Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-09 18:22
Wij overwegen te gaan verhuizen en hebben een mooi huis gezien. Nu zag ik op streetview dat de buren een buitenunit op de zijgevel hebben gemonteerd op ongeveer 2 meter hoogte. Ik schat dat het op ongeveer 5 meter afstand is van ons toekomstige slaapkamerraam wat ook in de zijgevel zit van ons beoogde huis.
Ik ben best gevoelig voor eentonige zoemtonen. En ben bang dat het een airco is voor in de slaapkamer van de buren en dus vooral op zomeravonden aan staat. Tja raam open enzo....
Wat denken jullie, is dit goed hoorbaar?
op de foto: rechts te koop staande huis, links de buren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I3ogiKZTP032sx92lvuEzK88Ng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fZdV17ZZPKkn4gh8n3C7NYDn.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via snoef op 31-07-2025 16:42)

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
snoef schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:21:
Dank allemaal. Morgen bezichtiging.
Dan staat die natuurlijk uit.
@B≡ TH≡ CHANG≡ Hoe krijg ik de video in de link afgespeeld?
Ding Dong "Hey mogelijk toekomstige buur, hier heb je een moorkop omdat ik om op te eten ben.
Zou je de airco eens aan willen zetten op volle toeren? Dan weet ik waar ik aan toe ben."

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:31
Ik zou zeggen ga kijken? Fiets 's avonds langs. Het is niet gek om bij de buren aan te bellen. Een huis is immers geen pak suiker. Je zou zelfs nog het merk en type kunnen opzoeken.

Daarnaast; airconditioning en warmtepompen etc. worden steeds meer gemeengoed dus je ontkomt er vaak ook niet (meer) aan. Van Wijnen stopt ze in een grote dempende plantenbak las ik. Of een "kelder" onder de oprit.

Maar daar hebben jouw toekomstige buren waarschijnlijk geen boodschap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 13:16

paQ

mooi zo ... die goot :')

Ja kans is uiteraard aanwezig dat je die gaat horen. Misschien nog minder in de zomer, maar juist in de winter als ie staat te ontdooien?
Het kan OOK zijn dat ie gewoon aan de huidige regelgeving voldoet en dat nou eenmaal te accepteren geluid is.

Alleen dat je je er bij voorbaat al zorgen om maakt, kant er voor zorgen dat je later zegt:
"Zie je nou wel! ik wist het...."

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Neem je er zelf ook een, kan het raam dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:28:
Neem je er zelf ook een, kan het raam dicht.
Dan heb je nog steeds geen frisse lucht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
@Jamo een mitsubishi denk ik. Ik meen logo te herkennen.
@paQ Helaas ja, het wordt steeds meer gemeengoed. En vanwege de kosten vaak minimaal afgemeten zodat de units op volle toeren moeten werken. Maar goed ik wil wel voorkomen dat ik achteraf spijt krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
paQ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Dan heb je nog steeds geen frisse lucht :+
Daar helpt een open raam met de deur dicht nauwelijks aan.
Voor ventilatie zul je een afzuigpunt, wtw of zoiets moeten maken.
Meer maar eens CO2 niveaus tijdens de nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Daar helpt een open raam met de deur dicht nauwelijks aan.
Voor ventilatie zul je een afzuigpunt, wtw of zoiets moeten maken.
Meer maar eens CO2 niveaus tijdens de nacht
sja naja.. "moeten maken"

Ik denk dat 75% van de huishoudens in de zomer het raam op een kier heeft.
Wij zelf ook, en dan staat de airco op DRY met 25 graden. Geeft me meer dan prima nachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
paQ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:33:
[...]

sja naja.. "moeten maken"

Ik denk dat 75% van de huishoudens in de zomer het raam op een kier heeft.
Wij zelf ook, en dan staat de airco op DRY met 25 graden. Geeft me meer dan prima nachten :)
Foei! Ook een airco tssssk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
snoef schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:31:
@Jamo een mitsubishi denk ik. Ik meen logo te herkennen.
@paQ Helaas ja, het wordt steeds meer gemeengoed. En vanwege de kosten vaak minimaal afgemeten zodat de units op volle toeren moeten werken. Maar goed ik wil wel voorkomen dat ik achteraf spijt krijg.
Als het een slaapkamer betreft dan is het tegengestelde waar.
De unit is vaak wel 50% te groot omdat een slaapkamer nou eenmaal klein is en in Nl weinig warmte hoeft weg te koelen, een keer 800-1400watt
Dus de praktijk is dat het ding vrijwel altijd op zijn laagste vermogen draait. Dat is nauwelijks hoorbaar maar sommigen zijn er wat gevoeliger voor en horen toch wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

:P

hey... if it works, it works.
Het ontvochtigen werkt fantastisch. En via het raam op kiepstand heb ik nog wat frisse lucht.
Ik lig dan zelfs gewoon onder het dekbed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Nu snap ik nooit dat mensen de buitenunit hoog laten plaatsen.
Zelf adviseer ik altijd op grondniveau, of op een plat dak verder weg van de buren en blazend naar de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Technician- schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:38:
Nu snap ik nooit dat mensen de buitenunit hoog laten plaatsen.
Zelf adviseer ik altijd op grondniveau, of op een plat dak verder weg van de buren en blazend naar de tuin.
Ja in dit geval weerkaatst het geluid lekker tussen de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:23:
Het kan OOK zijn dat ie gewoon aan de huidige regelgeving voldoet en dat nou eenmaal te accepteren geluid is.
Dat iets aan de regelgeving voldoet betekend niet dat je er geen last van kan hebben als je er gevoelig voor bent.

Vraag maar eens na rond Schiphol. Ookal vliegt alles binnen de regelgeving kan het best voor flinke overlast zorgen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Dat iets aan de regelgeving voldoet betekend niet dat je er geen last van kan hebben als je er gevoelig voor bent.
vandaar dat ik er ook bijzette: als je je er bij voorbaat al zorgen over maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 20:22
Waarom gaan de huidige bewoners verhuizen? genoeg van de airco?...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 23:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

natural colour schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:15:
Waarom gaan de huidige bewoners verhuizen? genoeg van de airco?...
En buren die niets aan de geluidsoverlast willen doen (en stiekem enorme tokkies zijn) :+

Maar ff serieus, TS, als je je er nu al zorgen over maakt kan je er donder op zeggen dat je je (onbewust) gaat focussen op dat geluid wanneer je het huis hebt gekocht.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

snoef schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:15:
Wij overwegen te gaan verhuizen en hebben een mooi huis gezien. Nu zag ik op streetview dat de buren een buitenunit op de zijgevel hebben gemonteerd op ongeveer 2 meter hoogte. Ik schat dat het op ongeveer 5 meter afstand is van ons toekomstige slaapkamerraam wat ook in de zijgevel zit van ons beoogde huis.
Ik ben best gevoelig voor eentonige zoemtonen. En ben bang dat het een airco is voor in de slaapkamer van de buren en dus vooral op zomeravonden aan staat. Tja raam open enzo....
Wat denken jullie, is dit goed hoorbaar?
op de foto: rechts te koop staande huis, links de buren.
[Afbeelding]
Dit is een MHI airco, deze zijn zeer stil. Zie ook onderstaande aflevering van de rijdende rechter (waar het ook over een MHI gaat). Ik zou mij er weinig zorgen over maken. De kans is natuurlijk zeer reëel dat wanneer je een woning aankoopt waarbij de buren nu geen airco hebben deze binnen nu en een aantal jaar alsnog hangt

https://www.uitzendinggem.../De_Rijdende_Rechter.html

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 30-07-2025 13:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:31

Agent47

I always close my contracts.

Die ga je sowieso horen, en als je hem eenmaal hoort, blijf je die horen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb expres voor een MHI airco gekozen om ervoor te zorgen dat deze zo stil mogelijk zou zijn voor mijn buren.
Ondanks dat bepaald het onderhoud aan de unit ook wel of die net zo stil is als toen hij werd geïnstalleerd?

Ondanks dat zijn er simpele oplossingen zoals oordopjes tijdens het slapen. Of zoals al aangegeven zelf een airco nemen dan kan je raam dicht (en dan overdag weer open voor wat frisse lucht)

[ Voor 30% gewijzigd door copywizard op 30-07-2025 13:22 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Ik zie nog wel de reactie van MHI zelf op de uitzending: https://mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
het gaat om 38 decibel op 5 meter. Dat is hoorbaar.
En dan de volstrekt onterechte opmerking van geluid van meeuwen van 43.8 db. Echt totaal onvergelijkbaar. Een mechanische zoemtoon is niet te vergelijken met andere geluiden. De klagers worden op die manier totaal niet serieus genomen. Meeuwen, vogels, wind, regen, branding gebruikt men juist om rustig te worden of in te slapen. Als onder die 43 db een constante toon van meestal ong 50 a 100 hz op 38 db zit dan is dat goed waarneembaar. Hoe zou muziek klinken zonder dynamische variatie? Maar goed andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
snoef schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:46:
Ik zie nog wel de reactie van MHI zelf op de uitzending: https://mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
het gaat om 38 decibel op 5 meter. Dat is hoorbaar.
En dan de volstrekt onterechte opmerking van geluid van meeuwen van 43.8 db. Echt totaal onvergelijkbaar. Een mechanische zoemtoon is niet te vergelijken met andere geluiden. De klagers worden op die manier totaal niet serieus genomen. Meeuwen, vogels, wind, regen, branding gebruikt men juist om rustig te worden of in te slapen. Als onder die 43 db een constante toon van meestal ong 50 a 100 hz op 38 db zit dan is dat goed waarneembaar. Hoe zou muziek klinken zonder dynamische variatie? Maar goed andere discussie.
Je hoort hem niet eens in de praktijk op 5 meter dus waar heb je het over?
Je hebt al klachten van alleen het zicht op een airco.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 31-07-2025 15:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
snoef schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:21:
Ding Dong "Hey mogelijk toekomstige buur, hier heb je een moorkop omdat ik om op te eten ben.
Zou je de airco eens aan willen zetten op volle toeren? Dan weet ik waar ik aan toe ben."

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 21:35

thof

FP ProMod
Beetje moeite met het perspectief, maar je zegt dat er 5 meter tussen zit. Gaat het dan om een oprit die er tussen loopt? Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om een hoge heg er tussen te zetten om het geluid wat te dempen. Is de oprit vervolgens wel (onbruikbaar) minder breed...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoef
geweest. dubbele ontknoping: huis met airco staat leeg. Komt binnenkort in de verkoop wist makelaar te vertellen. Maar de buren aan de andere kant gaven de doorslag. Die geven al jaren overlast in de buurt met veel te veel dieren in huis. Jammer, mooi huis en vriendelijke mensen in de buurt die dit dan vertellen.
Gaan we dus niet naast wonen.
Pagina: 1