Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-07 19:41
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe tv, maar dat valt nog niet mee moet ik eerlijk zeggen.

Ik zit te twijfelen tussen een Samsung S90F of een LG C5

Nu hoor ik bij Samsung vaak verhalen over dat ze na 5jr stuk gaan, geen idee of dat een fabeltje is, en dat de motion slecht is. Nu is dat natuurlijk iets persoonlijks en de ene ziet het wel andere niet, maar het irriteert me als ik schokkend soort beeld zie tijdens voetballen enz.( let daar ook erg op en irriteert me dan ) Misschien iemand daar ervaring mee bij een Samsung tv?

Heb zelf tot nu toe altijd Sony tv's gehad naar prima tevredenheid. Maar vind de nieuwe 55 inch modellen wel heel duur van Sony nu.

Maar goed dan kom ik bij de LG G5 of C5 daar lees ik verhalen over dithering. ( ook bij de c4 en g4 ) Dit zijn verticale / schuine strepen door het beeld ( software matig gedaan door LG dacht ik). Nou biedt me dat eerlijk gezegd wel wat zorgen want dat kan het hele kijkplezier natuurlijk verknallen en dan heb je daar een dure tv staan waar je je aan irriteert.

maar wat is dithering nou precies? Is dat het upscalen van het beeld?
Dus SD en HD content upscalen naar 4k voor de tv?

Ik ben tot nu toe 3x bij een Mediamarkt geweest en ook nog 2x bij een Expert en ik moet zeggen ik zie de strepen niet op de tv. Ik heb van veraf gekeken en ook van dichtbij en ook met neus op het beeldscherm. De tv's speelden allemaal een 4k demo af. Daarom ook mijn vraag zie je Dithering ook bij 4k content of vooral bij SD en HD content wat geupscaled wordt?

Bedankt alvast

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vaak zijn dithering en andere issues alleen zichtbaar onder heel specifieke omstandigheden, of met heel specifieke beeldpatronen. Bij normaal gebruik ziet 99,9% van de mensen er helemaal niets van.

Ik heb het testbestand uit deze post net gedownload en via mijn Mac Mini M4 bekeken op mijn 48 LG C4 die ik als desktopmonitor gebruik, op de allerhoogste helderheid, en er is werkelijk geen spoor van dithering te zien. Nul. En ik zit op 60 centimeter (!) afstand.

[ Voor 52% gewijzigd door FirePuma142 op 29-07-2025 15:41 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Gamen dan? Als je redelijk dicht bij het beeldscherm zit?

Ik zie wel voorbeelden op internet van afbeeldingen van die lijnen op de tv. Dat lijkt me echt irritant als je die ziet, Maar de vraag is natuurlijk ook hoe ze die foto's gemaakt hebben. Het lijkt me met stilstaand beeld of beeld op pauze bijv ( geen idee of dat wat uitmaakt )

Ik weet dat je de tv gewoon kan proberen en valt het tegen terug sturen, maar toch daar heb je ook weer veel werk van.

Maar het heeft niets te maken met upscaling? Het irritante van de winkels is vaak dat ze alleen die demo's afspelen, dat is natuurlijk geen weergave van het dagelijks beeld op de tv. Want meeste zenders zijn HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickb23 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:45:
Gamen dan? Als je redelijk dicht bij het beeldscherm zit?
Ik heb Diablo IV, Cyberpunk en Control gespeeld op de PS5 de afgelopen dagen. Dan rol ik wel wat verder naar achteren, zeg ongeveer 1m20. Ook dan zie ik er niets van. En ik vind mezelf wel een azijnzeiker qua beeldkwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 29-07-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Wat voor tv heb jij dan FirePUma?

Ook geen problemen met HDR10?

Denk dat ik nog maar eens even na de winkel ga en zeggen of ze hem op gewoon beeld willen zetten en als ik niets zie toch maar een keus maken tussen de C5 of G5, hoewe de QD -Oled er wel gaaf in de winkel uitziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickb23 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:21:
Wat voor tv heb jij dan FirePUma?

Ook geen problemen met HDR10?

Denk dat ik nog maar eens even na de winkel ga en zeggen of ze hem op gewoon beeld willen zetten en als ik niets zie toch maar een keus maken tussen de C5 of G5, hoewe de QD -Oled er wel gaaf in de winkel uitziet
In de TV-hoek beneden hangt een (gekalibreerde) 77 C4, we zitten op een meter of 2,5 a 3. Op mijn werkkamer heb ik een 48 C4 staan die ik gebruik voor desktopwerk, een beetje PC gaming en een PS5.

Op de 77 zie ik met testbeelden (grijstinten) dat ie iets naar roze neigt op vlakken. Buiten die testbeelden zie je daar nul komma nul van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Neem een USB stickje mee met testbeelden, 'gewoon beeld' is in de winkel vaak YouTube.

Quality Control is bij Samsung matig evenals de technische opbouw en OS. LG heeft flinke stappen gezet de laatste paar jaar zowel op het gebied van motion, processing als accuraatheid.

Als je echt gevoelig bent voor motion dan ben je het beste af met een Sony TV, je zou dan de A8xL in de gaten kunnen houden (gaat binnenkort weer zakken in prijs richting de 1k) wanneer zo veel mogelijk HDR impact voor jou niet het belangrijkste is.

Er is overigens geen goede reden om een C5 boven een C4 te verkiezen, enkel wanneer het prijsverschil zeer klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Ook op je 48c4 zie je geen dithering of rare dingen als je hem als pc monitor gebruikt? dan zit je neem ik aan toch op +- een halve meter afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
De sony A8 is toch alweer 2 jaartjes oud ofzo? Ik heb geen idee qua HDR impact ik denk dat je dat puur ziet als je de tv's naast elkaar ziet in de winkel.

Maar die Sony had ik inderdaad ook al gezien, maar omdat hij al van 2023 was dacht ik een twijfelgeval

Nou met Voetbal / Tennis enz ben ik wel gevoelig voor Motion inderdaad

goede tip usb stick !!!!

[ Voor 4% gewijzigd door rickb23 op 29-07-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Leeftijd maakt hierin geen verschil, de A8xL maakt gebruik van de laatste generatie WBE panelen.

Sony pushed de RGB subpixel meer, terwijl LG de white pixel meer pushed. Ook is Sony mede hierdoor iets gereserveerder op het gebied van peak brightness. De C4 laat HDR highlights helderder zien, dit verschil is naast elkaar en ook in thuissetting imo duidelijk zichtbaar.

Naast processing zijn OS, SoC en afstandsbediening ook beter vergeleken met LG. Ik heb van beide merken een OLED in huis.

Mocht je dus weinig waarde aan HDR hechten en motion belangrijk vinden dan is de A8xL in de aanbieding imo de beter keuze voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickb23 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:58:
Ook op je 48c4 zie je geen dithering of rare dingen als je hem als pc monitor gebruikt? dan zit je neem ik aan toch op +- een halve meter afstand
Nee, nul. 60 centimeter ongeveer. Eizo monitortest is ook vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Dank voor de info FirePUma !!!!!! Ik hoop dat mijn ogen de dithering ook gewoon niet opmerken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
De C4 laat HDR highlights helderder zien, dit verschil is naast elkaar en ook in thuissetting imo duidelijk zichtbaar.

Ik heb geen ervaring met HDR tot nu toe moet ik eerlijk zeggen. Heb nu nog een Plasma tv en een LCD, maar geen 4k. Maar ook dat moet ik dan even in de winkel bekijken als ze naast elkaar staan of ik het storend vind dat de helderheid wat minder is. Dank voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:47

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum, alwaar het beter tot z'n recht komt

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1