Azerty wil order cancelen met reden “kennelijke vergissing"

Pagina: 1
Acties:
  • 1.206 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HewwoKitty
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-08 01:20
Op 25-07-2025 kreeg ik een notificatie dat de Transcend SSD230S 4 TB voor €175 op Azerty stond.
Ik heb er dus 2 besteld.

Nu kreeg ik vanochtend een mail dat het om een prijs fout ging. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, maar zij houden ook voet bij stuk.

Nu ben ik benieuwd of jullie hier wel eens mee te maken hebben gehad, en of jullie vinden dat Azerty OF ik onredelijk ben.

Voor context, hier het mail verkeer:
Goedemorgen,

Je hebt bij ons één of meerdere Transcend SSD230S 4 TB - SSD('s) besteld.
Helaas stond er een verkeerde prijs bij het artikel.
De normale prijs van dit artikel is € 290-, per stuk.
We hebben het hier dan ook over, wat de wet noemt, een “kennelijke vergissing”.
Daarom kunnen we dit artikel niet leveren tegen de gecommuniceerde prijs.
Dit past natuurlijk niet bij de klantbeleving die je van ons mag verwachten.

We willen graag onderstaande oplossing bieden, en horen graag binnen 2 werkdagen welke van de 2 voor jou het meest geschikt is:

• We annuleren het artikel, en crediteren het eventueel betaalde bedrag.
• We kunnen het artikel leveren tegen een bedrag van € 275-, per stuk.

Bij geen reactie zullen we na deze 2 werkdagen de bestelling automatisch annuleren.

Met welgemeende excuses voor het ongemak en die deze fout met zich mee brengt.

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

Diane XXXXX
Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, en gevraagd om de overeenkomst te na te komen:
Geachte mevrouw XXX

De term “kennelijke vergissing” wordt hier veel te makkelijk gebruikt.
Het product is namelijk al 3 jaar op de markt en ging rond augustust 2023 al voor 179,- over de toonbank bij een aantal winkels.
zie: uitvoering: Transcend SSD230S 4TB
en screenshot:
[image.png]

In mijn beleving was dit dus een actieprijs om de oude voorraad z.s.m. te verkopen o.i.d.
Voor mij als consument was er dus geen enkele reden om aan te nemen dat de geadverteerde prijs onjuist was. Er is dan ook sprake van een geldige koopovereenkomst.
Ik verzoek u dan ook vriendelijk om de overeenkomst na te komen en de bestelde SSD voor de overeengekomen prijs te leveren. Uw aanbod om het product voor €275 te leveren, of de bestelling te annuleren, wijs ik voor nu af.

Met vriendelijke groet,

XXX
Dit is kort daarna afgewezen:
[...]
De prijs van €175,- voor de Transcend SSD van 4TB wijkt aanzienlijk af van zowel onze gebruikelijke verkoopprijs (€290,-) als de actuele marktprijzen.
Hoewel het product mogelijk eerder tegen een lagere prijs beschikbaar is geweest, gaat het hier om een incidentele en foutieve prijsweergave binnen ons eigen systeem. Dat maakt het juridisch gezien een situatie waarin geen geldige koopovereenkomst tot stand komt, omdat een gemiddelde consument deze prijs als onrealistisch had kunnen herkennen in combinatie met de huidige marktprijzen van dit product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
HewwoKitty schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:38:
Op 25-07-2025 kreeg ik een notificatie dat de Transcend SSD230S 4 TB voor €175 op Azerty stond.
Ik heb er dus 2 besteld.

Nu kreeg ik vanochtend een mail dat het om een prijs fout ging. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, maar zij houden ook voet bij stuk.

Nu ben ik benieuwd of jullie hier wel eens mee te maken hebben gehad, en of jullie vinden dat Azerty OF ik onredelijk ben.

Voor context, hier het mail verkeer:

[...]

Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, en gevraagd om de overeenkomst te na te komen:

[...]

Dit is kort daarna afgewezen:

[...]
Je hebt helaas geen recht hierop.

een winkel mag een foutive prijs corrigeren als het duidelijk is dat het een fout had kunnen zijn.
een kennelijke vergissing. (er zit 40% verschil tussen)

je zou het alleen voor mekaar kunnen krijgen als je kan aantonen dat de prijs wel vaker voor die prijs weg gaat.
maar of het haalbaar is is nog maar de vraag. De verkoper staat meestal in een sterke positie om dit te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

-

[ Voor 100% gewijzigd door Meg op 30-07-2025 17:47 ]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Je bent onredelijk. Zoals je zelf al hebt geconcludeerd was dit een zeer lage prijs voor een 4TB SSD. (anders had je hem niet besteld gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:35
Meg schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
Jij hebt toch iets besteld voor de prijs die er op dat moment stond? Dan lijkt het mij dat ze het daarvoor moeten verkopen.
Nee; https://www.thuiswinkel.o...ijs-afspraak-is-afspraak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49

watercoolertje

Untertitel

Meg schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
Jij hebt toch iets besteld voor de prijs die er op dat moment stond? Dan lijkt het mij dat ze het daarvoor moeten verkopen.
Lijkt misschien zo voor je, maar zo werkt het niet (en gelukkig maar, fouten maken is menselijk en moet dus ruimte voor zijn)!

https://wetboekplus.nl/bu...ek-6-artikel-228-dwaling/

Prijsfouten kunnen daar wel/niet onder vallen, hangt af van hoeveel het afwijkt met de prijs die je mag verwachten. En als beide partijen niet toegeven aan de ander (koper niet wil afzien en verkoper wil niet leveren voor die prijs) zal een rechter daar een uitspraak over moeten doen of er sprake is van dwaling.

Het is imo vrij duidelijk dat die prijs niet correct was tenzij er bij stond dat het een aanbieding was, dan mag je een (fors) lagere prijs dan andere winkels verwachten. Anders is een prijs die fors onder de rest zit gewoon een foutje (en heb je geluk als je er doorheen komt en gewoon pech als het niet zo is).

[ Voor 17% gewijzigd door watercoolertje op 30-07-2025 16:05 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:10

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik denk dat je zelf al wel door had dat het artikel 100 euro onder de huidige marktprijs aangeboden werd. Met de hele mailwisseling is ook duidelijk dat Azerty een foutje heeft gemaakt. Grote kans dus dat Azerty het artikel onder de kostprijs aan je zou moeten verkopen. Je wil dus dat foutje afdwingen en Azerty geld laten verliezen omdat jij dit voordeeltje wil hebben. Hoe zou jij het vinden als jij de ondernemer was? En dat niet één maar tientallen klanten met verlies uitgeleverd zouden moeten worden?

Consumenten staan in Nederland sterk en heel misschien zou je nog iets kunnen afdwingen (al geef ik je weinig kans). Maar als antwoord op je vraag in de TS, ja ik denk dat je onredelijk bent.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dirtyrockers schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Je hebt helaas geen recht hierop.

een winkel mag een foutive prijs corrigeren als het duidelijk is dat het een fout had kunnen zijn.
een kennelijke vergissing. (er zit 40% verschil tussen)
Dat is iets te kort door de bocht. Als het product wordt aangeboden als zijnde in de aanbieding, met extra korting, weg=weg, of dat soort termen kan een korting van 40% prima gerechtvaardigd zijn.
Je zou het alleen voor mekaar kunnen krijgen als je kan aantonen dat de prijs wel vaker voor die prijs weg gaat.
Dat is geen vereiste. Daarnaast, iemand moet de eerste zijn die het voor een scherpere prijs verkoopt, toch?
maar of het haalbaar is is nog maar de vraag. De verkoper staat meestal in een sterke positie om dit te verdedigen.
Vooral omdat het in Nederland de moeite niet loont om voor kleine bedragen te procederen. Niet omdat het mag.

Hoe dan ook, ik heb altijd enige moeite met het snel schuilen achter een kennelijke vergissing. Dit soort prijzen gaan allemaal door geautomatiseerde systemen heen. Importeur/winkel/Pricewatch is voor zover ik weet gewoon een feed die doorgeleverd wordt bij dit soort grote winkels. Dan mag je naar mijn idee toch wel verwachten dat grote prijsdalingen even apart worden gezet om handmatig te controleren. Dat dat niet gebeurt, vind ik wel een reden om aan te voeren dat de winkel dit soort vergissingen als risico accepteert. Dan zijn het automatisch geen kennelijke vergissingen meer.

Een korting van 40% op een courante SSD is wel veel, maar of je die kennis ook van een gemiddelde consument mag verwachten vind ik twijfelachtig. Ik zou er weinig tijd insteken en de SSD's elders kopen als je ze nodig hebt. Het gaat je meer tijd en moeite kosten dan die 100 EUR voordeel.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 30-07-2025 16:05 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HewwoKitty
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-08 01:20
DexterDee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:03:
Ik denk dat je zelf al wel door had dat het artikel 100 euro onder de huidige marktprijs aangeboden werd. Met de hele mailwisseling is ook duidelijk dat Azerty een foutje heeft gemaakt. Grote kans dus dat Azerty het artikel onder de kostprijs aan je zou moeten verkopen. Je wil dus dat foutje afdwingen en Azerty geld laten verliezen omdat jij dit voordeeltje wil hebben. Hoe zou jij het vinden als jij de ondernemer was? En dat niet één maar tientallen klanten met verlies uitgeleverd zouden moeten worden?

Consumenten staan in Nederland sterk en heel misschien zou je nog iets kunnen afdwingen (al geef ik je weinig kans). Maar als antwoord op je vraag in de TS, ja ik denk dat je onredelijk bent.
Als eerst, bedankt voor je reactie. Het is echter niet dat ik Azerty geld wil laten verliezen, aangezien de SSD's in augustus 2023 ook voor een vergelijkbare prijs verkocht werden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8Ei941TYAE2WRt68W-O3kr3nas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U8qNnpP4K2OdGbZfVcI34rRA.png?f=user_large

Dat is dus de voornaamste reden dat ik het niet eens ben met de “kennelijke vergissing".

Aangezien de wet uit gaat dat een gemiddelde consument de prijs als onrealistisch had kunnen herkennen, en het merendeel van de reacties de mening deelt dat ik onredelijk ben geweest en wellicht beter had kunnen weten. Vind ik dat ook een goede conclusie die getrokken kan worden uit deze thread.

Dus ook alle andere forum leden, bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
HewwoKitty schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Als eerst, bedankt voor je reactie. Het is echter niet dat ik Azerty geld wil laten verliezen, aangezien de SSD's in augustus 2023 ook voor een vergelijkbare prijs verkocht werden:
[Afbeelding]

Dat is dus de voornaamste reden dat ik het niet eens ben met de “kennelijke vergissing".

Aangezien de wet uit gaat dat een gemiddelde consument de prijs als onrealistisch had kunnen herkennen, en het merendeel van de reacties de mening deelt dat ik onredelijk ben geweest en wellicht beter had kunnen weten. Vind ik dat ook een goede conclusie die getrokken kan worden uit deze thread.

Dus ook alle andere forum leden, bedankt voor jullie reacties!
Je probeerd het prijsverloop in jouw voordeel uit te leggen.In november 2022 kostte dat ding nog meer dan 400 euro....

Maar zoals je zelf ziet is die 179 euro een gigantische drop t.o.v. vorige week of vorige maand. Daarmee is de prijs op dit moment onrealistisch laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Sorry, maar ik kan hier altijd heel slecht tegen. Je hebt er, zoals ik het lees, direct twee besteld omdat het een mooie prijs was. Een prijs waar je zelf van wist dat deze te laag was.

Neem je verlies en laat Azerty het geld terug storten. Ook daar werken mensen die fouten maken. Jij wil nu even dat Azerty het verlies maar pakt.

Dat verlies moet Azerty weer goedmaken en andere klanten zullen dat dus indirect weer betalen.

Mijn mening? Je bent vervelend aan het doen en probeert het voor jezelf recht te praten terwijl je heel goed weet dat je er geen recht op hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topic nummer zoveel van iemand die een fout ziet en ervan wil profiteren.

Je had sterker gestaan als je contact had opgenomen om de lage prijs bevestigd te krijgen. Nu gewoon niet liegen ("ik wist het echt niet") en de koop ongedaan laten maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

gambieter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:55:
Nu gewoon niet liegen ("ik wist het echt niet") en de koop ongedaan laten maken.
Daar zou ik iets voorzichtiger mee zijn. Het kan, maar we weten het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

FirePuma142 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:15:
Daar zou ik iets voorzichtiger mee zijn. Het kan, maar we weten het niet.
Iemand die gelijk met de Pricewatch timeline komt, die weet het echt wel. Huichelen, daar kan ik slecht tegen. Gelukkig zegt de TS het nu te snappen.

Niks mis met proberen, maar dan niet moeilijk doen als je het niet krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 30-07-2025 18:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

gambieter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:17:
[...]

Iemand die gelijk met de Pricewatch timeline komt, die weet het echt wel. Huichelen, daar kan ik slecht tegen. Gelukkig zegt de TS het nu te snappen.

Niks mis met proberen, maar dan niet moeilijk doen als je het niet krijgt.
Ik zou iemand niet zo snel een leugenaar noemen, ook al past het in het plaatje. Maar doe je ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 23:22
Met begin van het jaar een flinke stijging in 1 keer zou ik nu dezelfde daling in 1 keer niet heel onrealistisch vinden.

Maarja, zoals al gezegd zul je naar de rechter moeten om je mogelijke gelijk te halen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:16

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
In principe horen dit soort topics over een geschil met een winkel thuis in Shopping forum, maar daar is meer nodig dan een simpele prijsfout. Ik doe dit topic dus op slot.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.