Scherm kopen voor werk, hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaken
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-08 10:08
Hallo allemaal,

Mij is gevraagd om nieuwe schermen aan te schaffen voor werk (klein bedrijf). Ze weten dat ik daar wat ervaring in heb (heb zelf PC gebouwd). Schermen voor werk is echter andere koek. Heeft iemand hier relevante tips of ervaringen? Ik zat nu naar deze te kijken:

LG 27US500-W

Wordt voornamelijk gebruikt voor browser (regelingsteksten doornemen en opzoeken) en voor Office (Word, Powerpoint, Excel).

Maar dit voelt misschien een beetje overkill. Wat denken jullie?

Mvg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 16:02

Plainside

I browse when I'm at work

27" formaat snap ik wel, de 4k resolutie niet, vaak ben je dat voor 'office'-werk niet direct nodig.
Persoonlijk zou ik dan richtin de BlueBuilt 27" leunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:27
Op mijn werk (groot internationaal bedrijf, voornamelijk kantoor werkzaamheden) hadden we tot voor kort 2x27" 1080.
Recent zijn deze vervangen door een enkel 34" curved 1440 scherm.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tweaken schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:52:
Maar dit voelt misschien een beetje overkill. Wat denken jullie?
Wat ga je erop aansluiten? Als jullie werken met vaste desktops dan lijkt me dit prima. Ga je werken met notebooks dan is een monitor die via USB-C aangesloten kan werkt, op die manier gelijk kan opladen, en muis/toetsenbord kan aansturen net zo makkelijk.

en 4K is voor office werk niet strikt noodzakelijk, maar ik vind 't wel fijn, lekker veel op een scherm kwijt kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 30-07-2025 08:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 17:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Plainside schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:03:
27" formaat snap ik wel, de 4k resolutie niet, vaak ben je dat voor 'office'-werk niet direct nodig.
Persoonlijk zou ik dan richtin de BlueBuilt 27" leunen
Niet mee eens.

Wij hadden op een vorige werkplek 1440p monitors en 4k monitors en je kan wel raden waar iedereen altijd om ter eerst ging zitten. Hogere resolutie = beter, en als je dat niet nodig hebt dan scale je alles maar in software. Dat wil niet zeggen dat anderen er niet bij gebaat kunnen zijn. De extra scherpte is rustiger voor mijn ogen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

De uitvoering: Dell UltraSharp U2723QE Zilver vind ik een no-brainer. Hele fijne monitor.

Wil je geen Dell? Kijk gewoon in Best Buy Guide: De beste allround monitors

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:49

Cordon

Lievelings jankert

Zelf een keer een kantoor die alleen maar 21" schermen had helemaal omgekat naar de welbekende 4K 27" LG schermen. Iedereen was er zeer over te spreken en vond het fijner dan de 1080 'meuk' die er eerst was.

Zou dan wel gaan voor eentje die in hoogte verstelbaar is. Zoals deze. Zoveel van dit soort schermen gehad ondertussen, prima dingen. Opladen laptop zou kunnen via de USB-C verbinding, maar aansluiten via HDMI is ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:02
En als je toch bezig bent, waarom niet gelijk een monitor standaard aanschaffen om 2 schermen kwijt te kunnen?
uitvoering: Arctic Z2 Basic - dual monitor arm

Net perse deze, maar ik kan niet meer zonder, prive en werk.

En je kunt altijd 1 werkplek inrichten en je collega's om ervaringen vragen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaken
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-08 10:08
Wij hebben geen desktops maar Macbooks die wij aansluiten. Weet niet of dat een groot invloed heeft op de keuze van de scherm? (Er is altijd wel een dongel te vinden, toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Tweaken schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:37:
Wij hebben geen desktops maar Macbooks die wij aansluiten. Weet niet of dat een groot invloed heeft op de keuze van de scherm? (Er is altijd wel een dongel te vinden, toch?)
Niet alle Macbooks kunnen 2 schermen aansturen, daar moet je even op letten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bregweb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:45:
En als je toch bezig bent, waarom niet gelijk een monitor standaard aanschaffen om 2 schermen kwijt te kunnen?
uitvoering: Arctic Z2 Basic - dual monitor arm

Net perse deze, maar ik kan niet meer zonder, prive en werk.

En je kunt altijd 1 werkplek inrichten en je collega's om ervaringen vragen.
Twee schermen is wel heel erg passé.

Ik zou 34’’ curved schermen nemen van Dell, iedereen tevreden.

Wel met een fatsoenlijke gasveer en niet de af fabriek voet.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 30-07-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:52
Op 27 inch zou ik persoonlijk voor 2560x1440, dan hoef er binnen Windows niets geschaald te worden voor goede leesbaarheid.Schaling binnen MacOS is veel beter geregeld... dit kan je dus negeren.

Het scherm uit je linkje zou ik niet perse aanraden... niet heel erg slecht, maar als je geen standaarden erbij haalt dan is het qua ergonomie niet best vanwege het ontbreken van een verstelbare voet. Tevens zou ik kiezen voor een monitor met een ingebouwde thunderbolt dock voor aansluitgemak.

Mijn advies zou deze monitor zijn: uitvoering: Iiyama ProLite XUB2797QSNP-B1 Zwart

Ingebouwd 95w thunderbolt dock, je kan de monitoren daisy chainen, verstelbaar.

Of de monitor die @Standeman aanbeveelt... zijn hele goede monitoren, wel wat prijzig.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 30-07-2025 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tweaken schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:37:
Dan zou ik zeker gaan met een scherm met USB Power delivery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:28

hbsJR

All rounder

Op mijn werk (overheid) hebben ze gewoon iedereen op een widescreen curved van dell gezet. Vervolgens een docking station erbij en iedereen is aangesloten op USB-C. uitvoering: Dell UltraSharp U3824DW Zilver, Zwart

Werkt gewoon helemaal top en leest enorm fijn zo'n widescreen. Voor tekst is het ook mega fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
TERW_DAN schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Dan zou ik zeker gaan met een scherm met USB Power delivery
100%!

En met een USB hub er in zodat je muis/toetsenbord in je scherm kan laten zitten. Zeker met flex-plekken heerlijk!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
hbsJR schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:54:
Op mijn werk (overheid) hebben ze gewoon iedereen op een widescreen curved van dell gezet. Vervolgens een docking station erbij en iedereen is aangesloten op USB-C. uitvoering: Dell UltraSharp U3824DW Zilver, Zwart

Werkt gewoon helemaal top en leest enorm fijn zo'n widescreen. Voor tekst is het ook mega fijn.
Bij ons zijn de meningen sterk verdeeld over ultrawide... ik zelf vind 2 losse monitoren handiger in mijn werkwijze omdat je iig binnen Windows dan al een automatische scheiding hebt als je de vensters maximaliseert... als het 1 scherm is loop je toch wat meer te klooien. Maar heb ook collega's die de ultrawide fijner vinden omdat ze het beeld in 3-en delen voor hun werkwijze. Oftewel... het is echt persoonlijke voorkeur wat fijner is... uiteraard went uiteindlijk alles wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 13:50
Als je MacBooks hebt: Absoluut usb-C (met power delivery)! Ik heb twee 4k schermen. Letterlijk klik, klik, klaar. Het laadt ook gelijk op en als ik usb-A nodig heb zit er in mn monitor een usb hubje (dus via de usb-C kabel gewoon werkt).

Wij hebben hier voor elke programmeur 2x Samsung LS27A800U*. Relatief simpel scherm, want hz maakt niet uit, kleurechtheid maakt niet uit, eigenlijk enkel 27", 4k en usb-C (+power delivery).

Ik kan ook voor kantoorwerk 4k aanraden. Ikzelf heb m op 4k staan en heb dus 4x fullHD aan pixels beschikbaar. Ik heb m'n rechterhelft de browser en dan linksboven/onder mail/slack. Werkt fantastisch.
Collega heeft het op een tussenmaat gezet (via mac instellingen, dus niet software afhankelijk). Is alles wat groter, maar alsnog veel scherper dan een fullHD ooit zou kunnen zijn.

*Dat is wt er achterop mn scherm staat, maar die kan ik niet meer vinden. Maar effectief deze dus.
offtopic:
En voor de prijs van een echte Apple adapter heb je toch bijna al een scherm, heheh :+

[ Voor 21% gewijzigd door Martijn.C.V op 30-07-2025 10:05 ]

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:17:
[...]

Niet mee eens.

Wij hadden op een vorige werkplek 1440p monitors en 4k monitors en je kan wel raden waar iedereen altijd om ter eerst ging zitten. Hogere resolutie = beter, en als je dat niet nodig hebt dan scale je alles maar in software. Dat wil niet zeggen dat anderen er niet bij gebaat kunnen zijn. De extra scherpte is rustiger voor mijn ogen.
Als je software fatsoenlijk schaalt! En ik verwacht dat meeste kantoorsoftware dat wel doet, maar bij ons kijken we met heimwee terug naar de oudere monitoren met lagere resoluties, omdat IT onze feedback genegeerd heeft, en onze software niet schaalt. Dus tja, de opties zijn of blurry automatische schaling, of scherp en veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:48:
Op 27 inch zou ik persoonlijk voor 2560x1440, dan hoef er binnen Windows niets geschaald te worden voor goede leesbaarheid.Schaling binnen MacOS is veel beter geregeld... dit kan je dus negeren.
Ik heb juist vaak zat gelezen dat je bij Mac specifieke resoluties wil hebben omdat het niet lekker schaalt, terwijl voor normale software binnen Windows ik nooit problemen heb gehad met 125% schaling oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:04
Ik heb zelf thuis de IIyama Proleet XCB3494WQSN staan https://tweakers.net/pric...xcb3494wqsn-b5-zwart.html
Deze aangesloten op mijn MacBook Pro M3 Pro. Werkt prima. Laptop laad ook gelijk op.
Kwam ook meermaals goed uit de Best Buy Guide hier.

Toch erger ik mij eraan dat het beeld absoluut niet zo scherp als dat van de Macbook zelf. Zeker bij veel tekst lezen zou ik opzoek gaan naar een scherm welke dat beter doet. Wellicht toch een 4K scherm?
Dat is de enige reden waarom ik overweeg om binnenkort toch iets anders te kopen, verder een prima scherm voor kantoorwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:40
Vooral op letten dat de hardware geschikt is. Bij MacBook moet je minimaal thunderbolt 3-poort hebben. En een MacBook met minimaal een M2 Pro /M3 Pro / M4 Pro. Kan ook als je een mindere chip hebt, maar dan moet je allemaal rare trucs uithalen.

Let ook op dat je minimaal een thunderbolt 3 kabel gebruikt.

Persoonlijk vind ik dockless wel mooi, maar dan moet je ook tenminste één scherm hebben met thunderbolt 3, die je dan aansluit op je laptop. Dat is wel duurder. Het tweede scherm hoeft niet per se een thunderbolt 3 aansluiting te hebben, maar kan ook verbonden worden via displayport, maar dat kan ook weer niet op alle macs met thunderbolt 3 en je kabel moet dat dan ook ondersteunen.

Het is al een tijdje geleden dat ik me hier in heb verdiept, dus het kan nu weer iets anders zijn. Maar vooral eerste een test setup maken die je met veel verschillende laptops test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 20:13
Als webredacteur zweer ik tegenwoordig bij 3440x1440 ultrawide (in mijn geval Dell P3421WM met subtiele 3800R kromming). Met 2 vensters naast elkaar (met bijv Outlook/Word/browser) is het heel prettig teksten en documenten vergelijken. Met 2 monitors moet ik mijn blik toch steeds onnodig ver verspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52
Niet onbelangrijk, wat is je budget per werkplek?

Gezien het om werkplekken gaat, zou ik zeker ook focussen op zaken als ergonomie, aansluitmogelijkheden etc.

Een aantal no-brainers wat mij betreft:
-USB-C met powerdelivery;
-Goede ergonomische monitorarm met gasveer;

Nice to haves / sweet spot:
-27 inch, 4K monitor;
-USB Hub:
-KVM switch;
-Ethernet aansluiting (mits ook beschikbaar op de werkplekken uiteraard);

Bijvoorbeeld: uitvoering: Dell UltraSharp U2725QE Zwart en hier dus een goede monitorarm bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:31
IPS schermen, 2 naast elkaar. Formaat zo groot mogelijk. Bij werken met A2 doumenten is het handig dat de hoogte zo groot mogelijk is (IPS blijft bij een portrait scherm leesbaar.

Ik heb thuis een 42", werk 2x27". Qua scherm werk ik liever thuis.

2 schermen is ook aan te raden als er meer taken gelijk gebeuren: lezen documenten, maken aantekeningen - ieder op eigen scherm.

Ga ervan uit dat de schermen 5 jaar mee moeten gaan (afschrijving) en bekijk de kosten over die termijn in samenhang met het werk en wat meer schermoppervlak aan produktiviteit en tevredenheid oplevert. Schaf eventueel ook een paar reserve schermen aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:25
Zou minimaal 1440p gaan. Is tov 1080p toch een derde meer ruimte.
Na Covid kwam ik weer terug op kantoor met 1080p schermen dan merk je pas hoe veel ruimte dat scheelt. Inmiddels daar ook 1440p geregeld, zou niet meer terug willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Sissors schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Ik heb juist vaak zat gelezen dat je bij Mac specifieke resoluties wil hebben omdat het niet lekker schaalt, terwijl voor normale software binnen Windows ik nooit problemen heb gehad met 125% schaling oid.
Het schalen binnen MacOS is ook niet zonder problemen, het is inderdaad zo dat het niet met alle resoluties even goed werkt, maar het werkt sowieso beter dan binnen Windows. Daarbij moet ik dan wel weer zeggen dat schaling binnen W11 verbeterd is t.o. W10. De UI van Windows is overigens niet eens zozeer het probleem, het zijn applicaties die er vaak slecht mee om kunnen gaan... en vooral dat stuk is véél beter in MacOS. Ik werk regelmatig op een 4K monitor die redelijk ver van mij afstaat dus de schaling staat op 200%, er zijn applicaties die dan echt bijna onwerkbaar worden... dat heb ik nog nooit zo op MacOS gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Het schalen binnen MacOS is ook niet zonder problemen, het is inderdaad zo dat het niet met alle resoluties even goed werkt, maar het werkt sowieso beter dan binnen Windows. Daarbij moet ik dan wel weer zeggen dat schaling binnen W11 verbeterd is t.o. W10. De UI van Windows is overigens niet eens zozeer het probleem, het zijn applicaties die er vaak slecht mee om kunnen gaan... en vooral dat stuk is véél beter in MacOS. Ik werk regelmatig op een 4K monitor die redelijk ver van mij afstaat dus de schaling staat op 200%, er zijn applicaties die dan echt bijna onwerkbaar worden... dat heb ik nog nooit zo op MacOS gezien.
Ik eigenlijk nooit onder Windows native, en ik heb altijd 125% of 150% schaling actief bij mijn schermen.

Waar het consistent fout gaat is op het werk met remote verbindingen naar Linux servers, daar is non-integer schaling (iig bij wat er op onze Linux servers staat) gewoon niet een werkend iets.

Dat gezegd hebbende, in zijn algemeenheid heb ik geen problemen ermee gehad onder Windows native, maar je hebt gewoon een goed punt: Voor je hoge resolutie schermen voor op het werk gaat kopen, check dat de meest gebruikte programma's goed kunnen schalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:51

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:31

Qwerty-273

Meukposter

Hoe veel schermen hebben jullie nodig?
Wat mag het per scherm kosten?
Hebben jullie een vaste leverancier? Of zou het bij wijze van spreken ook een pallet in plastic wrapping uit China mogen zijn?
Wat zijn de eisen kwa garantie cq levensduur?
Is het 1 scherm per werkplek, of zijn het er meerdere? Willen jullie er meerdere of liever een ultrawide?
In hoogte verstelbaar is eigenlijk wel een must op het werk.
Zijn het vaste werkplekken of flexen jullie er op los? Is gelijk ook weer verbonden aan de bovenstaande vraag. De oude tijd met de monitor standaards die eigenlijk pakken A4 papier zijn ligt hopelijk al lang achter ons.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik zat zelf te kijken om deze aan te schaffen: philips-5000-serie-40b1u5601h
https://www.philips.nl/c-...cd-monitor-met-usb-c-dock

Dit scherm heeft alles wat je nodig hebt
- Groot formaat 40inch
- Breed scherm + software matige beeld verdeling waardoor je geen 2 schermen nodig hebt
- USB-C dock voor beeld en internet (RJ45) + stroomvoorziening ( Max. stroomvoorziening Tot 100 W* )
- Ingebouwde KVM-switch
- Microfoon + camera met privacy functie
- Leuke bijkomstigheid: een steun om je headset aan op te hangen

En aangezien het een business model is zal deze ook vast via een leverancier te krijgen zijn met eventueel korting ( je hoeft iig geen BTW af te dragen )

[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 30-07-2025 19:31 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Als je software fatsoenlijk schaalt! En ik verwacht dat meeste kantoorsoftware dat wel doet, maar bij ons kijken we met heimwee terug naar de oudere monitoren met lagere resoluties, omdat IT onze feedback genegeerd heeft, en onze software niet schaalt. Dus tja, de opties zijn of blurry automatische schaling, of scherp en veel te klein.
Niet schaalbare software. Waarom bestaat dat anno 2025 nog? Oprechte vraag, geen verkapte kritiek.

Zelf werk ik op 2 1080p schermen op het werk en thuis op 32:9. Je begrijpt vast wel dat ik veel liever thuiswerk met zoveel real estate op het scherm.
Pagina: 1