Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucvanmeijl98
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-08 11:21
Goedemorgen Allemaal,

Ik heb een stuk of 10 verschillende netwerken draaien bij verschillende mensen, nu is het zo dat ik bij famillie een netwerk heb mogen maken 2 jaar geleden. deze installatie draait op 3 nanoHD accespoints en een unifi U6 outdoor AP.

Waar ik bij alle mensen de netwerkbekabeling cat6a heb getrokken zat hier al bestaande cat5e bekabeling in, deze kon de gewenste snelheid leveren, tevens zat er nog een netwerkswitch van TP-link in een 24 voudige unmanaged switch. Deze hebben ze nodig gezien ze best veel data in het huis hebben liggen. dit zat allemaal al in het huis voordat ik de AP's ging installeren.

De situatie als ik hem via de controller van unifi instel is dat ik de snelheden welke hun hebben thuis (200Mbit up/ 200Mbit down) makkelijk haal. Zodra ik hun apparaten stuk voor stuk ga aanmelden zie je hem steeds verder zakken. Er zitten diverse systemen op het wifi netwerk zoals Harman/kardon draadloze speakers, Samsung frame/ airco/ printer/ bewatering systeem/ grasmaaier/ wifi lampen van Calex/ telefoon etc.

Is er iemand die mij hierin wat meer kan uitleggen wat ik mogelijk kan proberen, bekabeling naar Cat6a bijvoorbeeld of een managed switch van Unifi.

Ik hoor graag van een van jullie :)

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Niet erg waarschijnlijk dat het aan het vaste deel(kabels, switch) van het netwerk ligt en veranderen daarvan zal nooit meer snelheid opleveren.

Het meest waarschijnlijke is dat je beschikbare bandbreedte gewoon opgegeten wordt door al die devices, met name iot (zoals lampen) die op wifi werken vreten bandbreedte door alleen maar aanwezig te zijn.
Vooral veel lwifi lampen zijn funest.

En daarnaast is de plaatsing van belang, als devices slechte verbindingen hebben verbruiken ze relatief veel bandbreedte.

Heb je de boel netjes onderverdeelt in minimaal twee verschillende SSID's een voor de 2,4Ghz band en een voor de 5Ghz band en al die iot devices op die 2,4Ghz SSID gezet zodat de 5Gh SSID gebruikt kan worden voor echt data verkeer zoals telefoons, laptops, printer en eventueel die speakers?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk inderdaad naar of alle IoT troep op 2.4GHz is gegooid. Daarnaast kun je 5GHz weer in meer kanalen verdelen als je de kanaalbreedte van 160 of 80 naar 40MHz zet. Dat is voor 200Mbit meer dan voldoende.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Maar gescheiden SSID's voor 2,4 en 5GHz kan wel weer lastig zijn voor de niet zo ervaren gebruikers.
En temeer een reden om zoveel mogelijk apparaten bedraad aan te sluiten waar dat maar mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
Als dat al te moeilijk is moet je al helemaal niet aan iot devices beginnen lijkt mij.

Normale device zoals telefoons en laptop gebruik je enkle op de 5Ghz en 2,4Ghz gebruik je alleen nog voor spul dat nog op de 2,4Ghz moet werken zoals iot devices en oude meuk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
lucvanmeijl98 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:03:
De situatie als ik hem via de controller van unifi instel is dat ik de snelheden welke hun hebben thuis (200Mbit up/ 200Mbit down) makkelijk haal. Zodra ik hun apparaten stuk voor stuk ga aanmelden zie je hem steeds verder zakken.
Je bedoelt de weergegven snelheid van ISP in de controller?

Waar draait die controller op?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Kan je alle wifi instellingen (inclusief kanalen) hier delen?
Met welke snelheden zijn de clients verbonden?
Welke firmware draai je?
Hoe werkt het met 1 accespoint?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Je weet wel zeker dat die switch zich niet misdraagt met igmp? Dan doen tp-links nog wel eens namelijk. Dan kun je heel lang zoeken naar de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucvanmeijl98
FredvZ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Je bedoelt de weergegven snelheid van ISP in de controller?

Waar draait die controller op?
Controller draait op de laatste versie van unifi, firmware op de AP's is 6.7.17.
Ik zal eens proberen om de verschillende devices uit te gaan splitsen in 2.4 en 5.0 Ghz. Mogelijk dat hier het verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucvanmeijl98
jeroen3 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:09:
Je weet wel zeker dat die switch zich niet misdraagt met igmp? Dan doen tp-links nog wel eens namelijk. Dan kun je heel lang zoeken naar de problemen.
Dat is wat ik me afvraag, switch is net zo oud als de bekabeling 10/15 jaar minimaal. Heb vanuit mijn werk nu een unifi switch geleend om het te gaan testen, hopelijk dat dit iets van oplossingen gaat bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
lucvanmeijl98 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:23:
Controller draait op de laatste versie van unifi, firmware op de AP's is 6.7.17.
Ik zal eens proberen om de verschillende devices uit te gaan splitsen in 2.4 en 5.0 Ghz. Mogelijk dat hier het verschil in zit.
Ik bedoelde eigenlijk: op welk apparaat draait de controller?

En dan blijft de vraag staan: wát zie je zakken?
Uit je OP:
Zodra ik hun apparaten stuk voor stuk ga aanmelden zie je hem steeds verder zakken.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1