Servomotor rugleuning autostoel draait niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:06
Mijn vraag

Ik heb vanochtend (onder andere) twee autostoelen opgehaald, die ik wil gaan gebruiken om een meubel in huis van te gaan maken.

De passagiersstoel heeft een handmatige bediening voor de rugleuning, de bestuurdersstoel is echter volledig elektrisch bediend.

Ik wil graag de rugleuning van de bestuurdersstoel (eenmalig) draaien, zodat deze in een prettige hoek staat. Nu staat deze in een onbruikbare positie.

Is mijn voeding te zwak (12V 2A) en moet ik een zwaardere voeding gebruiken, of is er een andere truc om de stoel in positie te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Een (universele) 12V 2A adapter
De bestuurdersstoel van een Citroën C6
De servomotor is een Von Weise-motor, maar er lijkt een klein custom PCB bovenop te zitten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb het een en ander opgezocht... de twee roze kabels zijn voor de spanning van de motor, de anderen voor de positie (servo?) en een eventuele aarde.

Als ik mijn voeding verbind met de twee pinnen waar normaliter twee _roze_ kabels aan verbonden zijn, draait er _iets_ kortstondig (+/- 3 seconden), maar zonder resultaat

Ik heb geen schema's gevonden van de control-unit van de besturing van de stoel.

Mocht er geen oplossing zijn, dan kan ik altijd nog contact opnemen met een demontagebedrijf en vragen of ze tijdelijk de bediening van een sloopauto aan kunnen sluiten, maar liever los ik het zelf op.

Video: https://streamable.com/lw8er8
Foto's ter context:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvD6bvvnOlTNNxVRAG4O5lkzkq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgmnccyRLinE5U87mCt1p5DY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCPBYwQ-6ZjnxKe9RSsNHKzwQ0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nObRdHwXOLO0TMxblattMeXq.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
motor openschroeven en as met een tang/hand draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
3dmazter schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:25:
motor openschroeven en as met een tang/hand draaien?
Ik ga er dit weekend weer voor zitten! Ik zal kijken of dat lukt, dank voor de suggestie 🤞

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
OB1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:05:
Is mijn voeding te zwak (12V 2A) en moet ik een zwaardere voeding gebruiken, of is er een andere truc om de stoel in positie te krijgen?
Dat is waarschijnlijk aan de orde ja. De dikte van (twee van) de kabels die aan de stekker zitten geven ook al een beetje cadeau dat er door deze kabels vrij serieuze stromen kunnen lopen. Het zou mij niet verbazen als deze in bedrijf meer dan 2A vragen, en dat trekt jouw universele adaptertje niet. Daarnaast kennen elektromotoren een aanloopstroom. Vanuit stilstand trekken elektromotoren kortstondig een enorme hoeveelheid stroom (10x de bedrijfsstroom is niet uitzonderlijk). Die stroom neemt snel af zodra de motor eenmaal in beweging is, maar dan heeft jouw universele voeding allang besloten dat 'ie er geen zin in heeft, met als resultaat dat de motor helemaal niet in beweging komt.

Wat je het beste kan doen is gewoon even de twee dikke kabels aansluiten op een loodaccu uit een auto of een scooter. Die zijn prima in staat om de stroom te leveren die de elektromotor nodig heeft om in beweging te komen. Je kan de richting van de beweging van de motor wisselen door + en - om te wisselen op deze draden.

De twee andere (dunnere) draden zijn - vermoed ik - bedoeld om de positie van de motor aan af te kunnen leiden. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat die niet nodig zijn om aan te sluiten om de motor. Maar voordat ik schuldig ben aan het kapot maken van de elektromotor: zeker weten doe ik het niet, een elektrisch schema geeft hierin uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Ik heb geen accu bij de hand, wel heb ik een labvoeding (10 amp) besteld, deze komt woensdag binnen 🤞 en dan kan ik ermee aan de slag

Ik laat weten of het gleukt is, dank voor het meedenken!

[ Voor 35% gewijzigd door OB1 op 02-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Vandaag is de labvoeding binnengekomen en ben ik verder aan de slag gegaan. Hoewel ik nog niet verder ben gekomen, heb ik wel wat meer informatie en heb ik extra foto's bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ydE9eqYNHdoQ_Vh2RH1lMdXiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCwl7wmb47XRvKYIWUmZJkuX.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDnrlrUQZwIFvZPXdU7lcnuM7Uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWUz7yDsJYTh1rs85Oga2qI8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmCF71JeSEVPiluJWE01p72GPyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Igmyg8MDrrjvGWUa4Tc2ucf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB65osww3gPlJ_dH1zWb2WEl7C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH3KjgmJP2zt5qxYAwkrOUDD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWcci_VKZdZ7_OckETs1Vgkht7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWcyp3zKBvdlSpF9CrRnn5QU.jpg?f=fotoalbum_large

Dingen die ik ontdekt heb...

* aan de servomotor zit een 'gearbox' (?) met een metalen draad eraan
* als ik stroom op de motor zet terwijl de gearbox eraan gekoppeld is, draait deze even (3-5 seconden) en vervolgens stopt deze met draaien. Hierna neemt de stroom toe naar ~4A (op 12 volt). Ik zie de leuning van de stoel niet bewegen
* het omwisselen van de polariteit zorgt ervoor dat de motor een paar seconden (de andere kant) opdraait, vervolgens stopt deze weer
* als ik de motor loskoppel van de gearbox en er dan stroom opzet, dan blijft deze wel draaien

Wat kan ik verder nog doen om de leuning van de stoel in beweging te krijgen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Bedradings schema opzoeken.
Kan zijn dat de bediening via de CAN bus loopt en je die PCB nodig hebt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Goed idee! Ik heb gezocht naar een schema van de ECU (part nummer 9663279180) maar heb deze helaas niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
OB1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:40:
* aan de servomotor zit een 'gearbox' (?) met een metalen draad eraan
* als ik stroom op de motor zet terwijl de gearbox eraan gekoppeld is, draait deze even (3-5 seconden) en vervolgens stopt deze met draaien. Hierna neemt de stroom toe naar ~4A (op 12 volt). Ik zie de leuning van de stoel niet bewegen
* het omwisselen van de polariteit zorgt ervoor dat de motor een paar seconden (de andere kant) opdraait, vervolgens stopt deze weer
* als ik de motor loskoppel van de gearbox en er dan stroom opzet, dan blijft deze wel draaien
als de motor 'los' wel draait, dan lijkt het er sterk op de gearbox gewoon vastzit.
Of er zit een rem ingebouwd, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Kun je de gearbox los wel draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het is ook nog mogelijk dat de stoelpositie wordt geblokkeerd in die motorunit. Anders zou je met duwen tegen de rugleuning de motor kunnen verdraaien en de positie verstellen.
Vandaar dat de motor in kleine stapjes verdraait ( 3 seconden) en telkens de positie blokkeert.
Daarom denk ik nog steeds dat het via de CAN bus loopt.
Weet niet of de C6 al zo modern/comfortabel was, maar er zijn ook auto's waar je de stoelpositie voor verschillende personen kan opslaan. Ook dat wordt, neem ik aan, via de CAN bus gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
OverTheTop schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:13:
[...]

als de motor 'los' wel draait, dan lijkt het er sterk op de gearbox gewoon vastzit.
Of er zit een rem ingebouwd, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Kun je de gearbox los wel draaien ?
Ik heb net de gearbox los gedraaid, met een plaate schroevendraaier heb ik voorzichtig het tandwiel bewogen, dat werkt. Als ik aan de gearbox trek aan spanning op de kabel zet, draait 'ie weer terug.

Zou ik eventueel de bekleding van de rugleuning moeten verwijderen om daar met de mechaniek te proberen er beweging in te krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door OB1 op 13-08-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
JukeboxBill schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:24:
Het is ook nog mogelijk dat de stoelpositie wordt geblokkeerd in die motorunit. Anders zou je met duwen tegen de rugleuning de motor kunnen verdraaien en de positie verstellen.
Vandaar dat de motor in kleine stapjes verdraait ( 3 seconden) en telkens de positie blokkeert.
Daarom denk ik nog steeds dat het via de CAN bus loopt.
Weet niet of de C6 al zo modern/comfortabel was, maar er zijn ook auto's waar je de stoelpositie voor verschillende personen kan opslaan. Ook dat wordt, neem ik aan, via de CAN bus gestuurd.
Wat bedoel je precies met de motorunit? De servomotor met die kleine printplaat?

In de C6 zit inderdaad een geheugenfunctie.

Zou dat verklaren waarom de motor uiteindelijk niet doordraait, als ie op de gearbox zit? En wel als 'ie los zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
OB1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Ik heb net de gearbox los gedraaid, met een plaate schroevendraaier heb ik voorzichtig het tandwiel bewogen, dat werkt. Als ik aan de gearbox trek aan spanning op de kabel zet, draait 'ie weer terug.

Zou ik eventueel de bekleding van de rugleuning moeten verwijderen om daar met de mechaniek te proberen er beweging in te krijgen?
Waarschijnlijk wel....
De extra kabels zitten alleen aan de motor, en kunnen dus geen rem/slot oid zijn op de gearbox. Waarschijnlijk zijn de twee extra draden een sensor, zodat de aansturing kan tellen hoeveel rondjes de motor heeft gedraaid, en daaruit kan berekenen hoever de stoel is geschoven.
Zonder gearbox draait de motor netjes. Met gearbox draait de motor een paar slagen en dan gaat de stroom omhoog: ergo de motor loopt vast omdat de gearbox niet verder draait.

Je kunt de gearbox met de schroevendraaier draaien; maar kun je hem ook zover draaien als de motor dat doet? want daarna loopt ie waarschijnlijk vast ergens in het mechanisme van de stoel.
Aangezien een wormwielaandrijving zelfremmend is, zal er in het stoelmechaniek verder geen rem/blokkering zitten. Normaal gesproken moet je dus met een gedemonteerde motor de stoel heen en weer kunnen schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OB1
OverTheTop schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Waarschijnlijk wel....
De extra kabels zitten alleen aan de motor, en kunnen dus geen rem/slot oid zijn op de gearbox. Waarschijnlijk zijn de twee extra draden een sensor, zodat de aansturing kan tellen hoeveel rondjes de motor heeft gedraaid, en daaruit kan berekenen hoever de stoel is geschoven.
Zonder gearbox draait de motor netjes. Met gearbox draait de motor een paar slagen en dan gaat de stroom omhoog: ergo de motor loopt vast omdat de gearbox niet verder draait.

Je kunt de gearbox met de schroevendraaier draaien; maar kun je hem ook zover draaien als de motor dat doet? want daarna loopt ie waarschijnlijk vast ergens in het mechanisme van de stoel.
Aangezien een wormwielaandrijving zelfremmend is, zal er in het stoelmechaniek verder geen rem/blokkering zitten. Normaal gesproken moet je dus met een gedemonteerde motor de stoel heen en weer kunnen schuiven.
Hmm... ik weet niet of ik met de hand die gearbox verder kan draaien dan de motor. Die motor draait natuurlijk veel sneller dan ik met een schroevendraaier :+

Ik hoop dit weekend weer tijd te hebben om ernaar te kijken. Dan ga ik kijken of ik de bekleding van de rugleuning verwijderd krijg.

Ik heb zojuist met het autodemontagebedrijf contact opgenomen. Zij willen mij helpen. Ik ga (hopelijk volgende week) langs met de stoel, zodat 'ie even ingebouwd en elektrisch versteld kan worden... _/-\o_

Zodra ik langs ben geweest, post ik een update

[ Voor 9% gewijzigd door OB1 op 14-08-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OB1
Ik heb een update, en die is positief!

Mijn broer heeft mij geholpen met het uit elkaar halen van de stoel. Na het verwijderen van de bekleding van de rugleuning (specifiek de 'zak' achterop de rugleuing), op zoek naar een mechanisme, kwam een motor tevoorschijn!

Dit is een 5-pin servomotor; twee dikke kabels en drie dunne kabels. Ik heb de labvoeding weer gepakt, op 12 volt ingesteld en op de pinnen van de dikke kabels aangesloten. De rugleuning kwam gelijk in beweging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9tZ1hmf7Nd4rtWTybXR_5vlcqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1cUSKc8xLSXzlGrcjzYqmhg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxtPrceOKmZiA-25puAjohdETsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZCesyWsTcUE4JDazGidqBEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SCO03AF137HD_OIK0uzR_bBATY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEm5JOBox476LXFZdGKxbPU6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heeft die motor, waar je eerst mee bezig was, ook nog een functie?
Zijn overigens best mooie stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
JukeboxBill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:30:
Heeft die motor, waar je eerst mee bezig was, ook nog een functie?
Zijn overigens best mooie stoelen.
Dat is een hele goede vraag... ik heb geen idee van de functie van die motor. Onder de stoel zijn er nog twee andere motoren, die zullen de stoel op de rails bewegen. Maar die andere..?

Ik ben erg blij met de stoelen ja, de bekleding heeft een beetje liefde en poetswerk nodig, maar zijn in goeie staat en ze zitten lekker 😎

Pagina: 1