Ik zoek een?
Nieuw workstation & gaming desktop, waarbij ik enkele componenten op het oog heb, maar niet zeker weet of dit ook de beste combinatie is qua performance en prijs.
In het kort:
Hieronder heb ik uitleg wat ik wil met elk onderdeel, en iets wat ik zelf gevonden heb. Feedback en ideeën zijn meer dan welkom! Een onderdeleninventaris is ook hier te vinden.
Moederbord: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI
De wifi heb ik niet nodig, maar ik kan geen vergelijkbaar bord vinden zonder wifi. Het is niet erg, maar als er een goedkopere optie is die geen wifi heeft, heeft die mijn voorkeur.
CPU koeler (de CPU heeft een TDP van 170W): Thermalright Peerless Assassin 120
Er is ook een SE versie, deze lijkt beter dan de SE? Of is een andere koeler uberhaubt beter?
RAM: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239F48GX2-TZ5RK
Ik weet niet helemaal hoe uit kan zoeken hoe ik de beste CAS en True latency kan matchen met mijn CPU, weet iemand hoe dit werkt? En kan ik beter voor een lager/hoger aantal MT/s gaan, of is het verschil daarin marginaal? De prijs maakt soms nogal uit, zoals hier voor 400 MT/s minder voor 90 euro minder.
M2 SSDs:
Voor de 4TB disk: Lexar NQ790 4TB
Voor de 2TB disk: Lexar NQ790 2TB
Gen5 lijkt me vooralsnog erg duur voor de terrabytes die ik wil. Voor gamen is 7 gigabyte lees snelheid meer dan genoeg, als ik in de toekomst meer snelheid nodig heb, koop ik dan wel een snellere SSD.
HDDs: Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 16TB
De PC zal niet 24/7 draaien, enkel als ik er achter zit en soms om simulaties te draaien voor een paar dagen tot een week per keer. Dit komt maar enkele keren per jaar voor. Ik zoek een betrouwbare HDD die de laagste prijs per TB heeft.
PSU: hier heb ik erg weinig verstand van, ik denk dat 850W genoeg moet zijn, maar 1000W kan ook geen kwaad lijkt me?
Casing: Lian Li Lancool 216 Zwart
Zijn er andere mesh cases met minimaal twee 3.5-inch disk bays die beter zijn?
Wat is je budget?
Tussen de 1600 en 2200 euro voor alle componenten (exclusief de CPU en GPU). Deze onderdelen zijn ongeveer 1400 euro bij elkaar. Upgrade suggesties zijn welkom, maar het budget hoeft natuurlijk niet per se op
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien het gezeur met ASRock en ASUS moederborden bij de Ryzen 9 9800X3D, wil ik geen ASRock of ASUS moederbord. Dit kan overbodig zijn volgens sommigen, maar niet voor mij.
Nieuw workstation & gaming desktop, waarbij ik enkele componenten op het oog heb, maar niet zeker weet of dit ook de beste combinatie is qua performance en prijs.
In het kort:
- Ik heb een Ryzen 9 9950X3D en een RTX 5080 FE, deze vallen buiten het budget gezien ik deze al besteld heb.
- Gezien mijn workstation taken virtuele machines vereisen en DDR5 het beste/stabielst werkt met twee RAM sticks, wil ik voor minimaal 96 GB gaan.
- RGB voegt voor mij niks toe, behalve extra kosten. Het maakt me niet uit hoe de kast noch de onderdelen erin eruit zien zolang ik de beste kwaliteit voor de beste prijs koop.
- Één 4TB M2 SSD gaan die een hoge continue lees- en schrijfsnelheid heeft. Hierop zet ik Windows met enkele games.
- Één 2TB M2 SSD met een hoge continue lees- en schrijfsnelheid heeft. Hierop zet ik Linux als tweede OS, welke als hoofd OS zal gaan gebruiken bij workstation taken.
- Twee 16TB (of meer, afhankelijk van de prijs) HDDs (5400 of 7200 rpm maakt niet uit) om bulk data op te slaan voor mijn workstation taken. Data hiervan lezen en schrijven maakt qua snelheid minder uit, omdat de CPU tussen schrijven en lezen veel werk moet verrichten, daar waar de data niet heel groot is per keer. Ik wil één van de twee schijven als back-up van de ander gebruiken.
- De twee SSDs kunnen crashen zonder dat ik werk verlies: het opnieuw installeren van de besturingssystemen is geen probleem, en belangrijke data komt op mijn externe HDD voor de Windows disk, en de Linux disk bevat geen zinvolle data gezien dit op de HDD zal staan.
- De afmeting van de behuizing is niet zo relevant (hoeft geen kubieke meter in te nemen, maar de koelmogelijkheden van de kast en de hoeveelheid fans zijn belangrijker). De form factor is ATX gezien deze onderdelen vaak goedkoper zijn voor dezelfde performance.
- Wifi is niet nodig gezien ik een internetkabel heb in mijn werkruimte.
- Waterkoeling wil ik niet.
- Geluid is geen (groot) probeem: de PC gaat 's nachts gewoon uit, en ik werk met een koptelefoon op. Het moet geen straaljager worden qua geluid, maar het hoeft geen fluisterstille machine te zijn, zeker niet bij vol gebruik.
Hieronder heb ik uitleg wat ik wil met elk onderdeel, en iets wat ik zelf gevonden heb. Feedback en ideeën zijn meer dan welkom! Een onderdeleninventaris is ook hier te vinden.
Moederbord: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI
De wifi heb ik niet nodig, maar ik kan geen vergelijkbaar bord vinden zonder wifi. Het is niet erg, maar als er een goedkopere optie is die geen wifi heeft, heeft die mijn voorkeur.
CPU koeler (de CPU heeft een TDP van 170W): Thermalright Peerless Assassin 120
Er is ook een SE versie, deze lijkt beter dan de SE? Of is een andere koeler uberhaubt beter?
RAM: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239F48GX2-TZ5RK
Ik weet niet helemaal hoe uit kan zoeken hoe ik de beste CAS en True latency kan matchen met mijn CPU, weet iemand hoe dit werkt? En kan ik beter voor een lager/hoger aantal MT/s gaan, of is het verschil daarin marginaal? De prijs maakt soms nogal uit, zoals hier voor 400 MT/s minder voor 90 euro minder.
M2 SSDs:
Voor de 4TB disk: Lexar NQ790 4TB
Voor de 2TB disk: Lexar NQ790 2TB
Gen5 lijkt me vooralsnog erg duur voor de terrabytes die ik wil. Voor gamen is 7 gigabyte lees snelheid meer dan genoeg, als ik in de toekomst meer snelheid nodig heb, koop ik dan wel een snellere SSD.
HDDs: Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 16TB
De PC zal niet 24/7 draaien, enkel als ik er achter zit en soms om simulaties te draaien voor een paar dagen tot een week per keer. Dit komt maar enkele keren per jaar voor. Ik zoek een betrouwbare HDD die de laagste prijs per TB heeft.
PSU: hier heb ik erg weinig verstand van, ik denk dat 850W genoeg moet zijn, maar 1000W kan ook geen kwaad lijkt me?
Casing: Lian Li Lancool 216 Zwart
Zijn er andere mesh cases met minimaal twee 3.5-inch disk bays die beter zijn?
Wat is je budget?
Tussen de 1600 en 2200 euro voor alle componenten (exclusief de CPU en GPU). Deze onderdelen zijn ongeveer 1400 euro bij elkaar. Upgrade suggesties zijn welkom, maar het budget hoeft natuurlijk niet per se op
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien het gezeur met ASRock en ASUS moederborden bij de Ryzen 9 9800X3D, wil ik geen ASRock of ASUS moederbord. Dit kan overbodig zijn volgens sommigen, maar niet voor mij.