Upgradeset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thommerd
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-08 14:36
Ik zoek een?
ik zoek een set van moederbord, processor (inc koeling) en geheugen. Hiermee wil ik mijn huidige pc upgraden. Zie lijst voor mijn huidige pc. Deze heb ik 10+ jaar geleden gebouwd waarvan ik alleen tussendoor de grafische kaart heb vervangen. Ik merk dat mijn processor en vooral geheugen (8gb, voelt prehistorisch aan) vaak tekortschieten tijdens het gamen. Ik speel bijvoorbeeld Crusader Kings 3 waar de prestaties niet goed zijn. Verder speel ik onder andere football manager, valheim, age of empires 2/4.

Wat is je budget?
400 tot maximaal 600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur voor merken. Ik geloof wel in kwaliteit, en heb daar iets meer voor over.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige pc. Ik speel met 2 schermen waarvan ik het tweede vooral tijdens het gamen gebruik voor browsen/muziek/filmpjes kijken.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85 Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 54,99€ 54,99
1GeluidskaartenASUS Xonar DG€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 520W€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial M500 2,5" 480GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 54,99

Ik heb zelf onderstaande gevonden. Voor zover ik kan zie is dit compatibel mijn huidige build. Wel zit ik met de i7-14700k gelijk aan de max van mijn budget en geef ik liever iets minder uit. Het doel is om de pc toekomst bestendig te maken. opties in het moederbord zoals wifi en usb-c zijn leuk maar hoeven niet per se. Degene die ik heb gekozen heeft deze opties wel, ik zag ook niet zo snel een goedkopere die wel voldeed aan mijn eisen. het bedrag van +-150 vind ik prima gezien de ondersteuning van DDR5, wifi en usb c. Welke ik op dit moment allemaal niet heb.

Voor het geheugen dacht ik aan minimaal 32 gb. Gekozen voor DDR5 samen met het moederbord vanwege toekomstgericht. Ik wilde eigenlijk gelijk voor 64 gaan maar de prijs heeft me doen afschrikken.

Processor vind ik altijd wat lastig inschatten en vergelijken, heb ik het minste gevoel bij. Ik merk wel dat de huidige processor moeite heeft met bepaalde games. Ik heb er twee gevonden waarbij er een behoorlijk verschil in prijs zit. Ik twijfel of het de moeite waard is om nu iets meer te investeren. Voor nu denk ik aan de i5-14600k gezien het verschil in prijs. Wellicht dat jullie mij met deze keuze kunnen helpen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het koelen van de processor. Ik heb op dit moment een aparte koeler op mijn i5. dat werd mij toendertijd ook aangeraden. Maar ik lees nu dat boxed processors allemaal een standaard fabrieks koeler hebben die het prima doen. Dat zou betekenen dat ik geen aparte koeler hoef aan te schaffen?

Graag hoor ik jullie mening en ideeën. Alvast bedankt voor de moeite.

1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 204,85€ 204,85
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 323,99€ 323,99
1MoederbordenMSI B760 GAMING PLUS WIFI€ 141,99€ 141,99
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 98,90€ 98,90
Totaal€ 769,73

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Wat is de reden dat je voor intel bent gegaan? (in 2025 is de default AMD)

Ik heb zelf een poosje terug een 7500f + 32gb + 9070xt voor 1440p gaming gehaald, met het idee er later een x3d chip erin te stoppen. Maar tot nu toe nog geen moment last gehad

review: AMD Ryzen 5 7500F - Budgetknaller voor de prijsbewuste gamer

Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
K cpu's van Intel en X cpu's van AMD komen in de boxed versie zonder koeler. Die zal je dus nog aan moeten schaffen.

Voeding is ook aan vervanging toe. S12II is na 12 jaar versleten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thommerd
@Danny Phantom ik denk dat ik vooral voor intel gegaan ben omdat dat in mijn comfortzone ligt. Altijd intel gehad namelijk. De processor die je aangeeft ziet er goed uit, en ook die vanuit de BBG. Beide geven goede prestaties voor de prijs. Die vanuit de BBG komt volgens mij redelijk overeen met de intel die ik aangeef. Alleen veel zuiniger zoals ik het zie. Beide AMD zijn voor mij een optie en ligt binnen mijn budget. Is het de 70 euro meer waard om voor de 7700 te gaan?

@Uszka Dank voor je reactie ik heb gelijk een koeler bijgevoegd. Ik zal ook even naar de voeding kijken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 131,36€ 131,36
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 158,99€ 158,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,69€ 32,69
Totaal€ 421,94

[ Voor 6% gewijzigd door thommerd op 30-07-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unara
  • Laatst online: 31-07 17:02
@thommerd Intel is sterk. Ik zou hun pakken. De anti Intel brigade die je deze dagen ziet komt voornamelijk van gamers die enkel naar FPS kijken. Had zelf zo een Ryzen chip en was binnen één jaar dood. Zou je met Intel nooit hebben voorgehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unara
Ryzen en Intel nemen ook andere toenaderingen tot hoe ze chips maken. Ryzens hebben 6-8 (voornamelijk) cores Intel die doet er 12-14 nu. Met Intel ga je hogere prestaties zien in "workstation" taken

En ondanks wat er word gezegd is er niet veel verschil in prijs.

uitvoering: Intel Core i5-14600K Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-14600k/
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-14600k/27.html

Die i5 van 200€ is op vele vlakken sneller dan de 7800X3D die 380€ kost.

[ Voor 62% gewijzigd door unara op 30-07-2025 18:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
unara schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:19:
@thommerd Intel is sterk. Ik zou hun pakken. De anti Intel brigade die je deze dagen ziet komt voornamelijk van gamers die enkel naar FPS kijken. Had zelf zo een Ryzen chip en was binnen één jaar dood. Zou je met Intel nooit hebben voorgehad.
13e en 14e gen K cpu's gingen behoorlijk dood afgelopen jaar.

Mee eens dat Intel een wat betere allrounder is maar dan zou ik een Ultra 245K/265K nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unara
Kan goedkoper uitvoering: Gigabyte B760 GAMING X AX (is 120€ op Amazon nu of 109€ voor eentje die gebruikt is.

Edit: had perongeluk de non WiFi versie gelinked. Zonder WiFi kan je voor 112€ nieuw halen op Amazon.

[ Voor 23% gewijzigd door unara op 30-07-2025 19:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:46
We hebben het hier over een systeem dat voornamelijk gebruikt wordt voor gamen

Gek hè, dat er bij game-systemen gekeken wordt naar de snelheid in games?

Heeft echt geen bal met anti-Intel te maken, maar logisch nadenken en kijken wat meeste waar voor je geld is in de toepassing waar je het systeem voor koopt. Nogal jammer van die generalisatie.

Je hebt bijzonder weinig aan die 14 cores bij gaming.

En dat jouw cpu het na een 1 jaar niet meer deed is ook maar 1 enkele ervaring, in tegenstelling tot de Intel 13 en 14-reeks die bewezen bijzonder vaak kapot gingen.
Die i5 van 200€ is op vele vlakken sneller dan de 7800X3D die 380€ kost.
Serieus? Ga je nu een cpu die met name en bij uitstek geschikt is om te gamen vergelijken met een allround cpu terwijl het onderwerp gamen is?

Vraag: Ik zoek een auto die snel is op het circuit.

Antwoord: Neem een SUV, want die komt makkelijker over drempels, rijdt beter door het zand en die is stukken goedkoper dan een goede sportauto.

Je had ook een vergelijking kunnen doen met een 7700 of een 9700x, dan had je gezien dat die zowel in gaming als allround sneller, goedkoper en zuiniger zijn dan die 14600K.
Of een 7500F, waarbij de 14600K dan opeens meer dan 50% duurder is.

Zelfs puur op productiviteit is een 9600X even snel en even duur als een 14600K en een stuk zuiniger:

Best Buy Guide: De beste processor voor productiviteit

Je bent blijkbaar zelf blijkbaar flink anti-AMD en trekt iedere rare vergelijking uit de kast om Intel hier maar beter uit te laten komen.

Misschien eens verder kijken en je afvragen waarom ook door Tweakers.net zelf er vaak een AMD wordt aangeraden voor gamen en/of combi gamen/allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
@White Feather ja 7800x3d is sneller in gamen maar niks anders. Je gamet toch niet enkel op een computer? En meeste voor het geld gaat niet enkel om prestaties is mijn punt. Intel is meer duurzaam. Ik ben de discussie over AMD VS Intel niet gestart.

Als het echt enkel om te gamen is pak je beter een APU.

[ Voor 11% gewijzigd door unara op 30-07-2025 20:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shatters
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 02:41
unara schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:58:
@White Feather ja 7800x3d is sneller in gamen maar niks anders. Je gamet toch niet enkel op een computer? En meeste voor het geld gaat niet enkel om prestaties is mijn punt. Intel is meer duurzaam. Ik ben de discussie over AMD VS Intel niet gestart.

Waar haal je het vandaan dat Intel duurzamer is? Als je dit soort claims maakt mag je dat ook echt wel onderbouwen, want volgens mij is dat niet wat de gemiddelde tweaker denkt iig.

En stel je nou een APU voor om mee te gaan gamen? Kan je toelichten waarom je denkt dat dat een goed idee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shatters
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 02:41
thommerd schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:36:
Is het de 70 euro meer waard om voor de 7700 te gaan?
De 7700 is wel een stuk sneller tov de 7500F, en mocht je zin hebben om ~2 weken te wachten op de levering kan je hem ook van aliexpres plukken voor 167 euro. Heb ik zelf ook gedaan maar dan met de 9700X een maandje geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Had zelf zo een Ryzen chip en was binnen één jaar dood. Zou je met Intel nooit hebben voorgehad.
Lol, als intel fanboy moest ik hier zelfs heel hard om lachen. Ik heb altijd geroepen, nooit AMD voor mij maar ik denk dat ik er niet aan ga ontkomen als het zo doorgaat. Ik ben blij dat ik geen 14700k heb, zelfs de Core Ultra's (Arrow Lake) hebben beperkte PCIe 5 lanes.. ik wacht nog op de Nova Lake maar als die weer teleurstelt stap ik over op AMD.

Ook zit je met de core ultra al binnen 1 release en refresh (waarvan de helft al geannuleerd is) aan een nieuwe socket waar AMD met AM5 echt een ongelooflijk lang upgrade path heeft. Daarmee is de algemene tendens dat intel moederborden goedkoper/duurzaam zijn ook de nek omgedraaid.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:46
unara schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:58:
@White Feather ja 7800x3d is sneller in gamen maar niks anders. Je gamet toch niet enkel op een computer?
De discussie gaat over hier een game-pc, daar gaat het topic over.

En nee, je kunt ook film kijken op die pc, internetten, e-mailen of Office gebruiken.
Je kunt er ook prima foto’s en/of video mee bewerken.

Is bij zware video-bewerking een andere cpu beter? Misschien wel (als je niet de gpu gebruikt voor het renderen zelf), maar dan moet je nu misschien iets langer wachten.

Oh wacht, of gaat nu opeens de snelheid van iets wat totaal niet tot het reguliere gebruikt hoort een issue zijn?
De anti Intel brigade die je deze dagen ziet komt voornamelijk van gamers die enkel naar FPS kijken.
Dus ik mag nu zeggen dat jij tot de anti AMD-brigade behoort omdat jij alleen maar kijkt naar een zeldzaamheid (en ook een totaal andere dan waar het topic over ging) en dat daar alleen maar naar de snelheid van ook een aantal framepjes per seconde gekeken wordt?

Mogen we nu wel of niet over het aantal fps vallen?!

En zoals al in de linkjes te vinden is, zijn de CPU’s die ik noem zowel in gamen als in allround minimaal een match met jouw 14600K.

Wat jij doet met je vergelijking tussen de 14600K en de 7800X3D is een dure chip die duur is omdat hij iets heel erg goed kan, vergelijken met een allround chip.

Ja, gek he, dat hij dan niet zo goed scoort., daar is hij ook niet specifiek voor bedoeld.

“Jouw” Intel Xeon 6788P met 86 cores à $19.000 MSRP doet het niet zo goed in Office/allround. Je kunt beter een reguliere AMD nemen. Die is namelijk een stuk goedkoper, een stuk zuiniger en past op een goedkoper moederbord.

Win-win-win toch?
En meeste voor het geld gaat niet enkel om prestaties is mijn punt.

Intel is meer duurzaam.
Haha, op basis waarvan dan?
Van de lange cpu-support op een socket soms?
- Alderlake
- Raptor Lake
- Raptor Lake refresh (opgewarmde prut dus)

Dat is 2 á 3 generaties. Zelfs dat is een zeldzaamheid en alleen omdat Intel zijn zaakjes niet op orde had en niets nieuws kon brengen. Normaliter is het 2 generaties.

AMD AM4:

Zen1
Zen1+
Zen 2
Zen 3

AM5:
Zen 4
Zen 5
Zen 6
Tja, als je genoegen neemt met lage kwaliteit, lage framerate en lage resolutie, dan kom je daar mee weg.

De rest neemt gewoon een cpu en een gpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 14:12
Betreft intel/amd.

Als je al voor intel gaat en een beetje op de centen wil letten vind ik de 14500 i5 wel een mooie processor.
Veel cores en prestaties voor een degelijk budget (230 tot 250)- blijft koel en is ondertussen een betrouwbare processor met de laatste updates.

AMD echter met de 7500F heeft wel minder cores en zal in multi-threat prestaties achter vallen, maar heeft erg sterke prestaties in games en kost bijna de helft van de intel chip.

Als we dan kijken naar moederbord prijzen zitten hier voldoende budget bordjes tussen, beide chips hebben mooie features op een moederbord van c.a 150~ euro,dus dat zal de deal breaker niet zijn.

Als je main goal gamen is, ga dan met amd (al zou ik wel voor een ryzen 7 gaan persoonlijk).
Wil je renderen en andere multi-core taken doen, kun je intel nemen.

Uiteindelijk zullen beide processoren goede gaming prestaties leveren en zul je geen bottlenecks krijgen op bijv 1440P, misschien zelfs niet op 1080P

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Het getroll en offtopic reageren stopt hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommerd
Bedankt allen voor de reacties, ik heb zojuist de keuze gemaakt en de spulletjes besteld. De keuze ging hem tussen de 7700 en 14600k processor en aangezien ze beide nagenoeg dezelfde prestaties en prijs hebben viel de keuze op beschikbaarheid/prijs bij mijn voorkeurswebshop :)

1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 29,47€ 29,47
Totaal€ 475,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 14:12
thommerd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:11:
Bedankt allen voor de reacties, ik heb zojuist de keuze gemaakt en de spulletjes besteld. De keuze ging hem tussen de 7700 en 14600k processor en aangezien ze beide nagenoeg dezelfde prestaties en prijs hebben viel de keuze op beschikbaarheid/prijs bij mijn voorkeurswebshop :)

1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 29,47€ 29,47
Totaal€ 475,21
Kijk voor de zekerheid even na welke bios op je moederbord zit als je alles klaar hebt en zo nodig updaten met de laatste firmware. Dit om potentiële problemen te voorkomen die met de chip kwam een tijd geleden (dit is inmiddels verholpen dankzij de nieuwere bios updates)

Verder veel plezier met je nieuwe set-up :)
Pagina: 1