één zonder glas wil dan beperk ik mijn keuze sterk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds 2007 zijn het mobo en GPU van al mijn builds van ASUS geweest en nog nooit problemen gehad. Dus ASUS. Plusplunt: de keuze beperken tot 1 merk heeft minder keuzestress.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
AMD GPU voor de betere Linux ondersteuning.
Future proof. Daarom mobo met PCIe5.0.
Ga je overklokken?
Nope, ik speel wat met de instellingen in het begin en dan kom ik er nooit meer aan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Algemeen advies. Ben ik iets vergeten of zie ik iets over het hoofd?
Misschien een goedkoper mobo? Maar als ik PCIe5.0 wil dan kom ik sowieso duurder uit.
Wanneer ik een nieuwe pc koop krijgt mijn huidige pc uit 2017 een Linux upgrade (by, by Windows 10). Net zoals ik gedaan in 2017 met mijn pc uit 2011. Die heb ik dan ook een Linux upgrade gegeven.
Dit brengt mij bij mijn volgende punt. Een nieuwe monitor. Mijn huidige is een 24 inch uit 2011 en dus ook aan vervanging toe. Ik zoek een monitor met een KVM switch die werkt op zowel een Windows als een Linux systeem. Als ook mijn werklaptop kan aangesloten worden via USB-C zou dat mooi meegenomen zijn maar geen vereiste. 4K, maar OLED is geen vereiste, mooi bij het gamen maar duur en (opnieuw) gevaar voor inbranden.
Mijn zoektocht naar een nieuwe monitor begint nog maar. Suggesties zijn altijd welkom.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 471,98 | € 471,98 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 181,- | € 181,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 XT OC | € 759,- | € 759,- |
1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow Zwart | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM) | € 115,01 | € 115,01 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 32,69 | € 32,69 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 115,90 | € 115,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 152,- | € 152,- |
1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 229,- | € 229,- |
Totaal | € 2.161,48 |