Sinds onze verbouwing hebben we een Zehnder Q450 WTW met enthalpiewisselaar – zorgvuldig gekozen na het doorspitten van vrijwel elk relevant topic op Tweakers het afgelopen jaar.
Ondanks goede dakisolatie en verduisterende zonwering wordt het binnen toch erg warm, en blijft het ook lang warm. Sterker nog: soms loopt de temperatuur nog op nadat de zon al onder is. Mijn vraag is dan ook: in hoeverre zou dit kunnen komen door een verkeerd ingestelde WTW?
De WTW zou oorspronkelijk zijn ingesteld door de installateur, maar ik ben – tot vervelens toe – zelf al meerdere keren alle instellingen doorgelopen in de hoop iets over het hoofd te hebben gezien. Op dit moment staat hij ingesteld op Temperatuurprofiel Koel, Zomerstand en de bypass op Auto.
Toch warmt de WTW de aangevoerde lucht soms nog tot wel 2 graden op ten opzichte van de buitenlucht, zelfs terwijl de bypass volgens de status 100% actief is. Met andere woorden: ook wanneer het buiten eindelijk afkoelt, blijft de WTW warmte het huis in blazen. Daardoor moet ik alsnog handmatig gaan sturen met open ramen en tochtstrips om het binnen leefbaar te houden.
Tevens is het een uitdaging om de luchtvochtigheid onder de 60% te houden (en dat is mét gebruik van een actieve externe ontvochtiger), maar dat is momenteel niet het hoofdprobleem
Wellicht relevant:
- De WTW is (helaas) een vrij standaard model: geen Co2 sturing, geen App - enkel via RF remotes
- Alleen de leidingen tussen WTW en buiten (aanvoer en afvoer) zijn geïsoleerd.
Aantal datapunten:
Tijdstip: 00:30
- Overzicht toont: Manueel/ Debiet 200 m3 per uur/ Temperatuur van 19 > 21 graden
- Bypass status: 100%
- Temperatuur retourlucht: 24.5 graden
- Vochtigheid retourlucht: 66%
- Temperatuur afgevoerde lucht: 24 graden
- Vochtigheid afgevoerde lucht: 69%
- Temperatuur buitenlucht: 19 graden
- Vochtigheid buitenlucht: 90%
- Temperatuur toevoerlucht: 21 graden
- Vochtigheid toevoerlucht: 80%
Tijdstip: 02:34
- Overzicht toont: Manueel/ Debiet 202 m3 per uur/ Temperatuur van 17.5 > 19.5 graden
XXX - Temperatuur retourlucht: 25 graden
XXX - Vochtigheid retourlucht: 59%
XXX - Temperatuur afgevoerde lucht: 24 graden
XXX - Vochtigheid afgevoerde lucht: 62%
XXX - Temperatuur buitenlucht: 18 graden
XXX - Vochtigheid buitenlucht: 78%
XXX - Temperatuur toevoerlucht: 19.5 graden.
XXX - Vochtigheid toevoerlucht: 70%
Ondanks goede dakisolatie en verduisterende zonwering wordt het binnen toch erg warm, en blijft het ook lang warm. Sterker nog: soms loopt de temperatuur nog op nadat de zon al onder is. Mijn vraag is dan ook: in hoeverre zou dit kunnen komen door een verkeerd ingestelde WTW?
De WTW zou oorspronkelijk zijn ingesteld door de installateur, maar ik ben – tot vervelens toe – zelf al meerdere keren alle instellingen doorgelopen in de hoop iets over het hoofd te hebben gezien. Op dit moment staat hij ingesteld op Temperatuurprofiel Koel, Zomerstand en de bypass op Auto.
Toch warmt de WTW de aangevoerde lucht soms nog tot wel 2 graden op ten opzichte van de buitenlucht, zelfs terwijl de bypass volgens de status 100% actief is. Met andere woorden: ook wanneer het buiten eindelijk afkoelt, blijft de WTW warmte het huis in blazen. Daardoor moet ik alsnog handmatig gaan sturen met open ramen en tochtstrips om het binnen leefbaar te houden.
Tevens is het een uitdaging om de luchtvochtigheid onder de 60% te houden (en dat is mét gebruik van een actieve externe ontvochtiger), maar dat is momenteel niet het hoofdprobleem

Wellicht relevant:
- De WTW is (helaas) een vrij standaard model: geen Co2 sturing, geen App - enkel via RF remotes
- Alleen de leidingen tussen WTW en buiten (aanvoer en afvoer) zijn geïsoleerd.
Aantal datapunten:
Tijdstip: 00:30
- Overzicht toont: Manueel/ Debiet 200 m3 per uur/ Temperatuur van 19 > 21 graden
- Temperatuur retourlucht: 24.5 graden
- Vochtigheid retourlucht: 66%
- Temperatuur afgevoerde lucht: 24 graden
- Vochtigheid afgevoerde lucht: 69%
- Temperatuur buitenlucht: 19 graden
- Vochtigheid buitenlucht: 90%
- Temperatuur toevoerlucht: 21 graden
- Vochtigheid toevoerlucht: 80%
Tijdstip: 02:34
- Overzicht toont: Manueel/ Debiet 202 m3 per uur/ Temperatuur van 17.5 > 19.5 graden
XXX - Temperatuur retourlucht: 25 graden
XXX - Vochtigheid retourlucht: 59%
XXX - Temperatuur afgevoerde lucht: 24 graden
XXX - Vochtigheid afgevoerde lucht: 62%
XXX - Temperatuur buitenlucht: 18 graden
XXX - Vochtigheid buitenlucht: 78%
XXX - Temperatuur toevoerlucht: 19.5 graden.
XXX - Vochtigheid toevoerlucht: 70%