Riser cable 'onder' GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-10 14:53
Ik wil een Asus Hyper M.2 x16 kaart in het eerste slot van mijn Asrock X570 Taichi plaatsen omdat dat het enige slot is waar die kaart met 4 M.2 drives kan werken. Dan komt de GPU dus in het tweede PCIe x16 slot.

De ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming is 56mm hoog en hangt over het derde PCIe x16 slot. Ik moet nog een LSI HBA kaart kwijt en zoek daarvoor een riser cable die in het derde slot past als in het tweede slot mijn GPU zit.

ChatGPT suggereert deze opties:
1) RZ4-21B - PCIe Gen4 Riser Cable
2) Nouvolo PCIe x16 Gen 4 Riser Cable - Double Reverse Connector
3) LinkUp Ultra PCIe 4.0 X16 Gen4 Riser Cable

Ik heb nog nooit eerder met Riser cables gewerkt en vraag me af hoe dat normaal gaat? Heb ik hier echt een low-profile cable nodig (met 90 graden aansluiting bij het moederbord), of zijn die dingen zo flexible dat elke kwalitatieve kabel wel in dat slot past en omlaag kan buigen zodat de GPU past?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:32
Geen antwoord op je vraag maar weet wel dat die Hyper M2 kaart op 8 lanes gaat draaien als je de videokaart in het 2e x16 slot stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:25:
Geen antwoord op je vraag maar weet wel dat die Hyper M2 kaart op 8 lanes gaat draaien als je de videokaart in het 2e x16 slot stopt.
Het tweede x16 slot heeft maar 8 lanes beschikbaar. Dat heb ik ook getest. Als ik de Hyper in het tweede slot doe dan zie ik twee NVMe's. Als ik er een derde toevoeg dan is die niet zichtbaar in het systeem. In totaal zijn er 24 lanes, dus dan zouden er toch nog 16 (24 - 8 voor GPU) overblijven voor de Hyper als die in het eerste slot zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nee, zo werkt het niet. Voor het bovenste PCIe slot zijn 16 lanes beschikbaar. Ga je ook het 2e x16 slot gebruiken dan krijgen beide sloten 8 lanes. Zie de specs van het moederbord.

De cpu heeft 24 lanes te verdelen. 4 voor M2_1, 16 voor de PCIe sloten en 4 voor de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:31:
Nee, zo werkt het niet. Voor het bovenste PCIe slot zijn 16 lanes beschikbaar. Ga je ook het 2e x16 slot gebruiken dan krijgen beide sloten 8 lanes. Zie de specs van het moederbord.

De cpu heeft 24 lanes te verdelen. 4 voor M2_1, 16 voor de PCIe sloten en 4 voor de chipset.
Blegh, wat beperkt. Ik heb even getest door 4 drives in die Asus Hyper te zetten en in slot 1 te zetten met PCIe Switch op 4x4 in het UEFI. Met de GPU in het tweede slot zie ik in het BIOS onder NVME storage slechts 4 drives: twee direct op het moederbord en de eerste 2 in de Asus Hyper.

Een oplossing is een actieve kaart (of Threadripper *; ). Actieve Gen4 kaarten in kwaliteit en voor 4 drives lijken toch zeker minimaal 500 euro te kosten. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
2 drivers in een enclosure aansluiten op USB-C is waarschijnlijk veel goedkoper. Of grotere NVME's kopen. 4TB is €250, 8TB is €600.
Pagina: 1