Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:05
Ik heb door een webwinkel in Raalte een systeem laten assembleren en daar zit een Seasonic G12 GC-650 voeding in. Deze zou op de build afgestemd moeten zijn en is dat waarschijnlijk ook wel.

Nu heb ik eerder een defect gehad aan deze voeding en deze is netjes door de webwinkel vervangen onder garantie van de fabrikant. Daarbij is het hele systeem nog een keer nagekeken. Echter, recent (twee weken later) is de voeding opnieuw kapot gegaan. Ik ben zelf eigenlijk nog het meest verrast dat een voeding tot twee keer toe kapot kan gaan.

Nu ben ik al een keer vanuit Utrecht heen en weer gereden naar Raalte, eerst om het weg te brengen, en daarna om het op te halen, maar dit is nogal tijdsintensief en kost ook de nodige benzine. Nu wil ik dat geintje best nog een keer doen, maar ik krijg toch de indruk dat het inferieure voedingen zijn of dat er iets anders aan de hand is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar advies: Kan ik hiervoor het beste nu nog een (eigenlijk twee) keer heen en weer vlammen en hem onder garantie nog een keer laten fixen (met in mijn ogen een groot risico dat het daarna weer vrij snel gebeurt), of zijn er deftigere varianten van deze voeding te koop die ik beter even los kan kopen en zelf kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Maar je zit toch nog in de garantieperiode van de reparatie ervoor?
Laat de leverancier het eerst maar 'ns goed oplossen.
Kost je alleen de benzine en op die reparatie heb je ook weer garantie.
Op zich is het geen echt slechte voeding die je nu hebt. Seasonic geeft 5 jaar garantie, doen ze niet zomaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 17:02
Hoor ik vaak dat Seasonic dood gaat desondanks dat ze als beste OEM worden genoemd. Wel opmerkelijk dat dit een C tier PSU is.

Misschien eens CWT (OEM) voeding proberen deze keer?

[ Voor 3% gewijzigd door unara op 30-07-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien is er een slechte productiebatch waaruit steeds een nieuwe wordt gehaald. Je kan de verkoper overslaan en rechtstreeks de fabrikant aanspreken op fabrieksgarantie.

Sommige fabrikanten zoals Seagate en Apple retourneren een ander gerepareerd exemplaar dat misschien al veel langer heeft gedraaid. Dat vind ik niet conform.

Anderszijds, bij 2 defecten in 2 exemplaren mag je wel spreken van een ongeschikt product en sta je in je recht (wettelijke garantie) bij de verkoper je geld terug te vragen. Een tegoed hoef je niet te accepteren. De verkoper kan een ander gelijkwaardig product aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:17
Seasonic is niet de OEM van de G12GC. Dat is Helly! Seasonic maakt al tijden niet meer alles zelf. Het budget spul besteden ze uit aan RSY en Helly. Helly brengt onder de naam 1stPlayer zelf voedingen op de markt en heel veel merken hebben Helly als OEM en niet onverdienstelijk. De Phanteks AMP GH (platform van de 1stPlayer NGDP) is daar een voorbeeld van. Prima voeding voor een redelijke prijs.

Welke CPU en GPU heeft het systeem?

[ Voor 43% gewijzigd door Uszka op 30-07-2025 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
CPU: AMD Ryzen 7770
GPU: Radeon RX7900GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
mrmrmr schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:19:
Misschien is er een slechte productiebatch waaruit steeds een nieuwe wordt gehaald. Je kan de verkoper overslaan en rechtstreeks de fabrikant aanspreken op fabrieksgarantie.

Sommige fabrikanten zoals Seagate en Apple retourneren een ander gerepareerd exemplaar dat misschien al veel langer heeft gedraaid. Dat vind ik niet conform.

Anderszijds, bij 2 defecten in 2 exemplaren mag je wel spreken van een ongeschikt product en sta je in je recht (wettelijke garantie) bij de verkoper je geld terug te vragen. Een tegoed hoef je niet te accepteren. De verkoper kan een ander gelijkwaardig product aanbieden.
Direct de fabrikant kan, maar ik heb altijd geleerd dat het vooral een zaak is tussen mij en de leverancier.

Geld terug mogelijkheid, maar ik ben niet zozeer ontevreden over het product als geheel, vooral over een onderdeel. Wilde ik vooral doen als last resort.

Het verwondert mij dat het minst complexe ding in zo een setup (de PSU) verrot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
warzaw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:07:
Geld terug mogelijkheid, maar ik ben niet zozeer ontevreden over het product als geheel, vooral over een onderdeel. Wilde ik vooral doen als last resort.
Gedeeltelijke restitutie is ook mogelijk.

Wettelijke garantie gaat over de koopovereenkomst tussen jou en de verkoper. Fabrikanten bieden vaak ook garantie aan, dat is niet de wettelijke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Ik denk dat ik toch maar een "storing" aan ga maken en dan toch maar weer een bezoekje ga brengen aan Raalte. Het enige irritante is dat deze voedingen nooit voorradig zijn, alles is natuurlijk op bestelling. Dus dat betekent waarschijnlijk 1x wegbrengen en 1x gerepareerd ophalen na mijn vakantie.

Gelukkig een stom 1st world problem. Het is niet anders :), dan kan het hopelijk wel (opnieuw) opgelost worden onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:41
Ik zou er denk ik zelf voor kiezen om even contact te zoeken met de winkel om te kijken of er een andere oplossing mogelijk is, bijv. vervanging door een betere voeding die wel op voorraad is. Zij zullen ook wel begrijpen dat je niet heen en weer wil blijven rijden. En nee heb je, ja etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Yes true, goed punt. Ik ga ze wel even bellen morgenochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik snap niet zo goed waarom de voeding niet per post die kant op kan en weer naar jou retour gestuurd kan worden? Voor een voeding van nog geen 80 euro lijkt me heen en weer rijden niet de moeite waard vanuit Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Omdat ik alleen het systeem als retour kan aanmelden en de webwinkel het hele systeem moet checken. Ik kan kijken of dat een optie is.

Ik denk omdat de webwinkel het systeem als geheel wil checken en ik er nu vanuit ga op basis van mijn eerdere ervaring dat het weer de PSU is (ik acht die kans wel 90%, symptoom is hetzelfde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Update: webwinkel deed toch moeilijk, ze moeten het systeem inspecteren. Ben naar Raalte en terug geknord dus nu maar weer afwachten. Deze keer was het “een ander ledje, die van de CPU”. Systeem bootte wel toen ik daar was maar lampje bleef branden.

Is nu in repair, haal hem na de vakantie weer op.
Pagina: 1