Nieuw bouwen of hergebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam121212
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-07 15:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een systeem voor mijn ouders wat hoofdzakelijk gebruikt gaat worden voor huis tuin en keuken surfen en mailen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een harde budget's grens is er niet, maar ik probeer uiteraard de kosten wel af te wegen tegen de baten. Als het systeem onder de €750 blijft en er goede redenen zijn voor de componenten (bijvoorbeeld met het oog op toekomst bestendigheid). Het systeem zal denk ik ongeveer 5 jaar mee moeten gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn in feite twee richtingen waarop ik zit te denken. De eerste is het bouwen van een nieuw systeem en alleen de huidige kast gebruiken. De tweede optie is componenten van mijn recent geüpgradede pc hergebruiken, het gaat dan om de volgende onderdelen:
CPU: Ryzen 3600
GPU: 5700 XT
PSU: Seasonic Focus GX-550

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem heeft voldoende snelle opslag nodig, persoonlijk denk ik aan een SSD van 1 of 2 TB. En gezien de hoeveelheid programma's die ze tegelijk open hebben staan lijkt mij het verstandig om iig 32 GB RAM te installeren. Een losse GPU is niet noodzakelijk, gezien het beoogde gebruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een sterke merk voorkeur, maar gezien de mogelijkheden voor eventuele upgrades in de toekomst is er wel een lichte voorkeur voor een AMD platform.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zuinige, redelijk stille pc heeft voorkeur over hele goed prestaties. Maar de eisen zijn niet zo hard. De pc moet de komende 4-5 jaar niet snel heel traag gaan aanvoelen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen om een goed afweging te maken tussen het bouwen van een nieuw systeem en het hergebruiken van de eerder genoemde componenten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 21:40
1) Huis-, tuin- en keukensurfen en mailen heeft mijns inziens geen 32 GB ram en ook geen 1, laat staan 2 TB nodig. Mijn moeder heeft vergelijkbaar gebruik en heeft ruim voldoende aan een 256 GB SSD en 16 GB ram. Voor een low budget build scheelt dat toch een pak (en het is allebei goed upgradeable later).

Maar je zegt het vast niet voor niets. Wat zijn je gedachten waarom dat zo veel moet zijn?

2) En hoe zit het met randapparatuur, keyboard/muis/monitor etc? Staat dat er allemaal al/nog of moet dat mee in de inschatting? Ook dat maakt nogal uit op dit budget.

3) Ga je zelf bouwen of is iets voorgebouwds of iets geïntegreerds ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam121212
1) De hoeveelheid RAM is misschien wat aan de hoge kant, de overweging was daarbij dat het prijsverschil niet zo heel groot is tussen 16 en 32 GB. Maar misschien heb je gelijk en is starten met 16 GB prima. Mijn ouders hebben er wel een handje van om meerdere account te gelijk open te hebben staan en ongeveer 300.000 tabbladen in Chrome te openen, dus vandaar de wat hogere inschatting.
Wat betreft de opslagruimte is wat meer ruimte wel fijn, mijn vader maakt graag foto's en dat zal met het naderende pensioen denk ik alleen maar meer worden.

2) Rand apparatuur is al aanwezig en nog niet toe aan vervanging.

3) Ik ben van plan om het zelf in elkaar te zetten. Ik weet niet goed wat je bedoeld met iets geïntegreerds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Ik bedoel, een alles-in-een/voorgebouwd systeem, of wellicht een mini-pc (een intel nuc of zo).

P.S. je schreef Seagate ipv Seasonic.

[ Voor 24% gewijzigd door Kilomeester op 30-07-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam121212
Oké, nee, ik ben van plan om het systeem gewoon zelf te bouwen, dat scheelt wat in de kosten en maakt de build wat flexibeler.

Dank voor het doorgeven, ik heb de originele post aangepast zodat daar nu ook Seasonic staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt mij ook een perfecte usecase voor een mini pc.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kilomeester
Maar ja, TS heeft wel een tamelijk overkill (voor deze usecase) GPU "over" blijkbaar, en een CPU en PSU die voor deze use case ook helemaal prima zijn. En verder ook alles al in huis heeft.

Dat betekent dat TS voor wènag alleen nog maar een mobo+ram+ssd nodig heeft. Als het dan lekker voelt om een beetje "op de groei" te kopen en niet op een paar tientjes kijkt voor wat meer ram en SSD space dan kan dat natuurlijk nooit kwaad, hoewel je daar dus nog op zou kunnen bezuinigen.

Dan moet je er alleen nog een behuizinkje bij hebben. Als het "casual" gebruikers zijn voor wie de PC niet per sé een centrale plek in het leven inneemt zou ik voor zo small-factor mogelijk gaan (vandaar denk ik ook de gedachte aan een mini-PC maar dat is wel zonde van de beschikbare hardware natuurlijk), maar anders in ieder geval een micro-ATX form factor. Zoiets:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime B450M-K II€ 59,99€ 59,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 69,58€ 69,58
1Interne SSD'sWD Black SN770 1TB€ 70,25€ 70,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,82

... en dan nog een leuke micro-ATX case erbij die past bij het interieur 8) (én waar de GPU in past natuurlijk, dat is wel even belangrijk.)

P.S. En denk ook nog aan een Windows-licentie. (Hoewel dat ook "grijs" kan natuurlijk om de kosten te drukken.)

P.P.S. Dat mobo'tje heeft overigens geen wifi, maar als dat een vereiste is zou ik voor casual gebruik gewoon zo'n wifi-usb-adaptertje gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kilomeester op 30-07-2025 16:22 . Reden: assumed gender ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Waarom wil je upgraden?
Als het goed is hoef je niks te upgraden. Een Ryzen 3000 kan makkelijk office en surfen, en is geschikt voor Windows 11.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Kilomeester schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:13:
Maar ja, TS heeft wel een tamelijk overkill (voor deze usecase) GPU "over" blijkbaar, en een CPU en PSU die voor deze use case ook helemaal prima zijn. En verder ook alles al in huis heeft.
Ben ik het mee eens maar gezien TS aangeeft weer 5 jaar ermee te willen doen is het ook maar de vraag of de PSU de 10 jaar gaat halen (denk het wel).

Voordelen van de meeste mini pc's is de zeer beperkte ruimte en de prijs valt mee als je meerekent dat ze in de meeste gevallen met een windows (pro) licentie komen.

Wat voor mij de hoofd reden is, ik heb een aantal gmktec NucBox K3 Pro (i7, 24GB, 1TB €379) bij diverse familieleden ingezet, als er iets mee is zeg ik 'neem hem maar ff mee' dan kan ik er naar kijken. Ze passen letterlijk in je broekzak.

Maar t.o.v. een Ryzen 3600 met dedicated GPU ga je daar niet echt mee vooruit dus zou ik die spullen mooi gebruiken.
Ik las er eerst ook overheen maar de vraag was upgraden of oudere (andere) spullen gebruiken.
Maar het antwoord blijft het zelfde denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 30-07-2025 17:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:47
Sam121212 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:41:
Wat betreft de opslagruimte is wat meer ruimte wel fijn, mijn vader maakt graag foto's en dat zal met het naderende pensioen denk ik alleen maar meer worden.
Ik heb even gecheckt, ik heb 15000 fotos die 15GB innemen, weliswaar niet in de hoogste kwaliteit - en veelal met mobiele telefoons gemaakt de afgelopen decennia - betere kwaliteit fotos zullen wat meer ruimte innemen: Een 50MP foto (dat is de grootte van een foto van de hoofdcamera van mijn huidige mid range Samsung A56) neemt +/-6MB, dat zijn dus ongeveer 150 fotos per Gigabyte, oftewel 150.000 fotos op een Terabyte.

En eens met @Kilomeester, recycle je CPU/GPU en als het deze Seasonic Focus GX-550 is de voeding ook.

[ Voor 28% gewijzigd door martyw op 30-07-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 17:02
Nieuw

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 204,85€ 204,85
1MoederbordenGigabyte B760 GAMING X AX€ 137,99€ 137,99
1Interne harde schijvenWD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB€ 180,89€ 180,89
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 114,90€ 114,90
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 128,15€ 128,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,78

Of tweedehands AM4 setje kies maar, met Ryzen 5 5600.

[ Voor 14% gewijzigd door unara op 31-07-2025 04:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
@unara TS wilde graag onder de 750 blijven, maar wel goede redenen hebben om überhaupt nieuwe onderdelen te kopen ten opzichte van wat TS nog had liggen.

Waarom zou TS een 8 TB HDD nodig hebben naast die toch al vrij ruime SSD, en wat zijn de redenen achter die nieuwe CPU + mobo + ram (zeker als je ook al voor een 2TB SSD gaat), gezien de gebruiksdoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 17:02
Kilomeester schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 03:48:
@unara TS wilde graag onder de 750 blijven, maar wel goede redenen hebben om überhaupt nieuwe onderdelen te kopen ten opzichte van wat TS nog had liggen.

Waarom zou TS een 8 TB HDD nodig hebben naast die toch al vrij ruime SSD, en wat zijn de redenen achter die nieuwe CPU + mobo + ram (zeker als je ook al voor een 2TB SSD gaat), gezien de gebruiksdoelen?
Neem dan een 4TB model en zit je eronder of check deals en kom je ook op minder uit. Tweakers pricewatch is niet altijd zo accuraat.

Zijn oude mensen. Kan je films en foto's opzetten. Waarom niet SSD? Is voor systeem bestanden. Wil je schrijven naar beperken. HDD kan je "oneindig" naar schrijven. SSD is eigenlijk bedoeld om naar te schrijven en daarna dan enkel maar te lezen. Is geen duurzame medium en heb liever dat opa en oma al hun familie foto's niet verliezen (beter 2 schijven van 4/3TB ofzo)

Moet het goedkoop doe am4 set (tweedehands) met Ryzen 5 5600.

Waarom nieuwe kopen? Omdat TS dat voorstelt. En duurzaamheid vooral. Hier zou je nog 5+ jaar mee meekunnen. AM4 platform is al redelijk "oud" (2016) natuurlijk zijn er wel nog recente chips maar goed. Daarbuiten zijn het zijn ouders dus vind het een beetje lullig om met je eigen "resten" af te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door unara op 31-07-2025 04:49 ]

Pagina: 1