Bestelauto prive, BPM en tussenschot weghalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-08 15:57
Ik heb een bestelauto (Opel Combo 2017 benzine) gekocht, prive/particulier. Hij heeft een N1 kenteken.

Ik wil graag het tussenschot weghalen en dan voldoet hij niet meer inrichtingseisen van een kleine bestelauto... Dan moet er BPM betaald worden en komt hij in het personenauto tarief voor de MRB.

Echter, volgens mij is voor mijn auto de BPM al betaald!
Dit staat er bij de RDW kentekencheck onder fiscaal:
Catalogusprijs
€ 14578
Bruto BPM
€ 2485
Vaststeldatum BPM
31 oktober 2024
Afschrijvingsmethode BPM
Forfaitaire afschrijving
Volgens mij zou hij altijd in prive/particulier bezit geweest zijn dus dan is er ook al geen sprake van BPM-vrijstelling.
Aantal eigenaren privé / zakelijk
3 / 0
Zou ik dus nu het tussenschot weg mogen halen? En hem op personenauto MRB (paar euro per maand duurder) kunnen zetten?

Zit er verder nog eisen voor de RDW aan? Volgens mij niet (tussenschot is geen structureel onderdeel ofzo).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
De beste plek voor die vraag is denk ik hier: https://www.rdw.nl/contact

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
chris_0611 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:39:
Ik heb een bestelauto (Opel Combo 2017 benzine) gekocht, prive/particulier. Hij heeft een N1 kenteken.

Ik wil graag het tussenschot weghalen en dan voldoet hij niet meer inrichtingseisen van een kleine bestelauto... Dan moet er BPM betaald worden en komt hij in het personenauto tarief voor de MRB.

Echter, volgens mij is voor mijn auto de BPM al betaald!
Dit staat er bij de RDW kentekencheck onder fiscaal:

[...]

Volgens mij zou hij altijd in prive/particulier bezit geweest zijn dus dan is er ook al geen sprake van BPM-vrijstelling.
Dat zie je verkeerd. Bij een IB ondernemer staat de auto niet op naam van een onderneming, maar op de privénaam.

Op het moment dat je het schot eruit haalt zul je hoe dan ook opnieuw moeten laten keuren en dan zul je ook de resterende BPM af moeten rekenen. Dat hij als grijs kenteken auto bpm-vrij verkocht mag worden, maakt dat helaas niet anders.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
Maar ik ben er toch vrij zeker van dat:
Catalogusprijs
€ 14578
Bruto BPM
€ 2485
Vaststeldatum BPM
31 oktober 2024
Afschrijvingsmethode BPM
Forfaitaire afschrijving
betekend dat er al eens BPM betaald is voor deze auto. Waarom zou ik dat dan nogmaals moeten doen?

Maar ik ga het inderdaad de belastingdienst vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Wat je ook doet, ga nergens vanuit maar stel het vast!

Het RDW is best behulpzaam en die kunnen je vast verder helpen. Als je fout zit ga je veel spijt krijgen.

Ik ken twee voorbeelden in mijn omgeving die er ook te makkelijk over dachten en serieus geld betaald hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
chris_0611 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:34:
Maar ik ben er toch vrij zeker van dat:

[...]

betekend dat er al eens BPM betaald is voor deze auto. Waarom zou ik dat dan nogmaals moeten doen?

Maar ik ga het inderdaad de belastingdienst vragen.
Dat zie je volgens mij verkeerd. Ik heb het net nakeken: ook bij de grijs kenteken auto van het bedrijf waar ik niet zo lang geleden werkte, die maar één eigenaar heeft gehad, een BV, staat een 'bruto BPM' bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
StevenK schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Dat zie je volgens mij verkeerd. Ik heb het net nakeken: ook bij de grijs kenteken auto van het bedrijf waar ik niet zo lang geleden werkte, die maar één eigenaar heeft gehad, een BV, staat een 'bruto BPM' bedrag.
Bedankt! Ook een vaststeldatum en afschrijfmethode? Ik heb vele nummerborden van bestelauto's gecontrolleerd en die van mij is de enige die een afschrijvingsmethode heeft. Ik word nu wel nieuwschierig naar de geschiedenis van deze auto...

Vaststeldatum BPM
31 oktober 2024
Afschrijvingsmethode BPM
Forfaitaire afschrijving

(zal morgen sowieso de belastingdienst bellen en alles vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
chris_0611 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Bedankt! Ook een vaststeldatum en afschrijfmethode? Ik heb vele nummerborden van bestelauto's gecontrolleerd en die van mij is de enige die een afschrijvingsmethode heeft. Ik word nu wel nieuwschierig naar de geschiedenis van deze auto...

Vaststeldatum BPM
31 oktober 2024
Afschrijvingsmethode BPM
Forfaitaire afschrijving

(zal morgen sowieso de belastingdienst bellen en alles vragen)
Nee, die vaststeldatum staat er niet bij. Kan het zijn dat de vorige eigenaar een 'echte' particulier is en dat op dat moment de BPM is 'vastgesteld'.?

Nog steeds heb je daar niks aan voor het ombouwen naar geel, want dan moet je keuren en betalen. Zie ook deze uitleg van ANWB: https://experts.anwb.nl/a...-kenteken-1B82z7U9JBrbRU2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is het een importauto?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
StevenK schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Nee, die vaststeldatum staat er niet bij. Kan het zijn dat de vorige eigenaar een 'echte' particulier is en dat op dat moment de BPM is 'vastgesteld'.?

Nog steeds heb je daar niks aan voor het ombouwen naar geel, want dan moet je keuren en betalen. Zie ook deze uitleg van ANWB: https://experts.anwb.nl/a...-kenteken-1B82z7U9JBrbRU2
Wie zegt dan dat je moet keuren? Ik heb deze vraag al aan RDW gesteld hoor, dus daar krijg ik antwoord op.
Het tussenschot niet iets structureels. Maar het is wel iets fiscaals.

Hoe ik het lees (op de site van de belastingdienst), is dat zonder tussenschot de bestelauto niet meer aan de inrichtingseisen voor een lichte bestelauto voldoet (en dan is het voor de belastingdienst een personenauto)., Dus dat je personenauto MRB (nauwelijks hoger voor een particuliere personenauto vs een benzine bestelbus, 10-tje per maand ofzo) en BPM moet betalen (maar dat is al betaald voor mijn auto, volgens mij).

RDW stelt alleen eisen aan de veiligheid enzo, en voor hun maakt het helemaal niets uit of het tussenschot er is of niet. (het RDW heeft helemaal geen specifieke eisen aan tussenschotten). -> RDW kijkt bij APK vooral naar veiligheid (geen scherpe randen, loshangende delen, veiligheid gordels en zitplaatsen), niet direct naar het fiscale tussenschot.

Dat is hoe ik het allemaal lees. Maar ik hoop dat er hier iemand is die ook daadwerkelijk ervaring hier mee heeft. Natuurlijk stel ik de vragen zowel aan de belastingdienst als aan de RDW.

In elk geval lijkt het me wel duidelijk dat RDW en belastingdienst afzonderlijke instanties zijn met ook afzonderlijke eisen (die op internet vrijwel altijd door elkaar gehaald worden)

[ Voor 8% gewijzigd door chris_0611 op 30-07-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
Okay, het is inderdaad een importauto. Volgens mij is daar bij import al BPM over betaalt, maar ik weet het nog steeds niet zeker...

Lang met de belastingdienst gebeld die "die kunnen geen uitspraak doen of er al BPM betaald is" voor deze auto. Kon wel aan haar toon horen toen ik dat zei dat ze was van "verrek de BPM is al betaald, ehhh nu snap ik het ook niet meer". Of ze had er gewoon geen zin meer in.

Wel is het zeker dat een bestelauto die niet aan de inrichtingseisen voldoet gewoon een personenauto (voor de belastingdienst) wordt, en er dus personenauto MRB en dus ook BPM betaald moet worden. MRB is niet veel duurder voor een particuliere benzine personenauto VS een particuliere benzine bestelauto, maar de BPM kan wel flink zijn.

Ze zeggen: vul het formulier BPM aangifte maar in en dan krijg je antwoord. (en dat is een PDF die je moet opsturen).

Hier is trouwens een letterlijk rekenvoorbeeld dat de situatie beschrijft (uit het formulier van de belastingdienst):
Rekenvoorbeeld: Ombouw bestelauto tot personenauto
Op 25 februari 2023 wordt een bestelauto op naam gezet van de 1e kentekenhouder. De kentekenhouder betaalt € 10.000 aan bpm. Dit bedrag staat ook als bruto bpm-bedrag in het kentekenregister van de RDW. Op 26 juli 2023, dus na 5 maanden en 1 dag, wordt de bestelauto omgebouwd tot personenauto.
Bereken de afschrijving als volgt: sinds de datum eerste toelating zijn dan meer dan 5 maanden verstreken, maar minder dan 6. Het percentage dat hoort bij de 5e gebruiksmaand is 27%. Er resteert dan nog 1 dag in een volgende, 6e gebruiksmaand. Voor deze dag geldt daarom een percentage van 1,5%. Het totale afschrijvingspercentage is nu: 27% + 1,5% = 28,5%. Het bedrag van de afschrijving is dan: € 10.000 (betaalde bpm-bedrag) x 28,5% = € 2.850. Het bedrag dat u mag verrekenen is dus € 10.000 (betaalde bpm-bedrag) - € 2.850 (afschrijving) = € 7.150.
Dit bedrag vult u in bij vraag 8d bij Te verrekenen bedrag van het bpm-formulier.
Het probleem is dus dat ik het "bruto bpm-bedrag in het kentekenregister van de RDW" niet met 100% zekerheid kan inzien, maar volgens mij is dat wel gewoon het bedrag op de RDW OVI site...

Daarnaast loopt mijn aanvraag bij de RDW nog wat er zou gebeuren (keuringstechnisch etc) als ik het tussenschot weghaal, maar daarvan ben ik wel redelijk overtuigd dat het voor de RDW geen probleem is (zolang je geen zitplaatsen plaatst etc). Bij 'grote' bestelauto's mag je ook gewoon het tussenschot weghalen (en is het zelfs voor de Belastingdienst ook geen probleem, vreemdgenoeg).

Hier zit niet toevallig iemand die een lichte bestelauto al eens aangepast heeft (zodat het een personenauto wordt voor de belastingdienst) bij een auto waarbij de BPM al eens betaald is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris_0611
En ook antwoord van de RDW:
Wanneer u de scheidingswand uit uw bestelauto verwijderd, dan veranderd alleen de fiscale categorie van uw voertuig van bedrijfsauto naar personenauto.
Registratie technisch blijft uw voertuig een bedrijfsauto (N1) en heeft verder geen gevolgen voor de uitvoering van de APK omdat de scheidingswand hier geen onderdeel van is.
Pagina: 1