Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:01
Mijn Asrock X570 Taichi heeft twee M.2 drives in de bovenste twee M.2-slots op het moederbord zelf (het dichtst bij de CPU). Daarnaast zit er in het onderste PCIe slot een Asus Hyper M.2 x16 Gen 4-kaart die ik recent heb gekocht. Momenteel heb ik twee drives op die kaart geïnstalleerd, maar slechts één is zichtbaar. De tweede drive (een Corsair MP600 1TB) wordt niet weergegeven, tenzij die als enige op de kaart zit.

ChatGPT stelde voor om de PCIe-bifurcatie in mijn BIOS te wijzigen naar 4x4 en dat heb ik geprobeerd, maar dan post het systeem niet en gaat na een aantal reboot-cycles de setting weer terug naar 'auto'.

Ik heb een ander systeem met een identiek moederbord en een identieke Asus-kaart. Op die kaart zitten twee stuks Crucial T500 1TB. Beide schijven zijn zichtbaar in de Linux Disks utility. Dit suggereert dat de Asus Hyper M.2-kaart volledig wordt ondersteund een Asrock X570 Taichi. Als ik die kaart overzet in het 'probleemsysteem' dan is slechts één Crucial T500 zichtbaar. Als ik in het 'probleemsysteem' niet het onderste maar het middelste PCIe x16 slot gebruik dan lost dit het probleem niet op.

Wie heeft tips / suggesties / ideeën om het op te lossen? :)

Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door nielsgeode op 30-07-2025 00:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Er zijn de volgende manieren waarop de Hyper m.2-kaart kan werken:

- In het bovenste x16-slot met tot aan 4 ssd's, met bifurcation ingesteld op x4x4x4x4. Het middelste slot moet leeg blijven
- In het middelste x16-slot met tot aan 2 ssd's, met bifurcation ingesteld op x8x4x4. Het bovenste slot zou nog moeten werken met 8 lanes, maar helemaal zeker ben ik niet van deze variant
- In een ander slot met 1 ssd.

De kaart bevat geen switch, dus is altijd afhankelijk van de lanes die het moederbord fysiek kan toewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Die kaart is een passieve kaart en heeft verder geen logica om PCIe-lanes slim aan te sturen. De kaart is namelijk electronisch gewoon 4/4/4/4 aangesloten.

Als je dus een slot hebt met PCI-E 4x, dan zal er ook maar 1 SSD het ooit doen (tenzij je een actieve kaart hebt.

Die 4x4 bifurcation is voor je 16x slot. Voor een 4x slot kun je meestal al helemaal geen splitsing van de lanes doen, laat staan dat je kaart daar ook ondersteuning voor moet hebben, anders komen de 2x2 nog steeds bij ssd1 uit. De kaart moet de 1e 2 lanes dan naar SSD 1 kunnen sturen en de 2x 2 lanes naar SSD 2.

In jouw bord:
1e 16x slot heeft max16 lanes, die kunnen in 4x4 afhankelijk van de juiste bios)
2e 16x slot heeft max 8 lanes, niet te splitsen
3e 16x slot heeft 4 lanes, niet te splitsen.

Dat je 2 ssd’s denkt te zien zal met Linux te maken hebben (of je kijkt naar 2 partities van dezelfde schijf). GPT geeft aan dat dat vaker voorkomt:
Komt vaak voor in Linux als je niet kijkt met een echte lspci, lsblk of nvme list

Je zou dit moeten checken in Linux terminal:
lspci | grep -i nvme
lsblk
nvme list
Er zijn schijnbaar soms gost-devices zichtbaar in Linux/Gnome disks. Dat zou ook verklaren waarom er verschil is tussen de 2 systemen. Anders zou dat een firmware/bios-verschil kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 30-07-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:45
heb je de ssd's op beide Asus Hyper kaarten in dezefde slot zitten? Hebben de Asus Hyper kaarten dezelfde revisie?

Post anders de volledige setup van beide PC's zodat we kunnen zien of er iets anders zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
a.boogerd schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:38:
heb je de ssd's op beide Asus Hyper kaarten in dezefde slot zitten? Hebben de Asus Hyper kaarten dezelfde revisie?

Post anders de volledige setup van beide PC's zodat we kunnen zien of er iets anders zou kunnen zijn.
Is zelfde revisie, ik heb ze tegelijk gekocht. Beide SSD's zitten op de Asuskaart en in beide PC's zitten óók nog twee NVME drives op het moederbord zelf (in slot 0 en 1). Het derde M.2 slot op het moederbord zelf is voor beide borden leeg.

PC1
  • Asrock X570 Taichi
  • 5950X
  • 6950XT
  • LSI Raid card in passthrough mode
PC2
  • Asrock X570 Taichi
  • 5950X
  • 7600XT
Inmiddels heb ik inderdaad gezien dat de Asuskaart in het middelste slot prima werkt met twee NVME drives en het bios in 4x4 mode. Met 3 drives niet.

Ik heb het niet getest, maar ik verwacht dat met de Asuskaart in het bovenste slot en bios in 4x4 mode en de GPU in het middelste slot wel alle vier de drives werken. Probleem is dat de videokaart dan over het derde slot valt, en die is nodig voor mijn LSI raid card. Dit kan je wel weer oplossen met een riser card, maar daar wordt de inhoud van je kast niet strakker van en het ding is al zo vol |:( Op de bodem daar ligt namelijk nog een interne Corsair USB2 hub... De behuizing is weliswaar een Cooler Master Cosmos II, maar ook die heeft zijn grenzen.

Wat ik een interesantere optie vind is een actieve kaart in het middelste slot steken en mijn videokaart in het bovenste slot houden. Bijvoorbeelde deze Sabrent NVMe kaart. Ding is wel PCIe 3.0 ipv 4.0 en heeft geen actieve fan. Vraag me daarom af hof de drives niet heel heet worden bij sustained writes. Ik zie zo snel ook geen PCIe 4.0 opties voor betaalbare prijzen (anders dan Highpoint > €1000).

Mocht iemand een idee hebben voor een goeie actieve kaart voor 4 drives dan hoor ik het graag :Y

[ Voor 5% gewijzigd door nielsgeode op 30-07-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nielsgeode schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:41:
[...]
Ik heb het niet getest, maar ik verwacht dat met de Asuskaart in het bovenste slot en bios in 4x4 mode en de GPU in het middelste slot wel alle vier de drives werken.
Dan kom je niet uit met de beschikbare hoeveelheid lanes. Je hebt er 16 om te verdelen tussen de bovenste 2 sloten, en als je er 16 gaat gebruiken voor de bovenste blijven er geen over voor de middelste. Als gevolg gaat dan of de GPU geen lanes krijgen, of 2 SSD's gaan geen lanes krijgen.
Mocht iemand een idee hebben voor een goeie actieve kaart voor 4 drives dan hoor ik het graag :Y
Highpoint heeft wel een vrij divers assortiment: https://www.highpoint-tech.com/nvme-product-matrix/

[ Voor 15% gewijzigd door dcm360 op 31-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Inmiddels een test gedaan: Asus Hyper card in bovenste slot van de X570 Taichi. In het middelste slot gaat dan mijn 6950XT. Ik zie dan alleen de eerste twee M.2 drives die in de card zitten. Blijkbaar kan het dus überhaupt niet werken met slechts 24 lanes én een GPU.....

Ik heb van Sabrent een actieven PCIe 3.0 kaart gekocht (met onboard controller). Die moet ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
nielsgeode schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:43:
Inmiddels een test gedaan: Asus Hyper card in bovenste slot van de X570 Taichi. In het middelste slot gaat dan mijn 6950XT. Ik zie dan alleen de eerste twee M.2 drives die in de card zitten. Blijkbaar kan het dus überhaupt niet werken met slechts 24 lanes én een GPU.....
Nogal logisch, van die 24 lanes heb je er al 8 gebruikt door 2 m2-sloten te vullen, dus nog 16 over.

Dat is dus gpu op 16 of gpu op 8 en dan nog 2 ssd’s.

En dan heb je nog een m2-slot via de chipset of een PCIe-4x-slot waar je een kaart in kunt stoppen (en nog wat PCIe-sloten.)

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 01-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
White Feather schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Nogal logisch, van die 24 lanes heb je er al 8 gebruikt door 2 m2-sloten te vullen, dus nog 16 over.

Dat is dus gpu op 16 of gpu op 8 en dan nog 2 ssd’s.

En dan heb je nog een m2-slot via de chipset of een PCIe-4x-slot waar je een kaart in kunt stoppen (en nog wat PCIe-sloten.)
Waar zou mijn 5Gbit ethernetkaart zijn lanes vandaan halen dan? Die zit in het PCIe x1 slot boven het onderste lange slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
nielsgeode schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Waar zou mijn 5Gbit ethernetkaart zijn lanes vandaan halen dan? Die zit in het PCIe x1 slot boven het onderste lange slot.
De cpu heeft 24 lanes, die worden dus gebruikt door gpu en max 4 ssd’s.

De rest komt uit de chipset.
Pagina: 1