Lekkage cv ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 13:56
Vorige maand kwamen ze de gasaansluiting vernieuwen en hierna moesten we onze ketel resetten. Plots een storing 0.5 bar. Dit vonden we raar aangezien we ieder half jaar onze ketel bijvullen 0.3 bar ofzo. Nu bijgevuld tot 2.0 bar.
2 weken later 1.6 bar. Weer bijgevuld en 2 weken later weer 1.7 bar. De kachel staat verder uit dus alleen met warm water gaat de ketel aan. Iemand tips?
Expansievat is 4 jaar geleden vernieuwd.
Vaillant hr solide ketel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Zijn ze ook bezig geweest bij de ketel zelf? je zou eens met een stukje keuken papier overal langs kunnen gaan en kijken waar het vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ze zijn niet bij de ketel geweest dus het kan eigenlijk niet door hun komen. Het is na hun wisseling van de leiding opgevallen. Alle radiatoren nagelopen en nergens vocht.
Ketel zelf open gemaakt en nergens vocht. Heb nu even de slang van de condensafvoer in een emmer hangen voor een dag. Kijken of daar iets geks uitkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMviFmiSZp_JQXmZuI4Cl-nOXKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2YtyeSL9wD1VtAw68DsG1Gc.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je je expansievat al gecontroleerd? Ondanks de 4 jaar zou het kunnen dat die stuk is.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2025 15:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even in de koof en kruipruimte kijken of de leiding lekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eendenreetx
Koven heb ik niet. Enige is dat ze op 2 plekken uit de kruipruimte omhoog komen maar daar zitten geen koppelingen. Daar ga ik zometeen kijken voor de zekerheid
Nergens vochtplekken of iets geks in de muren.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Kan interne lekkage zijn in de warmtewisselaar, dat zie je helaas niet. Hoe oud is die ketel? Ik zie een streepjescode eindigend op 09, mogelijk is dat het bouwjaar.

Dat ze aan de gaskant bezig zijn geweest, doet met de druk niets natuurlijk. Ik denk toeval, door te resetten kwam de storing wat eerder maar die was wel gekomen.

[ Voor 60% gewijzigd door pennywiser op 29-07-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Dat denk ik ook puur toeval. De warmtewisselaar zie je ook niet aan de condens afvoer? Of zijn dat juist de andere koperen buisjes in de afvoer?
De ketel is van 2012.

[ Voor 52% gewijzigd door Eendenreetx op 29-07-2025 16:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Overstortventiel en expansievat zijn de eerste verdachten.
Condensslang een nachtje in een emmer om te kijken of de wisselaar lekt, vullen tot 2,5 bar en de stekker er uit.
Volgende dag geen water in de emmer dan is de wisselaar waarschijnlijk niet lek (afpersen is vaak sneller te zien maar je hebt dan een persapparaat nodig en je moet de ketel afkoppelen)
Ketel weer in bedrijf stellen en als de druk niet gezakt is aflaten tot ca 1.9 bar.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Eendenreetx schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:10:
Dat denk ik ook puur toeval. De warmtewisselaar zie je ook niet aan de condens afvoer? Of zijn dat juist de andere koperen buisjes in de afvoer?
De ketel is van 2012.
Warmtewisselaar is de grote trommelvormige unit bovenin. Daar loopt de cv leiding doorheen en wordt warm gestookt. Als daar binnen een lek zit verdampt het water meteen en zie je er verder niets van. Dan moet deze unit vervangen worden en dat is meestal niet meer rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Leidingen in kruipruimte zijn gecheckt. Dan vul ik hem bij. Maar de stekker eruit moet? Dan eerst iedereen even laten douchen en dan nachtje laten staan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Het idee is dat de ketel geheel niet mag aanslaan, dus ja iedereen douchen, daarna dag zonder warm water. Zonder kachel red je wel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Hij is gevuld en de stekker eruit. Mocht er morgen geen water in staan, kan ik verder zelf nog iets checken? Bedrijven zijn sowieso allemaal 2-3 weken dicht en daarna is het afwachten wanneer ze tijd hebben.

Hoe laat ik er morgen water af? Zelfde als bij de aansluiting en dan de kraanzijde loshalen?

[ Voor 18% gewijzigd door Eendenreetx op 29-07-2025 17:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Heb je een radiator in de badkamer? Mogelijk zit daar een kraan op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eendenreetx
Die hebben we weg gehaald. Netjes afgedopt en ook daar geen lekkage.

Het overstort ventiel zit ook in de afvoer met vaste leidingen. Deze kan ik dus niet checken of deze lekt?

[ Voor 44% gewijzigd door Eendenreetx op 29-07-2025 20:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
Automatische ontluchter die staat te pruttelen?
Moet overigens best naar worden met dit drukverlies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Op dit moment nergens iets geks te vinden.
Ik weet ook niet hoeveel water er verdwijnt maar in de afgelopen 4 weken dus elke week 0.1 bar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:53

Jrz

––––––––––––

Eendenreetx schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:51:
Op dit moment nergens iets geks te vinden.
Ik weet ook niet hoeveel water er verdwijnt maar in de afgelopen 4 weken dus elke week 0.1 bar.
Water of lucht

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Als het lucht is dan zou het een keer ophouden lijkt me? Afgelopen december onderhoud aan de ketel gehad en alles bijgevuld. Begin juni dus ineens die 0.5 ontdekt. Dus dan moet het haast wel water zijn na een stookseizoen.

Druk loopt dus ook terug zonder er een kachel of iets draait. Ketel gaat dus alleen aan met warm water.

[ Voor 19% gewijzigd door Eendenreetx op 29-07-2025 22:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

1.7 Bar is gewoon een nette waarde dus als de CV ketel die druk aanhoudt dan lijkt me dat dikke prima.... Alles er boven wordt vaak via het overdrukventiel (of zelfs de automatische ontluchter) afgevoerd.

Beide mechanismen zijn er niet voor bedoeld om dit structureel te blijven doen dus: Wat is je huidige situatie qua CV drukmeting?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik heb hem juist bijgevoegd omdat hij dus 2 weken terug weer zakte naar 1.5. Toen bijgevuld naar 1.9. Omdat ik vanmorgen dus weer zag dat hij zakte heb ik hem uit voorzorg weer bijgevuld.

Momenteel heb ik hem bijgevuld naar 2.5 bar en de stekker eruit en de condensafvoer in een emmer gestoken. Ik zal morgen als ik geen water in zit. De ketel eens een maand laten en kijken of hij verder onder de 1.5 zakt.

Morgen laat ik er eerst wat water uit als ik hem opnieuw opstart.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
2.5 is wel erg hoog. Maar kan het zijn dat je bij het vullen ook steeds lucht de buizen in krijgt? Bijvoorbeeld doordat je de slang niet vooraf vult met water.

Als je een automatische ontluchter hebt, ontsnapt het dan daar. Je zou ook eens de radiatoren kunnen nalopen met zo'n sleuteltje om te ontluchten.

Idd eens een weekje of twee aankijken of het steeds verder blijft wegzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik vul de slang altijd volledig met water. Zometeen kijken of er water in de emmer zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Er staat een klein plasje in de emmer en er hangt een druppel aan de buis. Gisteren alles droog gemaakt ook de buis af geklopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtxZ8C8YG2Fi3Kn2PS48H9JmSxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVynhASr8R47lcIFV0iqkmou.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet veel maar als ik in een week 0.1 verlies kan dit duiden op een klein lek van de warmtewisselaar?
We gaan morgen 10 dagen op vakantie. Is het een idee om dit geheel 10 dagen te laten staan? Dan heb ik een idee wat eruit komt en of hij echt lek is, maar elke 4min valt er nu een druppel.

[ Voor 78% gewijzigd door Eendenreetx op 30-07-2025 10:04 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:07
Goed plan. Cv ketel vullen op bijvoorbeeld 2 bar.
Condens afvoer in een emmer en na de vakantie kijken hoeveel de druk is gezakt en hoeveel water er in de emmer zit.
Ik zeg met opzet de ketel uitzetten zodat je zeker weet dat de eventuele comfort warm water stand geen roet in het eten gooit, en je beeld vertroebeld
Hoe oud is de ketel eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Kees85 op 31-07-2025 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik ben er van overtuigd dat de wisselaar lek is. Gisteravond toch al een behoorlijke hoeveelheid. Als je een week lang dit op spaart komt dit echt wel overeen met 0.1 bar. We gaan het zien na de vakantie. Maar het zal een nieuwe ketel gaan worden. De ketel is 13 jaar oud. Helaas nog iets aan de jonge kant.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04
Eendenreetx schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:40:
Ik ben er van overtuigd dat de wisselaar lek is. Gisteravond toch al een behoorlijke hoeveelheid. Als je een week lang dit op spaart komt dit echt wel overeen met 0.1 bar. We gaan het zien na de vakantie. Maar het zal een nieuwe ketel gaan worden. De ketel is 13 jaar oud. Helaas nog iets aan de jonge kant.
Even checken : https://www.vaillant.nl/consument/service-support/garantie/. Vaillant geeft in bepaalde gevallen tot 15 jaar garantie op de warmtewisselaar.

Verder is het nu een mooie gelegenheid om te denken aan een stukje vergroening als een hybride warmtepomp oplossing. Je hebt de ketel tot medio oktober waarschijnlijk niet nodig voor verwarming.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 27-09 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Niet voor hybride gaan. Ga dan gelijk voor volledige elektrisch of blijf lekker bij gas.

Verder is een ketel van 13 nog wel te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
We houden het gewoon bij een gasketel. De warmtewisselaar is veel te kostbaar om te repareren. We gaan nu eerst van de vakantie genieten zien over 10 dagen wel verder. Garantie voorwaarde zijn alleen bij de installateur te checken en we hebben dit huis een aantal jaar geleden gekocht en altijd laten onderhouden door een oud installateur die niet meer werkzaam is. Garantie is dus niet meer op te vragen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Balen, fijne vakantie, succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
FreakNL schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:27:
Niet voor hybride gaan. Ga dan gelijk voor volledige elektrisch of blijf lekker bij gas.

Verder is een ketel van 13 nog wel te repareren.
Het onderdeel warmtewisselaar kost mogelijk alleen al 500 - 600, daarbij moet echt de hele ketel uit elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 31-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Dit type warmtewisselaars welke in meerdere merken ketels gebruikt zijn, gaan gemiddeld 13 tot 15 jaar mee, dus heel vreemd is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Als ie lek blijkt na de vakantie zou ik een nieuwe CV ketel laten plaatsen. Kom je in ieder geval de winter door, en zo duur is een CV ketel niet in vergelijking met een overstap naar (hybride) elektrisch. Je huis moet er ook maar geschikt voor zijn (mijn woonark niet echt nog) - verwarmen met Airco (L/L) gaat hier ook prima en als het echt koud wordt schakel ik de gas CV bij).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:58:
Als ie lek blijkt na de vakantie zou ik een nieuwe CV ketel laten plaatsen. Kom je in ieder geval de winter door, en zo duur is een CV ketel niet in vergelijking met een overstap naar (hybride) elektrisch. Je huis moet er ook maar geschikt voor zijn (mijn woonark niet echt nog) - verwarmen met Airco (L/L) gaat hier ook prima en als het echt koud wordt schakel ik de gas CV bij).
Kwestie van (durven te) speculeren op de ontwikkelingen van de gasprijzen én de prijs van een kWh incl. leveringskosten in NL (en dus eigenlijk op het NL regiem / 'de Overheid'). Maar als ik hier nu lees dat het een Vaillant ketel is dan kun je er bijna 'donder' op zeggen dat het de warmtewisselaar óf het branderhuis is, die dingen zijn bij Vaillant van een goedkope(re) legering gemaakt welke helaas vaak al na een jaar of 10 problemen begint te geven (daar is de prijs van een Vaillant CV ketel bij aanschaf dan ook wel naar).

Bij andere merken wil ik nog wel eens twijfelen aan het overdrukventiel óf de automagische ontluchter, beide kun je vrij simpel controleren door zelf even de kap van de CV Ketel af te pakken.

@Eendenreetx Veel vakantieplezier gewenst én suc-6 met het uitzoeken van een vervangende CV-Combi Ketel (beide welgemeend).

d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 31-07-2025 19:06 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 27-09 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

pennywiser schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:27:
[...]

Het onderdeel warmtewisselaar kost mogelijk alleen al 500 - 600, daarbij moet echt de hele ketel uit elkaar.
Fair enough! Daar is de ketel te oud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Dankje wil.
Na 10 dagen 1/3e. Van een theemok in de emmer. Er hing nog een druppel aan de buis dus het blijft door druppelen. Heb wel het idee dat het na een aantal dagen langzamer gaat. Maar nog steeds hoort het niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Vervangen dus.
Neem gelijk 1 die zo laag mogelijk kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Zit te denken aan de nefit trendline hrc30 cw5 of de
intergas hre 36/30 cw5.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Eendenreetx schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:15:
intergas hre 36/30 cw5.
Ik heb die Nefit sinds 2018, samen met een 1e generatie Nefit Easy.

- grootste draak is die Nefit Easy. Hoe ik het ook probeer, dat ding kan geregeld de Bosch cloud niet vinden en valt dan van wifi af. Er is hier zelfs een topic over. Er zijn nu andere easy thermostaten, dus als je die thermostaat wil dan even goed zoeken of die net zo moeilijk is als de eerste.

- Nefit Easy geeft Domoticz en HomeAssistant integratie O+

- Ketel heeft voldoende warmte, ook voor een Grohe regendouche

- Makkelijk in te stellen met temperaturen, pompsnelheden etc. Hoe en waarom je dat moet doen staat op youtube want een veel gebruikte ketel

- Garantie van Nefit is top. Ik heb 1 keer wat gehad en dat werd jaren na plaatsing onder garantie verholpen

- De ketel loopt heel af en toe vast. Stekker eruit en erin en hij gaat weer.

- klap zuiniger dan de 22 jaar oude VR ketel die er hing

Zou ik deze ketel weer plaatsen? Zeker, alleen de oude Easy mogen ze houden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik heb een nieuwe tado thermostaat, die is net nieuw dus die wil ik behouden. Alles wat betreft moduleren doe ik niet aan haha. We komen ‘s avonds thuis en dan gaat hij aan. Ons verbruik voor een 2 onder 1 kap is best laag.

We hebben ook een regendouche maar de huidige ketel deed dit ook prima. Heeft altijd prima gefunctioneerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Eendenreetx schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:15:
intergas hre 36/30 cw5.
Dat zijn nou net niet de ketels die laag kunnen moduleren.
Neem bijvoorbeeld een intergas xtreme of een remeha acematic.
En een cw5 ketel is vaak overkill want je leidingwerk kan die hoeveelheid water nooit verplaatsen, tenzij je 15mm of meer leidingen van koper hebt naar de douche.
Dat je op 2 of meer punten warm water kan tappen etc is vaak verkoop praat van installateurs, omdat je aanvoer van koud water naar de ketel ook vaak maar 12 hooguit 15mm koper is.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees85 op 12-08-2025 21:45 ]

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 21:55
Voordat je op vakantie gaat even alles netjes ontluchten en dan weer op de geadviseerde druk brengen om te kijken oftie uitgeschaked toch druk verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Zolderopruiming schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:56:
Voordat je op vakantie gaat even alles netjes ontluchten en dan weer op de geadviseerde druk brengen om te kijken oftie uitgeschaked toch druk verliest
Dit is al getest en verliest nog steeds 0,1 per week

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Heb je al een keuze voor een ketel gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Twijfel tussen de hre 36/30 en de hre 28/24.
Of we hebben nog de hreco30 cw4…

Ketel van nu levert 8 liter warm water bij regendouche en dat is prima voor ons.
De 36/30 levert 9 en de 28 levert er 7,5…

Wil niet dat de 36/30 voor verwarmen over kill is.
Dus ik neig gewoon naar cw4 ketel ivm oude leidingen in ons huis. Nog iemand tips tussen de 2 cw4 ketels?

[ Voor 18% gewijzigd door Eendenreetx op 18-08-2025 12:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08 00:14
Volgens mij kan de Eco niet moduleren in de CV-pomp, dus lekker de CW4 28/24 nemen.
Of de Vaillant Ecotec Plus CW4 is te overwegen, ook heel goede ketel die tot ca 3 kW kan terugmoduleren, wat zelfs lager is dan de Intergas 28/24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
dimension4600 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:05:
Volgens mij kan de Eco niet moduleren in de CV-pomp, dus lekker de CW4 28/24 nemen.
Of de Vaillant Ecotec Plus CW4 is te overwegen, ook heel goede ketel die tot ca 3 kW kan terugmoduleren, wat zelfs lager is dan de Intergas 28/24.
Eendenreetx schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:51:
Ik heb een nieuwe tado thermostaat, die is net nieuw dus die wil ik behouden. Alles wat betreft moduleren doe ik niet aan haha.
Moduleren is voor TS onbelangrijk. Ik denk overigens dat moduleren plus een nieuwe modulerende thermostaat goedkoper is dan vasthouden aan de niet modulerende Tado.

Pagina: 1