Thuis netwerk issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:35
Ik heb issues op 1 gamepc en WiFi (telefoon).

Gamepc van mijn zoon heeft last van lag in Fortnite.
Telefoon heeft af en toe lag in gebruik Youtube & games. Youtube laadt soms lang. Games hebben wisselende resultaten. Soms giga lag, soms gaat het best oke. Plek in huis maakt niet uit.
De router staat vrij centraal in huis.

In mijn huis heb ik 2 ethernetkabels lopen van de meterkast in huis. Beide in elke uithoek van het huis. Deze zitten rechtstreeks aangesloten op de KPN Experia 10 box met een 100/100 glasvezel internet. Mijn huis is gelijkvloers en geen buren binnen een straal van 50m.

Meterkast: KPN Box & Extra Router
De extra router was om te kijken of dit de WiFi problemen oplost.
De extra router zitten 3 telefoons op en 3 Sonos speakers. WiFi is puur 2.4Ghz ingesteld.

Op de KPN box ook een 2.4Ghz wifi punt ingesteld, hier zit 1 telefoon op.

Kamer: de ethernetkabel vanuit de meterkast komt daar uit. Deze zit op een unmanaged switch:
TPLink SG108E
Hier zitten 2 pc's aan en TV.
Bufferbloat score is hier een A, na meerdere tests.

Kantoor: de andere ethernetkabel vanuit de meterkast komt daar uit, deze heeft ook een unmanaged switch
TPSG105
Hier zit een werklaptop, printer en gamepc aan.
Bufferbloat score is hier wisselend: C-D na meerdere tests.

..

Speedtest geeft over 100/100mbit snelheid aan met een ping van 6 op het kantoor.
Bufferbloat heb ik al gedeeld.
Ik heb de switch van de kamer geprobeerd op het kantoor en dat leverde op de laptop een betere bufferbloat score op. Er zit dan geen switch aangesloten in de kamer.
De TV wordt niet veel gebruikt. Dus staat niet altijd aan. Overdag wordt er helemaal niet gekeken. Hooguit 1-2 uur in de avond.

Op werklaptop ondervind ik geen hinder qua Teams calls. Voor de rest is het geen zwaar verbruik.

KPN forum levert wel vragen op, maar komt nog geen antwoord.

Op vakantie in Frankrijk had ik op een Wifi router daar (200/200 verbinding) goede kwaliteit op mijn telefoon. Dat was zo'n andere beleving. Dat was in een appartement met vele woningen en AP's in de buurt. Dat sluit de telefoon ook uit als issue.
...

Is een router met SQM een oplossing? Wat kan ik nog meer testen/doen om de bottleneck te vinden? Iemand vergelijkbare setup? 1 bottleneck lijkt mogelijk gevonden, maar vind het wel raar dat WiFi betrekkelijk slecht is.
Op Sonos apparaten geen issues. Op de TV ook geen afspeel issues.

Ik weet het eea, maar ben zeker geen expert qua netwerk. Als ik geld uitgeef, dan wil ik vrij zeker zijn dat het goed besteed (en het oplost).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:39

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik zou beginnen met je hardware:
- Kabelcheck: Test de ethernetkabel naar de game-PC met een kabeltester of vervang deze tijdelijk met ander. Een brakke kabel kan packet loss veroorzaken.
- Router / line-check; Vraag KPN om een line-check om packet loss/jitter op de glasvezelverbinding uit te sluiten.

Als Router + kabels OK zijn; Kan je dan een SQM testen, Dit kan iig zonder nieuwe hardware, dan kun je een oude PC omtoveren tot OpenWrt-router of een Raspberry Pi met OpenWrt proberen... Dit geeft waarschijnlijk de Fortnite-lag in beeld. Wat betreft de WiFi: Schakel 5GHz in, optimaliseer kanalen, en overweeg een mesh als de dekking slecht blijft.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:22
Noob_Saibot schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:59:
- Kabelcheck: Test de ethernetkabel naar de game-PC met een kabeltester of vervang deze tijdelijk met ander. Een brakke kabel kan packet loss veroorzaken.
- Router / line-check; Vraag KPN om een line-check om packet loss/jitter op de glasvezelverbinding uit te sluiten.

Als Router + kabels OK zijn; Kan je dan een SQM testen, Dit kan iig zonder nieuwe hardware, dan kun je een oude PC omtoveren tot OpenWrt-router of een Raspberry Pi met OpenWrt proberen... Dit geeft waarschijnlijk de Fortnite-lag in beeld. Wat betreft de WiFi: Schakel 5GHz in, optimaliseer kanalen, en overweeg een mesh als de dekking slecht blijft.
Je bent mij net voor

Als aanvulling hierop, kijk bij de lokale kringloop of je daar een paar ethernetkabels op de kop kan tikken.

OpenWRT lijkt mij overkill..

Makkelijkste is de switches omwisselen, als het probleem op de gamepc weg is dan weet je genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door DVX73 op 30-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:39

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

DVX73 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Je bent mij net voor

Als aanvulling hierop, kijk bij de lokale kringloop of je daar een paar ethernetkabels op de kop kan tikken.
............................
Dit zou ik dus absoluut NIET doen, straks koop je weer een brakke kabel van iemand anders.

Ik zou lekker naar Action gaan, daar heb je ook 10m cat 6 kabel NIEUW voor 3 euro....

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:22
Noob_Saibot schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Dit zou ik dus absoluut NIET doen, straks koop je weer een brakke kabel van iemand anders.

Ik zou lekker naar Action gaan, daar heb je ook 10m cat 6 kabel NIEUW voor 3 euro....
Mijn ervaring is dat als ze kabels hebben die nieuw in de verpakking zitten. Iedereen gooit de kabels die ze krijgen bij de installatiepaketten weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mocht je netwerkkabel(s) bij de kringloop halen, kijk even goed in de transparante connector of alle aderparen aanwezig zijn.

20 jaar geleden kreeg ik bij het COM21 modem van @Home een 10 meter lange CAT5e kabel met maat twee aderparen. 8)7

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Noob_Saibot schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:59:
Zowel de laptop als pc vertonen dus lag issues (volgens bufferbloat). Dus 1 kabel vervangen gaat het niet worden. Ik kan geen kabel trekken naar de meterkast, dan ligt er een kabel dwars door het huis en ik denk dat ik 25meter nodig heb om het uberhaupt weg te werken (en dan zal ik nog wel een discussie krijgen over hoe de kabels door het huis lopen).
Hier ga ik eens voor bellen. Al verwacht ik het niet, want dan zou ik op de kamer ook iets moeten merken.
De dekking is niet slecht. Ik heb ook lag als ik naast de router zit. Wat valt er te optimaliseren aan kanalen? Want er is hier dus geen andere storingsfactor van andere WiFi AP's, omdat de buren te ver wonen. Ik zie alleen de 3 AP's van mij thuis: de 2 routers en de WiFi printer. Die zitten allemaal niet in elkaars bereik qua kanaal.

Ik kan 5ghz nog wel eens proberen om te zien of dat iets oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Het is erg onwaarschijnlijk dat een kabel hier de oorzaak zal zijn.

Systematisch testen is wat je moet doen.
Als ik het goed lees heb je op alles dat op die TPSG105 is aangesloten een buffer bloat van C-D dus de eerste test is om die er even tussenuit te halen en rechtstreekste meten op de binnenkomende kabel van die switch.

Als dat ok is zet je de switch er weer tussen en sluit alleen een test pc aan.

Is dat ok sluit je een voor een de overige spullen aan en test je tussendoor.

Zo kun je elimineren wat goed is en waar het probleem gaat optreden.

Uiteraard moet je wel ervoor zorgen dat tijdens het testen je netwerk en je router niet elders belast worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2025 12:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Ben(V) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:03:
Het is erg onwaarschijnlijk dat een kabel hier de oorzaak zal zijn.

Systematisch testen is wat je moet doen.
Als ik het goed lees heb je op alles dat op die TPSG105 is aangesloten een buffer bloat van C-D dus de eerste test is om die er even tussenuit te halen en rechtstreekste meten op de binnenkomende kabel van die switch.

Als dat ok is zet je de switch er weer tussen en sluit alleen een test pc aan.

Is dat ok sluit je een voor een de overige spullen aan en test je tussendoor.

Zo kun je elimineren wat goed is en waar het probleem gaat optreden.

Uiteraard moet je wel ervoor zorgen dat tijdens het testen je netwerk en je router niet elders belast worden.
Dat heb ik meteen getest (C&D) score (ik ben nu alleen thuis):
https://www.waveform.com/...14-48a8-81e0-f8a52246d0f9
https://www.waveform.com/...0f-40de-89de-23728930514d

Had ik niet gedacht, omdat ik mij de andere switch wel een score van A haal.
Dat zou kunnen betekenen dat de kabel van de meterkast naar kantoor niet (helemaal) lekker is. Dan is best vervelend als dat zo, want ik heb geen idee hoe ik die kabel moet vervangen. Die is in een leiding onder de vloer en gemonteerd in een kabelbox in de vloer. :? Misschien niet zo moeilijk als het lijkt, maar wel weer uitzoek werk.

Dat verklaard WiFi niet. Maar misschien zijn dat 2 verschillende issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 06:55

liberque

Vrijzinnig!

De extra router zitten 3 telefoons op en 3 Sonos speakers. WiFi is puur 2.4Ghz ingesteld.

Op de KPN box ook een 2.4Ghz wifi punt ingesteld, hier zit 1 telefoon op.
Waarom alles op 2.4 Ghz ? Gebruik gewoon lekker 5 Ghz. Het kan lijken alsof er geen andere netwerken op 2.4Ghz in de buurt zitten, maar dat je ze niet ziet wilt niet zeggen dat ze er niet zijn. Niet alleen wifi apparatuur maakt immers gebruik van 2.4 Ghz

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Als er iets met een kabel is dan ligt dat meestal aan de afmontering.
Wat is het voor kabel welke cat en stugge of soepele aders en heb je er RJ45's aangeknepen of was het een kant en klare kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
Die switches zijn inmiddels zo’n 10+ jaar geleden geïntroduceerd. Kan best zijn dat die aan het einde van hun latijn zijn en je netwerk vol zit met retransmits.

Zelfde geldt voor de Experiabox, ook dat is inmiddels een oud beestje.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

BHQ

Noob_Saibot schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Ja, een CCA kabel (of erger) die binnen de kortste keren verrot is als je er al naar kijkt. Die suggestie is niet bepaald beter.
Pagina: 1